Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
vaihteet - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: vaihteet (/showthread.php?tid=3262)

Pages: 1 2

vaihteet - Peckos - 21-03-2013

Miksi näin kävi?

Pysähdyin risteyksessä ja laitoin vaihteen vapaalle. Kun yritin lähteä uudelleen liikkeelle, en saanut enää vaihdetta päälle. Sammutin moottorin ja tarkistin kytkinnesteet. Kaikki oli kunnossa. Poljin toimii normaalisti. Sain vaihteen päälle silloin kun moottori oli sammutettu. Mutta ei silloin kun se oli käynnissä. Käynnistin siis moottorin vahide päällä (jalka kytkimen päällä) ja ajoin ystävän pajalle. Tarkistimme vielä kerran nesteet, työsylinterin, mahdolliset ilmat ulos jne.Mutta mikään ei auttanut.

Osaako joku auttaa ja antaa neuvoa, mitä mun armas Defenderi nyt tällä kertaa kaipaa.

- Tomppa79 - 21-03-2013

Synkka rikki?

- Allu - 21-03-2013

Mielestäni melkein kaikki autot tekevät noin joskus, auttaa kun käyttää jonkun muun vaihteen päällä, yleensä kakkonen, ja sitten uudestaan kokeilee ykköstä.

- Guest - 21-03-2013

Tarina ei nyt kerro tapahtuiko tämä uusi oireilu vain ykkösvaihteen kanssa vai muidenkin...

Andy

- Peckos - 21-03-2013

Allu Wrote:Mielestäni melkein kaikki autot tekevät noin joskus, auttaa kun käyttää jonkun muun vaihteen päällä, yleensä kakkonen, ja sitten uudestaan kokeilee ykköstä.

Kiitos,
tarkennan heti sen verran että vaihteita ei pystyy vaihtaamaan silloin kun moottori on käynnissä! Mutta silloin kun moottori on sammutettu, kaikki toimi normaalsiti???

- Guest - 21-03-2013

Murtunut silmälaakerin haarukka...? Jos olisi vaijeripoljin veikkaisin muuta mutta jos kerra nestettä löytyy ja ilmattukin on... :?

EDIT: Sylinteri on kyllä kova vaihtoehto! Muistin äsken että 2Late mainitsi eilen että siltä menee keskusta-ajossa sylinteri vuodessa...

Andy

- Tomppa79 - 21-03-2013

mä jotenkin ajattelin, että vain 1vaihde...

Joko mulla ei tänään leikkaa tai Andy puhuu painelaakerin haarukasta.

- Guest - 21-03-2013

Sulla leikkaa oikein mainiosti, mulla ei kun pitää olla polttamatta puuron pohjaan samalla kun kundi juo Fairya ja pitäisi puhelimella kirjoittaa tähän... :lol:

Andy

- Tomppa79 - 21-03-2013

Mä tässä näpyttelen myös luurilla ja pidän tuttipulloa toisessa kätösessä.

- Guest - 21-03-2013

Aaah... Saat istua... Confusedhock: Smile

No niin, takaisin ongelmaan.

Andy

- castillo - 21-03-2013

:lol: :lol:

Voi weljet että taas repesin. Isät siel hoitaa foorumivelvoitteitaan ku lapsoset juo fairyä vaiko isä näpyttää tuttipulloa ku lapsonen juo kännyk...

- Guest - 21-03-2013

castillo Wrote:Isät siel hoitaa foorumivelvoitteitaan ku lapsoset juo fairyä vaiko isä näpyttää tuttipulloa ku lapsonen juo kännyk...

Joo kato, huolistuin itsekin mutta kaksplus.fi-foorumin asiantuntijat sanoivat että tämä on ihan normisettiä... :roll:

Andy

- Kaitsu - 21-03-2013

Jos Defessä on sama haarukka kun Discossa, se alkuperäinen on aika hepposta meltorautaa ja tunnetusti hajoaa. Siihen on sit vähän jämäkämpi olemassa. Omaan se on vaihdettu jo edellisen omistajan toimesta. Veikkasin että se on antanut periksi - tai sit se sylkkä kuten tossa kans uumoiltiin.

- Peckos - 21-03-2013

Mooi,
orjasylenteri vaihdettu viime kesällä.

- Guest - 21-03-2013

Entäs pääsyltty, ja miltä letkut näyttävät? Onko vielä mahdollista että vanha letku on tukkeutunut eikä päästä nesteet eteenpäin? Tosin, silloin ilmauskaan ei onnistuisi..

Andy

- Peckos - 21-03-2013

Avasimme orjasylinterin jonkunnäköisen venttiilin, josta pumpattiin öljyä ulos. Öljyt liikkuu, mutta vaihdekeppi kuin rautakanki.

- Guest - 21-03-2013

Eli nyt ei mene enään mikään vaihde päälle, vai..?

Andy

- solihull - 22-03-2013

Liki satavarmasti se on asetelman paininhaarukan tappi tai sen hela, joka on hajonnut tai haarukka on vaan vähän väsähtänyt = kytkinremppa.

TT

- Peckos - 22-03-2013

Huomenta,
mikään vaihde ei menee silloin päälle kun kone on käynnissä.
Kerron kyllä myöhemmin, mikä oli vikana.

