Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Disco 2 etujousi poikki
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Olen jotenkin onnistunut katkaisemaan etujousen. Onkohan keneltäkään muulta mennyt jousia? Olisiko syytä vaihtaa molemmat?

Jukka
Poistetty, syytä voi miettiä
Missäs kilometreissä on jouset katkeilleet?

Eiköhän ne pareittain kannata vaihtaa, voi muuten olla mielenkiintoinen ajaa kun toisella puolella on kuoleentunut ja vastaparina tuliterä.
Itselläkin on ollut ajatuksissa vaihtaa jäykemmät vieterit kun noi alkuperäisest on niin amerikavetelät olleet alusta asti.
I got 2 old springs driven 200 000, and 2 that is only driven 50 000, if needed.

Located in Tampere.
03- ylöspäin diskon jouset paranivat.. Kestävät paremmin ja ovat karvan jäykemmät kuulemma..
Että kannattaa miettiä 03- jousia jos tulee vaihto eteen..
Mikäli ovat tosiaan erit kuin 99-02..
kokkolanpoika Wrote:03- ylöspäin diskon jouset paranivat.. Kestävät paremmin ja ovat karvan jäykemmät kuulemma..
Että kannattaa miettiä 03- jousia jos tulee vaihto eteen..
Mikäli ovat tosiaan erit kuin 99-02..
Kestosta en tiedä mutta perstuntumalla on yhtä löysä niin -00 ku -04. Joskus tuntuu että jopa -04 löysempi, vai kultaako aika muistot.

[Image: static.petrisimolin.co868.jpg]

Ja tolta koko auto näyttää:

[Image: static.petrisimolin.co72.jpg]
mitä tollanen jousien vaihto + takapään kalibrointi maksaa? mikä on seuraava vaihtoehto jos haluu vielä enenpi korotusta?auto kakkos disko.
saattaa olla että tuo korotus ihan passeli,auton etupää aika matala tällä hetkellä,etupään jouset kuoleentuneet ja iskarit loppu.
Kävin tekemässä pihalla poikkitieteellistä mittausta.
D1 jousilla ja perän kalibroinnilla sekä 245/75-16 renkailla mun auton mitat on oheiset:
Mittaus tehty asvalttipihalla.
[Image: DI%20jousilla.JPG]

ja kun picasa tökkii niin tässä linkki kuvasivulle, jos/kun tämä kuva häviää välillä.
siellä myös kuvatekstissä mittauspisteen tarkempi selite.
http://picasaweb.google.fi/jomppez/DIJou...librointi#

Kun DII on päivittäisessä ajossa, niin tuo korotus "vakiolle" riittää.
Vaikka autossa on SLS ilmajouset ja ACE.kaarrevakain, niin 50mm lisäkorotus voi tehdä ajamisen mutkaisella soralla jo kiinnostavaksi.
Ja vaikka olen 194 pitkä, niin kuskin penkille saa jo nousta.
Vanhaan "löysään" verrattuna korotus ja ominaisuuksien paraneminen on huomattava.
kiitos jomppe tosta kuvasta,saa hyvän vertailukohdan kun käy omasta mittaamassa senttiluvut samoista paikoista (kun se kampe nyt tulis vaihteisto rempasta :twisted: ) eikai se kokonaiskustannus hirvee ole? jouset ja ehkä iskarit työn osuus oli jo selvillä ja takapään korotuksen hinta.
tarviiko jousten vaihdossa sepitystä vai meneekö paikalleen vain vaihtamalla (jumalattoman noitumisen ja päänraapimisen kera) Tongue
Poistettu, syytä voi miettiä
Nyt on jotenkin tuntunut että discon repsikan puolen etukulma on valahtanut alemmas kuin kuskin puoli? Ajaessa tuntuu kuin auto olisi kokoajan himpun verran nojallaan oikealle perstuntumalta. Ensin epäilin että takajousissa olisi vuotoja mutta perä ei missään vaiheessa ole yhtään repsahtanut eikä mittanauhalla mitatessa (keskiöstä kaareen) tasamaalla takana ole heittoa kuin 0,5cm eikä perä laske tai pihise offiasentoon jätettynäkään, mutta edessä korkeuseroa on luokkaa 1cm... Mites se oli ahonen, oliko se juuri repsikan puoli mulla jossa iskarissa oli jotain? Jos muistuu mieleen (harmaa discoteekki kumikarjapuskurilla, päivä korjaamolla episodi Wink ).. Tongue Saiskohan tollasen jousivaihdon vielä myyjäliikkeen piikkiin, vasta kun on vajaa 3kk kulunut ostosta. Se kun kovasti myydessä vakuutteli että "Näähän ei oo mitään harrastevehkeitä niinku noi vanhat rangerooverit..." Mä vaan naurahdin. Big Grin
Kato, setähän on hereillä heti aamusta.! 8)

Sitähän mä ihmettelenkin kun vain oikea etukulma tuntuu niiaavan. Toisinaan kyllä ilmajousituskin tuntuu pihahtelevan jotenkin omiaan, ilman selvää syytä (kuormanmuutosta). Koskas meet työpaikalle, jos tulen "piipahtamaan" niin tutkaistaan vähän tarkemmin?
Kävin Liedosta hakemassa Disco 1 etujouset ja vaihoin itte ne Disco 2 - 03 paikoilleen. Samalla käynnillä Antti nosti perää arvion mukaan. Etujousien vaihto oli nopea homma. Rengas pois, iskarin alapään pultit irti ja iskari ylös, sen jälkeen pientä vitkuttelua ja pikkuisen jousenpuristimilla jousta läjään ja mahtu hyvin sujahtamaan pois. Uus meni taas vastaavasti paikoilleen, n. tunti per puoli. Auto täytyy tietty tunkata rungosta ylös, ei akselista. Auton etupää nyt selvästi ryhdikkäämpi ja jäykempi, tuntuu että jarrutkin ottaa paremmin nyt kun keula ei enään niiaa jarruttaessa. Suosittelen kaikille tätä hommaa ja jouset ei todellakaan ole hinnan kirous.
Joo siellä tuli liedossa aamusella piipahdettua...
paljonkos noi ykkösen etujouset maksaa? mulla meni vaihteisto remppaki myyjän piikkiin muista pikkurempoista puhumattakaan,kai ne nyt yhen vieterin vaihtaa sullekki.