Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Defenderin rengas koot. - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Defenderin rengas koot. (/showthread.php?tid=341)

Defenderin rengas koot. - Angelo - 11-06-2009

Onko porukalla minkä kokoisia renkaita alla?
Mahtuuko esim. 33x12,5x15 pyörimään parin tuuman korotuksilla ja mikä on suurin sallittu rengas koko autossa. Tällä hetkellä otteessa 235x85x16 insat, joiden oikea halkaisija on 33" laskennallisen 32" sijaan. Jollakin oli muistaakseni jopa 35" kumit, vaatiiko suurempia muutoksia ja saako tälläisellä rengastuksella kurvailla tiellä? Vai huomaako edes kukaan suurempia renkaita tai jaksetaanko niihin puuttua?

- T€€MU - 11-06-2009

35" 12,5" Mutikat menee parin tuuman korotuksilla aika kivuttomasti katuajossa. Vanteissa ET24
Sisäänjoustoissa pitää alkaa tinkimään levikkeiden alapäistä Wink
Jouduin ainakin viistämään niistä sopivan palan pois ettei aina
rahise.

Mutta noi turhat levikkeet kun jättää pois kokonaan, menee jo 37" Big Grin
Tilalle voi asentaa mustaa levymuovia. On halpaa, kestävää,pestävää,
lämmittämällä muotoiltavaa... no menee jo OT.

- jööran - 11-06-2009

35,5x10,5 mahtuu pienellä korotuksella mutta ottaa vakiovanteilla jousiin kiinni taka-akselin äärijoustoissa ja edessä pitkittäisiin tukivarsiin ratin ääriasennoissa.

Kolmen sentin spacereillä toimii tosi hienosti. Tulee himppasen yli alkuperäisistä lokasuojan levikkeistä mutta ei törkeästi.

- p

Edit: Tuo on kyllä totta, mitä T€€MU kirjoittaa renkaiden raapimisesta levikkeiden alapäihin. Lämmittelin omia levikkeitäni kuumailmapuhaltimella ja venyttelin ulospäin. Paranivat vähän mutta eivät tulleet mitenkään täydellisiksi.

- Angelo - 11-06-2009

Onko T€€mulla kukaan kysellyt tiellä renkaitten koosta? Ja leimalle pienemmät kumit tietenkin. Vaikuttaako huimaan kiihtymiseen tuollaiset 35Confusedet, tuskin edes huomaa.. :wink: Meinasin laittaa itselle hieman kesymmällä kuviolla olevat kumit, lähinnä 265x75x16 pyörinyt mielessä. Toinen vaihtoehto 15" vanteet ja jotkut 33" päälle. 15" löytyy ainakin enemmän vaihtoehtoja.

- T€€MU - 11-06-2009

Mun mielestä maxxis creepyt on yhdet parhaista all-terrain renkaista.
BF:n Mutterrainit on mun mielestä lähinnä katurenkaat Sad
Boggerit alkaa mennä jo täysin mut-terrain osastolle.
Mutta makuasia Big Grin

-Ei ole renkaista kyselty koskaan tienpäällä, mutta mullahan noi on otteella lukuunottamatta 37". ex-Mil-spec lantikat toisinaan varustettu isohkoilla kiekoilla jo tehtaalla Wink

Jos 35" haluaa ottéeseen tänäpäivänä on ainoa tie hakea AKE:lta lupaa.
Ja se maksaa meni läpi tai ei. Työkäyttö on ainoa hyväksyttävä peruste kuulemma...

Ilmainen mielipiteeni akesta--> F**K the AKE ! :x :evil:

- T€€MU - 11-06-2009

Niin, noita military kokoisia kiekkoja saa vieläkin uusia.. tai ainakin käyttämättömiä ehkä:

http://www.aircrafttyres.com/900r16__255_100r16%20michelin%20XZL.htm

Aika huima hinta taitaa olla.
Toi on aika passeli koko lantikkaan, kapea ja korkea. mulla on yhdet tommoset aika kulahtaneet tosin. Onnistuin talvella ostamaa yhden ihan uuden joka oli intin lukkovanteella. Ollut kai vararenkaana.

- Racingrabbit - 11-06-2009

Meillä on 110Confusedsa 280x85x16 "Lappalaiset" 110FC:n vanteella ja ne istuu ainakin omasta mielestä hyvin Lantikkaan.Rengas on onneksi saatu joskus muutoskatsastettua autoon.

[Image: 8143010478550456494web_0.jpg]

Seuraavat (kesä) renkaat on varmaan samanlaiset "Lappalaiset" jos vaan niitä Saksan maalta Silverstone merkkisenä vielä löytyy.
Toinen vaihtoehto Silverstonelta olisi Simexin kuviolla oleva 35x10,5x16.
Kirjojen mukaan 35x10,5x16 pitäisi olla isompi kuin "Lappalainen" mutta Silverstonen speksit ilmoittaa sen 17mm halkaisijaltaan pienemmäksi.

