Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Maastoperäkärry II (jarruttoman muutoksia)
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Jotenkin tuohon tyyliin?

http://forums.offipalsta.com/picture.php...reid=39619

SmileSmile

Siirrä heijastimet ja lamput lavan sivulle ylös, vaikka pienet nappilamput mallia LR, heijastinkolmiot takalautaan + kilpi ja valo. (kaikissa tilanteissa tuokaan ei ole hyvä)

Omani ei kuvassa ole vielä ihan valmis, puuttuu parlokit ja koukku on normikärrylle tarkoitettu matala malli.
Onkos tuo jarruton kärry?

Mulla on vanha jouseton pikkukärry (surkea, mutta lahjahevoen suuhun jne.).Ajattelin, että jos siihen korottelisi laidat tai tekisi umpikopin ja laittaisi kevyet lehtijouset ja isommat pyörät, niin oilisi loistava. Mutta saakos nykyään noita kärryjä enää modifioida itse?
Jos tuohon pistää Rangen akselin, niin kuinkas laakerien voitelun ajattelit hoitaa? Rasvanippa vaan johonkin sopivaan kohtaan,että pääsee vaseliinia lisäilemään? Vetarinreikä tukkoon, ettei vaseliini karkaa sisäpuolelle?

Voisikos sen painavan akselin korvata putkella, jonka päähän hitsaisi oikeasta akselista ne laipat, että saisi tumppiakselit kiinni? Tulisi vähän kevyempi ja siistimmän näköinen.
niko Wrote:Onkos tuo jarruton kärry?

Mulla on vanha jouseton pikkukärry (surkea, mutta lahjahevoen suuhun jne.).Ajattelin, että jos siihen korottelisi laidat tai tekisi umpikopin ja laittaisi kevyet lehtijouset ja isommat pyörät, niin oilisi loistava. Mutta saakos nykyään noita kärryjä enää modifioida itse?

Kumpaa lie tarkoitit, mutta tuo minun kuvalinkin kärry on tosiaan wanha -74 Muuli 450. Just sopiva tuollaiseen projektiin. Tuli minulle ostaessani Ockelbo kelkan, ja se oli aika romussa kunnossa: Laidat repeilleet lokasuojien riekkuessa niissä vuosikymmenet, jokapuolelta rutussa ja kaiken huippuna akselisto oli eriparia, eli molemmin puolin erilliset kumijousi navat. Toinen oli joskus vaihdettu, jolloin oli vaihtunut pulttijako. Toisessa 4x98 ja toisessa 4x100 minkä lisäksi napa oli hitsattu kiinni väärään kohtaan renkaan ottaessa kiinni laitaan. Shimmattu kohdilleen laittamalla irtomutterit vanteen ja navan väliin. Molemmat vanteet oli kuiten 4x98, vaikkakin eri paria ja väärillä offseteillä.

Nyt on parabooli jouset ja rangen akseli, josta otettu keskeltä noin 90cm pätkä, joka korvattu 3" paksuseinäisellä putkella. Renkaat nyt sattui olemaan nurkissa eli 33x13,5x15 LTB:t. Tarkoitus oli käyttää noita joutilaita 235/85 15 rattaita, mitä on useammatkin rangen orkkis-vanteilla.

Lokasuojina on Parlokin muovit, ja reunoihin tulee vielä hylkyputket kärryn nurkista lokasuojien alalaitaan josta tuki runkoon.

Tuli vain pikaisesti tekastua, kun tarvin tallinrakennustarpeita kuskata jollain "uudemman" (-79) muulin ollessa ivecon säilytyspaikkana.

Ps: Sillä Antin mainitsemalla Priuksella ei saa vetää kärryä lainkaan, tehdas kieltää.
Poistettu, syytä voi miettiä
Laitappas antti nosturille kärry ja ota meidän iloksi ja opiksi alustastakin kuva :wink:
Maastokärryssä tekis hyvää, jos sais ton valopalkin poistettua.
Siis tuossa Antin viimeisessä kuvassa.

Guest

Nostetaanpas tämäkin topici unohtulasta touhulaan!

Ajatus peräkärryn muokkaamisesta käytännöllisemmäksi ja samalla maastokelvollisemmaksi on taas noussut pintaan. Lähtökohta on Respon jarruton 260x125, BPW'n navoilla, 4x100 jaolla, renkaat tutut ja turvalliset 155/80R13 sekä yksilehtiset SOA-jouset.

Korkeammaksi pitää ensimmäiseksi saada ja se vaatii hieman mietiskelyä jos ajattelee pitää kärryn "koskemattomana". Eli lehtijousissa on pusla/pultti vain edessä, takana suora jousiosa on työnnetty koloon rungossa. Toki voisi ajatella jotain sellaista että ottaa mitkä tahansa 50mm leveät korottavat jouset ja poraa riipukepulteille reiät kärryn runkoon mutta silloin kärryyn on "koskettu" ja sitä haluaisin välttää. Jos puslapaikka olisi ollut akselin takana tätä olisi helpommin saatu kierrettyä esim. riipukkeilla. Onko ideoita...? Kuusilehtiset jouset käyttöön jolloin kärry nousee viiden lehden verran vai jotain parempaa...? Vai pitääkö nyt vaan ihan surutta rei'ittää runkoa?

Toinen juttu on sitten renkaiden koon kasvattaminen. 15" antaa jo hieman vaihtoehtoja mutta 16" olisi aivan loistava, ja vielä hienompi olisi 5x6.5"-jako. Löysin kuin löysinkin saksalainen firma joka myy näitä adaptereita (4x100 -> 5x165.1), hintaa olisi 220€ + käsittelymaksu + rahti 35€, eikä tarina kerro onko hinta yhdestä, kahdesta tai neljästä adapterista... Totesin tässä vaiheessa että 4x100-vanne 16"sena voi olla se helpompi vaihtoehto, mutta nekin kiven alla. Ja näissä pääsääntöisesti ET päin metsää enkä äkkiseltään tiedä ketään joka voisi kahvipalkalla sorvata keskiöt toisinpäin. Tai ehkä tiedänkin... No, vaihtoehto on käyttää LR-banjo napoineen mutta vaikka sen banjon kääntää mitenpäin vaan niin se tuntuu mun mielestä hieman hassulta. Yhtä paljon työtä siinä on siihen verrattuna että T€€mun tapaan ymppää lekaprässillä akselinpätkät sopivankokoiseen putkeen. Kai, vai...?

Onko herrasmiehillä sponttaanisia rakentavia ajatuksia...?

Andy

Guest

L-Andy Wrote:Onko herrasmiehillä sponttaanisia rakentavia ajatuksia...?

Eikö...? No miten olisi läpiajateltuja tuhoisia ajatuksia...? Smile

Andy

Guest

Oli joo, harkinnassa! Smile

Andy
Eikö noita nysäakseleita voisi pultata akselin päihin ? Niitähän on napoineen päivineen kaikilla hyllyssä haitaksi asti 8)
Voisi käyttää ylijäämä vanteita ja renkaita kärryssä.

Guest

Se olisi ihan helkkarin hieno viritys, mutta "hankala" saada keskitettyä ilman sorvia tms. Sen takia kuvittelen että olisi helpompaa ympätä ulommat pätkät banjosta sopivankokoiseen putkeen, nysäakselit tulisi silloin kaupan päälle, niinku...

Andy
Oikeassa oot.
Hieman offtopiccia mutta minkälaisia ajokokemuksia Andylla on noista Insa Dakareista nehän olivat 265x75? ja voishan niitä pitää kärrin allakin.

Guest

Lainaan itseäni Askolan syksyiseltä mutalammikon jumista:

"Mutiaiset ovat paskoja mudassa ja AT't kaikkialla muualla"

Eli, oikealla ET'lla ja aurauskulmat kunnossa auto menee kadulla/maantiellä oikein mukavasti, jurinaahan niistä kuuluu mutta ei voisi vähempää kiinnostaa. Series kun ei muutenkaan ole mikään ninjan kulkine. Maastossa toimivat oikein mallikkaasti, pitoa löytyy ja kaikki on aina niin hienoa. Mudassa ne ovat taas ihan kauheita, mutta niin on kaikki paitsi Special Track'it, Boggerit ja traktorirenkaat!

Andy
Heitetääs yksi idea. Mitä jos sen maastokärryn tekisi alusta loppuun itse. Monesti täysin uuden tekeminen on jopa helpompaa kuin vanhan muuntaminen. Romarilta neliöprofiilia, mistä runko sopivan jykevänä. Lehtijousilla akseli oikeaan korkeuteen, tai jos oikein alkaa rakentamaan tekee parista tumppiakselista ja putkesta suoraan portaalimallisen ratkaisun akselille. Päällirakenne sitten laidoilla tai ilman oman maun mukaan.

Kustannuksiahan kun ei omista töistä lasketa ja rakentamisen riemu on taattu! Ilmeisesti tuommoisen yksittäishyväkstytyn alle 750kg peräkärryn rekisteröintikään ole mikään mahdoton projekti.

Guest

Oman kärryn rakentaminen on kyllä edelleen sallittua, mutta pitäisi käyttää niin paljon Tuv-hyväksyttyjä osia että pääsee helpommalla jos muokkaa vanhaa. Puhtaasti metsäkäyttöön tuleva, ei rekisteröity, on sitten ihan eri asia...

Andy
Okos noissa kärryhommissa jotain prosenttia paljonko saa muuttaa? Hypoteettisesti jos takentaisi kärryn ja hommaisi jostain jo rekisteröidystä kärrystä "kantakärryn"?

Guest

Ei tietääkseni... :? Perehtyneemmät voivat varmaan ottaa kantaa...

Andy
Pata Wrote:Okos noissa kärryhommissa jotain prosenttia paljonko saa muuttaa? Hypoteettisesti jos takentaisi kärryn ja hommaisi jostain jo rekisteröidystä kärrystä "kantakärryn"?

Mun mielestä ei ole noissa pienissä jarruttomissa kontrollia. Jarrullisissa jotka pitää katsastaa aika ajoin kuin autotkin ei taida virittelyt mennä noin vain läpi ainakaan ilman muutoskatsastusta....

Itse ostin viime syksynä armeijan vanhan GAZ - kärryn (rekisteröitynä tieliikennekäyttöön) missä on kohtuuhyvä maavara 16 tuumasilla renkailla 8)
Toi olis aika siisti!

[[Image: 5023t_1.jpg]
-NewJuhani- Wrote:Toi olis aika siisti!

[[Image: 5023t_1.jpg]

tossa olisikin ideaa. mulla olis jo serieksen lava irtonaisena tuolla puun alla 8)
http://forums.offipalsta.com/showthread....%E4k%E4rry

Linkkaampa tähän oman projektin, ihan säikähti hän.. tuosta on jo 7vuotta aikaa.. Enivei, siinä laitoin passelia putkea sovittaen rangen napojen väliin.
Sama raideleveys kun veturissa. Itse ostaisin aihioikse jotkin paperilliset omatekeleet joita alkaisi modifioida, tai sitten ne uazin peräkärryt tms.