Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Ensimmäinen Defender - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Ensimmäinen Defender (/showthread.php?tid=3103)

Pages: 1 2

Ensimmäinen Defender - Kaskela - 06-01-2013

Olen harkitsemassa ensimmäisen Defenderin hankkimista ja ajatuksena on noin max. 100.000 km ajettu, vuosimallia 2007/2008/2009 7 paikkainen defenderi perheautoksi. Onko tietoa mitä tallaisesta pitäisi maksaa ja mitä hankinnassa tulisi huomioida. Mistä auton saisi fiksuiten Suomesta vai olisiko mitään järkeä hankkia auto esim. Saksasta ja mitä se silloin maksaisi (onko järkevämpää kuin hankkia Suomesta ja onko esim. halvempaa / mitä muuta etua (lisävarusteet ehkä?). Onko tietoa mitä Defenderin käyttökustannukset ovat vuodessa, paljon menee huoltoihin, vakuutuksiin jne. Jos vertaa vapaaseen autoetuun (noin 750 eur/kk) niin onko taloudellisesti perusteltavissa?

Entä auton soveltuminen perhekäyttöön. Meillä on kolme lasta ja käymme hanakasti mökillä erityisesti talvella. Lisäksi harrastuksiin kuuluu metsästys ja muutoinkin aika aktiivinen touhu. Pärjääkö auton kanssa kaupungissa / motarilla, mökkihommissa auto on varmasti paikallaan.

- Racingrabbit - 06-01-2013

Tuossa aikas kattavaa juttua samaan aiheeseen liittyen: http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3293&highlight=

- rejouni - 06-01-2013

Tässä tulee Kaskelalle joitakin näkemyksiä ja komeuksia, joista toivin mukaan on apua. Kommenttini pohjautuvat juuri vm 2007, 7 paikkaisen Defenderin omistamiseen. Ostin auton 6400 km ajettuna vuonna 2008 ja nyt alla n. 123000 km.

Minun mielestäni auto soveltuu perheautoksi erinomaisesti ja kaupungissa ei ole mitään ongelmia. Toisenlaisia mielipiteitäkin toki voi ola, sillä auton melutaso on korkeahko matka-ajossa ja tilaa parkkeeraamisessa tarvitaan. Kaupunkiajossa jonkinlainen lisälämmitys kaikkein ankarimmissa pakkasissa on tarpeen. Parhaimmillaan auto on tietysti kärryn vedossa ja maastoajossa.

Auto kuluttaa tietysi polttoainetta pikkuautoja enemmän, mutta en pidä sitä kalliina ylläpidettävänä. Hankin osat yleensä Offroad Pajalta ja pieni lähikorjaamo hoitaa korjaukset, hinnat pysyvät näin hyvinkin kohtuullisina.

Mistä auton sitten saa, on ehkä tiukempi kysymys. 2007 Pumadiesel - malllin tulltua markkinoille uusien autojen hinta oli varmaan monien mielestä korkeahko vanhahtavan oloiseen autoon, joten niitä ei myyty valtaisia määriä. Käytettyjen markkinat eivät siis ole laajat. On sattumaa miten löydät sopivan ostettavan (omani ei ole myynnissä :lol: ).

Aikoinaan itse huomioin keski-euroopan markkinoiden vaihtoehdot, mutta edullisemmaksi tuli Suomesta ostettu. Myös Discoa ostaessani katselin kovasti Saksan markkinoita, mutta Suomesta löysin samaan hintaan, joten en siloinkaan päätynyt tuontiin. Keski-eurooopassa markkinat ovat laajemmat ja saatat löytää mieluisen kappaleen helpommin sieltä.

Onnea Defenderin etsintään.

- Kaskela - 12-01-2013

Kiitos viesteistä. Tarkoitatko lisälämmittimellä vielä jotain lisälämmitintä webaston lisäksi? Sitä ei kaiketi voi käyttää ajossa?

- solihull - 12-01-2013

Tottakai ilmawebastoa voi käyttää ajossa ja sitä kyllä minä ainakin Defeen lisälämmittimeksi suosittelen. Miinuksena tietenkin hinta, vesiwebasto konehuoneessa ja ilmawebasto sisätiloissa,,,hmm....

