Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Hätä: Defender TD5 ei mene vaihteelle... - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Hätä: Defender TD5 ei mene vaihteelle... (/showthread.php?tid=3070)

Hätä: Defender TD5 ei mene vaihteelle... - Setok - 15-12-2012

Ykkönen on aina silloin tällöin ollut meillä vähän tiukka, mutta kyllä se lopulta on sinne aina mennyt (yleensä vielä ilman ongelmaa). Kylmässä on auto pitänyt myös ääntä kun olen pitänyt kytkintä alhaalla käynnistyessä. Pitkällä 'Build A Bank' reissulla auto temppuili yhden kerran vielä pahemmin niin, ettei mennyt oikein pakillekaan, mutta se pääsi siitä yli. Silloin tapahtui ensimmäisen kerran niin, että vaikka oli kytkin painettu alas niin ykkösellä valui hitaasti eteenpäin...

Nyt sopivasti reissun loputtua se kehittyi seuraavalle asteelle, eli se ei suostu menemään vaihteelle ollenkaan jos moottori on päällä. Jos käynnistän vaihteella ja kytkin alhaalla, auto liikkuu hitaasti eteenpäin.

Viittaisi siis johonkin kytkinongelmaan. Tosin yleensä kytkinongelmat ovat alkaneet luistamisesta. Katsottiin, että nestettä on kyllä riittävästi, vaikka ehkä hieman oudon väristä (vaikea sanoa pimeässä ja taskulampulla).

Lantikka on nyt Espoossa ja pitäisi saada liikkumaan perjantaiksi...! Vinkkejä huoltamoista tai hyvistä ihmisistä, jotka pystyisivät moiseen suoritukseen maksua vastaan? En usko omat taitoni riittävän tuohon, etenkin pakkasilla ja pimeässä.

- Tomppa79 - 15-12-2012

Kuulostaa turvonneelta kytkinlevyltä.
Ollut pitkään seisonnassa?

- JuKu - 15-12-2012

Työsylinteri vuotaa, irrotushaarukka murtumut tai asetelma rikki. kaksi viimeistä vaatii vaihteiston irrotuksen.

- rami-mli - 15-12-2012

voiskohan olla että kytkin levy ei liu'u kytkin akselin boorituksessa ja jää kantamaan vauhtipyörää vasten. tämähän irrotuttaa laatikon, puhdistuttaa kytkinakselin ja lopuksi oikeanlaista voidetta akselille.

- Setok - 15-12-2012

Yritettiin tutkia, mutta ei ainakaan välittömästi nähty vuotoja. Hurjan kylmää oli, joten emme jääneet tutkimaan liian pitkäksi ajaksi, mutta tämän hetken epäillys on, ettei olisi siitä. Kylmyys on varmaan vaikuttanut siihen, että tuo on pahentunut, koska ensimmäisen kerran reissun aikana oireili tuolla tavalla Puolassa.

Lantikka ei ole ollut pitkään seisonnassa vaan tosiaan juuri päätimme 5000km reissun ympäri Eurooppaa.

Eli olisiko tosiaan joku siinä kytkinmekanismissa. Clutch release bearing (irrotushaarukka?) tai vastaava.

Kysymys on vaan edelleen onko pääkaupunkiseudulla mikään taho jolla olisi osia ja aikoja tehdä sille jotain perjantaiksi... Smile

- Guest - 15-12-2012

Huoltorep Lauttasaaressa tai Karaasi Juvanmalmilla, soittamalla selviää! Näin lauantai-iltana on vähän vaikeata etälukea puljujen ajanvarausjärjestelmiä ajatuksen voimalla... :wink:

Andy

- Setok - 16-12-2012

Joo, täytyy vaan soitella noita läpi. Epäilen, että on aika super kiireistä aikaa kaikilla... Sad

Kelpaisi osaava DIY-tyyppikin tässä vaiheessa...

