![]() |
|
75 keitti...taas... - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Rover -henkilöautot (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=12) +--- Thread: 75 keitti...taas... (/showthread.php?tid=1916) |
75 keitti...taas... - roveristi - 14-05-2011 Olen ollut onnellinen 2 roverin omistaja, mutta alan pikkuhiljaa saamaan harmaita hiuksia armaan 75:ni kanssa. Pitkin talvea ollut ongelmia; jäähdytin nesteitä on jostain syystä tiputellut välillä enemmän välillä vähenmmän ja auto on muutaman kerran keittänyt. Viimeisen viikon aikana auto "putputti" hetken käynnistyksen jälkeen. Eilen ihmettelin "lorahdusta" käynnistettäessä ja tänään...tänään auto keitti ja hinautin sen korjaamolle... Onko kenelläkään ollut ongelmia nimenomaan toistuvien jäähdytysongelmien kanssa? Mistä ihmeestä se lorina käynnistäessä saattoi johtua? Tänään ennen keittoa tarkistin nesteet ja korkin avatessa ei normaalia "suhinaa" kuulunut, vaan pikemminkin pulputus tai "röyhtäily"... Hieman harmissani olen, sillä kaikesta huolimatta olen kovasti kiintynyt ajokkiin...Ajokilometrejä on noin 125 000 ja harmittaa kun luotto alkaa mennä, pidemmät matkat ovat jo alkanee hirvittämään...Korjaamolla on kovasti käytetty, mutta ihmeempiä ei ole koskaan löydetty, lähinnä ihmetelty... Harmi, että emme asu pääkaupunki seudulla ja pääse siten HuoltoRepin hellään huomaan... - iikka- - 15-05-2011 Loraus kuului todennäköisesti siihen että lämppärin kenno oli tyhjänä nesteestä ja kun koneen käynnisti niin sinne tuli jäähdytysnestettä. Saattaa olla vain nestevajausta, mutta saattaa myös liittyä kansivikaan. - fille - 15-05-2011 Mikä moottori? Kansipahvi on tunnetusti heikko linkki 1,8 sa. V6 sa taas vuoto alkaa useimiten termostaatista ja jäähdytysjärjestelmä on ilmeisesti aika vaikea ilmata.
- markku - 17-05-2011 Jos lorisee on kyllä varmuudella vettä liian vähän järjestelmässä ja seurauksena moottori keittää ja on vaara että kansipahvi menee. Vesi voi tulla ulos vesipumppusta (itselläni ollut) syylarinkenno vuotaa (myöskin ollut puhki) ja tietenkin edellä mainitut kohdat ja sitten ihan letkuliitos. Jos ei pidä paineita sisällään kyllä vuotokohta pitäisi olla helppo paikallistaa, mulla syylarin vuoto ei vienyt paineita vaikka pissikin alleen. Rangesta aikanaan halkesi letku ajossa (ihan kunnolla) kun oli kansipahvi mennyt ja paineet oli katossa vesijärjestelmässä. vikaa korkissa? - roveristi - 17-05-2011 Heipä, kuulostaakos tämä kenestäkään järkevältä vastaukselta... Eli auto oli Laakkosella huollossa ja eilen soittelivat vielä, että eivät ole löytäneet mitään vikaa, ei yhtikäs mitään...lupasivat tutkia vielä ja soitella jonnekin , kertomansa mukaan Huoltorep:lle jos oma osaaminen ei riitä. No tänään tuli soitto, että mitään ei edelleenkään ole löytynyt, joten olivat tilanneet uuden korkin siihen jäähdytinsäiliöön, vai mikä lie onkaan. Puhuivat, että pulputus esim. olisi johtunut siitä, että järjestelmään pääsee jostain ilmaa, jonka vuoksi sitten keittää...Osaisiko joku selittää mikä ilman sisään menossa saa aikaan keittämisen, paineen laskuko? Välillä on ilmennyt sellaista ongelmaa, että jäähdytin nestettä on tirahdellut siihen säiliön päälle...joten