Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: AJONEUVOVERON UUDISTUS
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Taas sitä potkitaan Range-omistajia päähän valtiovallan suunnasta. Katsoin juuri taulukkoja päästöihin perustuvan verotuksen osalta ja näin että oman bensa-Rangen painoon perustuva perusvero olisi €152,57 ensi vuonna. :evil:
Tuanoinnii.. en nyt tahtoisi masentaa, mutta vaihdetaan se päähän potkiva kenkä vielä pari numeroa isompaan (noin koko 64 voisi vastata tätä tuntemusta).. eli vero lasketaan kokonaismassa mukaan, eli jos kokonaismassa on 1900kg niin sitten se on tuo 150e..

mutta eikös noiden kokonaismassa ole lähempänä 2800kg'a, jolloin ajoneuvovero on taulukon mukaan noin 300e?

Ja tuo tietenkin vain bensa-koneisille.. nokipumpun omistajille arvotaan vielä ne pari varanumeroa lisää, eli käyttövoimavero tuohon vielä päälle..

AKE - Ympäristöperusteinen ajoneuvovero

-t-
Poistettu, syytä voi miettiä
Muistakaa tämä.
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=1995
On kyllä järjettömyydessään taattua laatua tuokin laki. Rangaistaan juuri niitä kaikkein käyttökelpoisimpia ajoneuvoja. Jokin mopokoppi jonne ei edes mahdu sisään olisi muka "eko"auto. Hybridiin ei muuten saa panna vetokoukkua joten eipä paljon edes polkupyörätelinettä kuljetella.
Thomas Wrote:Tuanoinnii.. en nyt tahtoisi masentaa, mutta vaihdetaan se päähän potkiva kenkä vielä pari numeroa isompaan (noin koko 64 voisi vastata tätä tuntemusta).. eli vero lasketaan kokonaismassa mukaan, eli jos kokonaismassa on 1900kg niin sitten se on tuo 150e..

mutta eikös noiden kokonaismassa ole lähempänä 2800kg'a, jolloin ajoneuvovero on taulukon mukaan noin 300e?

Ja tuo tietenkin vain bensa-koneisille.. nokipumpun omistajille arvotaan vielä ne pari varanumeroa lisää, eli käyttövoimavero tuohon vielä päälle..

AKE - Ympäristöperusteinen ajoneuvovero

-t-

Pentele, oliko se vielä kaikenlisäksi kokonaispainon mukaan. Suurin osa kun kuitenkin kuskaa terveisiä edestakas eikä aja kontti täyteen lastattuna. :evil: :evil:
Minä en ymmärrä miksi käyttöveroa kerätään missään muussa muodossa kuin polttonesteen hinnassa. Jos vero olisi vain polttoaineessa, kukin maksaisi tismalleen sen mitä todella kuluttaa - se olisi käytön verotusta. Ammattiliikenne voisi sitten vähentää kulujaan verotuksessa tms. Mutta juu, verotuksella on tarkoitus kerätä rahaa eikä säästää ympäristöä (pienentää hiilidioksidipäästöjä). Ja kun nyt väestö on (syystä) huolissaan ilmastonmuutoksesta, se hyväksyy ympäristöteoilta haiskahtavat ideat.

Nykyinen kuvio johti omalta kohdatani siihen, että oli kannattavampaa ostaa bensa-auto (RRC) ja ajaa harrste- ja hyötyajo sillä (2000-3000km/v) kuin taas hankkia vähemmän kuluttava/päästävä dieselversio (Disco tai Defe). Veroja vähemmän, päästöjä enemmän.
jvaho Wrote:Minä en ymmärrä miksi käyttöveroa kerätään missään muussa muodossa kuin polttonesteen hinnassa.
Sama.
jvaho Wrote:Minä en ymmärrä miksi käyttöveroa kerätään missään muussa muodossa kuin polttonesteen hinnassa.
Se olisi liian helppoa ja yksinkertaista. paljon virkamiehiä joutaisi pois pähkäilemästä ja laskeskelemasta :roll:
arska Wrote:
Se olisi liian helppoa ja yksinkertaista. paljon virkamiehiä joutaisi pois pähkäilemästä ja laskeskelemasta :roll:

