Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
all-terrain-renkaista - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Muuta keskustelua (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=16)
+--- Thread: all-terrain-renkaista (/showthread.php?tid=294)

Pages: 1 2

all-terrain-renkaista - friikku2 - 15-05-2009

Terve!
Kyselisin käyttökokemuksia jonkinmoisista all-terrain-renkaista yleiskäytössä ja toimivuudesta lumella.
Käyttö asfalttipainotteista, mutta ajatuksena olisi, että noilla renkailla pystyisi tekemään talvella reissun Keski-Eurooppaan vuorille. Normaalikäytössä talvella nastat, mutta kun ei tuonne saa nastoilla ajaa, eikä viitsisi erikseen ostaa mitään 'Keski-Euroopan kitkoja'.
Mites paljon tuommoiset karkeampikuvioiset renkaat nostavat polttoaineen kulutusta vakio katurenkaisiin nähden?
Rengaskoko on 235/65/17, ja katselin, että esim. BFGn all-terraineja ei saa tuota kokoa - muita ehdotuksia?

- Thomas - 15-05-2009

BFG'n LongTrail'eilla ajeltiin useita vuosia kesät/talvet ilman 'isompia' ongelmia. Talvisin tietenkin normi-varoivaisuus kuten ilman nastoja painavalla autolla aina. Varsinkin jos maantieajoa tulee, niin nuo olivat kyllä todella miellyttävät.. Mutta sitäkään ei taida löytyä tuossa koossa?

Eikä täällä etelä/keski-euroopassa käytetä mitään erikoisia kitkoja muualla kuin tuolla Alppi-seudulla, muualla on tyrkyllä jos jonkinlaisia ketju-ratkaisuja (ja jopa jotkut kangaspussit, mitkä viritetään kuten ketjut renkaan ympärille, mutta näiden toimivuudesta ei ole tietoa).. Ja jos hankit liian pehmeät kumit Suomesta (ts. talvikäyttöön) niin eivät ehkä toimi kunnolla etelän kuumilla asfalteilla..

-t-

- lacrits68 - 15-05-2009

moi!

Mulla ollut käytösä Grabber AT2 3 kesää ja 2 talvea. Ei suurempia ongelmia, jarruttaessa on muistettava 30-40% pitempi jarrutusmatka!

Alpeille talvella? Varaisin kyllä ketjut matkaan!

--Janne--

- friikku2 - 15-05-2009

Muutama reissu Alpeille ollaan tehty etuvetoisella perusfarkulla, alla on olleet Suomesta hankitut korkean nopeusluokan kitkat, mutta Lantikkaan en viitsisi noita ostaa, kun käyttö on muuten olematonta tuollaisille kitkarenkaille.
Ainakin Ranskan Alpeilla on huonolla säällä ylhäällä ketjupakko, joka koskee periaatteessa myös nelivetoisia - tosin jos on karkeakuvioiset renkaat nelivetoautossa, niin ranskalaiset kyllä joustavat tuosta ketjupakosta.
Mites polttoaineen kulutus normaalissa kesäkäytössä verrattuna noihin 'katuslikseihin'?

- lacrits68 - 15-05-2009

moi!

Grabberit eivät vie enempää kun Continentalin contitrack suvit! AT2 ovat HILJAISEMMMAT cun contitracit!

--Janne--

- jas - 18-05-2009

Minulla vaihto katurenkaasta (235/85 16) Discoverer ST:hen (255/85 16) nosti 9,5 lConfusedta runsaaseen 10 l /100 km eli runsaat 5%.

- Ahosensetä - 18-05-2009

Onko sulla mittarikorjaus mukana luvuissa? Isompi rengas ei kerrytä kilometrejä matkamittariin yhtä paljon.

- lacrits68 - 18-05-2009

jas Wrote:Minulla vaihto katurenkaasta (235/85 16) Discoverer ST:hen (255/85 16) nosti 9,5 lConfusedta runsaaseen 10 l /100 km eli runsaat 5%.

moi!

ootkos muuten tyytyväinen renkaaseen? Itellä olis hankinta listalla!

miten auto "Muuttui" eduksi vai vastaan 255 rengaskoolla?

--Janne--

- T.Hilter - 18-05-2009

Minä kun taas haaveilen 235/70R16 kesärenkaista, talvipyörät ovat sellaiset ja ajo-ominaisuudet ovat paljon paremmat uraisilla teillä (muitahan ei juuri olekaan) verrattuna 255-leveisiin.

- Ahosensetä - 19-05-2009

Noissa korkeaprofiilisissa (85% ja enemmän) uraherkkyys on hiukan toisenlainen ongelma Smile

T, Antti

- friikku2 - 29-05-2009

Kiitoksia kommenteista. Pähkäilin tuossa, että vaikka kulutus hiukan nousisikin, niin silti pääsee paljon halvemmalla kuin että ostaisi yhden ylimääräisen kierroksen vanteita ja renkaita ainoastaan noita alppireissuja varten. Nettiselailun perusteella BFGn ja Generalin renkaita ei löydy tuossa koossa, Cooperilta ja Pirelliltä näyttäisi löytyvän jotakin 'all-terrain'-kumia. Onkos noista kokemuksia - joku tuossa jo Cooperista hiukan kommentoikin.
Toistaiseksi noilla alppireissuilla pahin keli tuli vastaan muutama vuosi sitten yllättäen Tanskassa, jossa motarin sivussa oli autoa poikittain ja päällekkäin melkos monta. Itse päästiin ilman kolhuja maltilla, kun lumi ja sohjo ei ole kuitenkaan meille ihan yhtä vieras elementti kuin tanskalaisille...