- JuKu - 16-12-2012

muuttuuko kytkintä pumppaamalla miksikään. Joskus jos työsylinteri vuotaa niin sen saa paremmaksi pumppailemalla kytkinpoljinta.

- Tomppa79 - 16-12-2012

^ Mä takaan ettei mikään muutu paremmaksi poljinta päättömästi pumppailemalla.
Ehkä antaa enintään osviittaa onko järjestelmässä ilmaa.

- JuKu - 16-12-2012

Tomppa79 Wrote:^ Mä takaan ettei mikään muutu paremmaksi poljinta päättömästi pumppailemalla.
Ehkä antaa enintään osviittaa onko järjestelmässä ilmaa.

No on tuollataktiikalla ajeltu muutama auto kotiin kun työsylinteri vuosi nestettä. Ei päätöntä pumppailua vaain muutaman kerran polkimen "tyhjää" liikettä sai aina ilmattu senverran että sai vaihteet päälle. Tosin on eroja autossa. ei toimi välttämäät lantikassa.

- Hessu - 16-12-2012

Saattaapi myös olla kuiva silmälaakeri. Eikös se ole vähän sellainen tyyppivika?

Hessu

- Setok - 16-12-2012

Joo, pumppausta tuli kokeiltua ihan senkin takia, että näkisi tippuuko nestetaso (ei tippunut ainakaan sillä pumppausmäärällä). Jossain mainittiin vastaavanlaisesta viasta, että voi kokeilla laittaa polkimelle joku paino yöksi. Ilmeisesti siten se voisi poistaa ilmat itsekseen.

- rami-mli - 16-12-2012

Setok Wrote:Joo, pumppausta tuli kokeiltua ihan senkin takia, että näkisi tippuuko nestetaso (ei tippunut ainakaan sillä pumppausmäärällä). Jossain mainittiin vastaavanlaisesta viasta, että voi kokeilla laittaa polkimelle joku paino yöksi. Ilmeisesti siten se voisi poistaa ilmat itsekseen.

höpi höpi. jos siellä vuoto on niin nesteet sieltä valuu pihalle. ei kaikki vaan vain yhden polkaisun verran vaan. toi edellä mainittu silmälaakeri vika vois ollakkin ihan mahdollinen. sekin irrotuttaa laatikon.

- siipimies - 18-12-2012

http://forum.landrovernet.com/showthread.php/233546-help-needed!!!!-Clutch-gearbox-clutch-cylinder-!-!/page2

Tuolla näyttäisi olevan samanlaista ongelmaa. En jaksanut lukea kaikkea, mutta kannattaa vilkaista, jos sieltä löytyy jotain hyödyllistä.

- vesku - 18-12-2012

Mulla oli just vastaavia oireita.
Tänään vaihdettiin silmälaakeri ja painelaakeri. Asetelma ja levy olivat hyväkuntoisia, joten niitä ei vaihdettu. Nyt pelaa taas hienosti!

- Tomppa79 - 18-12-2012

^ tähän mä viisastelisin sen verran että: Jos nyt maksaa jollekin tai on nähnyt vaivan raottaa lootaa sen verran, että osat saa vaihdettua niin pitää olla vähintää rikas tai masokisti jos jättää asetelman ja levyn vaihtamatta.

Mä vertaisin tätä jotenkin jakohihnan kiristäjän vaihtoon ilman hihnan vaihtoa?

- Tomppa79 - 18-12-2012

vesku Wrote:Mulla oli just vastaavia oireita.
Tänään vaihdettiin silmälaakeri ja painelaakeri. Asetelma ja levy olivat hyväkuntoisia, joten niitä ei vaihdettu. Nyt pelaa taas hienosti!

Kerrotko miten määritellään hyväkuntoinen asetelma?
Ja kieltämättä kiinnostaa myös miten levyn kunnon määrittäminen...

- rantataimen - 18-12-2012

Mun Discoon vaihdettiin tänään työsylinteri ja toimii.