Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
ABS-ongelmaa (ja vikakoodien luku DiscoII:een?) - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: ABS-ongelmaa (ja vikakoodien luku DiscoII:een?) (/showthread.php?tid=1755)

ABS-ongelmaa (ja vikakoodien luku DiscoII:een?) - JussiR - 11-02-2011

Löytyykö keneltäkään Uudeltamaalta laitetta, jolla saisi sammutettua abs-, tc- ja hdc-valot DiscoIIConfusedta?

Vika oli ilmeisesti navassa, joka nyt siis on vaihdettu, ja näin ollen edellytykset onnistuneeseen valojen sammutukseen saattavat olla olemassa.Smile

EDIT: Otsikko muokattu paremmin aihetta vastaavaksi. Vikakoodien luku kun ei enää ongelma ole.

- lacrits68 - 11-02-2011

moi!

eikös nu sammu itekseen kun vaan ajelee hetken ( yli 5km/h)? Mulla ainaski sammui!
Tai sitten on useampi napa kaput! Wink

//Janne

- JussiR - 12-02-2011

Ei pitäisi olla useampi napa vikaantuneena, ja internet oli kyllä moninpaikoin sitä mieltä että testeriä nimenomaan tarvitaan.

- oilywadder - 12-02-2011

Mahtaisiko vika olla kuitenkin tuolla:

http://www.landroverclubvi.com/abs-mod.html

- JussiR - 12-02-2011

Niin, siis auto oli reilu viikko sitten Huolto-Rep:n testerissä kiinni ja viaksi kerrottiin oikean etunavan väljyys. Näin ollen aloitin tilaamalla ja vaihtamalla uuden navan, ja nyt kysymys kuuluukin onko jollain harrastajalla testeriä tms. jolla noita valoja voisi koettaa nollata? Vai onko niin, että noiden valojen tulisi sammua itsestään kun napa on vaihdettu?

Hyökkään näiden muiden kohteiden kimppuun vasta kun tämä suunnitelma A on katsottu loppuun asti.Smile Tänä iltana taidan napata vielä varmuuden vuoksi jarrut tieltä ja varmistaa että ABS-anturi on kunnolla paikallaan. Ja jos valojen pitäisi sammua itsestään, niin teoriassa voin koettaa toisella anturillakin, sillä eilen otin pois puoli vuotta vanhan anturin ja asensin navan mukana tulleen bräneksen.

- juha - 12-02-2011

ainakin mulla sammuivat navanvaihdon jälkeen itsekseen

- lacrits68 - 12-02-2011

moi!

itellä navan vaihdon yhteydessä en koskenut laisinkaan anturiin! Anturit ja niitten "väljyydet" ovat tosi herkässä! Jos vaikka ajattelet että laakeri välja ja siitä jo vinkuu vikakoodia! eli tässä puhutaan 1/10 osista cm!

Saataapa olla jos olet nuita natureita koskenut, niin vika siinä!

//Janne

ps: tuossa pikkuisen apuja!

http://forum.landrovernet.com/attachment.php?attachmentid=107973&d=1264951883

- JussiR - 12-02-2011

lacrits68 Wrote:itellä navan vaihdon yhteydessä en koskenut laisinkaan anturiin!

Ootko joku taikuri vai?Smile Se anturihan tulee nimenomaan napaan kiinni. Linkkisi ei toiminut, vaatiiko jonkun rekkautumisen tms?

Asiaan. Käytettiin tänään kaverin kanssa jarrut irti ja istutettiin anturi paremmin koloonsa. Oli jäänyt eilen hieman kantamaan uuden anturin o-renkaalla, joten laitettiin poisotetun anturin o-rengas jolla uusi sitten istui nätisti. Vielä ei kuitenkaan "three amigos" poistunut minnekään. Mitäs näitä poppaskonsteja nyt oli? Abs:n sulakkeita irti, jakovaihteiston kanssa leikkiminen, hdc:n rämppääminen, sadetanssi auton ympäri alasti?

