Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Mitä P kestää?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Kun automaattivaiheisen auton, esim. RRC 1990, jättää P-asennossa paikalleen niin mihin paikallaan pysyminen itse asiassa perustuu? Kuinka vahva tämä "jarru" on?
Poistettu, syytä voi miettiä
Kiitos selostuksesta! Eli veneluiskalla ei peetä. Manuaalilaatikolla olen käyttänyt pikkukakkosta kun käsijarruun en ihan luota - se kun jäi kerran kiinni. Automaatilla aikanaan käytin usein peetä ja näemmä olin onnekas ja/tai riittävän pienen veneen nostaja.
Veneluiskalla vaatii hyvää luottoa käsijarruun jos jättää auton ja trailerin veneineen luiskalle ja auton siihen hömpöttämään tyhjäkäyntiä.

Näen sieluni silmin koko em. paketin valumassa syvään veteen...

Itse kyllä laitan autosta känkän sekä P-asennon lååtasta että vielä traikusta känkän päälle. Ei ehkä viisasta mutta eipähän tule paketti varpaille eikä tartte koko loppuikäänsä kuulla kavereiden vinoilua auton sukellusnoudon jäljiltä...
Niinpä. Veneluiskien jyrkkyydessä on melkoinen vaihtelu ja jyrkimmissä minuakin hirvittää jättää pelkän käsijarrun varaan. Kiilat pyörien takana olisivat avuksi mutta virittely ei kiinnosta (hidastaa) ja vähän liioiteltuakin se useimmiten on. Isommilla kuormilla varmasti kätevää. Täytyy tarkastaa käsijarru, lisätä luottoa siihen ja pistää lisäksi - käsijarrun kytkemisen jälkeen - vielä P. Oma traileri on jarruton joten sitä ei saa jarruttamaan.

Muutaman pahan dippauksen olen loppukauden kalakeikoilla nähnyt. Useimmiten syynä on jarrujen pettämisen sijaan ollut alunperin älytön lähtötilanne (tyyliin Opel Corsa 1.2S ja 1 600kg:n venepaketti tms.): paketti pysyy veneen vinssaamisen ajan vielä paikallaan mutta liukuu hiljalleen alas/poikittain nostoyritysten alkaessa. Vähemmän dramaattinen mutta arkisempi ongelma on lohduton sutiminen ja nippa-nappa nouseminen, ja se käy isommillakin vajaavetoisilla autoilla aika helposti.
Quote:Vähemmän dramaattinen mutta arkisempi ongelma on lohduton sutiminen ja nippa-nappa nouseminen, ja se käy isommillakin vajaavetoisilla autoilla aika helposti.
Taitaa olla lähes kaikki nykyautot huonoja venehommiin, manuaaliloota yhdistettynä alaväännöttömään kierroskoneeseen ja etuvetoon asettaa aika paljon haastetta. Yleensä voi nähdä sitä sutimista etenkin hiekkarampeilla.

Omat haasteensa asettaa tietysti myös BeCM joka saattaa panna ovet lukkoon kun venettä ollaan kiinnittämässä (kokemusta on) :lol:
T.Hilter Wrote:
Quote:Omat haasteensa asettaa tietysti myös BeCM joka saattaa panna ovet lukkoon kun venettä ollaan kiinnittämässä (kokemusta on) :lol:

Confusedhock: :lol:
Käsijarrua käyttäessä kannattaa ottaa huomioon, että se lukitsee vain taka-akselin kardaanin. Jos olot on sopivat, yhden pyörän luistaessa (sepeliä liuskalla tms.) koko kiulu valuu.
Kannattaa siis muistaa laittaa keskilukko päälle jos sellainen om, ja jos on akselilukot, niin ne myös.

Sama pätee tuohon parkkilukkoon ja toisaalta kun autoa tunkkaa niin että kaksi rengasta on ilmassa. (sivuttain tai keula.)