Olen ymmärtänyt että sitä tehdään jo nyt! Verojen osuus bensan hinnasta on päätähuimaava. Kysehän on siitä miten päästä huimaavasta kiskonnan puolelle. Vehviläinen tykkää tekniikasta, olisihan se hienoa kun valtiovalta saisi kerättyä lisää veroa kilometrien mukaan, vaikkakin ne olisi ajettu tiettömässä metsässä. :evil:
Olikohan peräti maailman toiseksi korkein polttoainevero (en ole aivan varma), minulle riittäisi esim 10. korkein :roll:

Tulotasoon suhteutettuna polttoaineen hinta ei ole niin korkea, kyllä taitaa opettajan palkasta jäädä enemmän käteen kuin 500e/kk. Unkarissa on kuulemma tuon mutta kaikki paitsi talot, olut ja ruoka on suunnilleen yhtä kallista kuin täällä.
Nythän se on 0,35e päivässä, ensi vuonna 0,86e päivässä (2700kg->~316e). Konttorilla käynnit maksavat 21e.
316-127-21e=168e
Tuolla saa jo 1,5 tankillista bensaa.

Painoperustainen (oikeasti kantavuudesta rankaiseva kokonaismassaperustainen) vero:

2 401—2 500=255,50e

2 501—2 600= 275,21e

2 601—2 700=295,65e

2 701—2 800=316,82e

2 801—2 900=338,72e

2 901—3 000=361,35e

3 001—3 100=384,71e

3 101—3 200=408,80e

3 201—3 300=433,62e

3 301—3 400=459,17e

3 401 tai enemmän=485,45e
Miten tuo nyt sitten menee: Onko tuollaisen -75:n diesel paku Rangen pito sitten saman hintaista + dieselvero(käyttövoimavero), kuin bensa Rangen? (ei koske polttoaineen hintaa)

Onneksi edes tuon harrastekäyttiksen kokonaismassa on 1080kg

Eli kannattaako tulevaisuuteen suunnata edelleen pensa rangella ja pikkuautolla vai kannattaako tuota diesel Rangea tehdä pikkuauton korvikkeeksi...
Jyrki J Wrote:Miten tuo nyt sitten menee: Onko tuollaisen -75:n diesel paku Rangen pito sitten saman hintaista + dieselvero(käyttövoimavero), kuin bensa Rangen? (ei koske polttoaineen hintaa)

Näistä kannattaisi varmaan laatia yksi topic tuonne yleiselle puolelle, ja selkokieliset taulukot tulevista kuluista..

Mutta tuohon kysymykseen, '75 vuoden Rangen 'massaperusteinen' vero on saman suuruinen, sikäli kun kokonaismassa on sama. Dieseliin tulee tuon lisäksi vielä käyttövoimavero/dsl-vero.

Tuolla toisaalla oli keskustelua 'harrasteajoneuvoista' joten tuon ikäisissä voi mahdollisesti ehkä tulla jonkinlaisia etuja hamassa tulevaisuudessa..

Quote:Onneksi edes tuon harrastekäyttiksen kokonaismassa on 1080kg
Taitaa olla mielenkiintoinen ruohonleikkuri.. Seat Ibiza'nkin kokonaismassa on yli 1500kg.. huom! omamassa vs. kokonaismassa..

Quote:Eli kannattaako tulevaisuuteen suunnata edelleen pensa rangella ja pikkuautolla vai kannattaako tuota diesel Rangea tehdä pikkuauton korvikkeeksi...

Diesel-Rangesta penkit pois ja paku/huoltoautoksi, jolloin diesel-veron pudotus kompensoi uutta ajoneuvoveroa.. näin itse tekisin, mutta sitten pitäisi olla loppuperheen kuljettamiseen monipaikkaisempi kulkuväline.

