Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
ABS, TC ja alamäkihidastimen valo palaa koko ajan... - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: ABS, TC ja alamäkihidastimen valo palaa koko ajan... (/showthread.php?tid=1692)

Pages: 1 2

ABS, TC ja alamäkihidastimen valo palaa koko ajan... - puuha - 17-01-2011

no niin. Ostin tällaisen niin kutsutun tosi maasturin loppuvuodesta ja edellinen omistaja onnistui aika lahjakkaasti kusettamaan...nyt palanut sellainen n.2000€ EHJÄN auton korjaukseen....vielä jäljellä nuo otsikon mukaiset valot. Onko kellään ideoita, mistä johtuu ja mitä tehtävissä. Paikallinen merkkihuolto ei osannut asiaa kertoa....Autoon muuten kovin tyytyväinen, osat voisi olla halvempiakin...

- Ahosensetä - 17-01-2011

Poistettu

- puuha - 17-01-2011

kouvolan laakkonen oli liike. mistähän sellaisia testereitä löytyisi kouvolan läheltä...? katsastaa pitäisi 8.2 mennessä ja epäilen,että ei mene läpi jos abs valo palaa...

- Ahosensetä - 17-01-2011

Poistettu

- Fredi - 18-01-2011

Quote:Autoon muuten kovin tyytyväinen, osat voisi olla halvempiakin...

Brittein saaret on täynnä myös nettikauppaa pitäviä myyjiä jos on valmis itse selvittämään mitä osia tarvitsee ja tilaamaan niitä netin välityksellä. Heiltä tulee parhaimmillaan muutaman päivän sisällä puolta halvempaa tavaraa. Suomesta ostaessa joissakin paikoissa hintaan sisältyy myös palvelualtis asiantuntemus toisissa taas ei - uskomattoman usein sitä jälkimmäistä tuntuu harrastavan ns paikallinen merkkihuolto.

:roll:

abs-anturit - 2Late - 18-01-2011

Moi,

voit ainakin tarkistaa että abs-anturit eivät ole päässeet nousemaan "kupistaan" liikaa ylöspäin. Mulla kävi niin, kun vaihdoin etupyörän laakeria. Jättää varoitusvalot palamaan, kun en painanut anturia tarpeeksi alas. Multa löytyy testeri, tosin Helsingissä.
-Late

- puuha - 18-01-2011

ei kouvolassa ole kuuluma toimivaa konetta. Missähän kotkassa voisi olla? Ei ole kuin vajaa tunnin ajomatka niin voisi käydä siellä. Osia löytyy kyllä edullisemmin kun jaksaa etsiä. Esim juuri vaihdettu pa-lauhdutin. Laakkonen pyysi toista tonnia, e-baystä löytyi postikuluineen saksasta 115€.

- Ahosensetä - 18-01-2011

Poistettu

- puuha - 18-01-2011

late: paljonko otat jos katsot tuon vehkeen? Missäpäin helsinkiä?

- puuha - 18-01-2011

antti: varaappa yhet tiivisteet ja jos tarttee lemmarit. Saan tuon toisen kuntoon. Laitan illemmalla s-postilla osotteen.

- 2Late - 18-01-2011

Pullakahvi on ollu taksa jos voin auttaa, paa YV:tä

-Late

- JussiR - 28-02-2011

Ahosensetä Wrote:ABS:n vika ei selviä netin välityksellä. Vaatii testerin käyttöä, koska vikavaihtoehtoja on useita. Kotikonstein ei voi tehdä juurikaan mitään (no, ehkä mitata anturit jos joku niistä olisi viallinen).

Mulla on sama vika, ja voisin vaikka maksaa jos joku osaisi sanoa oikean diagnoosin. Osia osaan vaihtaa ihan itse, varsinkin kun vaikuttaa olevan hieman arpapeliä. Valitettavasti vaihtoehtona ei ole ajaa autoa Pajalle Lietoon saakka, joten kokeillaan näin etänä. Onhan mulla testerikin käytettävissä. Tarkoittaa siis sitä, että jos vaikka Ahosensetä tietää mikä vikana on, niin saa laittaa tunnin laskun oikean, vielä itse keksimättömän vastauksen toimittamisesta mun yv-laatikkoon.