lienee tullut korkin kautta? Huvittavaa tässä on se, että auto on keittänyt pari kertaa ja kaikilla kerroilla mieheni on availlut ja sulkenut korkkia...itse super tarkkana pilkun viilaajana olen sulkenut ja availlut korkkia aina paatoksella ja varmistellut sen kymmenen kertaa, että korkki varmuudella on tapissaan ![]() Itse en ymmärrä näistä mitään joten kyselisin, joko joku teistä osaavista osaisi sanoa, että mitä tuumaatte diagnoosista. Pari kertaa aikaisemmin tehnyt samaa, eli keittänyt ilman syytä. Kerran tutkittiin myös ihan korjaamolla ja mitään ei löytynyt, mutta muistaakseni termostaatti vaihdettiin varmuuden vuoksi. Eikös herrat laakkosen korjaajat jostain havaitsisi jos kyseessä olisi kannentiiviste? vai voiko sitä nähdä mistään; eikö öljyistä ainakin? Kiitos kaikille jo vastanneille! Olen todella onnellinen, että omistan juuri Roverin, tai siis kaksi, sillä tämä keskustelu palsta on antanut vastauksia moniin huoliin ja ihanan asiallisella linjalla liikutaan. Näin naisimmeinenkin uskaltaa kysellä, kun ensimmäisenä ei vastailla että hölmökös olet kun et tiedä
Re: vikaa korkissa? - Ahosensetä - 17-05-2011 Poistettu - roveristi - 17-05-2011 Heipä, moottori on 1.8 ja siitä on muistikuvani mukaan kertaalleen ennen minun omistustani kannentiiviste vaihdettu...(huoltokirja korjaamolla, niin siksi vain muistelen) Kertaan vielä tiivistetysti mitä ollut Viime talvena keitti pari kertaa ja hukkasi vain vähäisesti nestettä, ja sitä oli aina siinä säiliön päällä, josta tiputteli myös maahan. Nesteiden tasot vaihteli hurjasti ilman lisäystä, eli kylmänä minimissä ja lämpimänä reilusti yli maksimin...lienee normaalihkoa noilla pakkasilla ![]() Se on ilmattu ja tutkittu talvella ja vuotoja ei siis löytynyt, vaan tilannetta vain ihmeteltiin korjaamon toimesta. Pari vuotta sitten korjaamolta haun jälkeen keitti, ja syytä ei silloinkaan löydetty, vaihdettiin käsittääkseni termostaatti varmuuden vuoksi. ( korjaamo reisussa muu syy, laturin hihna katkesi, joka riemukseni katketessaan änkesi myös jakopäänhihnan väliin ja katkaisi senkin...tämän piti olla mahdotonta, sillä hihna kuulemma jossain kotelossa, mutta niin vaan kävi) Viime viikolla "putputti" startin jälkeen parina päivänä ja perjantaina käynnistyksen yhteydessä lorisi. La tarkistettiin nesteiden määrä ja ne oli ok, samoin öljyt ja hetkenpäästä nosti lämmöt tappiinsa. lisäkysymyksiä saa esittää
tarkennus - roveristi - 17-05-2011 jakopään hihna kuulemma kai vain nyrjähti paikoiltaan, ei katkennut kokonaan... mitenkäs sen syylari tutkitaan? - jomppe - 17-05-2011 Jos kuitenkin ilmalukko järjestelmässä, (onko vaikea ilmattava?) kun veden määrä vaihtelee rajusti. Ja pitää välillä noita pulputuksia. Onko tuossa joku termostaatti-ecu-sähköinen puhallin vai jatkuvasti pyörivä flekti? Vaikka termostaatti näyttäisi toimivan, niin jos ECU ei laita joissakin oloissa puhallinta päälle ja päästää järjestelmän ylikuumenemaan? - roveristi - 17-05-2011 Otan mielelläni lista tsekattavista asioista vastaan Laakkosen herroille esitettäväksi...itse kun ei tällä alalla ymmärrystä juuri ole En millään haluaisi ottaa autoa "vastaan" diagnoosilla, ei vikaa ja jäädä odottelemaan seuraavaa keittoa
|