Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Bfg All terrain / Bfg Mud terrain / Cooper Discoverer STT? - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Off Road (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Bfg All terrain / Bfg Mud terrain / Cooper Discoverer STT? (/showthread.php?tid=2869)

Pages: 1 2 3 4 5

Bfg All terrain / Bfg Mud terrain / Cooper Discoverer STT? - Pata - 19-09-2012

Otsikon mukaiset renkaat Defenderiin pohdinnassa, mutta mihin sitä rahansa sijoittaisi? Hinnan erotus halvimman ja kalleimman välissä noin 40€/kpl. Omat ajot näyttäisivät olevan noin 70% kestopäällystettä ja loppu sitten sekalaista hiekkatie/metsä kurvailua. Suosituksia otetaan myös vastaan. Kokona pyörällä tulee olemaan 235/85/16 mahdollisesti voi olla myös aavistuksen isompi, mutta ei mikään jättirengas.

EDIT: Laitetaan vielä selvyydeksi, että talveksi on olemassa nastarenkaat. Eli talviominaisuuksilla ei ole suurempaa merkitystä.

- Bou24 - 19-09-2012

Onko freelander miehellä äänestysoikeutta? :roll:

- Pata - 19-09-2012

Kaikilla on äänioikeus, kuitenkin todellinen kokemus noista renkaista olisi kiva juttu...

- HNT - 19-09-2012

Mulla on 235/85R16 Cooper STT:t alla, hyvin tyytyväinen oon ollu. Maastossa on hyvä pito ollut kaikilla alustoilla ja rengaspaineet kohdallaan on ajotuntuma hyvä myös asvaltilla. Rengasmelu on maantienopeuksissa minun mielestäni todella maltillinen, suurin metakka tulee myllystä. Myös melun taajuus on melko matala ja siten vähemmän häiritsevä. Edelliset BFG:n Trac Edget olivat suljetummasta kuviosta huolimatta paljon ikävämmän kuuloiset asvaltilla.

Ajettu noilla on nyt n. 10 000km ja kuluminen on ollut maltillista, maastossa on tullut ajeltua ja hyvin ovat kestäneet, ei mitään lohkeiluja tai viiltoja saatika reikiä missään. Myös viimetalven ajoin noilla hyvillä mielin.

- siipimies - 19-09-2012

BFG MT:t ollu ajossa 255/85 kokosina nyt reilu 5000 kilsaa. Näyttää kivalta ja mahtuu hyvin pyörimään Defessä. Pikkusen joutu oikeelle kääntymistä rajottamaan, muttei paljoa. Maastopitoa vaikea kommentoida vähäisestä kokemuksesta johtuen, mutta asfaltilla toimii hyvin lukuun ottamatta todella huonoa märkäpitoa.

- Suba - 19-09-2012

Ääni lähti Cooper STT:lle. Ne onkin seuraavat kummit ensi kesälle ja todennäköisesti koossa 265/75x16.

renkaat - huithapeli - 19-09-2012

Omassa defessä alla 235/85/16 All Terrainit. Käyttö suurinpiirtein samanlaista kuin aloittajallakin. Tässä kokemukset lyhyesti:

1.mainio yleisrengas, jolla pärjää yllättävän pitkälle myöskin maastossa.
2. talvirenkaina kohtuulliset ( ei tietysti nastoille pärjää), mutta yllättävän hyvät. Tietysti aikaa myöten kumin kovettuessa alkaa pitokin heiketä.
3. kestävät hyvin käytössä, mulla käyttöikä ollut n.70 tkm.

Renkaat tulossa kohta vaihtoikään ja mietinnässä sama kysymys. Mutikat olisi ehkä vähän paremmat pahimmissa maastoissa seikkaillessa (kokonaiskäytöstä murto-osa). Toisaalta askarruttaa sen käyttöominaisuudet normiajossa ja kuviosta johtuen myös talviominaisuudet. Omassa ajatuksessa pojot on 65% altsikoille ja 35 mutikoille.

Huithapeli

- rejouni - 19-09-2012

Laitoin äänen BFG AT vaikka kokemus on vain MTConfusedtä.
Syynä oli se, että pidän MT:tä erinomaisena maastossa, mutta vain kohtuullisena maantiellä ja surkeana talvioloissa.

Toki käyttötarkoitus ratkaisee ja kompromisseja joutuu tekemään, ellei aina käy rengasvarikolla vaihdossa ajo-olosuhteiden mukaan niinko F ykkösissä (kuivan kelin, väkikelin, sadekelin) Big Grin

- Guest - 19-09-2012

rejouni Wrote:Laitoin äänen BFG AT vaikka kokemus on vain MTConfusedtä.
Syynä oli se, että pidän MT:tä erinomaisena maastossa, mutta vain kohtuullisena maantiellä ja surkeana talvioloissa.

