Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Mikä nokka-akseli RRC V8 :siin - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Range Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Thread: Mikä nokka-akseli RRC V8 :siin (/showthread.php?tid=1247)

Mikä nokka-akseli RRC V8 :siin - Roksu - 21-07-2010

Mika olisi paras vaihtoehto nokka-akseliksi, kun koneen vuosimallista ei ole tarkkaa tietoa. Kone on 3.5 kaasari ja todennäköisesti vm.-78. Numerot koneen kyljestä on huolellisesti meistattu, kun kone on ollut 90 defenderissä ja ilmeisesti pelätty, että olisi muka liikaa hepoja. Eli siis minkä puristussuhteen nokka-akseli olisi varmin valinta. Kyseessä on siis puolittainen käyttöauto.

T: Roksu

- Velar - 21-07-2010

Alkuperäinen on hyvä, jos autossa on alkuperäiset kaasuttimetkin.. Toimivat hyvin keskenään.

- Ahosensetä - 21-07-2010

Puristussuhde ei vaikuta nokan valintaan.

Kaasarimalleissa on ollut kaksi nokkaa: alkuperäinen (olisko ollut ERC2003) ja uudempi ETC6850L, johon vanha korvaa. 3,5 EFIConfusedsä on oma ja 3,9 EFIConfusedsä oma. Nämä ovat kaikki vaihtokelposia. P38A:n ja D2 nokat eivät enää sovi ihan suoraan. Noiden kolmen vaihtoehdon välillä ei ole kovin suuria eroja. Muistaakseni kaikkien nostot ovat samat, mutta astekulmissa on hiukan eroja. Rattaan pultin kierteissä on kahta vaihtoehtoa, millistä ja tuumaista.

- kokkolanpoika - 22-07-2010

Ahosensetä Wrote:Puristussuhde ei vaikuta nokan valintaan.

Kaasarimalleissa on ollut kaksi nokkaa: alkuperäinen (olisko ollut ERC2003) ja uudempi ETC6850L, johon vanha korvaa. 3,5 EFIConfusedsä on oma ja 3,9 EFIConfusedsä oma. Nämä ovat kaikki vaihtokelposia. P38A:n ja D2 nokat eivät enää sovi ihan suoraan. Noiden kolmen vaihtoehdon välillä ei ole kovin suuria eroja. Muistaakseni kaikkien nostot ovat samat, mutta astekulmissa on hiukan eroja. Rattaan pultin kierteissä on kahta vaihtoehtoa, millistä ja tuumaista.

Jos henkilökohtaisen mielipiteeni saan ilmaista asiasta, niin ei tuloisi kyllä pieneen mieleenkään laittaa 300asteista rallinokkaa 8.13 puristussuhteella olevaan moottoriin. Sen jälkeen rupee dynaamiset puristussuhteet olemaan olemattomia ja auton EI toimimattomuus on taattu asia.. Ja tehot mitä on. Nyrkkisääntönä on että raju nokka-akseli pudottaa puristussuhdetta ja tämän takia juuri kilpamoottoreissa on korkeahko puristussuhde.

Nokista sen verran että kaasarimalleissa on 280 asteista ja 285 asteista nokka-akselia. En muitsa kumpi kummassa puristeisessa. Efi versiossa on miedoin, 256 asteinen. 3.9sissä muistaakseni 284asteinen. 4.2sessa 276asteinen ulkomuistista. Henkilökohtasesti moottoriin kun moottoriin valitsisin tuon kaasarimallin 285 asteisen nokan, tai 3.9sin nokan. Nostot olivat kaikissa samoja.

- Ahosensetä - 22-07-2010

Tulkitsin kysymyksen niin, että puhutaan ns. vakionokista ja vastasin näin. Maastoautoon en itse laittaisi mitään virinokkaa, koska alakierrosvääntö heikkenee niillä aina.