- lacrits68 - 12-02-2011

moi!

en taikuri....mulla kaikki paikallaan, antureineen päivineen...ns "bolt on"! elikkä näin:

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID010206

Kokeillaas uudestaan: http://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.nclrclub.org%2Fforum%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D1316%26d%3D1227757705&rct=j&q=70%2F02%2F04%2FNAS&ei=mWplS-D-O43i7APgyuwY&usg=AFQjCNFYcFFOW37CKLAR6rL8G7C2umOzug

//Janne

- tähti - 13-02-2011

mulla ei valot sammuneet ton saman rempan jälkeen kun testertillä. Cry

- kokkolanpoika - 13-02-2011

tähti Wrote:mulla ei valot sammuneet ton saman rempan jälkeen kun testertillä. Cry

Muistaakseni isän autossa kans vaati testeriä että lopulta poistuivat muistuttelemasta.

- lacrits68 - 13-02-2011

moi!

Oliskos vuosimalleissa eroja? Mun on -99

//Janne

- JussiR - 14-02-2011

Mulla vuosimallia 2000 (VIN-koodin 10. merkki Y). Tänään tapahtunutta: Käytin auton Karaasissa, jossa vikakoodit nollattiin hienosti. Vika oli ollut oikeassa etunavassa, kuten kuvittelinkin.

Kuitenkin, kun lähdin ajamaan, ja kokeilin kohtapuoleen hdc-nappia kuului kolminkertainen gongi ja valot syttyivät jälleen. Nyt valot ovat syttyneet ainakin seuraavista syistä: abs-jarrutus, nopeuden kohottaminen noin sataseen (ei sutimalla) ja nyt viimeisimpänä hdc-napin painallus.

Mitäköhän sitä seuraavaksi kokeilisi...?

EDIT: vuosimallin tarkennus.

- JussiR - 15-02-2011

Jatketaan nyt tätä vaikka ihan vaan tiedotuksen vuoksi.

Lueskelin tänään itse Autocomilla vikakoodit, ja siellähän oli pamahtanut vasemman takanavan signaalin epävarmuudesta vikatila päälle. Pari kertaa nollailin ja aina tuli ajossa sama vika päälle, joten ei muuta kuin takanapaa tilaukseen vaan.

Saapahan nähdä montako napaa saa vaihtaa ennen kuin tämä ongelma ratkeaa.Smile

- JussiR - 27-02-2011

Vasen takanapakin on nyt vaihdettu, mutta vikavalot pamahtavat edelleen mittaristoon suhteellisen pienellä ajamisella. Nyt sen sijaan on positiivista se, että ne tulevat edelleen vasemman takanavan pyörintänopeustiedon epävarmuudesta ja/tai satunnaisuudesta.

Pitänee taas huomenna kuittailla vikakoodit testerillä ja sitten vaikka naputella anturia hieman. Samalla pitänee tarkastaa johdon seuraava pätkä vaurioiden varalta. Vai olisiko jollain teknisesti orientoituneella harrastajalla muuta näkemystä siihen mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä?

- JussiR - 28-02-2011

oilywadder Wrote:Mahtaisiko vika olla kuitenkin tuolla:

http://www.landroverclubvi.com/abs-mod.html

Tietääkö kukaan minkälainen vikakoodi tuolla olevasta viasta tulee? Mun auto valittaa nyt tosiaan pyörintänopeussignaalin heikkoudesta, joten sellaisen perusteella ei ihan arvaa alkaa puukottamaan keskuspalikkaa. Vai voiko vika olla kuitenkin tuossa keskusyksikössä vaikka vikakoodi tuleekin muualta?

- jyrkipie1 - 01-10-2013

JussiR Wrote:Jatketaan nyt tätä vaikka ihan vaan tiedotuksen vuoksi.

Lueskelin tänään itse Autocomilla vikakoodit, ja siellähän oli pamahtanut vasemman takanavan signaalin epävarmuudesta vikatila päälle. Pari kertaa nollailin ja aina tuli ajossa sama vika päälle, joten ei muuta kuin takanapaa tilaukseen vaan.

Saapahan nähdä montako napaa saa vaihtaa ennen kuin tämä ongelma ratkeaa.Smile

Mystinen juttu on se, että merkkiliikkeen testerillä pari kertaa nollattu oikean etuanturin "signal erratic". Nyt toisen korjaamon Autocom-testerillä viallinen on aina vasen taka-anturi.

