Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Sähköflekti ja sen ohjaus - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Off Road (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Sähköflekti ja sen ohjaus (/showthread.php?tid=339)

Pages: 1 2

- T€€MU - 21-08-2011

Angelo Wrote:Saab 9000 turbo, muistaakseni. Asteet 60/40 kylmälle puolelle. Kierre 14x jotain. Kaikki varaosa luettelot ei sitä tosin tunne.

tuo saabin anturi aikalaila ok, tekasin siihen blingbling T-palaan uuden jengan tuolle kun oli joku pieni tihku.

- arska - 22-08-2011

Sähköflektiprojekti mullakin suunnitelmissa. Flektiä ohjaamaan hommasin tarvikeliikkeestä tuon putken ja siihen 900 saabin katkaisijan, 60/40 astetta.

Kävin osien kanssa koneistamon kaverin juttusilla ja sanoi että siinähän on 14mm "hienokierre". Tekaisi uudet jengat ja avot, tuli hyvä. Kehoitti tiivistämään kierreliitoksen liimalla kun anturin kiristää. Mikähän liima jäähdytysnesteen kanssa toimisi?

- series3kalle - 22-08-2011

Saab 900i anturi(tais olla 45/60astetta), motonetistä alumiiniblingbling t-haara vesiletkuun ja 14x1.5 kierretappi. Tarvike T-haaroissa on pienempi jenga=joku 3/8 Tuumaa tjsp..Ton anturin varaosanumeron koitan kaivaa sulle kunhan kotiudun.

Miten T€€mulla toi flekti käy? Mulla mun mielestä käy aika herkästi ja ei tahdo sammua ihan heti... voi olla että t-haara liian lähellä konetta? Tai sitten anturissa häikkää? Veden lämpömittari laskee n.80asteeseen tai alle ennenkuin sammuu.

- T€€MU - 22-08-2011

Alkuun mulla oli jotain vastaavaa ihmetystä kun kävi kauan eikä meinannu sammua. Sitten tutkin kytkennän ajatuksella ja löysin bugin jonka jälkeen pelittää ihan jeez.

Enkä nyt muista mikä piti muuttaa, mutta se oli ihan looginen asia jonka ymmärsin erilailla kuin kytkennän piirtäjä.. Wink

- series3kalle - 22-08-2011

Anturi löytyi fixus liikkeestä (Virkkalan autostart) koodilla 082-36320
M14X1,5/60°C-45°C

T-huara motometistä koodilla 49-2165 Anturiliitin 1/8" HUOM! Tolla koodilla löyty mulla oleva 34mm letkuun. Sopiiko sulle?

- armas - 11-12-2011

andlover Wrote:MISTÄ SAAN TUON KYTKENTÄOHJEEN? "

Samaa ongelmaa, ei meinaa loytya (Pajan sivuilta, lieko selainongelma). Olisikohan sellainen naytettavissa ?

- Fredi - 17-12-2011

Jos toisesta kotimaisesta on jäänyt koulun jälkeen aivolohkoon yhtään hippusta saattaa tämä auttaa:

http://www.nogs.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=90

- armas - 18-12-2011

Tack så mycket! Smile

- Fredi - 19-12-2011

Ett sant nöje! :lol:

- Nordi - 30-07-2013

Nostetaan vähän vanhaa keskustelua, oliko tuota pajan ohjetta jossain saatavilla vielä? Ja anturit tuntuvat olevan kiven alla, olisko vinkkejä?

- series3kalle - 01-08-2013

Quote:Anturi löytyi fixus liikkeestä (Virkkalan autostart) koodilla 082-36320
M14X1,5/60°C-45°C

T-huara motometistä koodilla 49-2165 Anturiliitin 1/8" HUOM! Tolla koodilla löyty mulla oleva 34mm letkuun.

Anturi Saab 900iConfused

- Nordi - 01-08-2013

series3kalle Wrote:
M14X1,5/60°C-45°C

T-huara motometistä koodilla 49-2165 Anturiliitin 1/8" HUOM! Tolla koodilla löyty mulla oleva 34mm letkuun.

Anturi Saab 900iConfused

Joo tämä oli tiedossa, Koivuselta/Fixukselta ei vaan löytynyt anturia eikä muilta tukkureilta vastaavaa. Pienen Sherlock toiminnan jälkeen Konalan Motonetistä löytyi 13-3632, juurikin tuo Saab 900i:n anturi. Täytyy vielä hankkia kierretappi ja tuo t-haara ja pähkäillä tuota kytkentää.

- Kaitsu - 12-08-2013

Tuoko onkin "avautuva" ?

Eli kärjet on kiinni "kylmänä" ja kun lämpötila nousee raja-arvoon niin sitten aukeaa. Olisin luullut että toisinpäin....pikkasen kimurantimpi toteuttaa.

- armas - 23-01-2015

Nordi Wrote:
series3kalle Wrote:
M14X1,5/60°C-45°C

Anturi Saab 900iConfused

Joo tämä oli tiedossa, Koivuselta/Fixukselta ei vaan löytynyt anturia eikä muilta tukkureilta vastaavaa. Pienen Sherlock toiminnan jälkeen Konalan Motonetistä löytyi 13-3632, juurikin tuo Saab 900i:n anturi. Täytyy vielä hankkia kierretappi ja tuo t-haara ja pähkäillä tuota kytkentää.

Nostellaanpa tätä, kun aihetta taas ilmenee. Nykyinen projekti kaipailee sähköistä tuuletusta. Alkavat nuo Saabin anturit olla hieman harvinaista herkkua, Motonet yms. myyvät hanakasti -eioota-. Äkkiä tulisi mieleen vaihtoehtona löytää jonkun muun merkin vastaava kylmälle puolelle asennettava anturi.