Katsotaan saako katsastusmiehen suostumaan 35x10,5x16 kokoon,vaikka se on laskennallisesti isompi.

Talvirenkaaksi köyhä joutuu varmaan nöyrtymään johonkin 235x85x16 pinnattuun renkaaseen nastoitettuna Sad

- T€€MU - 11-06-2009

Paljonko tossa mustassa 90 defessä on vanteiden ET ?
Joku siinä hämää jotenkin, täytyy olla aika suuri offsetti?

(näyttää mustakin koomiselta kun on noin pienet kiekot)

- jomppe - 12-06-2009

T€€MU Wrote:Joku siinä hämää jotenkin, täytyy olla aika suuri offsetti?

(näyttää mustakin koomiselta kun on noin pienet kiekot)
Ihmisen silmä on aika metka. Korkeus/leveys suhde saa 15" renkaan näyttämään "erikoiselta", varsinkin kun offset on tuollainen.

Quote:110Confusedsa 280x85x16 "Lappalaiset" 110FC:n vanteella
Näyttää aivan erilaiselta ja sopii silmälle..

- T€€MU - 12-06-2009

RH Wrote:Täytyy kompata Anttia siinä, että 255/85R16 istuu mainiosti Defeen ja on katulaillinen ratkaisu jokapaikkaan (istuu se mun RRC:iin kanssa :roll: ). Jotenkin ns. "Läskit" on enempi Jenkki-osastoa IM-very partial-HO :wink: Karjalaan ja tiettömälle tielle sitten korkeaa ja kapeaa alle maun ja auton mukaan..(Teemu double-eur voisi kertoa omastaan lisää, kiinnostaa).

-Tottahan minäkin ajan 255/85R16:lla talvet kun niihin tuli aikoinaan ammuttua nastat, ei huono rengaskoko ollenkaan.
Ja suuret renkaathan vain antaa kuskin ajovirheita anteeksi Big Grin
Mutta mulla ainakin tosiasia on että ei tulisi lähdettyä joillekkin safareillle,
esim. venäjälle ihan orggis 7.50R16:lla. Tai varmasti meenkin kun kokemusta hommasta ja reiteistä karttuu.
-Ja minä ajelen tuolla päivittäin (poislukien satunnainen enskalla ajo)
päästelen kuppaisia metsäteitä päivittäin töihin, ja rengaspaineita en pitele
juuri 1,5kilon yli koskaan. Eli pidän alustan pehmeänä ja silti nopeus kohtuullisena. pikiteillä sitten tuolla muutenkin jää jalkoihin, kiitos tiheän jakiksen.

Nää on niin makuasioita, mun silmissä "läskiltä" alkaa näyttää joku 38,5"
ja 15" leveet. Moni on sanonu että kerran kun ajelee "isoilla" kiekoilla niin
ei takasi pieniin vaihda. olen tullut siihen tulokseen että n.35" rengas on mun makuun defessä ihan optimi koko. Sillä sujuu rankempikin offaus
ja 12,5 leveänä kantaa suollakin aika hyvin. Huonona en pidä 9.00R16:kaan, niiden saatavuus vain on huonoa.

-Ei tuossa mitään ihmeellistä ole kertoa, ihan normi kierrejousinen sarjalainen Wink

-Tässä 35"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=40&pictureid=165
-tässä 37"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=779&pictureid=10440-Ei hirveesti edes huomaa eroa, huomatkaa että levikkee "kevennetyt" Wink

- T€€MU - 12-06-2009

Ja nuo 35" oikeasti mahtui ihan hyvin pelittämään noilla orggis levikkeillä kun hieman alapäitä "kevensi".

- T€€MU - 14-06-2009

Eihän defeä tarvii korottaa paljoa jos on isot kumit.
rajoittaa sisäänjoustot äärimmilleen ettei ihan hinkkaa lokareiden yläpintoja puhki.
Keskittyy joustoissa sitten ulosjoustoihin ja pitää auton matalana.

-Joo kuvalinkkiä kehiin tommosesta 38" defeistä 8)

- Vane - 21-06-2009

Sen verran näistä renkaan halkaisijoista että ei juuri kannata pähkiä sen mukaan mitä renkaan kyljessä lukee, rullamitta esiin ja mittaat.
Se on se todellinen halkaisija.

- ranke - 28-03-2014

Nostetaan tätäkin topikkia, kun "kiukuttaa osastolla" on kiivas rengas keskustelu.

Kävin katsomassa otteita, niin safarissa: 7:50x16, 235/85x16, 265/75x16

CPUConfusedsa: 7:50x16, 235/85x16, 33/12,5x15

Eräällä rengaslaskurilla 255/85x16 vs. 33/12,5x15 halkaisija on parin millin sisällä 12,5 on vaan vähän leveempi.