TT

- siipimies - 12-01-2013

solihull Wrote:Tottakai ilmawebastoa voi käyttää ajossa ja sitä kyllä minä ainakin Defeen lisälämmittimeksi suosittelen. Miinuksena tietenkin hinta, vesiwebasto konehuoneessa ja ilmawebasto sisätiloissa,,,hmm....

TT
Toinen ihan mukava vaihtoehto on ollut vesiwebasto ja lisälämmityskenno keskikonsoliin.

- Pata - 12-01-2013

Eikös tuossa Puumassa pitäisi olla vakiona 40% tehokkaampi lämmityslaite? Tai ainakin muistan näin jostain lukeneeni... Voin tietysti olla väärässäkin.

- solihull - 13-01-2013

siipimies Wrote:Toinen ihan mukava vaihtoehto on ollut vesiwebasto ja lisälämmityskenno keskikonsoliin.

No tuota minäkin pidän paljon järkevämpänä, koska kyllä sieltä koneesta saa lämpötehoa irti ilman lisäpolttoaineenkin polttamista pelkkään lämmitykseen. Harva vaan jaksaa/viitsii/uskoo lisälämmittimen olevan oikeasti se kaikkein järkevin ratkaisu.

Minkälainen viritys sulla on, itse olen moista suunnitellut.

TT

- matias - 13-01-2013

Itse olen nyt noin 20.000km ajanut -07 puma defellä. Uskallan suositella, mutta tietynlaista asennetta kyllä täytyy löytyä melkeenpä. Ajan pääosin maanteitä, vähemmän kaupunkia ja mahdollisuuksien mukaan metsässä/maastossa. Joskus pidemmässä kaupunkiajossa alkaa raskas kytkin puuduttamaan, mutta toisaalta korkealta näkee hienosti ja parkkiin tuon saan juuri niin pieneen tilaan kun se fyysisesti vaatii. Moottoritienopeuksissa humina alkaa pidemmän päälle joskus rasittamaan mutta äänieristystä voisi toki harrastaa eikä aina ole pakko ajaa täysillä. Kutosvaihde on pumassa kiva; sen voi laittaa jo reilussa kuudessa kympissä helposti ja kiihdytellä tarvittaessa tasaisen varmalla väännöllä suomessa sallittujen nopeuksien yläpuolelle.

Joskus tosiaan tuntuu isommassa vauhdissa, että ovet lähtee irti ja sateella voi tulla vettä sisään vääristä paikoista. Samoin talvella sitä kylmää tulee sisään turhan paljon. Nää on kuitenkin kai aika autokohtaisia juttuja et paljonko falskaa mistäkin ja mitä, ja toisaalta aika iisejä hoitaa itse kuntoon.

Kyllä tuo lämmitin aika nopsaa ja aika kuumaa ilmaa alkaa tuottaa, mutta jonkinlainen lisälämmitin vois pahimmilla keleillä olla poikaa. Toisaalta omassa pieni tiivistely tekis jo varmasti paljon. Kumpaakaan ei siis vielä ole Big Grin
Hienosti tuo on käymään lähtenyt kyllä vaikka ois vähän pidempäänkin kovassa pakkasessa seissyt. Tasan kerran teki jonkun tempauksen, ettei alkuun meinannut käydä mutta siitkin selvittiin hetken säikähdyksellä.

Aamutuimaan jotakin horinaa, toivottavasti tuosta sai jotain irti.

Niin ja sitä vielä, että tavaran ja ihmisten kuljetukseen mainio peli. Itse työn ja harrastusten puolesta kuljettelen usein isoja lasteja eikä ole farmarivolvoa ollut ikävä Big Grin Auton muunneltavuus on myös mahtava. Itse kyhäilin vanerista säilytyslaatikko- parisänky-kombon jossa sänky on säilytysasennossa vain takakontinpuolella jakamassa tilan korkeussuunnassa kahteen tilaan ja kun halutaan nukkua niin kaadetaan takapenkit, levitetään muutama saranoilla toisissaan oleva vaneri ja kiinnitetään taka ja etupenkkien väliin tulevat sängyn jalat. Tuossa ollaan naisen kanssa yks parin viikon baltian reissu ja muutamia pienempiä tyytyväisesti nukuttu.

