moi!
Mitä-minkälaista hitsiä pitäis kattella jos on ostoaikeissa. käyttötarkoitus oli harraste autoja hitsailla, runkoa, pelliä, kiinnikkeitä LRään, vinssikotelon hitsausta ymym!
rajoitteena on se että mulla on kotona "vain" 230v eli voimavirtaa ei ole!
On Ihan nyybi tässä asiassa, viimeksi hitsannut -84 yläasteen tekuntuneilla! :oops: On tainu tekniikat sitten -84 kehittyä! :roll:
valaiskaa tyhmää!
--Janne--
Just tulin autotallista pohjapaikkaa hitsaamasta ni pakko mainostaa :lol: Kemppi MinarcMig toimii täällä aivan loistavasti valovirran perässä! Ei oo halpa kone mutta eipä oo tarttennu koneeseen paljoa ajatusta käyttää muuta ku virta päälle ja lankaa palamaan.
Edit:
Tommonen laite siis
http://www.jomatig.fi/kauppa/kemppi-mina...e-150.html
Ääni kans minarc migille. Mulla sama kone. Tai on se hieman isompi, eli 180 mallina. Huippu hyvä ja helppo kone hitsata.
Ääni kempille täältäkin
Tuo voimavirran puute rajoittaa kyllä valikoimaa.
Minäkin vaihdoin muutaman vuoden ikäisen Esabin tuollaiseen Kemppiin ja siitä hinnasta: enempikin voisivat pyytää. On kone nyt aivan eri luokkaa kaikella tavalla. Ja vallankin se pieni koko! Kun vielä laittaa pikkuisen hiilidiooksidipullon, niin ompa mukava niitä kannella hitsauspaikalle. Tuossa koneessa on pikaliitin kaasupullolle, niin sen saa näppärästi irti. Ei tartte osata säädellä konetta mitenkään, riittää, että säätää virtaa pienemmälle, jos reikää palaa ja jos tulee liian suurta pattia saumaan, niin virtaa lisää. Tällä koneella luulisi kenen tahansa onnistuvan. Se 150 ja 180 A malli on periaatteessa sama kone, ainoastaan eri tavalla ilmoitettu virran kesto. Ja kalliimpaan lisätty hieman enemmän turhaa elektroniikkaa.
Pitää muistaa että se turha elektroniikka säätää laitetta automaattisesti ja mahdollistaa rosterin ja alumiinin hitsaamisen. Se oli yksi mikä käänsi minun vaakakupin kalliimman laitteen puolelle. Lisäksi ruosteisen pellin hitsaaminen on todella helppoa automaatti toiminnolla. Kuulemma. Itse en ruosteiseen peltiin vielä ole päässyt käsiksi.
On mulla saman laitteen esiaste, toisena koneena. Jäänyt vaan vähemmälle käytölle uuden tultua taloon. Eli normaali 230 töpsölillä oleva kempomat 150 kemppi. Siitä saa privana tarjota jos himoittaa, mulla menossa vaihdossa liikkeeseen suurempaan koneesee.
Tuollainen.
http://forums.offipalsta.com/album.php?a...reid=41523
Sori, kuva kyljellään..
Vanha voimavirta "esabbi" ollut itsellä pitkään ja hyvin sekin on pelannut harrastehitsailut.
Mitäs kaasua ootte suhuuttanu? Aluksi käytin hiilidioksidia mutta joku viisas piti parempana seoskaasua varsinkin ruosteisen pellin kanssa. Sen koommin olen käyttänyt sitä ja paremmaksi todennut.
Olettekos kokeillut hitsata ydintäytelangalla, miten on toiminut ?.Kaasuahan ei silloin tarvita.
Lankahan on kalliimpaa,mutta jos hitsaustarve on satunnaista, niin silloin kannattaisi ehkä harkita.
Jep, jätä halpismallit hyllyyn. Hyvä kone tekee huonosta hitsarista hyvän

.