Kuten aikaisemmin on tullut ilmi, varsinkin uusiorenkaissa todellinen koko voi olla ihan muuta, mitä renkaan kyljessä lukee(yleensä 1"-2" suurempi).

Jonttea ehkä kiinnostaa toi EX-Mod:in erilainen alkuperäinen rengastus?

PS. Voisko noita marttyyri Ahosensetän "syytä miettiä" hopinää poistaa, sitä mukaa, kun tulee palstalla eteen? Ei ne anna hirveesti lisä informaatiota keskellä viestiketjua.

TEMÄHIK

- Racingrabbit - 28-03-2014

Mulle on maahantuodessa saatu 110":iin tuollaiset merkinnät:

[Image: _img900.jpg]

Ja tuollaiset merkinnät löytyy alla olevien renkaitten kyljestä Big Grin

[Image: _img900.jpg]

- HNT - 28-03-2014

Aina kiva huomata että laki kohtelee kaikkia tasapuolisesti.

- Tomppa79 - 28-03-2014

http://s1135.photobucket.com/user/paulj77/media/DefenderMeanMachine_zps2f34e29b.jpg.html

Mitkäs kumekset nää on?

E: eipä onnistunu kuvan linkittäminen.

Näyttäs olevan Simex Trekker (triple block)
Ja varmaan 36",leveyttä hankala kuvasta arvioida...

http://www.simextyres.co.nz/simex-article.asp?article=1453562063&catpage=1&pagename=/simex-offroad.asp

- JuKu - 28-03-2014

Mulla otteessa `muutoskatsastettu 255/85r16. tarviikos uudelleen muutoskatsastaa jos ajelen katsastukseen 33x10.5r15 renkailla?

- wolfpack - 28-03-2014

Kyttyrä leimattiin Suomeen tuodessa muistaakseni suoraan 255/85 r16 sekä
305/75 R16 gummeille.
Nyt oon sorvannut noilla 9.00 R16 XL misukoilla. Niitä ei leimapapereissa
ole eikä kuulu. Tosin, ne nyt on sellaset "hevosrattaan" kiekot, ettei kukaan
edes kiinitä huomioo. Ja (mahtu) vakiolevikkeiden sisään, onhan ne vaan
255 levyset. (terrafirman alut lähtee mäkeen heti ku löydän yhden setin
lisää wolffeja)
2" korotuksella mahtuu kieppuun. Tietysti nuo "tykkilavetin" alut tuo ulos ja vielä spacerit. Pitäs kokeilla ilman spacereitä, mutta pelottaa
että koko pönttö kaatuu kyljelleen tuossa pihassa Big Grin

Jos joku on kiinostunut 9.00R16 kokemuksista, voin kirjoittaa lisää.
Ja niitä kyllä saa/sai melko kivuttomasti tuolta Hollannista.

- Henkka - 28-03-2014

Suurin osa Defenderisteistä joutuu kyllä tyytymään 285/75r16 uusiokumeihin, jos meinaa saada laillisesti mahdollisimman isot renkaat alle. Taitaavat olla jotain väliltä 34" -35".

255/85r16 uusiokumeja ei taida tehdä kuin italialainen Ziarelli. Niitä taitaa nyttenkin löytyä TyresDirect:ltä Briteistä.

Joutuu noissakin tapauksissa kyllä käymään muutoskatsastuksessa ja ehkäpä jopa leimaa varten lainassa olevilla alkuperäismittaisilla 285/75:lla tai 255/85:lla. Joskus nämä hommat tuntuvat vaativan hiukan puljaamista, jos haluaa mennä ns. rajalla.

Voi noita renkaita olla useampikin sarja erilaisia käyttötarkoituksia varten jos käyttää samaa autoa välillä käyttis - maasto. Kombinaatiot jokainen valitkoon tarpeensa mukaan. On kyllä aika karua ajaa päivittäin työmatkaa reilut 100km kun alla on huonosti tasapainotetut ja kuulonsuojaimet vaativat renkaat. Varsinkin jos on tilaa säilytää, niin vaihtaminen ei ole mielestäni isokaan vaiva kunnon vehkeillä.

Taitaa osa tehdä myös niin, että maastorenkaat on kärryssä mukana ja vaihdetaan paikanpäällä alle. Siitähän ei olekaan sitten pitkämatka siihen, että koko auto tulee trailerilla sinne metsän reunaan...

JuKu:lle: eikös se siellä vuosikatsastuksessa selviä ja hoidu samalla jos uusi koko pitää muutoskatsastaa.

Minulle totesi katsuri, ettei 255/85r16Confusedia tarvitse muutoskatsastaa kun otteessa oli jo 265/75r16... Ei tainnut vaan viitsiä ruveta paperihommiin.