Hieno auto se on!

- Kaskela - 13-01-2013

Rohkaisevia viestejä. Onko niin, että kesällä voi oikeasti ajaa 120 km/h motarilla? Suomi-auton löytäminen voi olla haastavaa. Kävin katsomassa Kaivokselassa olevaa vihertävää defeä (nettiautossa), mutta siitä ei saa 7 paikkaista. Onko kokemuksia auton tuonnista ulkomailta? Tuleeko huijatuksi?

- matias - 13-01-2013

Kaskela Wrote:Onko niin, että kesällä voi oikeasti ajaa 120 km/h motarilla?

Helposti. Hiukan se humisee, mutta kyllä se menee vaikka ylämäessä rajotinta vasten jos tarve vaatii. Omassa vauhti tyssää mittarin näyttäessä jotain hieman alle 140km/h mutta ilman rajoitinta mentäisiin kyllä lujempaa.. Tosiaan, jos tarkoituksena on matkanteko (ei nautinnollista musiikinkuuntelua, hienovaraista keskustelua takapenkkiläisen kanssa tai polttoaineen säästöennätystä) niin 120km/h ei ole mikään ongelma!

- matias - 13-01-2013

Kaskela Wrote:Kävin katsomassa Kaivokselassa olevaa vihertävää defeä (nettiautossa), mutta siitä ei saa 7 paikkaista.

Puuttuuko vaan penkit, vai eikö ole niiden asennusta varten reikiä tms? Mulla on nimittäin ylimääräisenä ne takapenkit, voisin kyllä myydä. Tuskin tulee hetkeen mitään suurperhettä perustettua Big Grin

- pete - 13-01-2013

Mulla on ollut nyt kolmevuotta 2009 mallinen SVX.
Edellinen auto Disco II.
Defe on kyllä paras hauskin ja epämukavin auto mitä mulla on ollut! Aina on kuitenkin kiva ajaa sillä. Smile

Varmasti se on hyvä perheauto, mutta siihen täytyy sopeutua. Sisään meno vähän hankalaa. Ahtaat ovet, korkea täytyy kiivetä. Takapenkin tilat + mukavuus. Kaupunkiajossa vähän kankea, parkkihalleissa varsinkin ja aina täytyy muistaa korkeus ettei raavi kattoa.

Maantieajossa 100-110 km/h on ok vauhti. Joskin sisämelu joskus häiritsee. Ehkä lisäeristeet varsinkin takatilaan olisi syytä laitta.

Mun auto oli esitelyauto jolla oli ajettu parikyttuhatta ku sen osti.
Vikoja ei nyt hirveesti ole ollut mutta muutamia kuitenkin.

Etuoven vuoto pelkääjän puolella, jota maahantuojakin korjannut muutamiakertoja. Lasketaan se kuitenkin ominaisuudeksi eikä haitta kuin kovilla sateilla jolloin vettä tulee sisään saranapuolelta.

Ovet räpsähti kerran lukkoon auton käydessä ja itse tietty ulkopuolella.

Takuun lähetessä loppua (onneksi) alkoi perä pitään ääntä. Se vaihdettiin takuuseen.

Etupenkkejä ei saanut tarpeeksi taakse, mutta korotus palat auttoivat asiaa. Nyt saa.

Takalasi räpsähti kerran itsestään rikki. Maahantuojan hinta 750€ lasiliike 150€!

Lämmitys kokemuksia:
Aluksi mulla ei ollut Webastoa, mutta hankin sen jo ensimmäisen talven aikana. Auto kyllä lämpiää ilmankin, mutta se vaatii ajoa. Ei lämpiä tyhjäkäynnillä.
Lämmpäri on kyllä tehokas ja puhaltaa kuumaa ilmaa varsinkin kuskin jaloille jopa liikaa, kun taas pelkääjän puolella on aika sopiva. ( Mulle kerrottiin , että lämppärin kennoille vois tehdä jotain millä sais lämmön tulemaan tasaisemin. Mut tehdä mitä on unohtunut.)
Webasto on mukavuuden kannalta ehoton varsinkin kun sillä voi esilämmittää. Samoin kovalla pakkasella ajettaessa antaa lisäpotkua auton omalle lämppärille.
Jos autossa matkustaa useampia ihmisiä varmasti lisälämmitin takatilaan olisi tarpeelinen. Mä ajan pääasiassa yksin kaksin tai kolmen koirankanssa. Takapenkillä en ole ikinä vissiin istunut?
Taaimaiset penkit olen poistanut. Takatila on aika kylmä, kovalla pakkasella seinät on jopa kuurassa sisäpuolella. Suunnitteilla on ollut jonkilaisen eristeen teko, mutta jäänyt tekemättä.

