Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Offroad suunnistus - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Off Road (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Offroad suunnistus (/showthread.php?tid=2132)

Pages: 1 2 3

- jööran - 10-09-2011

Maastoautoclubin jäsenille pidettiin viime toukokuussa suunnistuskoulutus, jossa oli yhden illan kurssi karttaohjelmista ja niiden käytöstä ja sitten kuuden tunnin harjotuskisa Hauholla.

Tällaisen tapahtuman järjestäminen on suunnitteilla myös tälle syksylle, ja nyt ollaan kutsumassa mukaan myös seuran ulkopuolisia, kun konsepti on jo testattu omalla porukalla ja havaittu toimivaksi.

- p

- Ellunkana - 11-09-2011

L-Andy Wrote:Sattumalta hän ilmoitti joku päivä sitten olevan kiinnostunut autosuunnistuksesta,

Mukaan vaan, kyllä defelläkin pärjää autosuunnistuksessa (B luokan tulokset): http://www.saunalahti.fi/~baas009/aprilli2011/tulokset.html

- sbo - 08-10-2011

Voisin mahdollisesti ilmoittautua "kouluttajaksi".
Työn puolesta PerkeleenCysteemit on tuttuja eli asennukset ja koneiden kanssa säätäminen hoituu.
Itse olen aikaisemmin käyttänyt Fugawin ohjemistoa, mutta eiköhän nuo muutkin taivu kun vähän suostuttelee(harjoittelee).

- sbo - 10-10-2011

Tutkin tässä karttaohjelmien vaihtoehtoja.
Sniiduna miehenä tarkoitus tietysti löytää mahdollisimman edullinen.
Ensikokemuksien perusteella Google Earth näyttäisi soveltuvan tarkoitukseen. Ja mikä parasta sehän on ilmainen. Pitää kuitenkin tehdä vielä käytännön testi oikeassa mailmassa.
Pihin vinkit: Karttapaikasta lataa halutun kartan (http://kansalaisen.karttapaikka.fi). Lisää kyseisen kuvan Google Earth:iin peittokuvana ja kohdistaa oikein hiirellä siirtelemällä.
Tämän helpommaksi tai halvemmaksi ei enää mene!

- Vane - 10-10-2011

Nuukuus on hyvä, mutta ei sen pidä antaa liikaa ohjailla tekemisiä.
On aika vaikea päihittää Ozia, se noin 80€ lisenssimaksu ei ole paljon.
Siinä voi karttapaikalta karttoja ladatessa mennä tovikin aikaa jonka
voisi käyttää johonkin muuhun. Karttapaikan kartat on kyllä erinomaiset.
Entäs jos mieli halajaa Venäjälle?

- sbo - 11-10-2011

Mistäs ne kartat sinne Oziin ilmestyy? Tässä mielessä ollaan varmaankin samalla viivalla.
Tuli kuitenkin todettua muutama heikkous mitkä käytännössä estävät Google Earthin käytön. Käytännössä vaatii jatkuvan nettiyhteyden. Sekä paikan näyttäminen kartalla ei toimi toivotulla tavalla.

Kyse ei ole pelkästään nuukuudesta. Tarkoitus on selvittää vaihtoehdot. Hyvä jos parhaan saa noinkin halvalla. Myös iOS aplikaatio karttaselain vaikuttaa mielenkiintoiselta. 4,99€ (+iLaite jos sellaista ei ole...). Itse valitsin aikoinaan Fugawin mikä sekään ei ole mahdottoman hintainen 135$ (~100€). Ja jotta ei menisi liian helpoksi selvittelen tällä hetkellä Linux vaihtoehtoja. Teen jokatapauksessa selvitystyötä jotta pystyn oikeasti perustelemaan tietyn ohjelman valintaa. Aikaisempi viestini syöksyi ennenaikaisesti. Tutkin nyt ennen kun innostun.

Vai pitäisikö asiaa lähestyä selvittämällä mikä on nyt yleisimmin käytetty ohjelmisto? En näe kuitenkaan ongelmana myös useamman ohjelman käsittelyä koulutuksessa. Ainakin Ozi ja Fugawi vaikuttavat hyvinkin samanlaisilta.

- Vane - 11-10-2011

Ozi on aika yleisesti offi-touhuissa käytössä, en väitä että paras, mutta paljon käytössä.
Yksi sen eduista on että voit itse kalibroida siihen karttoja.

