Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Discovery II kulutus. - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Discovery II kulutus. (/showthread.php?tid=1294)

Discovery II kulutus. - Masatus - 10-08-2010

Heikosti löytyy mistään tietoa että mitä tuollainen Disco II kuluttaa diiseliä.
Maasturin hankinta alkaa olla aika lähellä ja kulutuksella on aika iso merkitys auton valinnassa.
Että jos olisitte ystävällisiä niin kirjotelkaa tänne mitä tiedätte Discovery II kuluksesta.
Ja 2Confusedtahan oli vain yhdellä diesel koneella?

- lacrits68 - 10-08-2010

moi!

Ite ole seurannut kulutusta:

talvella-webasto&natarenkaat 10-11l/100km
kesällä "maantierenkailla" 90% matietä 10% kaupunkiajoa 8,5-9l/100km
kesällä "rovimmilla" AT/MT renkailla 9-10l/100km
kesällä TÄYTEEN LASTATTUNA 4 henkilöä ja kamat päälle, em renkailla, kattoteline ja venäjän riisseliä 10l/1000km

eli laske se 10l/100km niin aika lähellä olet "keskikulutusta"

Mun ajokki on disco 2 TD5, manuaali ja 320 000km ajettuna!

//Janne

Re: Discovery II kulutus. - Ahosensetä - 10-08-2010

Poistettu

- kokkolanpoika - 10-08-2010

TD5 automaatti, ajettu 186tkm.

Kultukset puhtaassa pätkä-ajossa Kokkolan keskustassa, eli lämmin on sillonkun on etenkin talvella + webasto.. Alla oli 235/70-16 nastat, kulutus luokkaa 14,5-16l, PSI lastun ansiosta kulutus tippui 13-15luokkaan samalla ajolla.

Kesärenkailla olen päässyt PSI lastun ansiosta 13,5l Kaupungissa.

Maantiellä 9,1l ollut minimi kulutus 255/60-18 kesärenkailla.

Isäni sanoin että 8,5 tais mennä manuaaliversiolla maantiellä, kaupunki lukema hieman avoin? +12l?

Perhetuttu sanoi että automaatti hörppää kaupungissa huomattavasti enemmän kuin manuaali.. puhui kans 16l lukemista..

Eräs defenderin omistanut kaveri sanoi että kyllä se kulutus kaupungissa on 16l luokkaa, vaikka on manuaali..

Jos kulutus on tärkeä, älä sekaannu D2seen. osta 300TDI. Kulutus kaupungissa 12-13l välillä, maantiellä itse ajoin 7,6l alla 235/70-16 coopper discoverer M+S eli aika karheet. Mahdollisuus päästä 7l lukemaan?

- juha - 10-08-2010

talvella suksiboksin kanssa ja alla 245/75 16 Nokialaiset ajosta riippuen 9,5-10,5. Ihan hurjimmilla pakkasilla vähän enemmän.

kesällä n 9,5 alla 245/75 16 bfg AT

auto 260 tkm ajettu manuaali d2.

- psion - 10-08-2010

Automaatilla vie mulla noin 10 - 12 l, suht rauhanomaista ajoa. Kesät talvet suurinpiirtein samoissa (samat renkaat aina). Kovin tarkkaa kirjanpitoa en ole harrastanut.

- jyrkipie1 - 11-08-2010

Kesällä matka-ajossa n. 9 litraa. Joskus jopa vähemmän. Talvella enmmäkseen lyhyttä matkaa ajaessa jopa 12 litraa. Manuaali. Disco 2 vm2000

- Thomas - 11-08-2010

Vähän offtopic mutta kuitenkin aihetta sivuten.. kertokaapa mistä ihmeestä voi johtua TD5'sen noin kovat(?) kulutuslukemat verrattuna aiempien 200/300tdi'sten kulutuksiin? Verrattuna muihin 4-vetoisiin kulkuvälineisiin ei tuo TD5'sen kulutus niin kova ole, tuon kokoiseksi autoksi, mutta erityisesti tuo tekniikan päivityksen myötä tullut kulutuksen lisääntyminen ihmetyttää..

Itsellä oli Disco 200tdi koneella sekalaisessa käytössä, ja pahimmillaankin kulutus nousi vain 8l/100km, trailerin kanssa tosin oli enemmän.. Olihan tuossa 1 pytty vähemmänkin, mutta silti.. (tosin omat mittaukset auton matkamittarin ja tankkausvälien tarkkuudella n. parin vuoden ajalta). Vai oliko mulla joku liian nokinen 200tdi mikä ei vain saanut kulutettua enempää..

Onko tehoja otettu vain polttoaineen kustannuksella, vaikuttaako EGR'rät yms. tiukentuneet vaatimukset myös tuohon?

-t-

- olliillo - 11-08-2010

Nyt kesällä D2, td5 aut. on kuluttanut maantieajossa n.10l/100. Kyydissä 6hlö+koira+tavarat. Katolla suksiboksi, ilmastointi aina päällä ja pääosin cruisella körötellen.

Kulutukseen vaikuttaa mielestäni yllättävän vähän kuorman määrä tai venetraileri perässä. Tämä siis maantiellä.

Tämän auton kulurakenteen suhteellisesti suurin kuormitus vuositasolla tulee ylläpitokustannuksista, ei polttoainekuluista. Polttoaineen kulutusta pidän kohtuullisena kuljetuskykyyn ja muihin ominaisuuksiin suhteutettuna.

- Masatus - 11-08-2010

Kah tännehän on tullut vastauksia ihan mukavasti.
Menihän se näin että 200/300td:t löytyy disco IConfusedtä?

Juu eli itellä on kattelussa ilmastoitu maasturi noin 10k€ hintaluokassa ja "viivalle" on päässy discoII,terrano,patrolli ja pajero.
Joku noista pitää laittaa kuhan saan vanhan auton myytyä pois.