Vanha viisaus työkaluostoissa etenkin on, että köyhän ei kannata halpaa ostaa. Kuitenkin useimmiten ostattaa sen kalliin, kun halvalla työkalulla on särkenyt korjattavan laitteen, telonut itsensä ja työkalukin on sitten särkynyt, kun sen on nurkkaa heittänyt.
JariJ Wrote:Olettekos kokeillut hitsata ydintäytelangalla, miten on toiminut ?.Kaasuahan ei silloin tarvita.
Lankahan on kalliimpaa,mutta jos hitsaustarve on satunnaista, niin silloin kannattaisi ehkä harkita.
Täällä on kokeiltu. Ihan hyvin toimii joskaan ei ehkä kestä ammattilaisen arviointia. Kotipuuhasteluun sopiva ratkaisu!
kemppi täälläkin,noin kuukauden ollut. tosin jeesuksen aikainen migomag 180amp.
kaasuna hiilid, etullisuutensa vuoksi. oma pullo 6kg maksoi 180e ja täyttö aina 20e. hyvin sulaa ruosteinenkin.
En tiedä mimmosta oot ajatellu, mut mulla on Kemppi minarc 150 puikkokone ja siihen saa myös TIG-kolvin jos tarttee. On siitä hyvä että voi hitsailla vaikka ulkosalla, kun lankakone suojakaasun vuoksi vaatinee aika tyvenet (=sisätila) olosuhteet, kuten tietysti TIG:kin. On tullut vedeltyä traktorinosia täydellä virralla/paksulla puikolla, sekä ohuempia peltejä/pakoputkia pienemmällä virralla/ohkasemmalla puikolla. Ite aluksi vieroksuin puikkokonetta hitsattavuutensa vuoksi, mutta päädyin siihen monien asioiden summana (yks oli että täytyy saada toimimaan agrekaatilla mökkiolosuhteissa). Hyvällä koneella tuntee ittensä ihan tai ainakin lähes ammattilaiseksi, mutta kuten edellä jo monet ovat sanoneet; tässä ei ole oikea paikka säästää. Koneessa on todella hyvin toimiva sytytysvirta, eli puikko syttyy kunhan vie vaan riittävän lähelle hitsattavaa kohdetta, ja laskee säädettyyn nopeasti.
Näähän on tietysti makuasioita, jokainen hankkii tarpeittensa mukaan.
moi!
mites paksua ja ohutta materiaalia voi hitsata esim minarc
puikkokoneella?
migillä?
mulla kun ei ole kuin 230v ulosottoa...! ( vai tarviskos hommata 380v?)
--Janne--
Lankakoneesta en osaa ihan täyttä varmuutta sanoa, mutta puikkokoneella käsittääkseni lähes kuinka paksua vaan. Paksussa materiaalissa pitää olla aika syvät viisteet että saa sulatettua materiaalin läpi asti, sekä tarvittaessa hitsata useampaan kerrokseen. Minarc polttaa (muistaakseni) 3,5 (tai 3,25mm) millin puikkoa aika mukavasti. Saattaa joutua kyllä jäähdyttelemään konetta jos paksua hitsattavaa on paljon, mutta normaalisti esim 80x80x5mm RHS-putkea voi vedellä aika surutta ilman että on mikäälaista ylimääräistä jäähdyttelyn tarvetta.
Ihan ohkasta tavaraa en ole edes koettanut hitsailla, ohkaisin taitaa olla pakoputki jonka tein.
Mutta kuten jo taisin mainitakkin, laite on minun käyttööni ollut nappihankinta ja jokainen ostaa omien tarpeiden/näkemysten mukaan.
ostin kerran pari käytetyn ydinlanka koneen hintaan 70.e+maski 20.e riittää mulle hyvin.koneessa myös pullon paikka ja paineen säädin mukana,mutta ydinlangalla olen hitsannut kun en noista pullo jutuista tiedä.