![]() |
|
Kallistuksenvakaajat - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14) +--- Thread: Kallistuksenvakaajat (/showthread.php?tid=1140) Pages:
1
2
|
Kallistuksenvakaajat - Ahosensetä - 26-05-2010 Poistettu - Shuttle - 26-05-2010 Pienenä perversiona täytyy todeta että S2B FC sä (109") 1968(?)-> on edessä kallistuksenvakaaja ;-)
- Allu - 26-05-2010 Mikäli oikein tulkitsin tehtaan esitettä Puma Defestä, niin: -90 mallissa vakiona, jos tilattu aluvanteilla -110 mallissa vakiona, jos tilattu HD-jousilla -130 mallissa vakiona kaikissa versioissa Muihin malleihin optiona. Maahantuojan politiikasta tässä suhteessa ei tietoa, onko asennettu kaikkiin vaikkei olisi tilattukaan. Parina viime vuonna rekisteröintimäärät taisivat olla niin pieniä, että kyseiset autot ovat suurimmalta osin esittelyvehkeitä, joissa vakaajat asennettuina, etteivät uudet uhrit peljästy. - Ahosensetä - 26-05-2010 Poistettu Re: Kallistuksen vakaajat - Tetto - 26-05-2010 Ahosensetä Wrote:Maastokäytössä olevista autoista kallistuksenvakaaja(t) kannattaa poistaa niistä malleista, joissa se ei ole ollut vakiona.Mulla on edelleen molemmat vakaajat kiinni. Kaikki vastaan tulleet offroad henkiset kuskit ovat kehottaneet poistamaan vakaajat, ainakin takasellaisen. Onko ketään "onroad" henkistä ja maantieominaisuuksia arvostavaa, jolla kokemusta vakaajien poistamisesta? Kuinka paljon vaikutusta ajo-ominaisuuksiin? Myös reilummin lastattuna, sekä kattokuormalla. 25tkm/vuosi maantieajoa, lähes joka päivä motaria ja sen ramppeja sekä muutama >800km mökkimatka per vuosi auto kattoon asti kuormattuna saa minut edelleen empimään poistoa. Ennen HD jousia (vakiokorkuiset nekin) auto kallisteli häiritsevästi. Nyt saa ramppiin lasattaa aika huolella. Edelleen autolla on aina joskus paha taipumus tehdä paha heilahdus suuremmasta vauhdista kovemmin jarrutettaessa. Re: Kallistuksen vakaajat - Ahosensetä - 26-05-2010 Poistettu - Allu - 26-05-2010 Tuolta katselin varustetietoja: http://landrover.tagworldwide.com/defender/090/defender_090_en_OINT.php Pdf-tiedoston sivu 40. - Sisu - 26-05-2010 Mulla ainakin Defe 90 SVX (vm. -08) on varustettu takavakaajalla. Paranisiko maasto-ominaisuudet ja kuinka paljon, jos poistaisi sen? - Sisu - 26-05-2010 Sisu Wrote:Mulla ainakin Defe 90 SVX (vm. -08) on varustettu takavakaajalla. Paranisiko maasto-ominaisuudet ja kuinka paljon, jos poistaisi sen? Niin siis vuosimalli on -08. - Ahosensetä - 26-05-2010 Poistettu Re: Kallistuksen vakaajat - Ahosensetä - 27-05-2010 Poistettu Re: Kallistuksen vakaajat - SuffixA - 27-05-2010 Tetto Wrote:Onko ketään "onroad" henkistä ja maantieominaisuuksia arvostavaa, jolla kokemusta vakaajien poistamisesta? Kuinka paljon vaikutusta ajo-ominaisuuksiin? Myös reilummin lastattuna, sekä kattokuormalla.* ON ON ONROAD :!: . Mutta ei vakaajien poistamisesta, koska niitä ei ole koskaan ollutkaan. Eikä minusta tarvitakaan. Pysyy hyvin pyörät maassa tiukassakin kurvassa. Ei varmasti ainakaan nosta tassua. "Huojahtelu" kuuluu ainakin Classic Rangen ominaisuuksiin ilman muuta :wink: . Katolla mennyt soutuvenettä ja muuta pikkuroinaa aikojen kuluessa. Ottaisin nuo kepit turhina pois :wink: . HD-jouset tekevät autosta epämukavan minun mielestäni hock: . Eihän tämmöisen tarvitse kulkeakaan kuin silitysrauta .*Niin, mutta saakos niitä edes poistaa, jos ne on alunperin olleet siellä :?: Re: Kallistuksen vakaajat - Ahosensetä - 27-05-2010 Poistettu - SuffixA - 27-05-2010 Just joo! Niinpä tietysti saakin. En heti ymmärtänyt tuossa alussa .