Asenne tässä kyllä hiukan ratkaisee omankin linjani - näyttää defe niin onnettomalta kun on tottunut katselemaan sitä esim. kesän maastokumien kanssa ja talveksi laittaa 235/85 Nokialaiset.

- lacrits68 - 28-03-2014

moi!

!30 myötä tuli tä(kin) aihe taas ajankohtaiseksi! Smile

tarvii kattoa mitä sinne alle mahtuu ja mitä tervii! Wink

jotain tällästa olis suunniteilla:

[Image: superkarpata2.jpg]

/´Janne

- Guest - 28-03-2014

Mulla on 9.00-16 otteessa joten ainoastaan leveyden puolesta saattaa tulla laillisuuden rajat vastaan jos esim. siirryn tuumakokoisiin muutoskatsastamatta... 35x12,5 menisi siis muutosleimalla! Toi Rabbitin 35x10,5x16 ovat niin sopivat että voisin muutoskatsastamatta ajaa niilläkin, tosin saatavuus ja hinta tökkii.

Andy

L-Andy Wrote:Mulla on 9.00-16 otteessa joten ainoastaan leveyden puolesta saattaa tulla laillisuuden rajat vastaan jos esim. siirryn tuumakokoisiin muutoskatsastamatta... 35x12,5 menisi siis muutosleimalla! Toi Rabbitin 35x10,5x16 ovat niin sopivat että voisin muutoskatsastamatta ajaa niilläkin, tosin saatavuus ja hinta tökkii.

Andy

Mulla tuo kisa-appari viihtyy talvet Malesiassa ja pistin Tepolle kyselyä,jos se toisi yhden sarja Simexejä käsimatkatavarana... Big GrinBig Grin

- Guest - 28-03-2014

Kunhan ei pyydä lentoemäntää nostamaan hattuhyllylle kun se ei kuulemma kuulu niille... :mrgreen:

Andy

- TAC68 - 28-03-2014

ranke Wrote:Jonttea ehkä kiinnostaa toi EX-Mod:in erilainen alkuperäinen rengastus?

TEMÄHIK

Kiinnostaahan ne! Oon katellu Kyttyrää ja sen 9.00:a vähän sillä silmällä. Ex-MODin toinen takaiskari vähän valuttelee. Siinähän on syy ostaa peri tuumaa korottava setti jousia ja iskareita... mahtuu isommat kiekotkin... Smile

Jontte

- wolfpack - 29-03-2014

Malesiasta ei kannata tuoda renkaita ainaka koneella, ne katoaa
jonnekki InDDDian valtamereen kuiteski :-D

Nuista XL gummeista.. Yllättävän hyvin ne rullaa vaikka nappulat
aika isoja ja "harvassa". Mekastavat kyllä niin ettei LR:lle ominaisia
ääniä kuule :-D mutta ei ne täristä sentäs, paitsi esim juuri kun
auto pysähtyy..
Talvella niillä tappaa ittensä ja muut tosi helposti! Eikä niissä
M+S merkintöjä olekka. Sivuttaispito on jäänyt tehtaalle.

Räbitin mailla niillä tuli pvä/alkuyö rossattua, normaaleilla
rengaspaineilla. Parempiakin renkaita pitämään olen nähnyt.
Paineet tietty oli katossa :-)

Omissa on tasapainotushiekat sisällä, tuntuu toimivan hyvin.
Rengaspaineiden kanssa leikkiessä, hiekka tuppaa vit..leen
venttiileissä ja ne jää helposti vuotamaan. Joten kassillinen
venttiileitä mukaan :-D tai pitää siirtyä muovikuuliin..

Tosiaan, vieläku ne vaihtas oikeille vanteille (wolf) ja sais
noi terrafirmat sotkee suohon :-D

- Pata Jr. - 29-03-2014

Mitäs "normi" kokoa 11.5R15 vastaa? Mullahan on noi rekisteriotteessa... (Rangessa)
Miten toi lasketaan?

- Allu - 29-03-2014

Pata Jr. Wrote:Mitäs "normi" kokoa 11.5R15 vastaa? Mullahan on noi rekisteriotteessa... (Rangessa)
Miten toi lasketaan?
Noitahan ei oikein voi suoraan laskea vaan vertailut tehdään rengasnormikirjan taulukoista kotsomalla.
Kaikkia mahdollisia kokoja ei ole tuoreemmissa kirjoissa joten täytyy löytää joku vanhempi kirja.
Katsurien arkistoista tiedot pitäisi ehken löytyä, eri asia löytyykö kaikilta mielenkiintoa tonkia papruja.

- hef - 29-03-2014

Tätä linkkiä on täällä ennenkin jaettu:
http://www.voxwheels.com/

235/85-16 otteessa niin yo. mukaan 315/70-16 tai 33x12,5 menee normimuutoksella.