Toki käyttötarkoitus ratkaisee ja kompromisseja joutuu tekemään, ellei aina käy rengasvarikolla vaihdossa ajo-olosuhteiden mukaan niinko F ykkösissä (kuivan kelin, väkikelin, sadekelin) Big Grin

x2 Smile Tosin mun MT-kokemukset rajoittuvat Insan kopiohin. Kun seuraavan kerran tulee rengasostokset eteen hommaan AT't tai vastaavat jokapäiväseen ajoon ja Special Trackit maastoon. Talvikiekot erikseen...

Andy

- series3kalle - 21-09-2012

Ääni alltsikoille. Toimii hyvin kaikenlaisella alustalla, paitsi mudassa menee tukkoon aika heti. Eli jos sun metsäajo ei ole pääasiassa mutarännissä rypemistä niin alltsikat. Bf:n alltsikoilla oon ajellu vuodesta 2005 serieksellä ja ollu hyvin tyytyväinen.

Toisaalta noi mutterit on kyllä miehekkäämmän näköset ja jos harrastaa paljon mettässä möyrimistä niin ovat hyvä valinta. Henk koht kokemusta niistä ei ole.

- siipimies - 21-09-2012

series3kalle Wrote:Toisaalta noi mutterit on kyllä miehekkäämmän näköset ja jos harrastaa paljon mettässä möyrimistä niin ovat hyvä valinta. Henk koht kokemusta niistä ei ole.
Ehdottomasti. Olen saanut mutiaisista usein kommentia niiden miehekkyydestä. 8) Päivittäiset ajot niillä menee. Kulutuskaan ei mielestäni arkiajossa muuttunut, aika lailla kympissä mennään. :?

- castillo - 21-09-2012

Sekotanpa hiukan ku en malta hiljaakaan olla... Eikös nuo bf at:t ala olla aika vanhahtavat :roll: Moni niitä kehuu, syystä varmastikin, mutta jokunen toyotamies ei niinkään suositellu pehmeärunkosia bf:ä mulle omien kokemustensa pohjalta, koska alkaa olemaan muitakin hyviä ja jopa parempia vaihtoehtoja tarjolla. Mä laitoin alle hankook dynapron at renkaat ja oikein tyytyväinen olen niihin ollu. Ajan pääasiassa maantiellä, seuraavaksi eniten sorateillä. Maastossakin käydään mutta rypemässä en oo ollu. Märkä ja jonkinverran upottava pelto ei noille ollu ongelma vaikka oli vaunu perässä.

- siipimies - 21-09-2012

castillo Wrote:Sekotanpa hiukan ku en malta hiljaakaan olla... Eikös nuo bf at:t ala olla aika vanhahtavat :roll: Moni niitä kehuu, syystä varmastikin, mutta jokunen toyotamies ei niinkään suositellu pehmeärunkosia bf:ä mulle omien kokemustensa pohjalta, koska alkaa olemaan muitakin hyviä ja jopa parempia vaihtoehtoja tarjolla.
Tätä itsekin vähän mietiskellyt. Olen kuullut myös väitöksia, että uusi mt on hiljaisempi, kuin at. Luulis, että jossain vaiheessa tulis uus at.

- castillo - 21-09-2012

siipimies Wrote:Olen kuullut myös väitöksia, että uusi mt on hiljaisempi, kuin at. Luulis, että jossain vaiheessa tulis uus at.

Ihan sama ajatus on myös korviini kantautunut ainakin kahdesta suusta. Liekö ollu velimies jolla molemmat bf:t alla, uusimman mallin mutikat pjiissä ja ateet pradossa ja mutikat kyllä kehua saapi.

Keväällä tätä samaa vertailua tein tykönäni (mt vai at) ja at tuli valinnaksi. Saatavuus sekä mm. ulkomaan foorumien sekä yhden tutun käyttökertomukset sai valinnaksi hankookit.

- siipimies - 22-09-2012

andlover Wrote:ei ole km2 mt bfg hiljasempi kuin at, kokeiltu d1 sessä, at renkaassa ei kuulu niin sitä parararaarara ääntä 70 - 90 vauhdissa. ja nyt tossa prefessä km bfg ja ne on paremmat kuin km2 esim. pellolla. talvella km2 parempi kuin "km1" jos voi täksi kutsua. at on kyllä se oikea sinulle, minä vaan merkkinä. jos ei ulkonäkö ja se että hipoillakin ajellaan at renkailla ahdista Smile vitsi,vitsi,vitsi!!!!!! sori!
Ei Defessä mitään ääniä renkaista kuulu vaikka yrittäis. :lol: Ei ainakaan voi sanoa, että haittais jotain.

- -NewJuhani- - 26-09-2012

MITÄ!

- siipimies - 26-09-2012

-NewJuhani- Wrote:MITÄ!
Sitä mä vaan, että...

- Guest - 27-09-2012

siipimies Wrote:
-NewJuhani- Wrote:MITÄ!
Sitä mä vaan, että...

:lol:

Andy

- DefeHKI - 27-09-2012

Eikö riittävä sisämelu ole vain yksi hyvistä syistä hankkia Defe? Peittää mukavasti kaikenmaailman nalkutuksen pelkääjän puolelta, saa ajella rauhassa omissa ajatuksissa. Samasta syystä ainoa vaihtoehto renkaiksi on MT, koska AT:t on liian hiljaiset. Ei tulisi mieleenkään yrittää vaimentaa moottorin ääniä.

- Vane - 27-09-2012

Ja taitaa sitä melua olla ulkonakin. Olen havainnnut kun kylien läpi
ajaa hiljaisellakin nopeudella, poikkeuksetta samaan suuntaan
liikkuvat jalankulkijat vilkaisee taakse "miksä sieltä oikein tulee?"
Sen verran jollottaa ne Insan Special Track renkaat.

- fuser - 29-09-2012

Cooperin renkaista paljon hyvää kommenttia netissä, moderni kuvio joka kestää kuuleman mukaan hyvin kulutusta ja pitää hyvin eri alustoilla...

BFG, hyvinä renkaita....mutta mikä on mutiaisen kulutus kestävyys?

ps. itse lipsahdin:

http://www.offroadtarvike.fi/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=39&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=41

erittäin hyvät ja kestävät renkaat!!!

- -NewJuhani- - 09-11-2012

Kännykkäsovellutuksella mittattu desibelit Defestä.
Täytyy alkaa käyttää Peltoreita!

90km/h

81desibeliä

BF1MUD

Spesial trackseiilä ei tullut mitattua mut ei varmaan jää paljoa

110desibeliä

- hanes - 09-11-2012

Mä mittasin kanssa jossain 110kmh vauhdissa niin tulos oli siellä 90-95 kieppeillä. Ei ihme että päässä humisee :lol: :lol: :lol:

- Valkha - 20-11-2012

Omassa BFG TA 265/75R16, joihin olen erittäin tyytyväinen, koska ajan 90 % maantiellä ja harvoin metsässä puhumattakaan lutakoista.
Katsotaan jos selviää talven yli.
Jos mutarenkaita hankkisin olisi valinta Cooper STT.
4x4maailma-lehdessä on hyviä testejä renkaasta.

- Jankhajoonas - 01-12-2012

Mulla Defessä MT2Confusedet ja ne toimii ihan hyvin kaikissa olosuhteissa mutta talvirenkaina huonot. Defe äänieristetty ja rengasäänet ei rasita korvaa. Mulla oli joskus 2000-luvun alussa Defessä AT:t ja ne toimi hienosti myös talvella. Jos ajo on noin paljon asfalttia niin melkein ääneni menisi AT:lle. Voisi ajaa vaikka ympäri vuoden samoilla renkailla ja ei tartte nastoja. Nyt MT:t on todella liukkaat...

- Pata - 04-12-2012

Tilanteen pakosta on nyt tullut kurvailtua noilla Silverstone MT117:lla vajaa tuhannen kilometriä. Ei mitään ongelmaa pakkaskelissä, kunhan muistaa ajella vähän ennakoivasti. Saapa nähdä tuleeko nokialaisia enää laitettuakaan alle... Jos siirtyisi yhden renkaan tekniikkaan.

- Suba - 04-12-2012

^ Samaa ole itsekin ajatellut. Nyt alkutalvi ajeltu nastattomilla duratrackeilla.

- Pata - 04-01-2013

pikkuhiljaa täytyy varmaan oikeasti mennä rengaskauppaan. Seuraavaksi on ohjelmassa koko pähkäily. Eli kun oma käyttö on maantietä/hiekkatietä ja satunnaisia offailuja. Silverstonet jätän offirenkaiksi ja käyttöpyöriksi päädyin hankkimaan all terrain renkaat. Mutta mitä kokoa laiteltaisi? 235/85/16 yleisesti suosittu koko, 265/75/16 myöskin nauttii suosituksia useista eri lähteistä. Nyt on alla 285/75/16, mutta polttoaine taloudellisuuden nimissä voisin vaihdella päivittäiseen käyttöön pykälää kapeampaa ratasta. Mutta kumpi, 235 vai 265 leveä rengas? Vai onko käytännön merkitystä? Vai vieläkö sotketaan pakkaa ja tarkastellaan tuuma mitoituksella olevaa rengasta?

- lacrits68 - 04-01-2013

moi!

Älä unohda 255/85/16 kokoa! Mulla oli defen alla sellaset Coopperin S/T arkikäytössä! Ei moitittavaa! Satunnainen offikin sujui hyvin, kun oli kumia mistä päästää ilmoja! Wink

//Janne

- Guest - 04-01-2013

Kannattaa myös pitää rinnakkaiskoot mielessä, että sarjat käyvät keskenään ristiin vararenkaina.

Eli 7.50-16, 235/85R16 ja 265/75R16 menevät korkeuden puolesta ristiin, samoin 255/85R16, 285/75R16 ja kulahtanut (!) 295/75R16. Pienemmässä koossa 215/85R16, 245/75R16 ja 265/70R16 menevät kanssa ristiin.

255/85 on kuin luotu Serieksen tai Defen alle, katso vaikka Siipimiehen projektista kuvat.

Andy