Re: Kallistuksen vakaajat - arska - 27-05-2010 Tetto Wrote:Onko ketään "onroad" henkistä ja maantieominaisuuksia arvostavaa, jolla kokemusta vakaajien poistamisesta? Kuinka paljon vaikutusta ajo-ominaisuuksiin? Myös reilummin lastattuna, sekä kattokuormalla. On on. Poistin vakaajat samalla kun uusin jouset ja iskarit ja laitoin 3cm korotuspalat. Mitään syytä laittaa vakaajat takaisin en ole löytänyt. Maantieominaisuuksien puolesta ei kannata huolestua. Iskareitten kunto vaikuttaa nemmän ajettavuuteen. Re: Kallistuksen vakaajat - Tetto - 28-05-2010 Ahosensetä Wrote:Mitkä HD-jouset? Miksi kallistelu häiritsee? Ei se kallistuminen akseleihin juurikaan vaikuta.Tuollainen Britpartin setti Kallistelu oli hieman väärä ilmaisu (sitä se teki mutkissa), mutta "pingviini"-vaaputus suoraan ajaessa. Tietty syy oli myös iskareissa, mutta luulen jousien pintakovuuden myös vaikuttavan. Tottahan tuo vieläkin harvemmin kyydissä istuvien mukaan vaaputtaa, itse on siihen varmaan jo tottunut. Lapset alkavat voimaan herkemmin pahoin mutkaisella tiellä Discon kuin perhefarmarin kyydissä. Ahosensetä Wrote:Kallistuuko aina samaan suuntaan? Tarkista etuakselin pitkittäistukivarsien puslat ja korvakkeiden korroosio.Enpä osaa sanoa, tekee tosi pahan heilahduksen aina joskus. Jarrut näytti vät juuri leimalla ottavan aika tasaisesti kiinni. Täytyypä kurkata nuo puslat. Ruuvasin toissapäivänä vakaajat toisesta päästä irti, nyt 100km ajettu. Auton käytös ei muutu mahdottomaksi, ei mitään pelkoa yllättävästä käytöksestä. Mutta sen verran oli heikennystä, että näillä näkymin ruuvaan takaisin kiinni. Ainakin ensin etupään ja testaan sillä. Se tuli todettua, että ainakin takavakaaja on helppo ja nopea irroittaa koiranluusta pidempää maastoajoa varten. - Nisu - 28-05-2010 Mulla ei ollut edessä vakaajaa, ainoastaan takana. Poistamisen jälkeen huomas hyvin tuon kallistelun mutta maastossa kulkee kivammin. Tosin suurella kuormalla auto kiikkuu enemmän ykskaks. Etuvakaajan merkitystä en tiedä kun ei ole siis ollut mutta takana olisi tuo välillä ihan kiva. Summarum toista tilalle ni toista häviää. Ja aion elää ilman vakaajaa kun ei matka sen puutteen johdosta kauan lisää aikaa. Re: Kallistuksen vakaajat - Ahosensetä - 28-05-2010 Poistettu - Tetto - 02-12-2010 Olisiko tuo eka viesti faq kamaa, ettei huku? Vaikea tietty laittaa vaan yhden automallin alle... - Velar - 02-12-2010 Hyvin oon minä ainakin pärjänny ilman vakaajia. Aika marginaalinen niiden merkitys maantieajossa on. Ei varmaan kannata ihan brit partilta tilatanoita jousia ja iskareita, kun sulla on vissiin tarkoitus ajaakkin sillä autolla. Sulla on vissiin vinnsiä ja muuta painovaa autossas, niin varmaan tollanen sarja olis hyvä, mikä mulla on..? Mulla se nimittäin on hiukan liian kova varsinkin keulasta. Voi kurkata tuolta projekti palstalta... - Ahosensetä - 02-12-2010 Poistettu - HNT - 14-04-2011 Tollasen bongasin. Pitäisköhän ruveta askartelemaan tilausta... http://www.x-eng.co.uk/X-DeFlex.asp - Tetto - 14-04-2011 Näyttää syövän pahasta paikasta