Hei,
Toivottavasti aiheeni sopii tälle foorumille.
Olen noviisi lantikoiden kanssa ja ajattelin, että täältä voisi saada varmempaa tietoa kuin yleisistä tietolähteistä.
Ostin siis 2001 vm Freelanderin (automaatti) ja pohdin voisiko siihen asentaa alle 18” kesärenkaat? Lähinnä minua askarruttaa voimansiirto ja vaihdelaatikko. Onko jotain riskiä niiden suhteen?
Sopiiko pyörimään? No, sitä en lähde testaamaan ennen kuin saan lisätietoa voimansiirtoon liittyen.
Kaikki kokemusperäinenkin tieto olisi arvokasta.
Moikka! Joukkoon sopii hyvin, tervetuloa!
Mulla ei itellä mitään kokemusta henk.koht. autosta, mutta serkkupoika kurmootti tommosta joskus aikoinaan ihan isännän ottein korotettuna ja isoilla pyörillä mettässä. Pistin kyselyä eilen oisko raportoitavaa. Ko auto oli automaatti.
Nythän jos tarkoituksesi on suurentaa ainoastaan vannekokoa ja ajo on maantiepainotteista, niin voit valita matalampiprofiilisemmat renkaat jotka on halkasijaltaan yhtä suuret kuin vakiot tai lähellä sitä. Renkaan leveyttä jos et paljoa levennä alkuperäseen, niin ei siitäkään tule mahtumisen kannalta ongelmaa.
Maastossa parempi vaihtoehto on mahdollisimman pieni vanne ja korkeampi renkaan profiili.
Itsessäänhän vannekoon isontaminen onnistunee helpommin kuin pienentäminen jossa esim jarruosat saatta tulla tielle.
Vanteen ns. Offset , eli ET- lukuun kannattaa kiinnittää huomiota uusia vanteita hankkiessa. Tuo lukuhan määrittää kuinka ulos tai sisään auton alle vanne asettuu ja sitämyötä renkaan sijainti lokarin reunaan tai vaikka jouseen nähden.
Tässä oikein oiva rengas laskuri/ vertain eri rengaskooille!
https://tiresize.com/tyre-size-calculator/
Renkaita valitessa tiettyjä rengaskokoja löytyy helposti ja osa kooista on myös selkeästi edullisempia kuin toiset koot.
Itsessään jos renkaan halkasijaa hieman suurennat ei mitään ongelmaa pitäisi olla voimansiirron suhteen.
Automaatillahan on se iso etu manuaaliin verrattuna, että esim.maastossa rengaskoon suurentaminen ei pidennä samalla tavalla välityksiä, varsinkin kun freelanderissa ei ole erillistä hidas-nopea jakolaatikkoa maastoajoa ajatellen. Se miten vaihteiden vaihto isommalle/pienemmälle asettuu suurempien renkaiden myötä saattaa muuttua. Pieni rengaskoon muutos ei paljoa vaikuta, mutta isoilla muutoksilla renkaan halkasijassa on sitten isompi vaikutus.
Oliko Kaitsulla minkäkokoiset renkaat Freekussa?