Ainakin Turussa tuntuu siltä, että punaisia valoja päin ajetaan enemmän kuin muutama vuosi sitten. Tänään aamupäivällä risteykseen tuli vielä autoja, vaikka omaan suuntaani paloi jo vihreä. Eilen veti bussikin kirkkaasti punaisia päin. Tarvitaanko taas paha onnettomuus ennenkuin hetkeksi järkiinnytään?
Ei meillä pohjoisessa ole niin kiire. Varsinkin nyt kun on taas julmetut pakkaset, niin mennään varovaisemmin.
Kyllä ajetaan ja tukitaan risteykset, kun jono ei vedäkään.
Kolme kertaa tällä viikolla kun itse pysähdyin keltaisilla valoihin,
niin viereistä kaistaa painaa auto tai kaksi vielä läpi.
Oli aika mielenkiintoinen tilanne, kun risteyksen toisella puolella jalankulkijoille paloi jo vihreä. Siinä ne kiireiset sitten tukki risteyksen, kun oli pakko pysähtyä jalankulkijoiden eteen.
Tässäkin näkyy tämän kilpailuyhteiskunnan tila ja piittaamattomuus.
Muista viis, kunhan minä vaan ...
Joo kyllä täällä mennään aika riskirajalla ihan päivittäin. Yllättävän usein näkee näin talvikeleilläkin :? . Itse menen kyllä rauhassa nuo risteysalueet, kun en millään viitsis ajaa päälle, jos joku yrittäis tulla väliin lipsuvin renkain... :? .
Toisaalta aina ei mennä vihreilläkään :!: . Kun jono seisoo edessä risteyksen toisella puolella seuraaviin valoihin asti, mä pysäytän odottamaan jo ennen risteysaluetta niin, etten tilkitse risteystä. No, takaa tulee autoja oikealla kaistalla ja kääntyy oikealle. Joku aina pysähtyy kuuliaisesti mun takia ennen suojatietä vaikkei tietenkään tarttis, kun vihreä palaa autoille :!: . Jotkut sentään ymmärtää puhaltaa siitä vain ohi, kun ne näkee heti, että vihreä palaa ja oikealla kaistalla on vapaa tie :wink: .
Ainakin täällä Seinäjoella olen laittanut merkille, että luvattoman usein joku päästää surutta päin punaista...
Äkkiseltään tulee muistiini että ainakin kahdesti olen ollut pysähtyneenä risteykseen oikean tai vasemman puoleisella kaistalla (suoraan ajavien kaistoja molemmat) edellä olevan perään, kun viereiseltä kaistalta joku kaistapää päästää surutta menemään päin punaista.
Ja monesti olen huomannut, että surutta porukka päästää "vanhoilla vihreillä" esim. vasemmalle kääntyvien nuolivalolla.
Itekseen olen miettinyt, että koskahan kolahtaa...
Tuusulassa näen lähes päivittäin ko. toimintaa ja kuten RH tuossa jo mainitsikin niin liikennekäyttäytyminen ja muiden tielläliikujen huomioiminen on muuttunut radkaalisti huonompaan suuntaan.Herää kysymys, mitä autokouluissa opetetaan ?. Saako ajokortin nykyään helpommin kuin ennen ?. Ovatko ihmiset muuttuneet välinpitämättömäksi liikennesääntöjen - ja hyvien tapojen suhteen ?.
Tilaisuus tekee varkaan, eli kun ei polliisi ehdi valvomaan niin ajellaan sitten miten sattuu. Näitä vanhoilla vihreillä sun muita kiilareita on kovasti, toivoisin että ankara talvi jatkuisi vielä vaan.
Ainakin Lahden moottoritiellä ajotavat siistiytyvät selkeästi kun keli on jotain muuta kuin kesäinen tai suolattu "turvallinen".
Wannabee Mäkiset eivät silloin pääsekkään etenemään kun leasing-Audi vaan sutii jäisellä tienpinnalla ja ylivertaisella ajotuntumalla ei pystykkään poukkoilemaan entiseen malliin.
Lisää ajotapavalvontaa tarvitaan, ja röyhkeistä rikkeistä kortti pois.
Tästä pääsinkin hieman samaan aiheeseen, eli kapeahkolla ja lumivallien entisestään kaventamalla kotitiellä kiitävien kyläläisten ajotapaan. Ei oikein osata himmata vastaantullessa ja on "tosi hankalaa" siirtyä sinne penkan viereen ettei toisen tarvi ihan ojaan ajaa. Kironnut monesti kun muutama sama auto ajelee kuin yksikseen, kunhan talouden kolmas auto kotiutuu niin loppuu meikäläisen väistely. Nyt joutunut nöyrtymään kun kahta autoa tarvitaan kulkemiseen.
Liikenne on muutamassa vuodessa pahentunut kovasti paljon. Itsekkyys, piittaamattomuus ja röyhkeys vallitsee. Siinä mennään risteysten läpi punaisilla, kiilataan johojen ohi, leikataan vastaantulijan kaistalle, vilkkuja ei näy, ratti ei käänny paljoakaan, vaikka pitäisi monikaistaisilla kääntyessä pysyä omalla kaistalla, jne, jne. Liikennevaloista lähdetään kuin unissakävelijät, mutta korttelin päästä on jo liikaakin vauhtia ja jarrutuksen pelivarat menneet. Näitä TORVIA riittää....liekö suurimpana joukkona uusi ajajapolvi, nuo hemmotellut, turhasta kehumalla pilatut, itseensä sokeasti ja typerästi uskovat ja kaiken heti vaativat räkänokat kyseessä :?:
Tulihan tuota tuntoja kerralla purettua! Onkin asia painanut :evil:
Uskallan väittää, että sama karitt´n mainitsema käyttäytymismalli yltää läpi koko yhteiskunnan kaikilla elämänaloilla, eikä vain liikenteessä. Mistä se on saanut alkunsa onkin sitten jo monimutkaisempi juttu :? . Niin ja kuinka kehityssuunta sitten muuttuisi ennenkuin on liian myöhäistä. Niin liikenteessä kuin muuallakin :wink: . Olemmehan me kaikki niin tavattoman tärkeitä olentoja tällä vaivaisella pikkuplaneetalla, ja elämme kaikki pian jopa 100-vuotiaiksi mikä on tietysti aivan hurjan pitkä aika tämän maailmankaikkeuden ja planeetan historiassa :!: :wink: . Siinä sitä ehtii jo ilmaston muutoksiakin näkemään aika mittavia jaksoja :!: :!: :!: .
Ainakin Oulussa ajetaan. Ja niitä järjettömiä ohituksia ja puskurissa kiinni ajoa. Ja juuri äsken joku veti mercedeksellä talon kokoista perävaunua about 130-140km/h, että sellaista täällä.
Saattoi löytyä selitys tuollekin ajokäyttäytymiselle

.
Väitös Oulun yliopistossa: "Talvi heikentää älyllistä toimintakykyä"

hock: .
Ollaan asuttu Klaukkalassa noin 6 vuotta ja koko sen ajan on parissa risteyksessä joka aamu 2-3 autoa ajanut päin punaista. Ajatella jos valtio keksisi laittaa kameran, joka kuvaa punaista päin ajajat ja lähettää postissa sakon niin olisi valtionalijäämä katettu kertaheitolla. Kameroiden asennuskustannukset tulisi katettua yhden aamun aikana