Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Rangen talvi ajo- ominaisuudet - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Range Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Thread: Rangen talvi ajo- ominaisuudet (/showthread.php?tid=2416)

Rangen talvi ajo- ominaisuudet - spede80 - 05-01-2012

Tervehdys

Aloin sellasta kyseleen että kun minulla on käytössä Range VM89 3,5l automaatti niin miten neliveto toimii näin talvella.
Eli kun täällä lapissa on nyt haasteelliset kelit eli tiellä on runsaasti jäätä ja syvät henkilöauton levyset urat ja vielä lisäksi simmakin urat tiessä niin minulla ainakin range käyttäytyy seuraavasti:
Kun vauhti on 60- 80km/h välissä niin tuntuu että perä haluaisi koko ajan heitellä tuntuu että auto on taka vedolla.
Katsoin auton aurauskulmat ja ne on nyt +- 0?

- Velar - 05-01-2012

Onko puslitus missä kunnossa..?
Kuinka korkea auto on ja miten on korotettu, jos on..?
Nivelet..?

Laita harotusta 2 milliä.. Jos siitä ois takavetonen tullu, niin kyllä se pitäs jotain ääniä..

- maddis - 05-01-2012

Tai sitten ongelma on tuossa jo mainittukin. "Henkilöauton levyiset urat". Range kuitenkin on leveämpi kuin useimmat henkilöautot joten voi vaan perä vuorotella kumpi rengas menee urassa ja kumpi uran vieressä.

Itse en huolestuisi tuosta jos se ei urattomalla tiellä tuota tee. Tietysti puslienkunnot etc. kannattaa tarkastaa kuten tuossa aiemmin jo sanottiin.

- DDS - 05-01-2012

Joo,ainakin tuo 235/85-16 rengastuksella tuntuu olevan aivan normaalikäytöstä,kovalla sivutuulella sekä etu,että takapää uraisella tiellä tuntuu irtoavan tämän tästä.
Tämä sama "ongelma" talvella ja kesälläkin,jos vauhtia tarpeeksi ja kunnon urat asfaltissa.
Joskus keskieuroopassa luulin,että rengas puhkesi,kun auto rupesi elämään omituisesti motarilla.Ei ollut puki,vain käyttäytyi urissa noin sivutuulella,kun vauhtia oli joku 120+...

- Roksu - 06-01-2012

Jos, ihan väärin en muista niin edessä pitäisi olla hieman haritusta, ei aurausta.

T: Roksu

- fuser - 07-01-2012

painoa konttiin niin ongelma poistuu...
tarkista myös rengaspaineet, jos liian paljon niin hakee koko ajan.

- markku - 25-01-2012

Tähän voisi sohaista lusikkansa. Itse en muistanut näitä talviajo-ominaisuuksia ennen kuin tuli kunnon urat eli jäiset reunat ja niin edelleen. Rangehan vetelee ja heittelee urissa melkein holtittomasti ja on periin otteeseen pyrkinyt liikkumaan poikittain tietä eteenpäin. Siis ei mitään vikaa missään vaan se on vain sen auton ominaisuus.

- solihull - 25-01-2012

Vähän samaa mieltä olen. Ei talvella mikään kaikkein vakain auto, eikä kesälläkään. Kaiketi vakaajien puute lisää holtittomuuden tuntua. Hyvin on silti eteenpäin päästy.

Mutta paljon vaikutti se, että hoitaa kaikki puslat ja nupit timmiin kuntoon. Itsellläni oli kaikki ok, paitsi huomasin A-linkin ison nupin olevan väljä. Sen vaihto muutti ajokäytöstä paljon, uskomattoman paljon. Kaarreajossa ainakin akseli pääsee vähän liikkumaan sivusuunnassa kun nuppi antaa periksi ja silloin sisäkaarteen puolen akseli "kaatuu alle" enempi. Liikkuminen on pientä, millejä mutta silläkin väljyydellä tuntuu olevan vaikutusta etenkin juuri silloin kun se liikahtaa ja syntyy se huojuminen. Samoin A-linkin yläpäiden puslilla on paljon merkitystä, nehän pitää myös taka-akselin sivuttaisliikkeen kurissa samoin kuin pitkittäistukien taka-akselin puslat.

TT

- rustneversleeps - 25-01-2012

Oletteko kokeilleet ajaa talvella 205R16 renkailla, tulee Rangesta melkein ihan eri auto. :wink:

- Range-78 - 03-02-2012

Tänään oli oikea testipäivä uudellamaalla ja hyvin pärjäs 205/16 uuden karheilla Hakkapelitoilla. Big Grin
Näky monella olla jos jonkinlaista ongelmaa. Cry

T. Jykä

- Velar - 04-02-2012

Se on ainaki tullu todettua, että liian kova jousitus kyllä heikentää talviajo-ominaisuuksia aikalailla. Pitäs olla varmaan +100kg keulassa lisäpainoa, että nuo Medium HD jouset ois mukavimmillaan. Takajouset onkin ihan ok; samat medium HD:t kuin edessä, mutta ei mulla oo koskaan ollu tyhjää peräkonttiakaan Smile Omaa tyhmyyttähän se kyllä on, kun on ostanut liian kovat jouset :? Jospa ne ois sitte sopivat, ku sais aikaseksi tehdä sen vinssipetin..