![]() |
|
215/85R16 LT2 renkaalle rengaspainesuosituksia Discoon - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14) +--- Thread: 215/85R16 LT2 renkaalle rengaspainesuosituksia Discoon (/showthread.php?tid=2982) |
215/85R16 LT2 renkaalle rengaspainesuosituksia Discoon - Tetto - 07-11-2012 Tulipa hankittua Nokialaiset 215/85R16 LT2 Discon alle. Discon ohjekirjan rengaspaine suositukset oli muistaakseni 1,8bar eteen ja 2,4 taakse tms. Renkaan kyljen "taulukko" lähtee 50psi (3,5bar) ylöspäin, joka herätti kysymyksen pitäisikö renkaissa pitää painetta reilummin kuin ohjekirjan suositukset?? Kokemuksia? - Allu - 07-11-2012 Renkaan kyljessä on muistaakseni vain sallitut maksimipaineet kylmänä ja kuumana. edit; unohtakaa toi "kuumana" - Tetto - 07-11-2012 Ei kun siinä on tollanen paikka mihin rengasfirma voi täyttää minkä paineen on laittanut.
- Allu - 07-11-2012 Tonne vasempaan "kuvaan" merkitään renkaan sijainti, "Tyre Pressure" merkinnän alle rengaspaine ja noista esipainetuista kilop....a määristä valitaan pyöränpulttien kiristysmomentti. Tämmöstä unta mää näin hock:
Re: 215/85R16 LT2 renkaalle rengaspainesuosituksia Discoon - kallu - 07-11-2012 Tetto Wrote:Tulipa hankittua Nokialaiset 215/85R16 LT2 Discon alle. Discon ohjekirjan rengaspaine suositukset oli muistaakseni 1,8bar eteen ja 2,4 taakse tms. Renkaan kyljen "taulukko" lähtee 50psi (3,5bar) ylöspäin, joka herätti kysymyksen pitäisikö renkaissa pitää painetta reilummin kuin ohjekirjan suositukset?? Kokemuksia? Kun hain uudet renkaat (225/70-16) liikkeessä käskivät unohtamaan suositukset ja molempiin päihin 3 kiloa. - rustneversleeps - 07-11-2012 Tasapaineita ei kannata laittaa, RRC tä tulee ainakin ihan hullu ajaa. Vianor sanoi että uusilla renkailla pitäisi ainakin alkuun ajaa 3 bar paineilla ja ohjekirjan voi unohtaa, mutta itse ainakin luotan enemmän auton valmistajaan.
- siipimies - 07-11-2012 Osui kysymys sopivaan kohtaan. Mulla on kans sama pohdinta käynnissä. Defenderissä ei meinaa renkaan reunat takana osua ollenkaan tasasella maahan, jos painetta on suositusten mukaan. Edessä ottaa just just. Vähän hassulta tuntuu ajaa nastoilla, joissa 1/5 nastoista osuu maahan. Nyt taitaa olla 2bar edessä ja 2,5bar takana ja nippa nappa ottaa kiinni reunasta. Pitäsköhän vielä vähentää painetta?Vähän aihetta sivuten, yritin muutama viikko sitten kysellä Nokianilta, mitkä ovat renkaan minimipaineet umpihankiajoa varten. Ensin tuli vastaus, jossa puhutaan esim. rungon fleksauksesta ja jalka-alueen rikkoutumisesta, mutta vääntämisellä sain vastauksen joka oli 1,8bar, jos ajaa alle 50km/h. Vähän tuntuu hassulta tuollainen lukema. Mitkähän mahtaa olla renkaan kannalta minimipaineet? - Kaitsu - 07-11-2012 Itse kans ihmetellyt tuota paineasiaa paljonko Discossa pitäis olla 235/85/16 AT:lla. Autossa on vielä vinssiä ja panssaria, kattoteline jne, eli painoa enemmän kuin vakioautossa. Kokeillut eri paineilla, mutta en minä ainakaan osaa sanoa mikä noilla olisi se "oikea" tai optimipaine. hock:
- solihull - 08-11-2012 Normaaleilla 235-245 leveillä mulla on aina ollut jotakin 2-2,2 bar ja leveämmillä vähän pitää katsoa miten renkaan selkä käyttäytyy ja miten alkaa kuviot kulua. Monasti käytetään ihan liian kovia paineita ja ne vain vie renkaasta pitoa, tosin saattaa vähentää kulutustakin... TT - discovery - 14-11-2012 Ei taida löytyä keneltäkään yksiselitteistä vastausta oikeisiin paineisiin. Olen kysynyt asiaa aika monesta rengasliikkeestä ja aina sama vastaus, kokeile itse mikä tuntuu hyvältä. Itsellä on Discossa Nokian SUV nastarenkaat 235/70-16. Pidän yleensä edessä 2,4 ja takana 2,6 paineita. Mielestäni ne on toimineet hyvin. Renkaat on muuttuneet paljon ja suositukset tehdään aina sen aikaisilla renkailla, joten oikean löytyminen on kokeilun tulos. Tietenkin tähän vaikuttaa paljon myös lämpötila jos on +10 tai -20 paine on aika paljon eri. - karitt - 14-11-2012 Andlover kirjoitti renkaan keskialueen kulumisesta. Se on kuulema tyypillistä Nokialaisille ja itse ihmettelin viime viikolla tuota ilmiötä henkilöautossa, Rover 75. En ole aivan huolimaton paineiden tarkistusten suhteen ja jos tuosta oudon kulumisen syistä ja taustasta on enemmän tietoa, lukisin mielellään - Lantikka palstalla, yleisten asioiden osiossa, missä vain! Uskonn asian kiinnostavan muitakin. Nimimerkki "hämmentynyt Nokian kuluttaja" :?: - karitt - 14-11-2012 Niinpä niin, rungon rakenne siis syypää. Entä löytyykö (edes kokeilemalla) optimipaine, jolla ilmiö vähenee tai poistuu - ja silti ei hukata pitoa olennaisesti?? Vai onko annettava keskiosan vain kulua... :roll: |