maavaraa, kolisee helposti kiviin. Itse mietin minkälaisen pikakiinnityksen saisi toteutettua, mutta luovuin ajatuksesta. Koko tangon irroittamiseen ei montaa minuuttia kulu. Kun kuitenkin harvoin käy metsässä niin kai sen jaksaa jumpata irtikin. Pikakiinnitys esimerkki - castillo - 14-05-2012 Tallainen mielessä. Muita vaihtoehtoja. Ainakin discosta luulisi olevan väellä kokemusta aiheesta. Jotain tuossa edellä jo ilmenikin. http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/ANTI_ROLL_BAR_KITS.html Näyttäs olevan järeämpää ja heiveröisempää vaihtoehtoa tarjolla. Suhteellisen raskaasti kuormattuna painava ja pitkä vaunu koukussa tulee matkattua paljon ja tuntuisi että takapää saisi olla tukevampi nimenomaan kallistelun suhteen. Minkä verran takavakaaja vähentää ulosjoustoja. Olen yrittänyt netin syövereistä saada kuva yms informaatiota "ennen ja jälkeen" vakaajan asentamista. En näe oman käytön huomioiden runsaille ulosjoustoille niin tarvetta ja mikäli vakautta tienpäälle olisi tuolla saatavissa niin tarkoitus olisi saavutettavissa, kenties. Ja tarvittaessa sen voisi kuitenkin irroittaa (vaunuseikkailujen jälkeen) jolloin ei ruostekaan pultteja niin jumittelisi :roll: Ottakaapas kantaa asiaan. - Tetto - 15-05-2012 Tämä on varmaan aika kuski ja alusta set-up henkinen juttu, kuten aiemmin keskusteltu. Tässä uusintana muistelua Discosta: Itse koin etuvakaajan puuttumisen häiritsevämpänä, mutta jomman kumman tai molempien puuttuminen aiheutti lähinnä hieman keinuntaa. Varsinkin moottoritien rampissa toinen etukulma nousi ~10cm ja ristikkäinen takakulma laski. Mikäli jompi kumpi vakaaja oli kiinni niin se esti luonnollisesti sen pään kallistumista. Asuntovaunua ei tullut vedettyä eikä kattokuormia kuljeteltua ilman vakaajia. Aiemmin mainittu heilahdus jarrutuksessa ei johtunut vakaajista. Kaikki puslat tullut vaihdeltua polyuretaaniin ja jarrut remontoitua, niin vikaa ei ole enää ilmaantunut. - Ahosensetä - 15-05-2012 Poistettu - castillo - 15-05-2012 Siis onko Antti vakaajat täysin joutavat härpäkkeet vaikka maastoajo unohdetaan tyystin. Maantievakautta nyt ajattelisin etusijalla kun kallis lasti on kyydissä ja kaposia, mutkaisia, soraisia sekä huonojakin teitä liikutaan:wink: - Ahosensetä - 15-05-2012 Poistettu - castillo - 15-05-2012 No jos vielä kuitenkin vatkaan asiaa niin onko takapään vakaajalla enemmän "hyötyä" kuin etupään vakaajalla. Takapään kuormitus on aika maksimissaan omassa kulkineessa näillä koko perheen karavaanariharrasteissa ja nimenomaan takapäätä vakauttaisin. Vai onko asia niin että jos vakaajia niin sitten molemmissa päissä. edittiä vielä... Painavien kärryjen kanssa en ole asiaan vakauksia niin kaivannu mutta ehkä tämä vaunun pituus jollain tavalla tekee erilaiseksi käytöksen "äärellisimmissä" tilanteissa. Eipä silti, hyvä tuolla on vetää vaunua noinkin. - hanes - 15-05-2012 Oman vakaajan nakkasin mäkeen enkä eroa ole pahemmin huomannut. Naiset kirkuu kuitenkin kyydissä liikenneympyrässä kun luulevat että auto kaatuu, olipa tanko tahi ei. |