![]() |
|
Pienet kysymykset ja neuvot - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14) +--- Thread: Pienet kysymykset ja neuvot (/showthread.php?tid=3402) |
- Mikki3011 - 20-07-2013 L-Andy Wrote:teoriassa väärät öljyt on voinut syödä synkrojen pinnoitteet pois...?Ja myös käytännössä, varsinkin R380 askissa. Tai no, öljyhän sitä ei syö vaan öljy "pakenee" pinnalta, jolloin metallit koskettavat ja synkkahan on "jarrupala", joten se kuluu. Tämän takia yleisesti synkkaviat löytyvät aina vaihteilta 2. ja 3., koska ne ovat eniten käytettyjä vaihteita autoissa. Ja hypoidiöljyhän (GL-5) taas pysyy pinnalla, mutta on niin liukasta, jotta synkka taas ei jarruta, jolloin vaihde "runtataan" sisään ja sen takia synkka hajoaa... - Kaitsu - 20-07-2013 Mullakin rusahteli välillä kolmoselle vaihtaessa, tosin nyt jostain kumman syystä se on hävinnyt hock: Laatikossa on oikeat MTF-94 ölpät, ja kohta vaihdan sinne uudet samaa tavaraa. Meinasin laittaa myös X-1R:ää sekaan....kuten jakikseen. Koneessa ja perissä on jo. - Jyräys - 21-07-2013 Kaadoin itse R380:iin Castrol Manual Transmission Fluidia, jota jotkut ulkomaanelävät suosittelivat. Täyssynteettistä ja saatavilla lähiautotarvikeliikkeen hyllystä. Laatikko toimii ainakin paremmin kuin vanhalla öljyllä, joka oli sekin tuoreen näköistä, mutta laadusta ei tietoa. - Pertsa - 23-07-2013 Jarrurumpuja kiinnittäessä törmäsin ongelmaan joka tuli jarrurumpujen kiinnitysmuttereita tiukaksi kiertäessä. Kun ruuvit kiristyvät rumpu ei enää pyöri kunnolla vaan ottaa epätasaisesti kiinni johonkuin kuin olisi ovaali. En usko, että useammassa alkuperäisrummussa toistuisi sama ongelma. Mikä mättää :x - matias - 23-07-2013 Omassa Defessä olen huomannut, että kolmosen saa vaivatta sisään laittamalla hieman vasemmalta tai oikealta eikä vaan suoraan runttaamalla. Mutta tosiaan, pitäiskö tosta huolestua isosti kun suoraan runttaamalla saattaa joskus rusahtaa? - Guest - 23-07-2013 Pertsa Wrote:Jarrurumpuja kiinnittäessä törmäsin ongelmaan joka tuli jarrurumpujen kiinnitysmuttereita tiukaksi kiertäessä. Kiinnitysmuttereita...? Ruuveilla tarkoittanet niitä kolmea lyhyttä millä rumpu kiinnittyy napaan? Säädä kengät tappiin asti napoihin päin, muuten ne laahaa vastaan. Sama homma kun joskus irroittelet rumpuja tulevaisuudessa, kannattaa löystää jarrukenkiä koska niiden aiheuttama kitka ei ainakaan auta muutenkin hankalaa toimeenpidettä. Andy - Pertsa - 23-07-2013 Juu, tuli sekoiltua. Tarkoitin juuri niitä ruuveja. Olin säätänyt kenkien korotuksen pienimmilleen, noh... Ongelma hävisi pienellä rummun koputtelulla. - Guest - 24-07-2013 Pertsa Wrote:Ongelma hävisi pienellä rummun koputtelulla. Tomii aina..! Andy - Pata Jr. - 27-07-2013 Voihan pahus... löytyi Lantun rungosta ainakin yksi reikä Vasemmanpuolen takajousen kiinnikkeen luota, sellainen herkkukohta mihin kura jää oikein muhimaan. Onko kenelläkään suositella tekijää, joka voisi hitsata kuntoon? Itsellä ei oikein ole välineitä tuon kuntoon saamiseksi... eikä taitoakaan. - Pertsa - 02-08-2013 Miten ihmeessä olisi tarkoitus saada öljy s2a:n pyöränlaakereille napaan. Yksi navan pultinrei'istä on kyllä muita syvempi sieltäkö? - Lantti - 02-08-2013 Minkälaisella kiinnitysruuvilla porukat on kiinnittänyt