Toivottavasti selvensi?
-t-
Löysin aken sivuilta taulukon, jonka mukaan ajoneuvovero tulisi olemaan yllämainitun rangen kohdalla (jos menee painon mukaan) uudistuksen jälkeen n.318-338 euroa.
Tähänkö päälle laitetaan sitten vielä käyttövoimavero?

Voisivatko asiaan hieman paremmin tutustuneet harrastajat valaista tätä vero farssia=)

Kiitoksia!
Just tuli postissa ton mun kinnerin käyttömaksu, 94,90€. (sama kuin rangessa)
Ensi vuodeksi maksuksi tulee 75,92€ (eri kuin rangessa Smile)

Rangeen tulee maksuksi 255,50€ (Kokonaismassa 2500kg)

Mitä muuten on nuo kaksi kokonaismassaa, rekisteriotteen kohdissa F1 ja F2:
F1. Teknisesti suurin sallittu kokonaismassa 2500
F2. Tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa 2470

Mihin tuosta häviää kolmekymmentä kiloa?

Varmaa on ainakin kumman mukaan verotetaan!
(tosin samassa maksuluokassa molemmat painot + säästää melkein kaks kymppiä, kun ei sentään ole kiloa suurempi kok.massa) Smile

Tuossa samaisessa laskussa oli liite, jossa mainittiin
"Pakettiautojen CO2-perusteinen ajoneuvoveron perusvero on suunnitteilla ja tavoitteena on ottaa se käyttöön yhtä aikaa henkilöautojen muutoksen kanssa."

Mitähän kivaa...

Toinen range mulla tosiaan on jo 2+3 paku, pitäis vain kunnostaa ja rekisteröidä.
Juu, niin tuon kinnerin (Y10) kokonaismassa on tuo 1080 ja omamassa 780kg

Niin, käyttövoimavero päälle dieseleihin.

Anteeksi jos oli offtopikkia
mercurius Wrote:
arska Wrote:

Olen ymmärtänyt että sitä tehdään jo nyt! Verojen osuus bensan hinnasta on päätähuimaava. Kysehän on siitä miten päästä huimaavasta kiskonnan puolelle. Vehviläinen tykkää tekniikasta, olisihan se hienoa kun valtiovalta saisi kerättyä lisää veroa kilometrien mukaan, vaikkakin ne olisi ajettu tiettömässä metsässä. :evil:

Siis käyttöveroa todellakin kerätään polttoaineiden hinnoissa.
Ihan riittävästi.

Tämä toinen, ns käyttömaksuhan ei itse asiassa liity mitenkään käyttämiseen eikä siten myöskään ympäristöön, millä sitä perustellaan.
Se on lähinnä omaisuusvero - maksat autosta tuon veron, jos omistat kilvissä olevan auton, vaikka se olisi ajokunnoton/leimaton tai et ajaisi sillä metriäkään.

Kuinkas esim matkailuautot? Kokonaismassaa on, kilometrejä tulee joillekin vain satoja kilometrejä - kuitenkin maksut rankimman saastuttamisen mukaan.

Pakut?

Kätevästi on keksitty tähän tämä liikennekäytöstä poisto - kymppi suuntaansa, tulostamalla paperin. Lakiin kirjoitettu tuloksenteko tapa, ihan niinkuin Fortumin siirtohinnatkin (valtion) yrityksessä.
Onko tämäkään vihreätä ajattelua? On mentävä paikan päälle, useimmiten tietenkin autolla (ne bensatulot) ja tehdään paperisilppua urakalla.
Ajoaikaa 2 päivää jäljellä eivätkä ole vieläkään saaneet laskua lähetettyä. :evil:
Minä en ala! Mulla lukee otteessa 2510kg kokonaismassana ja vero on siten 275e!!! On se niin väärin! Mutta vanha vero kestää pitkälle syksyyn joten murehditaan sitä sitten syksyllä. Wink