Oziin ilmestyy kartat:
- Skannaamalla karttalehtiä, kalibroit ne, liimaat "MapMergellä" yhteen
- Imuroit netistä, vaikka täältä jotain Venäjän karttoja http://www.4turista.ru/node/250
- Imuroit karttapaikasta kartat ja kalibroit ne
- Lyöttäydyt porukkan jolla on karttoja

Henkilökohtaisesti olen havainnut aika käteväksi:
- Ozi maastossa (Ozihan ei "navigoi" se vain kertoo missä olet ja mistä olet liikkunut.)
- Garmin siirtymillä reitittävänä
Nämä saa näppärästi Fransonin GPS ohjelmalla pyörimään PCConfusedsä yhtä aikaa.

- Ellunkana - 11-10-2011

Vane Wrote:Nämä saa näppärästi Fransonin GPS ohjelmalla pyörimään PCConfusedsä yhtä aikaa.

Tämä on kiintoisa vaihtoehto. Kertoisitko lisää, esim. mistä saa ja mitä maksaa?

- sbo - 11-10-2011

Ymmärtääkseni juurikin kartoitus ohjelmistoista on ollut koko ajan kyse. Eli ohjelmasta millä saa kalibroitua omia kuvia kartoiksi. Ainakin minun etsinnän lähtökohta oli juurikin omien karttojen kalibrointi.

Enkä aikaisemmin tarkoittanut että vain karttapaikasta ladatut kartat kelpaisi. Sieltä nyt vaan sattuu saamaan tarkkoja suunnistuskarttoja.

- sbo - 11-10-2011

http://gpsgate.com/download
GpsGateClient:
Express: ilmainen
Standard: 30,-

- Vane - 11-10-2011

Pahoittelen jos olen ilmaissut itseni huonosti. Aikomukseni ei ollut arvostella,
koitin hieman näemmä kömpelösti ohjata suuntaan joka mielestäni hyvä.

Ozin erinomaisuus? on siinä:
- Halpa
- Tekee mitä ainakin minä tarvitsen ja roppakaupalla kaikkea muuta
- Laaja käyttäjäkunta ja siten paljon valmiiksi kalibroituja karttoja
- Käyttäjien kesken voi vaihdella reittejä ja kiintopisteitä
- Karttoja voi itse kalibroida helposti ja melko (riittävän) tarkasti.

Varmaan on muitakin ohjelmia, mutta OziConfusedta on tullut jonkinmoinen standardi softa.
Esimerkiksi Japen koodaama RodeoDrive on taas suunnattu offi suunnistuskisoihin
ja siinä on siihen puuhaan sopivia ominaisuuksia.

Fransonin softa on siitä erinomainen että esimerkiksi minulla on Defessä PC
jossa Windows XP ja GPS on se tässäkin ketjussa mainittu Globalsat BU-jotain,
USB liitännällä. PCConfusedsä minulla on Ozi, Garmin Mapsource ja Garmin NRoute ja
kaikille Franson jakaa tasapuolisesti GPS signaalia.

Laaja Ozi käyttäjäkunta ja reittien ja kiintopisteiden jakaminen tekee helpoksi
sen että kun saat reitin, se piirtyy karttapohjalle ja voit halutessa seurata sitä.
Samoin jos saat leiripaikan kiintopisteenä, on se helppo löytää vaikka pimeällä.

Olen hieman? "old school" ja mielestäni oikeat kartat (ei ne Garminin vektorikartat)
on hyviä kun voit aina tarpeen tullen verrata kartalle piirrettyjä yksityiskohtia
todelliseen maastoon.

- Ellunkana - 12-10-2011

Vane Wrote:Fransonin softa on siitä erinomainen että esimerkiksi minulla on Defessä PC
jossa Windows XP ja GPS on se tässäkin ketjussa mainittu Globalsat BU-jotain,
USB liitännällä. PCConfusedsä minulla on Ozi, Garmin Mapsource ja Garmin NRoute ja
kaikille Franson jakaa tasapuolisesti GPS signaalia.

Olen hieman? "old school" ja mielestäni oikeat kartat (ei ne Garminin vektorikartat)
on hyviä kun voit aina tarpeen tullen verrata kartalle piirrettyjä yksityiskohtia
todelliseen maastoon.

Minäkin olen aika lailla oldschool heppuli enkä juurikaan ymmärrä näiden tietävien koneiden päälle, mutta tästä karttasovelluksesta olis mukava saada lisää tietoa, ja vaikka rupatella nenäkkäin lisää.
Ja samaa mieltä myös kartoista.

Miniläppärissä on Ozi ja Kansalaisen Karttapaikasta imuroitu muutama kartta kokeeksi, sekä kalibroitu ne. Mutta miten esim. saa Ozin vaihtamaan karttaa kun entinen loppuu, ja olisko noista Garminin tuotteista jotain lisäarvoa saatavilla?

- Vane - 12-10-2011

Oziin voi muistaakseni asetuksissa määritellä koska karttaa vaihtaa,
automaattisesti se mulla sen tekee jos kartta yleensä löytyy.
Ozin yläpalkissa on nappula, keltanen pallo ja sen ympärillä 4 sinistä nuolta.
Pallosta kun painat, se hakee määritellyistä hakemistoista sen hetkisestä
sijainnista olevat kartat. Nuolista taas joko ylä, ala, vasen tai oikealta puolelta.

Garminin TopoRussia on aika hyvä, mutta se kaipaamani kartan ja maaston
vertailu ei ole kovin hyvä, mutta se että se navigoi on hyvä ominaisuus.
Ja viime reissulla osottautui merkittäväksi se että Garminista sai polttoaine
asemat selville ja paljonko on matkaa. Nyt tiedän aika tarkalleen kuinka
tyhjäksi voin Defen tankin ajaa.
Eli henkilökohtaisesti käytän Ozia maastossa ja Garminin avulla ajelen tiellä.
Mainittakoon nyt kuitenkin että tämäkin lähti vähän lapasesta.

Kyllä näistä voidaan nenäkkäin tarinoida, Defe ja minä majaillaan Vantaalla.

- sbo - 12-10-2011

Ei hätää Vane! Minä en ole herkkänahkainen! Ja vielä oltiin kaukana asiattomuuksista. Itselläkin ehkä meinaa mennä vääntämiseksi kun ongelmana tuntuu olevan että puhutaan kyllä samasta asiasta mutta eri sanoilla.

Nyt kuitenkin luulen löytäneeni etsimäni.

OkMap: (www.okmap.org) Ilmainen mutta suljettaessa tulee muistutus että jos tykkää niin tekijä suostuu ottamaan rahalahjoituksia vastaan.
Hyvinkin vastaavat toiminnot kun OziConfusedsa. Tukee monien muiden lisäksi myös mm. Ozin karttoja. Löytyy myös lisäohjelma millä pystyy muuttamaan omia karttoja Garminille (OkCustomMap).

Qlandkarte: Myöskin ilmainen ja toiminnallisuus hyvinkin vastaava Ozin kanssa. Miinuksena karttojen kalibrointi on hivenen haastavampaa kun Okmapilla tai Ozilla. Tähän tutustun vielä. Pitäisi kyllä käydä yhtä näppärästi kun muillakin kunhan asetukset löytyy kohdalleen. Plussanan ohjelmasta löytyy versiot niin Windowsille, Linuxille kun Mäcille. Lisäksi ladattavissa runsaasti ilmaisia karttoja. mm suomen tiekartta on varsin toimiva. Offi käyttöön joutuu kyllä kalibroimaan omansa.

Itsekkin vaikutan Vantaalla ja mielelläni voin jatkaa karttaohjelmistoista väittelemistä naamatusten. ;-)
Jos asiasta ei keskustele ei voi löytää uusia näkökohtia.

- Racingrabbit - 16-10-2011

Mites nyt sitten käytännössä onnistuisi suunnistusohjelmien "koulutuksen" järjestäminen?

Välttämättä ajoharjottelua ei tarvitsisi samassa yhteydessä olla,järkätään se vaikka myöhemmin.Silloin "teoriaosuuden" voisi pitää vaikka Etelä-Suomen suunnalla?

Itse olen menossa ensi lauantaina jalkamiehenä tutustumaan offroad suunnistukseen Mikkelin Himalaja kisaan.Jos saisi samalla innostettua yhden Range harrastajan lajiin mukaan. Wink

- sbo - 17-10-2011

Minun puolestani teoriaosuuden järjestäminen etelässä olisi varsin toivottavaa. Käytäntöä varten toki valmis ajamaan pidemmällekkin.

Sääli että joutuu olemaan töissä viikonloppuna eikä pääse Mikkeliin.

- Racingrabbit - 18-10-2011

andlover Wrote:mikkeliin minäkin menen (jalkamiehenä), kaitsu! kai nyt tulet jollai lr tuoteella?

Sen verran pitkä matka ja satasen nopeusrajoitukset vielä käytössä,niin enköhän minä Mersulla lähde.
Jos olisi saatu vierekkäin istuttava Can Amin "mönkijä" lainaan,kuten alkuperäinen ajatus oli,niin sitten olisi voinut kärryä pätkä Defellä vetääkin.

- Hessu - 18-10-2011

Helpoiten Oziin saa tarkat maastokartat käyttämällä ilmaista Fetch_map ohjelmaa. http://olammi.iki.fi/sw/fetch_map/
Vaati tosin pientä tietoteknistä osaamista, mutta pienellä Googletuksella löytyy hyviä ohjeita Pythonin asennukseen ja Fetch Mapin käyttöön. Tarkat valmiiksi kalibroidut kartat syntyvät kuin itsestään!

Hessu

Edit:
Kannattaa myös muistaa OziCE versio joka toimii Windows pohjaisissa kämmenmikroissa, älypuhelimissa, navigaattoreissa ym. Esim. Hakkapeliitta navigaattorissa toimii hienosti. Tällä ajettu muutama suunnistuskisakin.
Lisäksi Android laitteille on myös testiversio saatavilla.

- sbo - 20-10-2011

Fetch_mapille on vaikea löytää riittävän hyviä ylistys sanoja!
Ei kuitenkaa ole sidottu Oziin. Eli esim OKmap osaa avata myös Ozin kalibrointi tiedostot. Sekä Fetch_map osaa tehdä myös Free Track ja GPSU kalibrointi tiedostot.

En halua haukkua Ozia mutta vaikuttaa että ilmaiseksikin saa ainakin lähes yhtä hyviä ohjelmia ja mielestäni osittain jopa parempia. Jos ohjelmaan laittaa rahaa kiinni niin itse sijoittaisin Fugawiin. Fugawin etuna on ollut saumaton toiminta KKJ kordinaatistolla. Ozin kanssa ainakaan trial versiossa ei onnistunut yhtä näppärästi. Toisaalta nykyään hyötyä enää vanhojen karttojen kanssa minkä takia itse nykyään suosisin ilmaisia vaihtoehtoja.

- Hessu - 20-10-2011

Juu, tekeehän se samalla useampia kalibrointitiedostoja niille jotka niitä tarvitsevat. Monet ohjelmat kyllä tukevat suoraan Ozin formaattia, mikä kertoo jotain ohjelman statuksesta. (Vaikka nykyään ohjelman tekijä on laittanut hiukan kapuloita rattaisiin: Uusin ozfx3 tiedostomuoto on sellainen että muut ohjelmat eivät välttämättä pysty sitä avaamaan)
Minulle on sinänsä aivan sama mitä ohjelmaa kukin kayttää tai on käyttämättä. Henkilökohtaisesti en vain jaksa uskoa että esim. Fugavissa olisi jotain sellaisia niin erikoisia ominaisuuksia että hyväksi koettua ohjelmaa viitsisi alkaa vaihtamaan.

Hessu

- sbo - 21-10-2011

Missään nimessä en tarkoita että jos Ozin on hankkinut siitä pitäisi luopua. En vaan ole myöskään keksinyt miksi maksaisin siitä jos saan samat toiminnallisuudet ilmaiseksikin.
Itse kun lähdin ensimmäiseen suunnistukseen kartat oli KKJ formaatissa jota Fugawi tuki suoraan. Tämä oli plussaa. Nykyään moiselle ei ole tarvetta ellei halua käyttää vanhoja karttoja.
Eli itseäni toistaen. Jos on jo ohjelmansa valinnut. Hyvä! eroja on todella vähän. Käytä sitä mikä löytyy. Jos olet keräämässä pakettia kasaan. Minun mielipiteeni on että ohjelmasta ei ole tarvetta maksaa.

Voin olla asiasta myös täysin väärässä. Itse olen tietokone alan miehenä tottunut aina vertailemaan ohjelmien ominaisuuksia ja toimin nyt ainoastaan oman tototun mallin mukaan. Kertokaa ihmeessä jos Ozissa on jotain sellaisia ominaisuuksia mitkä ovat 80€ arvoisia. Itse en ole niitä vielä löytänyt. Mieluummin lahjoittaisin (ja aion niin tehdäkkin) rahani olammi:lle Fetch_mapConfusedta. Säästää joko suunnattomasti vaivaa (tehdä sama käsin) tai selvää rahaa (jos tilaa kartat).