T, Antti

- Roksu - 22-07-2010

Kiitoksia vihjeistä, vakionokkaahan tässä haetaan eli siis ETC6850 on varmaan passeli. Juttuhan juontaa siitä vanhasta ongelmasta, että varsin äskettäin rempattu kone naputtaa. Itse vaihdoin jo uudelleen nostajat, keinut, keinuvipuakselit ja työntötangot, silti naputtaa.

Nyt kuitenkin ilmeisesti syy on löytynyt. Olen käyttänyt koneessa täyssyntteetisiä öljyjä (Mobil). Vaihdoin kaverin (rakentelee amerikan autoja) kehoituksesta mineraaliöljyyn ja naputus väheni huomattavasti. Tyhjäkäynnillä ei naputa ollenkaan. Itse en koskaan ole uskonut öljyjen eroon, mutta nyt kai sitten on pakko. Voi kuitenkin olla, että nokka on saanut kipeää ja pitää vaihtaa. Ajellaan tässä muutama viikko ja katsotaan (kuunnellaan) pitääkö vaihtaa.

- kokkolanpoika - 23-07-2010

Roksu Wrote:Kiitoksia vihjeistä, vakionokkaahan tässä haetaan eli siis ETC6850 on varmaan passeli. Juttuhan juontaa siitä vanhasta ongelmasta, että varsin äskettäin rempattu kone naputtaa. Itse vaihdoin jo uudelleen nostajat, keinut, keinuvipuakselit ja työntötangot, silti naputtaa.

Nyt kuitenkin ilmeisesti syy on löytynyt. Olen käyttänyt koneessa täyssyntteetisiä öljyjä (Mobil). Vaihdoin kaverin (rakentelee amerikan autoja) kehoituksesta mineraaliöljyyn ja naputus väheni huomattavasti. Tyhjäkäynnillä ei naputa ollenkaan. Itse en koskaan ole uskonut öljyjen eroon, mutta nyt kai sitten on pakko. Voi kuitenkin olla, että nokka on saanut kipeää ja pitää vaihtaa. Ajellaan tässä muutama viikko ja katsotaan (kuunnellaan) pitääkö vaihtaa.

Tuskin tuolla öljynlaadulla on merkitystä, ellet jotain teboilin/shellin kuraa käytä. Esimerkkinä mobil 1 täyssynteettinen 5w50 sisältää laahurinokkaan tarkotettua sinkkilisäainetta lähes yhtä paljon kun kilpakäyttöön tarkoitettu valvoline vr1 20w50 mineraaliöljy. Olikohan mobilissa 1100ppm ja tossa valvolinessa 1300ppm. Että en usko tätä syyksi, sanoivat jenkkimiehet mitä tahansa. Epäilisin enemmin että nokalle ei ole tehty sisäänajoa, sekun kuluttaa nokan nopeasti.

Laatuvaunun suusta kuultua että Lahessa on yksi classikki rankku, olikohan nyt ajettu 400tkm aina käytetty castrolin 10w60 synteettistä öljyä (sinkkipitoisuus vain 770ppm muistista), huollettu säännöllisesti Laatuvaunussa. Olisi kuulemma vielä tehtaan asentama nokka sisällä.?
Ja kuulemma nämä uudet tarvikenokat ovat ihan kuraa, he ovat vaihtaneet jopa 5tkm sisällä uusia nokkia kun ovat pyöreitä. Tiedä sitten sisäänajosta mitään, mutta tuskinpa ovat tehneet.

- Ahosensetä - 23-07-2010

Sinkkilisäainetta on saatavana.

T, Antti

- Velar - 25-09-2010

Mulla kulu vasta pyöreäksi rpi Engineeringiltä tilattu Piper stage 1. Nokalla oli ajettu noin 8000km. 2 nokkaa aika olemattomissa ja lähes kaikki muut nokat "huonoja." Myös samaiselta firmalta tilattu jakopää oli ihan p....ana 8000km jälkeen. Huonolaatuisia osia. Nyt on vakiokamat paikallaan.