Ja tottahan se on että ei kulutus ihan kaikkein tärkein valintakriteeri ole, myös mahdollisia remppakuluja pitää yrittää laskeskella. Ja autolla pitää joka kuukausi ajella semmoisia 400km siivuja joten ajomukavuus näyttelee myös isoa osaa valinnassa ja siinä disco on luultavasti aika vahvoilla tai ainakin se on kaikista herraskaisimman oloinen noista, ikinä en ole kyllä discolla ajanu :roll:

Selvensinpähän vain omaa tilannetta, tämä ketju saa/voi minun puolesta pysyä kulutuskeskusteluna eli tarvi tehdä tästä maasturivertailua mutta toki en sitä kielläkkään. Smile

Ps:jos joku välttämättä haluaa käyttää minua discolla koeajolla oulun lähistöllä niin privalla tavoittaa. Pitäisi koeajaa nuo vaihtoehdot ennen kuin uskaltaa ostaa mitään.

- solihull - 12-01-2013

Tervehdys!
Nostelen tässä aika vanhaa topiccia joka tuli ajankohtaiseksi kun kaikesta aikaisemmasta vastutustuksestani huolimatta yllättäin tulin Td5 Discon omistajaksi...

Kokemuksia on ollut Td5 automaatista, joka on mielestäni auton kokoon nähden laiska ja suorituskyvytön paketti. Tämä manuaali on yllättävästi oikein miellyttävä ja pirteä vehje, enkä olisi koskaan uskonut moista. Kun laittaa manuaaliin lastun niin voisin sanoa sen jo olevan auton luonteelle sopivan ripeä, näin uskoisin.

Kulutuksista sen verran, että Td5 automaatti syö sen noin 12 l/100km keskiarvona. Matka-ajossa noin kymppi, ehkä vähän alle, kaupungissa ehkä 14.

Manuaalilla pääsin näin matka-ajossa talvioloissa heti heittämällä 8 l/100 km ja olen erittäin tyytyväinen.

TDI300 koneista sen verran, että tuo mun -96 Disco 1 manuaali menee keskikulutuksena noin 10 l/100 km, mutta herkästi sen kulutus on enempikin. Matka-ajossa minä en ole koskaan päässyt mihinkään 7-8 l / 100 km kulutuksiin, joka on kyllä tavoite ja ajotyylini on siisti.

Defenderini (110) menee melkein pienemmällä kulutuksella kuin Disco I, jota pidän ihmeellisenä. Defen keskikulutus on tasan kymppi sataselle melkein ajotyylistä riippumatta ja alla on 285/75-16 MT-renkaat, joten pidän sen kulutuslukuja ihanteellisena.

Mutta miten siis saan Disco IConfusedtä kulutusta alaspäin, vähän laiskahko se on muutenkin, saattaisi ajoitus olla vähän säädön tarpeessa ym.
Ennen kuin poistin hiukkaspöntön alta pois, kulutus oli noin 11l /100km, sen pöntön poistio tiputti kulutusta heti ja selkeästi, egr on tulpattu.

Olen siinä uskossa, että vanha TDI200 on kaikkein pienikulutuksisin kone, sillä pääsee varmaankin niihin lukemiin joita saa lukea, 7-8 l/100 km tai ainakin niin uskon vahvasti kokeneitten kuskien jutuista.

TT

- veepvee - 07-07-2013

Disco 2 td5, lomareissulla Norjan tuntureilla vaunu perässä (Solifer 450) matkaa kertyi 2140 km. Koko matkan keskikulutus 12,12 L / 100 km. Auto on vakio. Piti laskea moneen kertaan kulutus kun en meinannut uskoa että vie noin vähän. Pienin kulutus oli Ivalosta Ouluun vain 11,1 L / 100km. ECU on ruuveista päätellen avattu, oisko tinattu joku säästöohjelma piiri kortille. Onko muut päässeet vaunun kanssa minkälaisiin lukemiin?

- castillo - 07-07-2013

td5 defe vei toissa kesänä n.4000km pirkanmaa-angeli-nuorgami-pohjoisnorjaa koluten-kilpisjärvi-pirkanmaa keskimäärin n.12,5 litraa polttoaineä satasella. Perässä 2000kg:n painoinen asuntovaunu. Mielestäni myös erittäin kohtuullista.

- jomppe - 07-07-2013

Automaatti vai manuaali?

Olen vetänyt monta kesää perässä 750kg venetraileria D2 automaatilla ja kulutukset on olleet tuota samaa luokkaa 11,5-12,5 l/100km.

< 1000

- veepvee - 10-07-2013

jomppe Wrote:Automaatti vai manuaali?

Olen vetänyt monta kesää perässä 750kg venetraileria D2 automaatilla ja kulutukset on olleet tuota samaa luokkaa 11,5-12,5 l/100km.

< 1000
Automaatti. Letkoissa köröttely ja Norjan tuntureilla kinnaaminen tiputti nopeutta sen verran että momenttimuuntimen lukitus ei mennyt päälle, siihen nähden olin positiivisesti yllättynyt kulutuksesta. Missä vauhdissa tuo lukitus pitäisi mennä päälle, tai missä kierroksissa? Minulla vaunu perässä suurimmalla vaihteella meleko tarkasti 85km/h. onko ok?

- jomppe - 11-07-2013

Juuri noissa samoissa lukemissa.
Ilman kuormaa 80 paikkeilla ja kuorman kanssa juurikin 82-85.

Paras maantienopeus tuntuu olevan 90 paikkeilla. Tuolloin kulutus on pienimmillään ja auto vetää suht isotkin mäet cruise päällä, kärry perässä ilman että vaihtaa pienemmälle.