- friikku2 - 25-04-2010

Kokeillaan vielä kerran, olisiko tästä ihmisillä vielä jotain sanottavaa. Renkaiden vaihto alkaa tulla kohta ajankohtaiseksi.
Ykkösvaihtoehtona nettiselailujen jälkeen Cooper Discoverer ATR - kokemuksia? Käyttö yleisrenkaana, lumella?
Muita ehdotuksia? Koko 235 / 65 / 17 tai laillisesti tuolle vanteelle...

- lacrits68 - 25-04-2010

Ahosensetä Wrote:Noissa korkeaprofiilisissa (85% ja enemmän) uraherkkyys on hiukan toisenlainen ongelma Smile

T, Antti

eli millainen ongelma?
Ajanut talven nyt 255-85-16 Cooperin S/T...ei "suurempia" ongemlmia!

--Janne--

- Velar - 25-04-2010

Jos meinaa all terrainit hankkia, niin BF Goodrich on vaan se ainoa looginen vaihto ehto. Ei ole muita All terraineja. Kestävät luvattoman kauan ja tolkuttomia kilometri määriä, ovat hiljaiset, vahva runkoiset ja pitävät hyvin kaikilla pinnoilla. Iselläni pelkästään positiivisia käyttökokemuksia. Edellisellä sarjalla ajoin n. 70000km ja pintaa jäi about 7mm. Ei voi moittia.

- SuffixA - 26-04-2010

Velar Wrote:Jos meinaa all terrainit hankkia, niin BF Goodrich on vaan se ainoa looginen vaihto ehto. Ei ole muita All terraineja.
*Palaamme tähän väitteeseen tuonnempana :!: :wink: *

- AVRO - 26-04-2010

SuffixA Wrote:
Velar Wrote:Jos meinaa all terrainit hankkia, niin BF Goodrich on vaan se ainoa looginen vaihto ehto. Ei ole muita All terraineja.

Jo toinen sarja Bridge 694 a/t menossa Rangessa. Kehtaan väittää että näillä ajaa maastossakin samat reitit kuin BFG:n a/t:lla joka ei ole huono sekään.
Ajan näillä vuoden ympäri, eikä pito ole hullumpi kun vaan pitää mielessä ettei ole nastoja. Eikä aja ihan loppuun, kokemusperäisesti voisin sanoa että paljoa alle 5mm:n ei kannata ajaa... (mitään muitakaan renkaita)

Edellinen setti oli alla 45tkm, vaihdoin uusiin kun pintaa oli jokunen kymppi alle 5mm.

BFG on enemmän maastokumin näköinen, jos sillä on jotain väliä.

- Velar - 05-05-2010

Niin kuin mainitsin tuossa aiemmin -kaikilla pinnoilla- Läpi vuoden oon Bf:n all terraineilla ajellu ja hyvin on pärjänny. Varmasti hiljaisin All Terrain valinta, vaikka onkin kuvionsa puolesta maastokelpoinen Smile Paras kompromissi rengas, jos ajaa paljon tiellä ja renkaan on oltava myös oikeasti maastokykyinen. Voi kait sitä muillaki renkailla ajella, mutta ei kannata huonompiin vaihtaa Wink

- jvaho - 22-10-2010

Noista Bf Goodrichin All Terraineista vielä että onko kellään kokemusta kapeista? Siis 215/70 R16?

- Velar - 23-10-2010

Ykkös discoa oon ajanu tollasialla renkailla. Profiilia en muista, mutta 215 leveät kuitenkin. Mun mielestä ne oli hyvät ja autonomistajan kommentti oli rengasliike reissun jälkeen, että: "Voiko renkaat vaikuttaa näin paljon..?!" Kait ne sitten voi ajotuntumaa parantaakkin.. Smile

- vesku - 23-10-2010

Itsellä alla General grabber tr renkaat kokoa 235/85/16.
Ollaan perheen kanssa reissussa täällä kuopio/joensuu akselilla ja kun yöllä oli satanut lunta niin oli heiman epäröivä olo lähteä aamulla liikenteeseen.
Hyvinhän noilla eteenpäin pääsee, mutta mutkissa ovat liukkaat ja pysähtymään ei defeä helpolla saa. Pitänee valita reitit tarkkaan pääteitä ajellen, jotta pääsee huomenna turvallisesti kotio. Ensi viikolla laitan kyllä nastat alle.

