Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Series pyöränlaakerit - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Series pyöränlaakerit (/showthread.php?tid=1405)

Series pyöränlaakerit - series3kalle - 26-09-2010

Perjantaina töistä kotiin ajellessa jurisi normaalia enemmän. Kardaani täytyy tarkistaa kanssa, mutta pyöränlaakerit, -varsinkin takavasen-, on löysä kun autoa keikuttelin. Onko pyöränlaakerit jotenkin standardit ulkokehä/itse laakeri? Meneekö laakereita vaihtaessa uusiks aina laakeri ja ulkokehä, vai sopiiko esim. timkenin ulkokehä skf:n itse laakerin kanssa yhteen?

Löystyykö muillakin pyöränlaakerit, kun oon edessä säätäny niitä varmaan 7kertaa ja jonkun ajan päästä taas lonksuu...? :evil:

- Ahosensetä - 26-09-2010

Poistettu

- james_III - 26-09-2010

Eipä pitäisi löystyä, jos kaikki on kohdillaan, kerran tosin stefan vaihdon yhteydessä sain laakerit jäämään löysälle. Pyörä ilmassa ja kiristelyä, kaikki ok, 10m ajoa, laakerit ihan löysällä. Kysymysmerkki pään päällä hämmästelin miten voi olla mahdollista ja välys oli sitä luokkaa ettei oikein tuntunu olevan mitenkään mahdollista jäädä niin löysälle edes silmät kiinni säädettynä. Jälki kiristelyn jälkeen ei ole oireillu enempiä.

- Ahosensetä - 26-09-2010

Poistettu

- Landseries3 - 26-09-2010

AINA vaihdetaan koko laakeri uuteen! ei KOSKAAN vanhaan ulkokooliin uutta rullaosaa tai päinvastoin. Setä oletettavasti.tarkoitti sisempää ja ulompaa laakeria kokonaisuudessaan? onko laakeri kiristetty oikein eli ei liian kireään?

- Landseries3 - 26-09-2010

Niin ja vanhojakaan laakereita ei saa KOSKAAN sekoittaa vaan aina pidetään ulko-ja sisäkoolit pareina!

- Ahosensetä - 27-09-2010

Poistettu

- Landseries3 - 27-09-2010

Jaa, en kyllä alkais sekoittaan eri valmistajan laakereiden osia vaikka saiskin erikseen, enkä varsinkaan vanhaa ja uutta keskenään. Ainakin teollisuuskäytöissä vaihdetaan laakerit kokonaisuudessaan ja tässähän on jo kyse turvallisuudestakin kun kyse pyöränlaakerista. Oon nähnyt monta kiinnileikannutta kartiorullalaakeria, syy yleensä liian kireälle säädetty.

- Ahosensetä - 27-09-2010

Poistettu

- Landseries3 - 27-09-2010

Vaihtaisin laakerin kokonaisuudessaan oli sitten toiminut liian isolla- tai pienellä välyksellä tai käynyt kuivana tjms. no, tämä tästä mun osaltani. Toivottavasti ongelma ratkeaa.

- series3kalle - 28-09-2010

Kiitos näistä! Noita "vähänkäytettyjä" laakereita kun on nurkissa varmaan 4:ljään ylimääräseen pyörään....

Lukkolevyt väärin? Eikös noi ole ihan selkeesti vain sisemmän ja ulomman mutterin välissä, nystyrä nysäakselin urassa ja pellin reunat käännetty ulomman ja sisemmän mutterin päälle?

Manasin vaan yleisesti että 12vuoden rakkaussuhteen aikana noi laakerit tuntuu aina kolisevan,varsinkin edessä kun autoa riuhtoo renkaista sivusuuntaan. Ei niitä nyt joka vuos ole kiristetty,mut varmaan joka toinen ennen katsastusta...

Tietysti varon kiristämästä liikaa, kun parempi että vähän väljä kun kiree.

Se mikä varmaan voi hieman vaikuttaa asiaan on se että aiemmin ei mulla ollu sitä sikaisoa putkimutteriavainta, joten naputtelin meisselin ja vasaran kanssa mutterit kiinni/auki... :oops: Milläs muuten saa oikeen momentin sillä putkiavaimella, vai luotetaanko ranteeseen eli kunnes sanoo naps ja sitten vartti takas :wink: ?

Niin ja tällä viikolla ei taas ollu mitään poikkeevaa jurinaa... :?

- Ahosensetä - 28-09-2010

Poistettu

Quote:Kartiorullalaakeri ei saa olla löysässä. Kantaakseen radiaalista voimaa siinä täytyy olla hiukan aksiaalista puristusta.

on kyllä näin

Tarkoitin kyllä sitä että säätää välyksettömäks sillä sisemmällä ja sen ulomman "momentti".
En oo vetäny sikakireelle ja avannu sitten 1/8, vaan kiristäny niin ettei klappaa ja sitten ulompi kiinni ja sen jälkeen puisella vääntötyökalulla (jonka pulttaan jarrurumpuun pyöränpulteilla) koittanu ettei klappaa ja pyörilly jarrurumpua. Mahdollinen säätö sitten. Ilmeisesti tahtoo jäädä silti löysäks.
Koitetaan sedän konstia seuraavaks.

- Ahosensetä - 28-09-2010

Poistettu

Juu, sen olen huomioinut.

Ilmeisesti vaan polkupyörän laakereita paljon säätäneenä ei oo kanttia kiristää noita kartiolaakereita tarpeeks, kun ovat myös hieman isommassa mittakaavassa serieksessä. Polkupyörässähän selkeesti tuntee kun pyöränakselista pitää kiinni jos on liian kireellä.

Tai sitten se muttereiden välissä olevan prikan mitätön/kulunut/väljä haittatappi ja liian löysälle naputetut mutterit on tehny sen että koko paketti pääsee avautumaan hieman. Tietysti sekään ei auta tilannetta että noita saamarin lukkopeltejä ei koskaan muista ostaa kotiin tusinaa varastoon, niin tulee käytettyä vanhat aina uudestaan. Samasta syystä kardaanin mutteritkin löystyy kun uusiokäyttää... :evil: