Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Range P38 vai Freelander 1
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Hei!
Vanhemmillani olisi tarkoitus vaihtaa -92 Range.

Vaihtoehtona olisi Range Rover P38 4.0SE vuosimallia -94, n 145tkm ajettu ja toinen ehdokas Freelander 1 2.5 V6, vuosimallia -01, n. 100tkm ajettu.

Auto tulee lähinnä äitini käyttöön, joka varmaan viimeiset 20 vuotta ajanut jonkinikäisellä Rangella. Off-road käyttöä autolla ei tule olemaan, perus ajoa, talvella se vaatimus, että pitää päästä 400m tie joka talvella erittäin suurella todennäköisyydellä ei ole aina aurattu, menemään. Ja tietty se, että mahdollisimman vähällä korjaamisella / rempalla pääsisi.

Kertokaahan arvon Roveristit, kumpaa te suosittelette, ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet kummastakin.

Itellä ei kovin paljoa ole kokemusta Freelanderista, ja ei oikeastaan ollenkaan kokemusta P38 Rangesta. Freelanderi kokemus jää parin päivän koeajoon, kun joskus vaimon kanssa meinattiin Freekku V6:ta laittaa. P38 kokemukset ovat lähinnä netistä luettuja.

Freelandereista tiedän, että niiden neliveto on parhaimpia katumaasturiluokassa, vertaistaan ei ole vielä tullut. Eikä se mikään huono ajettavakaan ollut.

PS: Laitan tämän varoiksi myös tuonne Lantikan puolelle Smile
Onko sen pakko olla bensakoneella?
Juge Wrote:Hei!
Vanhemmillani olisi tarkoitus vaihtaa -92 Range.

Vaihtoehtona olisi Range Rover P38 4.0SE vuosimallia -94, n 145tkm ajettu ja toinen ehdokas Freelander 1 2.5 V6, vuosimallia -01, n. 100tkm ajettu.

Auto tulee lähinnä äitini käyttöön, joka varmaan viimeiset 20 vuotta ajanut jonkinikäisellä Rangella.

Kaksi kysymystä; mitä etua tässä haetaan, jos autoa ollaan vaihtamassa noinkin vähän tuoreempaan ? Vanhassa jotain vikaa ? Itse pidän kyllä Classiccia persoonallisempana ja pitäisin sen, ellei "sosiaaliset paineet" pakota vaihtamaan mallia.

Ja se toinen kysymys; onko Freekku mikään todellinen vaihtoehto Rangelle ? Jos käyttäjä tulee pääasiallisesti olemaan äitisi, niin varmaan kannattaa kysyä hänen mielipidettään. Kunnon koeajo molemmilla niin siinähän tuo äkkiä paljastuu, tuleeko äidistäsi ja citymaasturista koskaan kavereita :wink:
jukkakh Wrote:onko Freekku mikään todellinen vaihtoehto Rangelle ?
Enpä olisi uskonut tätä sanovani: Jos sopii Freelanderiin istumaan (mä en sovi) eikä tarvitse alennusvaihteellista nelivetoa (mä tarvitsen Smile), niin kyllä se on.

T, Antti
Ahosensetä Wrote:
jukkakh Wrote:onko Freekku mikään todellinen vaihtoehto Rangelle ?
Enpä olisi uskonut tätä sanovani: Jos sopii Freelanderiin istumaan (mä en sovi) eikä tarvitse alennusvaihteellista nelivetoa (mä tarvitsen Smile), niin kyllä se on.

T, Antti

Times, they are a changing pitää tässä varmaan Dylania siteerata,,,

Ja toisaalta, jos vaatimukset ovat vain perus ajoa, talvella se vaatimus, että pitää päästä 400m tie joka talvella erittäin suurella todennäköisyydellä ei ole aina aurattu, menemään. Ja tietty se, että mahdollisimman vähällä korjaamisella / rempalla pääsisi.
niin varmaan Freekullakin pärjää, kun valtaosa kansasta pärjää noissa tilanteissa vajaavetoisillakin. Eikös se vanha viisaus ole, että osaamattoman käsissä neliveto tarjoaa ainoastaan mahdollisuuden jäädä kiinni entistä pahempiin paikkoihin :wink:
Poistettu
Dieseli ei oikein istu tarpeisiin, kun kilometrejä tulee suurinpiirtein 10tkm vuodessa.

Tuo -92 Range on osoittautunut huonommaksi kuin edeltävä -88 Range, johon veivattiin mittariin yli puoli miljoonaa kilometriä ennen kuin se vaihdettiin.

Isäni ja veljeni pyörittävät koneurakointi firmaa, he kun eivät kotona oikein paljoa ole, jolloin auton pitäisi olla sellainen että oikeasti vähällä ruuvauksella pääsisi.

Henkilöauto on poissuljettu sikäli, kun äitini tottuneena Range kuskina ei tykkää istua matalalla "persusta tiessä kiinni" Smile

Alennusvaihteistoa ei tässä nykyisessä ole vielä meidän aikana koskaan käytetty, edellisessä satunnaisesti itse sitä käytin kun joskus jouduin vetämään jonkun klopin pois syvältä ojasta, ja kun mustikkaan mentiin, ajoin sitten auton sen verran syvälle metsään että ei tarvinnu kuin ovi avata niin sai marjakoneen laittaa toimintaan... Big Grin

Itse olisin tuon Freelanderin kannalla, mutta jostain luin, että sen automaattilaatikossa on "tyyppivika", että peruutusvaihteen mäntään tulee hiushalkeama jolloin pakki katoaa laatikosta. Samaisesta tekstistä luin että vian ilmenemistä estää huomattavasti kun vaihdattaa laatikon öljyt n. 100tkm välein. Pitääkö tämä "vika" paikkansa?
Poistettu
Ahosensetä Wrote:
Juge Wrote:..automaattilaatikossa on "tyyppivika", että peruutusvaihteen mäntään tulee hiushalkeama jolloin pakki katoaa laatikosta. Samaisesta tekstistä luin että vian ilmenemistä estää huomattavasti kun vaihdattaa laatikon öljyt n. 100tkm välein. Pitääkö tämä "vika" paikkansa?
Olen kullut viasta, mutta en tiedä yhtään Freelanderia jossa se olisi tullut vastaan. Td4-autoilla on jo ajettu tommoisia yli 200' km matkoja.

Itse kun noita Freelandereista katselin 'sillä silmällä' ja kaivelin netistä infoa, niin tuollaiseen vikaan en törmännyt. Sen sijaan Jatco'n laatikoita on ilmeisesti vaihdeltu kokonaan ilman kunnollista vianselvitystä, ja eräiden lähteiden mukaan vikana olisi yleensä ollut laatikon kyljessä ollut releboxi, mikä ei ole oikein kunnolla suojattu.

Laatikkona Jatco - mikäli se näissä uudemmissakin on edelleen käytössä - on aika yleinen, mutta kukin auton valmistaja, joka noita laatikoita käyttää, on muokannut laatikon omiin tarpeisiinsa. Eli ulkokuoret ovat erilaiset, ja nuo sähköiset osat eivät myöskään ole yhteensopivia.

Alkuperäiseen kysymykseen en voi oikein puolueetonta kommenttia antaa, mutta vaikka itse ajankin RR P38'lla, niin tuo Freelander kiinnostaa huolestuttavalla tavalla.

-t-
Ahosensetä Wrote:Jos sopii Freelanderiin istumaan (mä en sovi)
Onko toi ekan korin Freekku tosiaan niin pieni. Vähän oon haaveksinu, että ton "mopoauton" vaihtais moiseen, mutten mä voi sellasta hommata, jolla en mahdu ajaan...
P38Confusedsa on muuten tilaa mutta kaasupolkimen luona on muovinen koppa johon talvikenkä ottaa kiinni, etenkin kun jalan nostaa kaasulta (eipä tuota syvään tarvitsekaan polkea Big Grin ). Saisikohan sitä modattua helposti?
Poistettu
heitetäänpän polttoainetta liekkeihin Smile 2002 freekku td4 automaatilla kilometrejä takana kohta 240t ja ainakaan vielä ei laatikko ole temppuilut. näin kun sanon niin reilun viikon kuluttua hiihtolomamatkasta hki-levi-hki tulee varmaan ikimuistoinen - koko perheelle... Tähän mennessä on oltu hinurin lavalla vasta kaksi kertaa, molemmilla kerroilla pa-pumpun hajoamisen johdosta.

etupenkille ei mahdu niin pitkää henkilöä kuin takapenkille missä moni on yllättynyt hyvistä tiloista. Freekun suurin puute - jos ei oteta huomioon puuttuvaa voimansiirtotekniikkaa, on vaatimattomat tavaratilat. Eli jos pitää säännöllisesti kuskata jotain muutakin kuin kauppakasseja kannattaa harkita jotain isompaa kulkinetta. Metsänhoito ja metsästyshommissa kulku on onnistunut merkittävästi pidemmälle kuin johtotähdellä, puhumattakaan näissä tämänhetkisissä keliolosuhteissa liikkumisesta.

bensavehkeestä ei ole kokemusta mutta dieseliä saatan jopa suositella !?!

jr
Ahosensetä Wrote:Olen kullut viasta, mutta en tiedä yhtään Freelanderia jossa se olisi tullut vastaan. Td4-autoilla on jo ajettu tommoisia yli 200' km matkoja.