Ensin siis kiukutteli oe napa, diagnosoitiin Huoltorepissä. Vaihdoin uuden ja ongelma poistui, ja kuittautin valot Karaasissa. Samantien pihasta ajettuani vaan pärähti vt navasta sama signaaliongelma päälle, ja nyt siis tulee testerin mukaan satunnaisesti sekä liian heikkoa että epävarmaa signaalia. Seurauksena tietenkin kolme keltaista valoa aka. three amigos, jotka poistuvat vain testerillä.

Kyseinen vikaa antavan nurkan napa on varmaan ok. Upouusi anturi voi toki olla rikki heti alkuunsa. Samoin signaali voi pätkiä varmaan myös anturin liittimestä eteenpäin mentäessä, johtohan näyttää katoavan johonkin isompaan nippuun. ABS-yksikön venttiileistä tulisi varmaan oma vikakoodinsa, joten se lienee siis mulla ihan ehjä. Mitä muita kohtia kannattaa kollata läpi? Alkaa vähitellen ärsyttämään kun ei pääse mönkimään hankeen "sähkölukoilla".

EDIT:
Ulkomailta aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon osaamista. Ajattelin aloittaa tämän listan mukaan vaikka jarruremontilla, kun se nyt kuitenkin tulee pian eteen.

List of possible causes below (Testbook will narrow it down)

1. Worn or non-genuine brake shoes (said to be no.1 cause in US). Rattle or squeal can apparently activate sensors. One user reported that a rattle from a loosely secured brake pipe had set his off.
2. Faulty earth connection behind n/s headlamp.
3. Failed sensor.
4. Damaged wiring.
5. Damp or dirty harness connector at hub (replacement sensors now supplied with direct connection to ecu).
6. Early SLABS ECU software. Replacement with later part no SRD500070, which has better software with a wider tolerance, may solve problem.
7. Badly seated replacement sensor. Apparently may be difficult to seat the rubber O ring correctly on the Disco II, and this can cause the sensor bracket to bend and give incorrect gap. One poster (Eight-in-a-Vee I think) suggests replacing the rubber seal with a very small amount of silicone sealer.
8. ABS modulator switches. It is possible to service the switches without replacing the modulator (LR service kit)
9. ABS modulator unit. Expensivo! Probably not economic to replace on most cars.
10. Play in bearings
11. Modulator caps recall. There was a recall to replace the modulator unit caps with thicker ones. Part no B148.
12. Unequal tyre pressures.

Get the fault checked on Testbook or similar.
If it's shown as a wheel sensor fault check for hub play. If no play try replacing sensor. If there is play replace hub (c/w new sensor fitted).
If that doesn't work and it's an early model, try later model SLABS ecu.
If it's shown as the ABS modulator there are various things to try (like replacing brake fluid, hitting it with hammer, repair kit) - do a search.

nonni - pomeko - 07-03-2011

Nonniin... sama vika rahikaisella. valot syttyy kesken ajon omia aikojaan ja sammuu jossain vaiheessa kun on ollut virrat pois. ABS:t tuntuu toimivan osittain. paikallinen paja ei saanut mitään vikakoodeja irti autosta. anturit on ainakin vastusarvojen mukaan ehjät. voisiko olla p....anen kehä navalla? tahi joku muu mekaaninen vika?

- kokkolanpoika - 07-03-2011

Hammaskehä menee yleensä poikki navan sisältä.. Tuskin putsaus auttaa. Kannataa silti katsoa liittimet ensiksi ennen napojen ostoa, maksaa hunajaa Suomessa.

- JussiR - 07-03-2011

Sen verran omaan keissiin päivitystä, että kun käytin ABS-laatikon liittimet irti ja suihkuttelin sinne sähköspraytä, väheni vikaantuminen erittäin merkittävästi. Nyt olen päässyt pitkiäkin siivuja, jopa 500km, ilman vikatilaa. Kuitenkin käyttäen paljon abs:ja, hdc:tä ja tc:tä. Vaan sieltä se aina päälle pomppaa ennen pitkää. Aiemmin antoi vikakoodiksi vasemman takanurkan pyörintänopeussignaalin satunnaista epävarmuutta ja heikkoutta. Nykyään enää vain satunnaista epävarmuutta. Ajattelin varustaa autoni uudella ABS-boksilla, ja katsoa miten se vaikuttaa asiaan.

