Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Land Rover Series 2A 109" "oppari"
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Jäin 2022 elokuussa opintovapaalle ja heti vapaan alettua vastaan tuli otsikon Lantikka bensakoneella. Series on jollain perverssillä tavalla aina miellyttänyt silmää ja kun tämä yksilö tuli myyntiin niin pakkohan se oli käydä hakemassa. Ajatus oli että opintovapaani aikana minulle jää ylimääräistä aikaa jolloin ehtisin kunnostaa tuon ajoneuvon. Noh, viikko tästä eteenpäin istuin sähköasentaja opintojen lisäksi kylmäasentaja kursseilla joten suunnitelma meni heti pieleen. Kylmä puoli tuli joku aika sitten valmiiksi mutta heti perään aloitin uudestaan amkConfusedsa sillä ajattelin samaan syssyyn hoitaa 15-vuotta sitten kesken jääneet autoinsinöörin opinnot maaliin. Opinnot jäivät siihen tilaan että minulta ei puuttunut kuin opinnäytetyö ja onnekseni pääsin jatkamaan samasta pisteestä. Kun koulussa ei tarvinnut päivisin istua ja hetken aikaa opinnäytetyön aihetta pohdittuani, päätin ehdottaa koululle opinnäytetyön aiheeksi moottorinohjaimen ja polttoaineenruiskutuksen rakentamista kyseiseen ajoneuvoon. Ajattelin että tässä saisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla kun Series pitäisi saada ajokuntoon ja puuttuva opinnäytetyö tehtyä. Koululta tuli asiaan vihreää valoa joten nyt ei muuta kuin kova hönkä päälle. Opintovapaata on jäljellä 3 kk ja Land Rover on siinä mallissa että kone pyörii todella raskaasti korissakin on sanomista siellä täällä mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan mitään järisyttävää.
Tässä pari kuvaa ajoneuvosta viime vuodelta.

[Image: 20220806-114826.jpg]
[Image: 20220806-114838.jpg]

Moottorirempan lisäksi koneeseen pitää ruiskua varten tehdä mm. uusi imusarja sillä suunnitelmissa on monipisteruisku, megasquirt ohjaimella. Lisäksi ohjaimen tarvitsemille antureille pitää löytää paikat. Lisäksi sytytys on myös tarkoitus vaihtaa pois jakajalta. Eli on tuossa hommaa mutta on tuo tehtävissä.
Siitä se lähtee. Äkkiselleen aika siistin oloinen lähtökohta, hyvä alkaa soveltamaan...

Tuohon koneeseen tuskin löytyy mitään ruiskuosaa mikä kävisi suoraan, eli kaikille joutuu kehittelemään paikat. Ei se mahdotonta ole, vuodesta 2007 alkaen on Rättärissä ollut aina ruisku, ja toisessakin jossa hetken remmiahtimen kanssa. Lisäksi tuli "kätilöityä" eräässä projektissa, turbo ruiskun kanssa Rättäriin, josta sai hieman toisenlaista oppia säätöjuttuihin... Lisäksi on, nyt telakalla olevassa Sitikan SmConfusedsä, Megalla ohjattu kipuna...

On kyllä ollut ruiskuajatukset omaankin Seriekseen, mutta toistaiseksi on vielä menty kaasarin voimin. Kipunalle jopa kärjetön muutos, ja lataukseen 60A "moderni" laturi alkuperäisen sähkötahkon tilalle. Laturimuutos on oikeastaan pakollinen jo kärjettömän sytkänkin takia, saati ruiskun, mekaaninen latausrele antaa aivan liikaa häiriöpiikkejä sekoittaakseen tietokoneet...

Imusarjan toteutusta on vielä itsekin pohtinut, laittaisiko kannen vierestä heti jyrkät mutkat ylöspäin, niihin mutkiin suuttimet ja sitten vasta pienten erillisten putkien jälkeen kammio jonne sitten kaasuläppä? Jos niin tekee, niin melkein samalla vaivalla tekaisee sitten pakosarjankin samaan tapaan mutta lähdöt alaspäin, ja siellä sitten 4-2-1 putkistoa jos oikein hifistelemään lähtisi...

Jännityksellä tätä jään kyllä seuraamaan..!
Loistavaakin loistavampaa jos pystyt yhdistämään harradtuksen ja opinnäytetyön! Ei paremmin vois olla! ?Kauniimmallekkin osapuolelle on helppo sanoa hyvällä omatunnolla että lähen talliin opiskelemaan....??
?
Tossa on jotain tuttua, onkohan tää sama auto mitä luulen, jos on niin olen ollut sen kyydissäkin vuosia sitten yksillä ajopäivillä "Rabbit Ranchilla".

Pitääpä zekata joltain kovalevyltä kuvat, rekkarihan tuon asian sitten vahvistaa...
Kyllähän se tämä oli "Keijon keltainen" jota muistelinkin, et ei ihan näköjään dementia vielä iskeny...tuolla "Rabbit Ranch" Pääsiäisajoissa (2013) mun OffiDiscosta porsi kytkimen haarukka jo menomatkalla, niin sitten pojan kanssa oltiin osa safarista keltaisen kyydissä ja itse taisin istua myös Andyn 2A:n rattailla. Ja jonkun Classicissakin taisin saada kyytiä.

[Image: picture.php?albumid=8355&pictureid=243469]

[Image: picture.php?albumid=8355&pictureid=243470]
Kaitsu post_id=115281 time=1697229872 user_id=854 Wrote:Kyllähän se tämä oli "Keijon keltainen" jota muistelinkin, et ei ihan näköjään dementia vielä iskeny...tuolla "Rabbit Ranch" Pääsiäisajoissa (2013) mun OffiDiscosta porsi kytkimen haarukka jo menomatkalla, niin sitten pojan kanssa oltiin osa safarista keltaisen kyydissä ja itse taisin istua myös Andyn 2A:n rattailla. Ja jonkun Classicissakin taisin saada kyytiä.

[Image: picture.php?albumid=8355&pictureid=243469]

[Image: picture.php?albumid=8355&pictureid=243470]
Mä muuten aikoinaan haaveilin et maalaisin oman Rufínan keltaseks mustilla yksityiskohdilla....?
Projekti on nyt vihdoin saatu etenemään oikein kunnolla sillä sain vuokrattua tuollaisen talliosakkeen homman tekemiseen. Nyt ei näpit jäädy purkaessa joten hommaan on saatu kummasti vautia. Lisäksi tuo reilu 400€/kk hinta pitää jonkun kummasti motivaatiota yllä toisin kun pihalla ilmaiseksi seisottaminen. Tarkoitus olisi irroittaa tuo kori rungolta, korjata/vaihtaa pari vääntynyttä palkkia ja joko suoristaa tai vaihtaa takapuskurin palkki joka on ainakin 5 cm rutussa. Suurempia ruostevaurioita ei ole tullut vastaan mutta kaikkea pientä siellä täällä joten kyllä tuossa hommaa on.

[Image: 20231127-172156.jpg]

On kyllä kätevä tämmöinen peli minkä saa pulteilla palasiksi verrattuna noihin hitsattuihin rakenteisiin.

[Image: 20231128-133414.jpg]

Kiitos kaitsu noista kuvista! Komeen näköinen tuo on ollut kun aikanaan. Nyt vähän surullinen ilmestys kun seisonta on jättänyt jälkensä sinne ja tänne. Toivottavasti taas ensi talvena painetaan hangilla tämän kanssa.