Defeen roiskeläppien kulmaraudat? Itse laitoin karkealla kalvanoidulla ruuvilla 12 mm halk. kun en saanut mutteriruuvilla. Ei sinne koteloon saa kummostakaan työkalua ruuvinkannan pitimeksi. - Allu - 02-08-2013 Lantti Wrote:Minkälaisella kiinnitysruuvilla porukat on kiinnittänyt Defeen roiskeläppien kulmaraudat? Itse laitoin karkealla kalvanoidulla ruuvilla 12 mm halk. kun en saanut mutteriruuvilla. Ei sinne koteloon saa kummostakaan työkalua ruuvinkannan pitimeksi.Alunperinhän siellä on niittimutterit ja semmoisia voi käyttää jälkikäteenkin tuhoutuneiden tilalle. Tuon mallin mutteri ei kestä paljoa ruostuneen ruuvin vääntöä vaan rupee pyöriin mukana jolloin tulee rälläkkähommia. Mutta ei siinä ainakaan tarvi mitään työkaluja sinne koteloon tunkee, ainakin jos käyttää niittimutteritonkeja. - Lantti - 02-08-2013 Kiitos, tällaista tietoa juuri tarkoitin. - Guest - 03-08-2013 Pertsa Wrote:Miten ihmeessä olisi tarkoitus saada öljy s2a:n pyöränlaakereille napaan. Yksi navan pultinrei'istä on kyllä muita syvempi sieltäkö? Tämä on kysymys mikä on saanut moni Series-omistaja hylkämään öljyt ja työntämään vassut napoihin. Vetolaipassa saattaa olla ylimääräinen ruuvi/pultti, kokeile sitä kautta jos löytyy. Andy - Pertsa - 03-08-2013 L-Andy Wrote:Tämä on kysymys mikä on saanut moni Series-omistaja hylkämään öljyt ja työntämään vassut napoihin. Vetolaipassa saattaa olla ylimääräinen ruuvi/pultti, kokeile sitä kautta jos löytyy.Takana sellaiset on, mutta Mites eteen? Ja kun edessä on jo navat kasassa pitääkö ne sitten purkaa rasvapakkausta varten :x - Guest - 03-08-2013 Paras vaihtoehto on kyllä napojen irroittaminen, laakerit voi kyllä jättää paikoilleen. Andy - series3kalle - 05-08-2013 Quote:Miten ihmeessä olisi tarkoitus saada öljy s2a:n pyöränlaakereille napaan.Eikö öljy mene sinne itsestään kääntökuulan öljytilastsa? Vai onko series 2 vetarin ympärillä oleva pronssisormus nysäakselin tukkona niin tiivis? Kolmosessa se on jätetty pois. Vaseliinin laakereihinhan laitetaan kun laakerit on sylissä. Öljy hakeutuu ainakin mulla sinne itseksseen lisäksi. One-shot rasvaa en oo käyttäny ja sen huomaa öljysistä jarruista...
- Pertsa - 05-08-2013 series3kalle Wrote:Quote:Miten ihmeessä olisi tarkoitus saada öljy s2a:n pyöränlaakereille napaan.Eikö öljy mene sinne itsestään kääntökuulan öljytilastsa? Vai onko series 2 vetarin ympärillä oleva pronssisormus nysäakselin tukkona niin tiivis? Kolmosessa se on jätetty pois. Vaseliinin laakereihinhan laitetaan kun laakerit on sylissä. Öljy hakeutuu ainakin mulla sinne itseksseen lisäksi. One-shot rasvaa en oo käyttäny ja sen huomaa öljysistä jarruista... Itseasiassa näin me pääteltiin sen menevän, toki asennettaessa laitettiin vaseliinia, nyt laitetaan vielä injektioruiskulla pultinreiästä ohuinta mahdollista napaan ja sitten luotetaan siihen kääntökuulasta vuotavaan tämään :lol: - Pata Jr. - 05-08-2013 Mitenkäs porukka on vaihdellut takaovien saranoita? Mulla on ne megasuuret ristipääruuvit niin jumissa, että ei varmaan auto muu kuin porata pois... onko samoja ongelmia ollut muillakin? Yritin availla Megasuurella ristipääruuvarilla ja timanttitahnalla, mutta ei mitään toivoa saada auki. Mulla on vielä alkuperäset saranat paikoillaan ni ei ihme, että on vähä jumissa :lol: Sen verran lotaa ja kolaa, et pakko vaihtaa uudet. - Thomas - 05-08-2013 Pata Jr. Wrote:Mitenkäs porukka on vaihdellut takaovien saranoita? Mulla on ne megasuuret ristipääruuvit niin jumissa, että ei varmaan auto muu kuin porata pois... onko samoja ongelmia ollut muillakin? Kokeile vielä kylmä-spray'ta ja irrotusöljyä. Kylmä saattaa vähäsen avata pintoja että öljy pääsee vaikuttamaan. Tosin sarana-ongelmaa en ole itse joutunut kokemaan.. -t- - Allu - 05-08-2013 Pata Jr. Wrote:Mitenkäs porukka on vaihdellut takaovien saranoita?Kait sulla sentään iskumeisseli on? Vai kestääköhän toi koppa minkäänlaista lyöntiä? Hitsilläkin voi koittaa räkiä mutteri kiinni siihen ruuvin päähän. - HNT - 05-08-2013 Ei mun mielestä mitään järkeä edes yrittää ilman iskumeisseliä. Ölpässä liottaminen ei yksistään kyllä riitä jos ovat pidempään olleet paikallaan... - rami-mli - 05-08-2013 iskumeisselillä lyömällä mulla irtosi se pultin takana ollut mutteri. nyt pyörii läpi. tosin ilman sisustusta olevassa serieksessä se ei ole mikään ongelma kun vastapuolelta näkee ongelman - matias - 06-08-2013 Defe alkoi pitää omituista ehkä "rallattavaa", "hurisevaa" ja "melko korkeaa" ääntä. Ääni kuuluu vain ajossa. Kytkin pohjassa rullatessa ei kuulu, mutta kun kytkintä alkaa nostaa niin ääni saattaa tulla esiin. On siis ajoittaista. Kuskinpaikalta kuunneltaen ääni tulee jostain melko keskeltä, ehkä vaihteiston kohdilta. Jokin vaihdelaatikon laakerijuttu? Päätin tarkistella öljyn tasoja ja laatuja. Takaperä öljyt ok, jakovaihteiston tarkistuspulttia en vielä saanut auki, vaihteisto ok, etuperässä ei hyvin. Sieltä tuli ulos noin 2,5 litraa vaahtoista harmaanmustaa tavaraa. Annoin kaiken valua ulos ja latasin uutta sisään, muistelin että litran purkilla olis pärjännyt mut toisin näytti olevan. Huomenna siis vääränmerkkisellä öljykaupoille. Mistähän tuonne on noin paljon vettä (?) voinut päästä ja olisiko tarvinnut suurempaakin puhdistusta? Jos joku keksii tuohon moniosaiseen kysymysryppääseen jotain vastailla niin suuresti kiitollinen olisin! - DefeHKI - 06-08-2013 Etuperän täyttömäärä on 1,7 litraa eli yhden ei olisi pitänytkään riittää. - matias - 06-08-2013 Näinhän se varmasti oli, mutta tuo 2,5L on jo melko paljon mielestäni :? - Guest - 06-08-2013 Olisko huohottimen kautta voinut mennä vajaan litran vettä sisään...? Andy - DefeHKI - 06-08-2013 matias Wrote:Näinhän se varmasti oli, mutta tuo 2,5L on jo melko paljon mielestäni :? On mutta, jos se oli vaahtoa, niin kuinka paljon oli nestemäärä? Ts. vaahtoutumisessa tilavuus kasvaa voimakkaasti. - Allu - 06-08-2013 Etuperään ehken mennyt naparasvaa pidemmän aikaa, ne tuppaa menemään stefan ohi perän puolelle, vois joskus päästellä liiat pois perän täyttöpropusta. Huohotin kannattaa kyllä myös tarkistaa. - matias - 06-08-2013 L-Andy Wrote:Olisko huohottimen kautta voinut mennä vajaan litran vettä sisään...? Ellei letkun kiinnitys akselin päästä vuoda, niin en keksi miten olisi mahdollista. En ole valitettavasti päässyt vielä konepeltiä myöden kahlaamaan. Onko kokemusta tuosta letkun lähdöstä? Täytyy tarkastella sitä huomenna. Öljyt tasaantui ainakin tunnin pari astiassa ennen kun kaadoin ne 5L kanisteriin joka tuli puolilleen. |