Tänään taas kuuntelin valoihin jarrutellessani kuinka takajarrut vähän kitisevät, ja yritin oikein polkimella hieroa kitinää ilmoille. Kuten arvata saattaa, the three amigos pärähtivät samantien käymään. Pitääpä katsoa illalla tallilla mitä koodeja sieltä nyt löytyy ja kuittailla pois. Ehkä voisi jaksaessaan yrittää katsoa reaaliaikaistakin dataa vaikka samalla kun kitistelee jarruja.

Mun debuggaus etenee siis lähipäivinä reittiä uudet jarrut, uusi abs-boksi ja viimeisenä vaihtoehtona vedän mahdollisesti vikaantuneelle vasemmalle takapiuhalle ohitusjohdotuksen. Tämä jos ei auta, niin sitten vaan lisää osia vaihtoon.

Re: nonni - JussiR - 07-03-2011

pomeko Wrote:valot syttyy kesken ajon omia aikojaan ja sammuu jossain vaiheessa kun on ollut virrat pois.

Netti on pullollaan englanninkielistä asiaa aiheesta, mutta puhdasta faktaa ei ainakaan mun silmiin ole vielä osunut. Oman vuosimallini (2000) osalta olen tullut kuitenkin siihen käsitykseen, että navasta tulevat vikatilat eivät kuittaudu kuin testerillä, kun taas konetilan yksiköltä tulevat saattavat kuittautua virtoja poiskäyttämällä.

- freelander - 12-03-2011

Mullakin nuo tre amigosit syttyy ajoittain. Freelander -03 td4 aut.
Olen seurannut ongelmaa muutaman vuoden, liittyy jarruihin ja kosteuteen. Syttyy kun ollut kosteaa ajoa ja painaa jarrua. Kaikki toimii kuitenkin, jota tc.
Valot sammuu joskus seuraavalla jarrun vapautuksella, tai sitten ei. Vikakoodeiksi tulee jarrupoljin kytkimen toinen kontakti. En ole kuitenkaan saanut kiinni sitä ongelmaa, yhteen aikaan se oli aina päällä. Samalla havaitsin ettei jarruvalot syty.
Tarkkaileppa jarruvalojen toimintaa samalla kun valot syttyy. Voisiko tulla jostain jarrukytkimen maadoituksesta. :roll:

- JussiR - 15-03-2011

Kyllä siinä jarruvalot toimii ihan normaalisti. Testeri antaa mun autolle edellen vasemman takapyörän pyörintänopeudelle satunnaista signaalin epävarmuutta. Vika ei ollut ABS:n ohjausyksikössä, joten nyt on sitten yksi ehjä, käytetty boksi joutilaana.

Seuraavaksi vaihdan kaikki jarruosat, jolloin pääsen eroon siitä että jarrujen kitinä tms. olisi vaikuttamassa asiaan. Tämän jälkeen pitää asennella vikaantuneen nurkan johdotukselle korvaava kaapelointi.

- JussiR - 28-03-2011

Tämä saga näyttäisi olevan tältä erää mun osalta lopussa. Perjantaina vaihtelin kaikki jarruosat, jolloin kitinöiden&rahinoiden kadottua lakkasivat myös oikutelleen taka-anturin vikatilat. Levyt olivat suhteellisen finaalissa joskin paloissa oli vielä pintaa jäljellä.

Ajettuna on jo semmoiset vajaa tuhat kilsaa ilman minkäänlaisia ongelmia, ja nyt aiheesta uskaltaa jo puhua autonkin kuullen. Käyttämättömien keinojen koriin jäi vielä alkuperäisen korvaavan anturikaapeloinnin asentaminen.

- jyrkipie1 - 05-11-2011

Kirous ja kuolema! Taas syttyi nuo. pari vuotta sitten piti vaihtaa ABS-modulaattori. Jarrupalat on takaa melko lopussa. Voisikohan johtua siitä?