- baxxter - 21-10-2011

Ozin kanssa käytetyt ominaisuudet:
-ozf-karttojen kanssa muistin käyttö tehokasta, ei tarvi suunnistuskoneen olla viimeistä huutoa.
-Helppo kartan vierittäminen ja zoomailu.
-Sijainnin ympärillä etäisyysympyrät. (Paikan rengas asetus)
-Sijainnin keskitys keskelle ruutua päälle/pois.
-Reittipisteen osoittaminen kartalta. (Reittipistelistasta)
-Nopeusmittari.
-Reittipisteen ominaisuuksien vaihtaminen (esim väri) kun rasti on poimittu.
-Reittiviivan piirtäminen.

Ozi tarjoaa paljon enemmän ominaisuuksia, joita ei ole ainakaan tähän mennessä ymmärtänyt tarvita Smile
Eikä ole jaksanut kokeilla muita ohjelmia, josko tarjoaisi samat asiat helpommalla. Rodeodrive ehkä, jos sattuu omistamaan juuri sopivanlaisen koneen ja saa jostain ohjelman hommattua ja toimimaan.

- Ellunkana - 22-10-2011

Racingrabbit Wrote:Mites nyt sitten käytännössä onnistuisi suunnistusohjelmien "koulutuksen" järjestäminen?

Elikkä palataksemme lähtöruutuun, missä ja koska tällainen koulutustapahtuma voitais järjestää? Minä ainakin tulisin viivana paikalle, kun tuon Ozin ominaisuuksista osaa vaan käyttää n. 2 %. Opettajiakin on jo ilmaantunut muutamia.

- sbo - 22-10-2011

Niin... Minä voin hoitaa yleistä puolta. Koneiden, GPS asennusten, ohjelmien asennusten, ja ohjelmien käytöstä yleisesti. Jos joku Ozin käyttäjä haluaisi perehtyä tarkemmin Ozin käyttöön. Minä voin esitellä näitä vähemmistö tuotteita. Minulle sopii pääsääntöisesti koska vaan kun sopii ajoissa.

Baxter,
Mainitsemasi ominaisuudet löytyvät kyllä myös mm. OKmapConfusedta.
Oletko karttaa katsellessa koskaan miettinyt nouseeko vai laskeeko maasto korkeuskäyrän mukaan?
OKmap osaa ladata DEM (Digital Elevation Model) tiedostoja, mikä käytänössä kertoo kartalta halutun pisteen korkeuden.

Ehkä pitäisi kuitenkin lopettaa ohjelmista kiistely. On kuitenkin jokaisen oma asia minkä hankkii ja näyttää siltä että moni meistä on jo valintansa tehnyt. Alunperin halusin vaan kantaa korteni kekoon vaihtoehtojen muodossa.

- Ellunkana - 23-10-2011

sbo Wrote:Niin... Minä voin hoitaa yleistä puolta. Minulle sopii pääsääntöisesti koska vaan kun sopii ajoissa.

Ehdotappas jotain aikaa ja paikkaa, eiköhän se siitä konkretisoidu.

- sbo - 23-10-2011

Ajaksi voisin ehdottaa Sunnuntaita 27.11.
Paikaksi minulla olisi tarjota toimistoa Espoon Olarinluomasta.

- Racingrabbit - 23-10-2011

sbo Wrote:Ajaksi voisin ehdottaa Sunnuntaita 27.11.
Paikaksi minulla olisi tarjota toimistoa Espoon Olarinluomasta.

Laitetaan sopimaan,eli mulle käy.
Tampereen suunnalta jos muita lähtijöitä,niin voidaan suunnitella yhteiskuljetusta.

Mitä kaikkea pitää varata mukaan,muuta kuin läppäri varusteineen?

- Ellunkana - 23-10-2011

Sopii hyvin mullekin. Varaan allakasta tämän päivän.

sopii - JuKu - 23-10-2011

Päivä sopii myös minulle. Yhteiskyyti kuulosta hyvälle...

- Guest - 23-10-2011

Päivämäärä sopii, minä tulen!

Andy