- juha - 23-10-2010

alla 245/75 bfg at, ajettu noin 40000 km. Täällä Kuopion korkeudella nyt kaksi lumi jaksoa jo takana. Renkaat kyllä pitävät lajinsa mutta polanteella aika nuljun tuntuinen. Jalan kun laittaa jarrun lähelle niin silloin jo abs tärisee Big Grin .
Tänään hirvimetällä ajelin pehmeässä lumessakin ja siellä pito hyvä.

Edellisella lumijaksolla paikallistiellä n 10 cm paksu sohjo, siinä noin leveä rengas karmea ajettava, vetelee ihan minne haluaa.

Heti kun vaan aikaa (viitseliäisyyttä) niin alle nokian hakkapeliitta lt.

- TimoV - 23-10-2010

Nuo AVROn mainostamat Bridestonet on ollut mulla alla jo useamman vuoden. Kokoa 245/70 ja melkolailla tyytyväinen olen niihin ollut. Hiljaiset maantiellä ja hyvät maastossa. Pari kertaa olen varomattomuuttani käynyt luistelemassa ravin puolella peilijäällä ja 20 cm:n sohjossa. Nuo on olleet ihan omia mokia - rengasta ei voi syyttää. Vain nastarengas olisi pelastanut toisesta niistä.

- Velar - 24-10-2010

AVRO Wrote:
SuffixA Wrote:

Jo toinen sarja Bridge 694 a/t menossa Rangessa. Kehtaan väittää että näillä ajaa maastossakin samat reitit kuin BFG:n a/t:lla joka ei ole huono sekään.
Ajan näillä vuoden ympäri, eikä pito ole hullumpi kun vaan pitää mielessä ettei ole nastoja. Eikä aja ihan loppuun, kokemusperäisesti voisin sanoa että paljoa alle 5mm:n ei kannata ajaa... (mitään muitakaan renkaita)

Edellinen setti oli alla 45tkm, vaihdoin uusiin kun pintaa oli jokunen kymppi alle 5mm.

BFG on enemmän maastokumin näköinen, jos sillä on jotain väliä.

No hyvä jos joku toinenki All Terrain on löytynyt. Onko ne yhtä hiljaset, ku Bf? Mikäs koko tuo on jolla ajoit 45tkm? Mun vanha sarja oli alla yli 70000km ja sitten vaihdoin, ku oli pintaa enään noin 6mm.

- -NewJuhani- - 24-10-2010

Hankook Dyna Pro ATM 235/85-16.
Noi oli edellisen omistajan jäljiltä. Ei ehkä olis ollut valinta listalla aikaisemmin. Nyt kun on n. 10th takana ei voi ainakaan haukkua. Hiljaiset, eikä vetele urissa. Ja hyvin niillä eilen pääsi maastossakin vaikkei vähentänyt paineita(ei tietenkään ole offirenkaat!)

http://www.hankooktire-eu.com/tires/tire-presenter-single-view/view/singleView.html?aoetirepresenter%5Boffset%5D=0&aoetirepresenter%5Btire%5D=28&aoetirepresenter%5Bback%5D=215&cHash=ecb26075b010c410707bd3e14a99d55c

- AVRO - 24-10-2010

Velar: vakiokoko, eli 235/70x16. Nyt uus setti on 245/70x16 kun 235Confusedta ei ollut saatavilla ilman valtaisaa odottelua.

Rengasäänet eivät ainakaan minua ole häirinnyt, vertailu vähän hankalaa kun BFGConfusedtä on niin pitkä aika.

- Velar - 24-10-2010

Juu.. Toi mun vanha Bf sarja oli 265/70 r16. Nykyinen on 265/75 r16 ja myös Bfg All Terrain. Renkaan kehän pituudella on yllättävän iso vaikutus elinikään. Pyörii niin paljon vähemmän samalla matkalla..

- arska - 24-10-2010

Nuo bridgestonen 694 renkaat olleet puolisentoistavuotta alla ja pelkästään hyviä kokemuksia niistä. Tiellä mukavat ja hiljaiset. Maastossakin käyty. Talvipitokin kohtuullinen kun kerran tiellä on pysynyt. Seuraavat on varmasti samanlaiset kun ei paremmistakaan tiedä, muista kun ei kokemusta. Koko 245/75 R16. Haaparannasta 450€ allelaitettuna Smile

- Velar - 24-10-2010

Minkä kokoset saa tuohon hintaan?

- -NewJuhani- - 24-10-2010

100€ kpl ja asennus 50€

Aikas halvat noi Arskan renkaat

- friikku2 - 27-10-2010

Onkos muilla kokemuksia tuosta Hankookista (Dynapro ATM). Nyt näyttää siltä, että ajattelemani Cooperin saatavuus on huono, joten vaihtoehtoja täytyy keksiä. Itse asiassa paikallinen rengasliike alkoi tyrkyttämään kitkoja vanteineen niin halvalla, että todennäköisesti Alpeille mennään kuitenkin kitkoilla. Ajattelin kuitenkin jokapäiväiseen ajoon sulan maan aikana hiukan karkeampaa kuvioa. Nykyisillä asfalttislikseillä kun meinaa alkaa nolottamaan, kun jää paikoilleen pyörimään vähänkään pehmeämmällä pihalla kaikista terrain responseista huolimatta...