- jyrkipie1 - 10-11-2011

jyrkipie1 Wrote:Kirous ja kuolema! Taas syttyi nuo. pari vuotta sitten piti vaihtaa ABS-modulaattori. Jarrupalat on takaa melko lopussa. Voisikohan johtua siitä?

Ainakin ABS tuntuu toimivan. Luistonestoa on vähän vaikea huomata, kun sen yleensäkin huomaa vain siitä että se valo syttyy ja nyt se palaa koko ajan.

Seuraavaksi hommaan auton jonka katsastusaika on keväällä. Autoharmit ja kaamosmasennus on kyllä sellainen yhdistelmä että tarvittaisiin lantikan omistajiin erikoistunut psykiatri.

- jyrkipie1 - 21-11-2011

jyrkipie1 Wrote:
jyrkipie1 Wrote:Kirous ja kuolema! Taas syttyi nuo. pari vuotta sitten piti vaihtaa ABS-modulaattori. Jarrupalat on takaa melko lopussa. Voisikohan johtua siitä?

Ainakin ABS tuntuu toimivan. Luistonestoa on vähän vaikea huomata, kun sen yleensäkin huomaa vain siitä että se valo syttyy ja nyt se palaa koko ajan.

Sellainen ero viime kertaan kun piti vaihtaa ABS-modulaattori, että nyt valot on palaneet koko ajan (eivät myöskään sammu akun kaapelit irrottamalla). Viimeksi ne oli välillä poissa ja sitten taas syttyivät ding dong. Tänään vaihdetaan jarrupalat taakse ja tutkitaan antureita ym. Huomenna aika testerille.

- Guest - 21-11-2011

Miltäs Defen ABS'n sielunelämä näyttää...? Nopeudentunnisin joka "lukee" hammaskehän kierrokset vai jotain monimutkaisempaa....?

Andy

- raimå - 21-11-2011

Olen jo kerinnyt tottumaan että discon (2000) mittaristo kuin joulukuusi vaikkei varsinaista vikaa olisikaan...

Tänään kaveri jolla samainen kakkosdisco kertoi että ei hänellä ole valoja turhaan tullut ja kilsoja alla kolmesataatuhatta.

Kannattaako ajatella ECUn uudelleen fläshäystä "virheettömämmällä" ohjelmistolla?

- jyrkipie1 - 23-11-2011

Vikakoodi näytti oikean eturenkaan anturia. Vikaa ei löytynyt ja nyt ollutkin siitä asti valot poissa. Katsastus ei silti mennyt läpi, kun rungon numeroa ei enää löytynyt. Kaikenlaisia syitä.

- Ahosensetä - 23-11-2011

Poistettu

- jyrkipie1 - 23-11-2011

Ahosensetä Wrote:Lukaise tuolta kommentti D2-kohdasta Smile

http://www.offroadpaja.fi/index.php/tekniikkaa/61

Jep. Samoja ongelmia oli Pajeron kanssa. Onneksi katsastussetä laittoi merkinnän että jälkitarkastus on ilmainen.

En ole ikinä ymmärtänyt tuota rungon numeron merkitystä. Kai ne rosvot voi sinne meistää itse mitä tahansa.

- Ahosensetä - 23-11-2011

Poistettu

- raimå - 23-11-2011

Jokikinen kerta kun käyn leimalla alkaa se rungonnumeron metsästys. Sitten vähän harjaillaan teräsharjalla sitä palkkia ja yritetään löytää (massattu isolla kädellä) siinä kuitenkaan onnistumatta.

Jos sen nyt sieltä kaivaisi niin mihin ja millä tavalla se kannattaa uudelleen lyödä/kaivertaa ja miten siitä pitää ilmoitella konttuurille?

- series3kalle - 23-11-2011

Mulla tuli hylky kun en saanut runkonumeroa esille, joten kai se pitää esille saada. Kävin kotona ja katsoin otteesta mitä siellä pitää lukea ja rapsuttelin puukonkärjellä esille toivotut lottonumerot. Vaseliinia säännöllisesti päälle.