Etusivuikkunnat vaativat aika kovaa puhallusta pysyäkseen auki kostealla tai kylmällä kelillä. Kostealla kelillä tietty ilmastoinninkäyttö auttaa. Puhallinnopeus 3 on aika kovaääninen ja pitemmän päälle ärsyttävä. Samoin lämmittysilman säätäminen sopivaksi on vaikeaa. Et voi täydestä tehosta tiputtaa pikkasen vaan täytyy käydä kylmän kautta ja lisätä sitten lämpöä... (Ymmärsiköhän kukaan)?

Eli Kuskilla ja pelkääjällä ok olosuhteet, lämmintä riittää, mutta ei varmaan kokoautolle ilman sisätilanlisälämmitintä. Samoin varmasti sivulasit huurtuu kostealla kelillä kun matkustajia paljon.

Kesällä ilmastointi toimii moitteetta ja viilentää hyvin. Big Grin Big Grin

- pete - 13-01-2013

Käyttökustannuksista vielä....
Normi huollot ja polttoaine. Kulutus siinä 10l.
Ja sit valtion osuus... Ihan sairas autovero vai käyttövero mikä senyt on?
Noin 1000€.

- castillo - 13-01-2013

Alkuun (siis ekana talvena) defe tuntui hyvinkin vetoiselta ja kylmänkolealta autolta. Lisälämppäriä, ilmaeberiä sun muuta oli hankintalistalla. Sitten tuli kesä ja purin sisuköset veks, äänieristin dynamat extremellä ja ryssän vastaavalla kauttaaltaan lattiasta kattoon, ja näiden päälle sentin kerros liimautuvaa dynamatin mitälie solukumi tms mattoa. Lopuksi verhoilut takas. Tälle talvelle ollaan matkattu pitkiäkin matkoja (satoja kilsoja yhteen menoon) jopa yli 25 asteen pakkasessa ja ei kukaan ole valittanut kylmyyttä auton sisällä. Mutta ei me siellä t-paidassa oo kyllä tuolloin oltu.

Takapenkkiläisten (keski rivi) jaloille oon ajatellu jotenkin puhallusta järjestää. Siinä varpaita paleltaa niillä joilla aina kaikkialla ruukaa paleltaa, mutta esim teinikölövi kulkee kesät talavet tennareissaan eikä jalkoja kuulemma oo palellu koskaan defen takapenkillä. Rouva on toista mieltä mutta sillä onkin jalassa jotku Uggin superhyper lampaankarva töppöset. Kai niissä kylmät jalat paleltaa :roll:

Siis ääni/lämpöeristystä ajatuksella niin eikai tuon mahtavampaa kulkinetta oo olemassakaan :wink:

Kaasupolkimen asento ei oo joka jalkineella paras mahdollinen. Viimeksi kun tästä mökille hilipastiin yhtäsoittoa niin reippaan 900km ja startista tasan 13 tunnin ajamisen jälkeen hetken funtsin, että ois pitäny laittaa jalkaan masai-sandaali ku niillä ajaessa ei puudu kaasujalka. Mutta eihän sitä ny talvella sandaaleis... Kukaan kahdeksasta kyytiläisestä ei moittinu millään muotoa matkaoloja, päinvastoin. Mutta... Toisaalta vakkarin vois hommata.

- Guest - 13-01-2013

Kaskela Wrote:Suomi-auton löytäminen voi olla haastavaa.

Ei näistä yksikään ole valmistettu Uusikaupungissa, joten haastavaksi kyllä menee...

Kaskela Wrote:Onko kokemuksia auton tuonnista ulkomailta? Tuleeko huijatuksi?

Ehkä, mutta vähemmän verrattuna Suomi-auton ostamiseen...