- kokkolanpoika - 25-09-2010

RPI:n kamat ja niiden palvelu on mitä on. Henkilökohtasesti en suosi/arvosta kyseistä puljua yhtään, niiden tietotaito on olematon mainoslauseisiinsa nähden. Asiakaspalvelu ihan perseestä ongelmatilanteissa. Nimimerkillä 10x tilannut ja joka kerta ollut jotain huomautettavaa osissa.. Big Grin Hinta on tähtitieteellinen, vaihtelee niiden EBAY:n ja suoraa sähköpostitilausten keskellä satoja puntia (sähköpostilla kalliimpi +200£ samaset osat kalliimpia)
Tilaan vain ainoataan jos kellään muulla toimittajalla ei ole moista osaa.

Etteikö tuossa sun nokka tapauksessa olisi jäännyt sisäänajo hiukan heikonlaiseksi + oliko oikeet nokkarasvat/venttiilijouset?
Oliko jakopää JP-performance? Jos niin siinä on väljää jo uutena ihan kiitettävästi.. Muuten suosisin itse orkkista jos siinä olisi säätö.. Teräksisiä nokkapyöriähän saa, ne kestää paremmin kireessä koneessa kuin se alumiini/nailoni roska..

- Velar - 25-09-2010

Itellekkin jäi vähän sellanen kuva firmasta, että puhuvat mukavia ja asiantuntevia, mutta osientoimitus oli kankeaa ja laatu ihan täyttä kuraa. Osat olivat välillä väärässä maassakin. France ja Finland olivat menneet sekaisin..

Sisäänajo suoritettiin asianmukaisella tavalla. Oli oikeaa nokkarasvaa ja venttiilijouset vakiot, koska nokan nosto oli samanlainen, kuin vakiossa. Jakopää oli myös Piper ja mallia tuplaketju. Uutena oli kyllä timmi, mutta tuon 8000km jälkeen ketju liikkui sivulle melkein 2cm, kun painoi sivusta.

Paketissa oli siis uusi nokka, nostimet, keinuvipuakselit, keinuvivut ja koko jakopää. Kaikki piti vaihtaa uudelleen :evil:

EDIT: Täytyy kuitenkin muistaa, ettei firma ole aina syyllinen osien huonoon laatuun. (Jäi aiemmin mainitsematta) Huonoja osia voi saada hyvästäkin yrityksestä joskus. Ei yrittäjä yleensä itse osia valmista.

- Velar - 12-03-2011

Roksu Wrote:Kiitoksia vihjeistä, vakionokkaahan tässä haetaan eli siis ETC6850 on varmaan passeli. Juttuhan juontaa siitä vanhasta ongelmasta, että varsin äskettäin rempattu kone naputtaa. Itse vaihdoin jo uudelleen nostajat, keinut, keinuvipuakselit ja työntötangot, silti naputtaa.

Löytyikös tähän muuta syyllistä kuin öljy?

- Roksu - 12-03-2011

No löytyihän siihen. Vika paikallistui perinteisin puukapulamenetelmin 7. sylinteriin. Seiskapytyn pakoventtiilin ohjuri oli väljä ja varmuuden vuoksi vaihdoin uuden männän ko. sylinteriin, jos männäntappi olisi ollut viallinen. Kun oli kuitenkin kansi pois, niin männän vaihto ei ollut kovin iso homma.

Öljyhommaan liittyen kävin keväällä korjaamomessuilla ja kyselin öljyjen sinkkipitoisuuksista. En ilmeisesti ollut ensimmäisiä ,koska asiasta oltiin tietoisia. Jos oikein olen ymmärtänyt monien nykyöljyjen sinkkipitoisuudet ovat varsin alhaisia, jotteivat ne olisi haitallisia bensiiniautojen katalysaattoreille. Ilmeisesti ainakin joidenkin Valvolinen ja Gulf tuotteiden sinkkipitoisuudet ovat varsin korkeat. Itse olen nyt käyttänyt Valvolinen 10w-60 racing öljyä.

T: Roksu alias Jari Rokkanen