- Allu - 22-03-2013

Ahaa, ymmärsin jotenkin että vika oli ohimenevä, mutta se onkin pysyvä olotila.
Minä ottaisin työsylinterin (orjasylinterin) irti mutta jättäisin letkun kiinni.
Toinen henkilö painaa sylinteristä tulevaa tappia voimakkaasti vaikka kytkinkopan kuorta vasten
ja toinen henkilö painaa kytkinpoljinta.
Jos tuntuu toimivan normaalisti niin vika on siellä syvemmällä, ehkä juuri haarukassa.
Jos ei toimi niin vika on jommassa kummassa sylinterissä, tai poljinsysteemissä.
edit: lisäys seuraavassa viestissä

- Allu - 22-03-2013

Rupesin muisteleen jotta jäiköhän se työsylinterin käyttötanko eli tappi kiinni sinne haarukkaan kun sylinterin poistaa, tällöin sitä ei tietenkään voi käyttää sylinterin painamiseen mutta siinä voi käyttää mitä tahansa irtotappia.

- JuKu - 23-03-2013

Veikkaa kanssa vikaa siinä irrotushaarukassa tai itse kytkimessä - jokatapauksessa vaatii vaihdelaatikon irrotuksen. Muistelin et eicca sanoi et kytkin oli aika raskas?

- series3kalle - 24-03-2013

Mulla ollu serieksessä ongelmana että kytkinlevyn pikku jousi tai niiden ympärillä olevasta metallikehyksetä tippunut metallinpala paineasetelman väliin, jolloin kytkin lakannut toimimasta ja vaihtaminen sujunut "lyömällä" vaihteen sisään tyhjäkäynnillä, sekä ajamalla vanhaan malliin välipoljennalla ja välikaasulla...

Tarkista nyt ensin kytkin sylinnterien toiminta.

Liikkuuko siis vaihdekeppi mininkä'än vai onko jumissa? Serieksen vaihdekepin alapää kun kuluu, niin se voi jumiutua kahden hahlon väliin. Defen vivustosta en tiedä.

- ranke - 24-03-2013

Tota on vissiin liikkeellä. Mulla on nyt pariin kertaan tullut tilanne, että ei mene vaihteet päälle koneen käydessä. Kone sammuksissa menee ja voi startata kytkin pohjassa, kytkin irroittaa.

Epäilen että kytkin levy takertaa kytkinakseliin/liimautuu vauhtipyärään ja jää laahaamaa senverran, että ei loota tykkää kytkeytyä.

Vika/ominaisuus poistuu, kun muutaman kerran polkee kytkintä, käynnistelee, vaihtelee jne..

Ikävä ominaisuus varsinkin metsä olosuhteissa, jossa kulkusuuntaa joutuu jatkuvasti vaihtamaan, eli tilaanko uudenkytkin setin ja STARTIN.

Onko kenelläkään kokemusta ns "HD" kytkimestä/110/130

Auto siis defe 110 tdi 300

TEMÄHIK

- solihull - 24-03-2013

series3kalle Wrote:kytkinlevyn pikku jousi tai niiden ympärillä olevasta metallikehyksetä tippunut metallinpala paineasetelman väliin, jolloin kytkin lakannut toimimasta.

Näin minunkin Range meni kytkinremppaan. Kytkin lakkasi laakista toimimasta, poljin kankea eikä irroittanut vähääkään. Välikaasuvaihtamisella ajoin päivän, onnistuu pakon edessä.

Nämä jousten irtoamiset on aika tavallinen vika.

Defestä taasen kytkin meni juurikin haarukkavian takia.

TT

- kokkolanpoika - 24-03-2013

Tulis itellekkin mieleen haarukka..

[Image: img1631p.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

Tämäkin haarukka tuntui polkimessa suht toimivalta, ehkä pikkusen jäykkä kun antoi periksi, mutta poljintuntuma edelleen oli. Ei menny vaihteet silmään muutakun moottorin ollessa sammuksissa.

Olin jo takavuosina hitsannut laatikossa olevan kuulatapin kohdalle haarukkaan vahvikepellin että ei menisi siitä läpi. Eihän se mennytkään siitä läpi, vaan katkes koko haarukka.. :lol:
Ja kyseessä SD1Confuseden haarukka, joka toiminnaltaan 1:1 kuin Lantikoiden.
SD:hen ei saa HD haarukkaa, vaan se piti tehä itse.

[Image: img1618k.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

- ranke - 24-03-2013

No niin

Jos siis haarukka antautunut, lootat irti, niin ei vissiin kannata laittaa samalla uutta kytkinpakettia, vaihtaa kampuran pään stefaa... ym.

Täytyy hetki huokaista auton alla.

TEMÄHIK

- solihull - 24-03-2013

Moniko sorvaa vauhtipyörän kun tekee kytkinrempan? Suosittelisin, jos on vähänkin epätasainen. Ja koko alueelta kannattaa ottaa siivu pois, jotta asetelman vähäinen pelivara säilyy alkuperäisen kaltaisena.

TT

- matias - 28-03-2013

Voi helvatti. Vastaavan vian iski porin kohdalla matkalla pohjanmaalle. Nyt ei tiedä kääntyäkkö takaisin kotia kohti vai mitä. Sopivasti puolessa välissä matkaa Big Grin

- ranke - 28-03-2013

Mä pudottelen lootat pois pässiäisen aikana, ja koitan selvittää kytkin ongelman ja vaihdelootan pakki/5haarukan väljyyden.

TEMÄHIK