- jyrkipie1 - 01-10-2013

Ja kun katsastusmies viimeksi vähän huomautteli vasemman etupyörän laakereista, niin selkeä worst case scenario on se että joudun uusimaan 3:n renkaan navat.

- veepvee - 01-10-2013

Illan homma ja suunnilleen viissatasen verran kirpasee yhteensä. Itellä Autellin testeri on näyttänyt viat ihan oikein. ABS anturit on Discossa todella herkät reagoimaan, akseli paikallaan kulumista ei vielä edes pysty tuntemaan kun anturi alkaa jo hälyttelemään.

- jyrkipie1 - 01-10-2013

Nyt oli tullut epäsäännöllinen signaali -herjaa oikeastakin takarenkaasta. Korjausmies arveli, että vika voi olla ABS-modulaattorissakin. Se on kerran vaihdettu, mutta käytettyyn.

- kokkolanpoika - 02-10-2013

Kysytään vielä tässä ennenkun koko autoa uusit, että onko sulla jarrulevyt ja palat hyvässä kunnossa?
Mulla oli semmonen ongelma että 100tkm ajetut tarvikejarrulevyt, ja uudet jarrupalat aiheuttivat pienen pientä kiljumista jonka juuri kuuli korvalla, saati aina ei olleskaan kun valo syttyi. Se sytytti noi 3 valoa. Ja toi kiljuminen tapahtui vain kun jarrut tulivat lämpimäksi kesällä. 2012 ksällä alkoi kiljuminen kun uusin palat, valot räppivät, kun tuli syksy/talvi, viat loppui, luulin jo että palat hioutuivat sisään. Mutta kesä 2013 toi mukanaan saman ongelman että kiljuminen jatkui ja valot syttyi. Nyt uusin levyt ja palat, kiljuminen loppui ja ei oo valotkaan syttyneet saatikka tullut anturista vikakoodia.

- jyrkipie1 - 02-10-2013

kokkolanpoika Wrote:Kysytään vielä tässä ennenkun koko autoa uusit, että onko sulla jarrulevyt ja palat hyvässä kunnossa?

On niitä vaihdeltu viime vuosina. Tosin vinkunaa jostain kuuluu välillä.

Mutta noilta osin meni katsastus läpi. Jälkitarkastukseen meni sitten naftavuoto, mutta siitä lisää toisessa ketjussa...

- armas - 02-10-2013

jyrkipie1 Wrote:Mystinen juttu on se, että merkkiliikkeen testerillä pari kertaa nollattu oikean etuanturin "signal erratic". Nyt toisen korjaamon Autocom-testerillä viallinen on aina vasen taka-anturi.

On näyttöä, että taka-anturin vikailmoitus on korjaantunut etuanturin vaihdolla. Varsinkin nyt jos toinen testeri on näyttänyt vikaa eteen, voisi olla paikallaan tutkailla laakerivälykset edestä...paitsi jos nämä oli tsekatut. Kuten todettua etuanturit ovat herkkiä ilmaisemaan itsestään pienissäkin asennonmuutoksissa.

- jyrkipie1 - 15-10-2013

veepvee Wrote:Illan homma ja suunnilleen viissatasen verran kirpasee yhteensä. Itellä Autellin testeri on näyttänyt viat ihan oikein. ABS anturit on Discossa todella herkät reagoimaan, akseli paikallaan kulumista ei vielä edes pysty tuntemaan kun anturi alkaa jo hälyttelemään.

Viisitasen verran per napa vai? Miten niin halvalla, kun muistaakseni offroadpajallakin yksi napa maksaa enemmän kuin tuon? Ulkomailta tilasit?

- jyrkipie1 - 15-10-2013

No eipä sillä taas väliä vuoteen, kun on saatu katsastuksesta läpi.

- veepvee - 18-10-2013

Olen tilannut kaikki osat ja tarvikkeet sumujen saarilta. Raddockilta, Baddocilta, Island 4x4 ja britishparts on kokeiltu, kaikki toimii. Navat on 150€ molemminpuolin, riippuu ostaako tarvikkeet vai alkuperäiset. Itse ostin OEM navat ja mikäs sen mukavampaa kuin kesäiltana harrastaa…