T, Antti

Ja kerrotaan se kahdella samantien... Koneena kylläkin Td4 ja mahtavat 102turboahdettua hevosta!!!

Jos varmuutta hakee, niin P38 EHDOTTOMASTI ALLE ennemmin kuin 2001 mallin V6 Friikku.

Tässä muutamat Friikun "pikkuviat", jotka alle 2004 malleja vaivaa:
- Visko-kytkin hirttää kiinni, koska takaperän välitys on "liian tiheä", ja tämän takia jakovaihde hajoaa myös
- ja takaperä on ihan kulutustavaraa, kuten takarenkaatkin!!!
- lämmityslaitteen kenno on messinkiä, ja saumat vuotavat --> joskus saattanut kantautua "huhuja" palaneista kansipahveista???? Ollut jopa kampanja muuttaa termarin paikkaa, mutta eipä ollut Suomessa ottanut tuulta allensa Volvon aikana??? Ja pahvi kun kärähtää, niin kattilakin tuppaa taipuilemaan, kun alumiinia onpi...
- VALOT AIVAN SYVÄLTÄ!!!!
- lämppäri tehot lainattu Defestä, vaikka V6 hehkuukin nokalla!
- takaluukku ei aukea talvella kun lasi jäätyy tiivisteeseen...

Ja automaatti ei V6Confusedsa oikein ole kestänyt, dieselin perässä oleva vahvistettu menee pitkäänkin, mutta tuo V6 automaatti on kyllä jotenkin "vähän" keskeneräinen seos... Joutuu meinaan antamaan oikeata jalkaa suhteellisen raskaasti, jotta etenee "jotenkin"

NM: 3d Hard Top V6 aut SPORT (18,000km)2004, Td4 SE 2004 ja HSE 2005 aut (n~20.000km kumpikin), sekä manuaali S (7.000km) 2003

P38 ei ole ollut, mutta asiakkaiden autoilla ajanut paljonkin!
Vain Freekusta kokemusta ja tyytyväinen olen , vain siirtopumppu mennyt tähän mennessä, puoleentoista vuoteen ja 40 t kilsaan. Tein tässä huomion pakkasella, ensimmäinen auto mulla, joka ei nitise ja natise pakkasella 8) Myöskään tuulensuhinat ei sisälle kuulu. Lumessa menee sinne missä kuskin kantti jo loppuu... Ketjujen kanssa olisi mukava kokeilla..
Jatco on ainakin tähän asti pelannut, öljyt vaihdettiin varulta jo 80 tkm huollossa.
Eräällä nimeltä mainitsemattolalla (ei minulla) oli tuollainen P38 ja siihen upposi melkoinen määrä rahaa remontteihin kohtalaisen lyhyen ajan kuluessa, että halvaksi se ei ainakaan tullut. kyselin asioita häneltä sen takia kun olin harkinnut P38 hankkimista. Minun intoani ainakin loppulaskun suuruus hyydytty kuin tämän talven pakkaset konsanaan. No aika näyttää mitä tulee tapahtumaan...
markku Wrote:Eräällä nimeltä mainitsemattolalla (ei minulla) oli tuollainen P38 ja siihen upposi melkoinen määrä rahaa remontteihin kohtalaisen lyhyen ajan kuluessa, että halvaksi se ei ainakaan tullut. kyselin asioita häneltä sen takia kun olin harkinnut P38 hankkimista. Minun intoani ainakin loppulaskun suuruus hyydytty kuin tämän talven pakkaset konsanaan. No aika näyttää mitä tulee tapahtumaan...

Puolustelematta sen kummemmin suuntaan tai toiseen, usein unohtuu auton kunnon ja mahdollisten vikaoireiden tutkiskelu joko ymmärtämättömyyttään tai autokuumeen poltteessa.
Yllätysviat sikseen, LR:n tuotteilla tuntuu olevan yleensä oireet esillä ennen big bangia jos niitä vaan osataan/halutaan kuunnella.

Siksi paasaankin aina kunnollisen koeajon merkityksestä, sillä perinteisellä parin tunnin ajolla ei ehdi huomata mitään.

Kyllähän meikäläiselle monet ehdottivat hullunpapereita kun 38:aa himosin, jopa itsekkin epäilin mielenterveyttäni.
Kunnollinen perehtyminen haluttuun autoon etukäteen säästää monelta murheelta kun mahdolliset viat osaa tutkia.

Kaikkihan tämän tietää, kumminkin tehdään innoissaan ostoksia ja sitten kirotaan koko kampe alimpaan kerrokseen kun se poikhii...

Alkuperäinen kysymys lienee aika vaikea ratkaista, molemmissa on puolensa. Jos Friikkuun mahtuu niin miksei semmoisella ajelis, mutta ei se 38:aan mikään huono ole. Big Grin
Poistettu
Kunnon koeajo, mielellään tosiaan yön yli, siinä ehtii ehkä miettiä hankinnan järkevyyttä Smile
Ja joku ihan oikea asiantuntija mukaan potkimaan renkaita.
Itse ajoin sen vartin koeajon, mutta se riitti. Tässä tapauksessa...
andlover Wrote:itte ostin lantikan reilun 500km päästä kokeilematta ja maksoin hätäpäissään etukäteenkin viellä!!!

Minäkin ostin noin, koppiVolvo tuli ostettua sikana säkissä... mutta se ei ole kovin hienostunutta(lue:kallista) tekniikkaa täynnä.
Käsiraha näkemättä, sitten kylmiltään 500km kotimatka keskellä yötä. Smile
Minä ostin aikoinaan pakettivolkkarin, vm-64, myös tuolla tavalla, tosin vain ~ 270 km päästä. Maksu kokonaan näkemättä ja haku vasta parin viikon päästä.
Ostosta olisin voinut katuakin, koska auto on nyt ollut kohta 7 vuotta Euran peltisepänliikkeessä hitsattavana. Viive johtunee kuitenkin enemmän verstaasta kuin autosta. En murehdi silti suotta, koska jossakin sen auton on kuitenkin seistävä, olkoon nyt sitten tuolla ennemmin kuin kotipihassa. Itse en pysty hitsaamaan, enkä raaski kalliiseen hitsaamoon viedä. Arvo sillä kuitenkin seistessä nousee koko ajan. Jos sitten joskus myöhemmin ottaisi sen tuolta pois ja hitsauttaisi jossain muualla, koneremontti kuitenkin taitaa tuon seisomisen seurauksena olla edessä.
Rangen ostin pikaisen viiden minuutin kokeilun jälkeen ja katumus iski jo kotimatkalla. Kaikki valot pois, kaikki merkkivalot pimeänä ja paljon muuta huolimattomasta käytöstä johtunutta heti edessä. No, onneksi on yksi paja, johon voi luottaa.
Kävin aiemmin koeajamassa yhtä Defenderiä ja katumus on iskenyt siitä, että en sitä ostanut Rangen sijaan. Työmatka-ajoissa taitaa tuo Range silti olla mukavampi, mutta kun se eläke-ikä iskee, niin saas nähdä. Vaikka kyllähän tuo Rangekin on hyvä, kun kaikki laittaa toimimaan.
Mutta ehdottomasti kunnon, pitkä koeajo olisi tarpeen, ei niin kuin teemme, vaan niin kuin opetamme. Ja asiantuntijan toimesta.
Minä ostin omani Saksasta koeajamatta, ainoa koeajo oli tehty Disco2:lla. 8) Välittäjä oli automiehiä ja toimitti todella tarkat speksit ennen ostoa, jopa kaksi pientä lommoa oli huomioitu. Ihan kaikkea nyt ei voi tietää, piilevä vika oli takana korkeusanturi joka aiheutti kuorman kanssa errorin. Muuten ei mitään ongelmia, olihan kompressorikin vaihdettu alle vuotta aiemmin.
Noniin... taisi tänään autokaupat tulla... -92:nen Range Classic vaihtui kaksi vuotta uudempaan n. 145tkm ajettuun P38 Rangeen, malliltaan 4.0 SE.

Käytiin tänään sitä isän kanssa vielä toistamiseen ajamassa. Vaikka ulkona oli jotain yli 20 pakkasta, kabiiniin tuli silti lämmintä, sekä ajossa että tyhjäkäynnillä. Ehkä hivenen ilmavirta "viileni" kun vaunu rouskutti tyhjäkäyntiä - ja puolestaan hivenen lämpeni kun antoi kaaralle kaasua. Johtunee siitä kun lämppäri säädettiin manuaaliseksi ja puhallusnopeus lähes maksimiin, ja kun tuola ulkona oli yli 20 pakkasta.

Ilmajousitus toimi: nousi ja laski nappia painamalla, laski napista Access -tilaan kun vaihteisto oli P:llä ja ovet kiinni. Kauaa ei tarvinnut ajaa n. 80kmh kun kaara itekseen laski moottoritie korkeuteen.

Auton käydessä tyhjäkäyntiä, ilmajousituksen kompura välillä kävi ja välillä ei. Ilmajousituksen tasonsäätökin näytti toimivan oikein.

Autossa näytti olevan pari lisävarustettakin, sähkökäyttöinen lasinen kattoluukku ja etusumuvalot.

Ainut mikä "vika" tuli heti esiin kun auton starttasi, oli ikkunoiden ja kattoluukun one-touch avaus ja sulku: Ajotietokone herjasi että window not set joka lasille sekä sunroof not set. Lieneekö ollut joskus akku irti tai akku tyhjä...?
Poistettu