OT: Jos Nissan Primera on Japanilainen auto, valmistettu Englannissa, myyty Ruotsin kautta Autokeskukseen missä myyty eteenpäin uutena, niin onko auto sitten Suomi-, Ruotsi-, Britti- vai Japani-auto...?

Sori, en pystynyt mieltäni malttaa... :?

Andy

- rejouni - 13-01-2013

Kaskela,
Ei muuta ku Defenderin ostoon! :lol:

Kuten keskustelusta huomaat. Tuo lämpöhomma on suhteellista ja tietty riippuu siitäkin, kuinka jumissa pakkasissa liikkuu. Itse ajelen pahimmillaan jopa n. -40 asteessa. Ilmaeberin aion laittaa auton takaosaan. Se on myös mukavuuskysymys, kun vaikkapa pikkupakkasella metsäaskareista hikisenä vaihtaa autossa kuivaa vaatetta päälle. Paljon mukavampi vaihtaa kunnolla lämpöisessä, kuin pikkuisen lämpimässä autossa.

- castillo - 13-01-2013

Komppaan rejounia. Se on juurikin jokaisen käytöstä kiinni. Mulla eberi lämmittää auton esilämmityksen pihassa ja mikäli koko perheellä liikahdamme niin laitan auton tulille ja käyn ajamassa odotellessa pienen siirtymän. Siitä sitten kelekkomaan mukulaa kyytiin ja tarvittaessa rouvaa odotellesa kävästään ajamassa hiukan lähistön metsätietä ja näin ainakin rouva saapi nousta jo jonniverran lämpimään defeen. Mutta vasta maantiellä alkaa lämppäri puhaltaan kuumaa ilmaa.

Ilmaeberin hankin mikäli defe taukotuvan virkaa hoitaa joskus harrastusten tai työn merkeissä. Nyt on muita varusteita hankintalistalla etusijalla.

- siipimies - 13-01-2013

solihull Wrote:
siipimies Wrote:Toinen ihan mukava vaihtoehto on ollut vesiwebasto ja lisälämmityskenno keskikonsoliin.
Minkälainen viritys sulla on, itse olen moista suunnitellut.

TT
Mulla ei ole mitään siinä, mutta vanhemmillani on. Siinä on sellainen, joka on käsinojalaatikon takana ja puhaltaa taaksepäin. Varsin mukavasti lämmittää takatilaa ja tekee etuosankin ilmasta tasaisemman, esim. niskassa ei tunnu enää kylmää. Miinuksena asennuksessa on kuumat vesiletkut, jotka lämmittävät autoa kesäisin vähän turhaan. Ja toinen juttu on, että keskipenkkiläisen jalat grillaantuu varsin tehokkaasti puhalluksen edessä.

- LG1 - 16-01-2013

Heti löytyi kiinnostava ketju uudelle foorumin käyttäjälle.
Ensimmäinen defenderi myös haussa. Ei vain käytettyjä nettiautoon oikein ilmaannu, Saksasta en osaa hakea ja kuitenkin siellä apinaa koijataa. 110SW hakusessa, alle 200tkm saisi olla kirnuttu, kädettömänä en suuria korjauksia ainakaan heti osaa tehdä. Pientä huollettavaa / korjattavaa & muuta räpellettävää saa olla, se taitaa tulla kaupan päälle defenderiin.

Eli Tampereen suunnalta saitte foorumille uuden kyselijän!
:wink:

- Kaskela - 17-01-2013

mobile.deConfusedsä on Espanjan autot todella huokeita verrattuna esim. Saksan autoihin. Matka Suomeen on tietysti pitkä, mutta ihmetyttää hintojen valtava ero. Onko Espanjassa niin suuri lama, että se näkyy näin selvästi autojen hinnoissa vai mistä on kysymys. Onko kukaan tuonut autoa Espanjasta?

- Pata - 17-01-2013

Sama kai se on mistä eu alueelta auton tuo. Suomen autoverotus sen hinnan nostaa pilviin anyway... Mutte en usko projektissa olevan muuta eroa, kuin lähtömaa ja sen paikalliset auton rekisteröinti kuviot. Suomen päässä pitäisi prosessin olla ihan sama.

- solihull - 17-01-2013

siipimies Wrote:Mulla ei ole mitään siinä, mutta vanhemmillani on. Siinä on sellainen, joka on käsinojalaatikon takana ja puhaltaa taaksepäin. Varsin mukavasti lämmittää takatilaa ja tekee etuosankin ilmasta tasaisemman, esim. niskassa ei tunnu enää kylmää. Miinuksena asennuksessa on kuumat vesiletkut, jotka lämmittävät autoa kesäisin vähän turhaan. Ja toinen juttu on, että keskipenkkiläisen jalat grillaantuu varsin tehokkaasti puhalluksen edessä.

Osaatko sanoa, että minkä puhallin ja kenno sinne on laitettu?
Itsellä on työn alla laittaa iso kenno ja puhallin istuinkotelon alle, keskelle. Siis juurikin cubbyboxin alle. En vain mielelläni osta näitä tarvikkeena myytäviä lisälämmittimiä, koska ne on aika leluja ja pienillä letkuliitoksilla jne. Jos ostaa laadukkaan, niin maksaa niin monta sataa, että purkamolta löytää jostakin autosta/työkoneesta paljon halvemmalla vieläkin laadukkaamman. Ongelmana on vain että sellaisia simppeleitä moottori-kenno -paketteja ei tahdo enää olla kun kaikki on integroitu niin hienoihin kuoriin että tulee puoli autoa mukana kun sellaisen purkaa...

TT

- pete - 17-01-2013

Ihan sama mistä EU maasta auton tuo. Lama voi varmasti vaikuttaa autojen hintaan. Tietysti myös maan oma verotus.

Muistan aikaa kun Islannissa oli aivan käsittämättömän halpoja autoja silloin kuin pahin lama oli siellä päällä.

Kannttaa katsoa myös Ruotsista. www.blocket.se on paikallinen tori.fi.
Ainakin haku kulut ovat sieltä edulliset ja nehän vaikuttaa auton tullausarvoon...

Onhan noita jobbareita jotka etsivät sopivan auton esim saksasta ja tuovat tänne ja hoitavat kaikki paperityöt. Se tietty maksaa ekstraa.

Mun yks tuttu on pari Jaguaaria tuottanut näin Saksasta. Sama heppu on toimittanut ja kaveri ollut tyytyväinen.

- LG1 - 17-01-2013

Ruotsista näyttää löytyvän jonkun verran.
Jos auto maksaa ruotsissa 20000€. Paljonkohan tuollaiseen tulee suurinpiirtein veroa?
Tai Saksasta 10000€ autoon?

- solihull - 17-01-2013

pete Wrote:Ihan sama mistä EU maasta auton tuo. Lama voi varmasti vaikuttaa autojen hintaan. Tietysti myös maan oma verotus.

Muistan aikaa kun Islannissa oli aivan käsittämättömän halpoja autoja silloin kuin pahin lama oli siellä päällä.

Kannttaa katsoa myös Ruotsista. www.blocket.se on paikallinen tori.fi.
Ainakin haku kulut ovat sieltä edulliset ja nehän vaikuttaa auton tullausarvoon...

Onhan noita jobbareita jotka etsivät sopivan auton esim saksasta ja tuovat tänne ja hoitavat kaikki paperityöt. Se tietty maksaa ekstraa.

Mun yks tuttu on pari Jaguaaria tuottanut näin Saksasta. Sama heppu on toimittanut ja kaveri ollut tyytyväinen.

No omat kokemukset on aika kirjavia. Islannin laman aikana selvittelun, että sieltä kun olisi hakenut niin tullien ja hintavan rahdin jälkeen olisi ollut aika tavalla kallis pirssi alla, ellei sitten olisi tuonut sellaista vähän isompipyöräistä kulkupeliä sieltä...

Vähän vuosimallista riippuen voinen sanoa, että (halvan) ja kohtuukuntoisen 110 Defenderin löytäminen euroopastakaan ei ole ihan helpoin homma. Ne on "arvostettuja" kovin sielläkin ja hinta on aika kova ja myytäviä autoja suht. vähän. Ehkä nämä TD5 ja Puma-koneiset on jo helpompia mutta oma TDI300 oli aikanaan oikein työn alla jotta sellaisen löysi järkihintaan.

Espanja-Italia-Portugali on suunta josta voisi löytyä, mutta kuulopuheiden mukaan auton osto sieltä ei ole läheskään niin helppoa kuin pohjoiseuroopasta. On kaikenlaista vilppiä ja kirjavaa paperipolitikkaa. Itsekin sieltä jotakin tiedustelin ja epäselväksi jäi koko auton olemassaolo ;-)

Ja jos vähänkään vanhempaa autoa on hankkimassa, niin monet autovälittäjät ovat kovin penseitä sen suhteen. Itsellänikin kävin niin, että tyyppi valehteli suoraan autosta ties mitä, että ei tarvi vaivautua edes katsomaan. Kaveri sitten oli menossa sinne päin ja nouti samalla pirssin...

TT

- solihull - 17-01-2013

LG1 Wrote:Ruotsista näyttää löytyvän jonkun verran.
Jos auto maksaa ruotsissa 20000€. Paljonkohan tuollaiseen tulee suurinpiirtein veroa?
Tai Saksasta 10000€ autoon?

www.tulli.fi -sieltä näet Mahti -verotustaulukoista tuoduista perittyjä veroja.
On ihan sama mitä autostasi maksat. Tulli määrittelee autolle Suomen hinnan mm. nettiauton ja autotalli.com:in perusteella ja siitä hintatasosta sinä verot maksat vielä päästöistä riippuen. Vero on karkeasti ottaen Defestä henkilöautona noin 45% - saatavat vähennykset.

TT

- pete - 17-01-2013

Tultakin saattais onnella löytää...http://www.kvd.se/
En kyl koskaan ole siellä Defeä nähnyt, Rangeja on kyllä ollut.

- frozen - 14-02-2013

Terkut vaan täältä pohjoisesta. Uusi foorumilainen laittelee ensimmäistä viestiään.

Olen itse ollut muutaman kuukauden ylpeä Defen omistaja. Itselläni on nyt alla 110 Safari Van vuosimallia 2008. Hankin sen pk-seudulta ja toin sen tänne ylä-Lappiin. Pakkasta on ollut parhaimmillaan kolmattakymmenettä eikä Defessä sisällä ole ollut kertaakaan kylymä. Lämmin auto tuo on vaikka vähän aluksi jännittikin miten sen kanssa täällä käy.

Lohkolämmitin siihen tuli tosin asennettua heti kun hirvitti käynnistää pari päivää pakkasessa seisonutta konetta ihan kylmiltään. Ja ihan käyttöautoksi olen sen hankkinut enkä ole päivääkään katunut.

Ei näitä liikaa tosiaan Suomessa myynnissä ole. Espanjasta käytettyä Defeä ei kuitenkaan kannata sitä hankkia. Näin minulle sanoi ihan Land Roverin Malagan liikeen myyjä kun kävin käytettyjä sieltä aikoinaan kysymässä. Oli silloin ajatus tuoda sielät auto mukanaan. Käytetyt Defet ovat kuulemma järjestään loppuun ajettuja vaikka ulkoisesti hyviltä näyttääkin. Myyjän puheissa lienee perää, sillä liikkeistä ei Defejä juuri löytynyt, mutta yksityisillä niitä oli myynnissä paljonkin. Ja yleensä ajokilsat oli asialliset ja hinta alle kymppitonnin. Luovuin kuitenkin ajatuksesta ja siirsin Defen hankinnan myöhäisempään ajankohtaan.

Sama myyjä kehotti etsimään autoa joko Ranskasta tai Saksasta. Siellä autot on kuulemma ihan eri käytössä kuin Espanjassa. Siellä Defellä tehdään samat duunit mitä me teemme yleensä traktorilla täällä Smile

Mutta onnea Defen etsintään! Toivottavasti kenelläkään muulla ei mene sen hankkimiseen kymmentä vuotta kuten minulle kävi Smile

- castillo - 14-02-2013

Tervetuloa foorumille frozen. Kyllä minunkin mielestä defessä tarkenee kunhan ei alasti siellä yritä matkustaa. Minulla defen hankintaan meni kypsytellessä reilut viisi vuotta ja sitten lopulta sen oikean etsintään 1,5 vuotta. Mutta kyllä sillä ny kelpaakin ajella.