Onko kukaan löytänyt asteiltaan lähellekään Saabin anturia vastaavaa?

Vai onko flektin ohjaus toteutettava haitoistaan huolimatta kuumalle puolelle ylävesiletkuun ?

Kuuman puolen puhallinantureita löytyy sentään vielä useammaltakin merkiltä, ja tällä menettelyllä varmaankin asennettava vedenlämpö alaletkuun, että näkee minkä lämpöistä lientä moottoriin on jäähdyttimen läpi menossa ??

- maddis - 24-01-2015

Itse etsiskelin Saabin anturia viime keväänä enkä löytynyt. Löytyi sitten oikean merkin (Roverin) anturi. Hieman kuumempi kuin Saabin, jotain 70C luokkaa, en muista paljonko se toinen asteluku oli. Muistaakseni 200/400 tai 600 Roverista. Hyvin on sillä flekti toiminut, kun anturi on alavesiletkussa.

- kokkolanpoika - 31-01-2015

Mulla on aina ollut ylävesiletkussa flektin anturit ja tulee olemaan. En näe yhtään mitään haittaa siitä. Enemmin pidän sitä tärkeämpänä että jäähdytys aloitetaan ajoissa kun liika myöhään.. Kun moottorissa nousee lämmöt, voi vielä jäähdyttäjästä tulla viileää vettä kiertoon. Etenkin jos termostaatti jumii kiinni. Enemmin se ylävesiletku siinä kuumenee kun alavesiletku. Termareissa on monesti pikkunen ilmaus reikä joka pästää kuiteskin pikkusen kuumaa vettä lävitseen ja lämmittää anturia.
Anturivalinnalla voi säätää sen millon flekti lähtee päälle ja pois jos pelottaa se turhaan pyöriminen.

Ja alavesiletkuun en kyllä laittas lämpötilaanturia etenkään mittarille. Jos termostaatti jumii kiinni niin kone keittää. Toi anturi pitäs saada kyllä sinne koneen ja termarin väliin jonnekkin. Tolla sijotustavalla ei kyllä tiedä enään moottorin lämpötilaa..

Ja seuraavaksi tässä tullaan siihen että onko teillä flektit jäähdyttäjän etu vai takapuolella? :lol: Tässäkin on vain 1 "oikea" tapa

- armas - 01-02-2015

Jos laittaa anturin yläletkuun, niin millä lämpöarvoilla, siis bensakasille?
Jos ei muuta niin ainakin yläletkuantureissa on kyllä tarjontaa ja kyllä tuossa kaiman viestissä pointti on.
Niin se flektin sijoitus. Alkuperäinen (visko)vispilä imee, mutta eikös se nyt melkein jokaisessa vähääkään enemmän rakennetussa pirssissä ole jäähdyttimen etupuolella puhaltamassa.

- pee - 01-02-2015

Maastoautossa etupuolelle, puhaltamaan niin ei mee siivet kennoon läträtessä ...

- kokkolanpoika - 02-02-2015

Noi toi anturivalinta on aina kuiteskin pieni kokeilu. Riippuu siitä mikä termari sulla on? Mutta itse kun olen käyttänyt jotain 88c termaria niin anturi ollut sitten jotain 95c. Kesällä kyllä autosta riippuen pyörinyt turhaakin. Roverin V8si tykkää käydä viileempänä parhaan tehonsa kannalta. Kokeilut ovat osottaneet maailmalla ja omissa kokeilussa n:80c olevan paras. Toki vakioruiskukone vaatii suositusten mukaan vähintään 77c moottorinlämmöt jotta kylmärikastus on takuulla 100% pois pelistä. Eli 82c termari olisi varmaan optimi.

Mulla on TD5 diskossa orkkis termari, mikä lie olikaan 88c? Ja anturi kytkee päälle muistaakseni 93-95c ja pois tais olla joku 87c. Kesäkuumalla +20c se pyörii lähes aina, maantiellä ei yleensä. Mutta mielestäni ei ole haittaa turhasta pyörimisestä kun samalla jäähyttää cooleria imemällä ilmaa kennojen läpi. Olen kokeillut ottaa piuhan irti anturilta. Maantiellä ei ainakaan nouse lämmöt vaikka ei puhallin pyöri. Kaupunkiajossa en ole kokeillut. Viileemmillä keleillä esim +10c ei propelli paljoa pyöri enään sama missä ja miten ajaa..

SDConfusedsä on 78 termari ja anturi muistaakseni kytkee 82c, ja pois jotain 76c. Kun nopeutta 60km/h, lämmöt pysyy tuolla 78c, mutta kun tulee kylille ja ruuhkaan, lämmöt nousee 88-90c ja flekti pyörii koko ajan. Ikään ei ole vielä keittänyt. (tosin ois megaruiskukin ton osannut ohjata, mutta luotan ennemmin ihan perusanturitekniikkaan)

Lantikassa vaan pelkästään katkasijoiden takana 3 flektiä.

Tehokkaampi jäähdytystapa olisi imee kennon läpi tavaraa.

Jos hifistellä haluaa, laittaa alavesiletkuun ja ylävesiletkuun anturit ja 2 flektiä. Sillon pystyy kontrolloimaan tasasesti moottorin lämmöt. :wink:

Ja tosimies patentoi flektin pyörimään toisinpäin kun autolla peruuttaa ja pakki kytkettynä.. Confusedhock: