![]() |
|
Roll Cage suunnittelua ja materiaaleista - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Off Road (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=15) +--- Thread: Roll Cage suunnittelua ja materiaaleista (/showthread.php?tid=3655) |
Roll Cage suunnittelua ja materiaaleista - Pata - 06-09-2013 Tuli mieleen, että josko rakentetelisi turvakehikkoa tuon Defenderin väkivahvan korin suojaksi. Ideana on apinoida tuo Safety devicen kehikko, mutta pienin muutoksin. Vaativatko nämä Suomessa leimainssin siunauksen vai onko mahdollista tehdä ja silti katsastaa auto järkevästi? Materiaaliksi olen kaavaillut pääkaareen ja etukaariin: 45 x 2,5 tai 50 x 2 ja muut osat: 38 x 2,5 tai 40 x 2 vedettyä saumatonta rakenneterästä, FE52. Ideana olisi, että jos pysyisi koppa ympäri menossa edes jotenkin kasassa, eikä painuisi lattiaa vasten. - JuKu - 06-09-2013 Kaaria on itsekkin tullut haaveiltua. Hinta valmiilla karkaa liian korkeaksi joten vaihtoehtona olisi malli tein sen itse. Oletko ajatellut kaaria auton sisä vai ulkopuolelle? Itsellä vähän haaveina ulkopuoliset kaaret johin kattoteline kiinnittyisi jotenkin. - Pata - 06-09-2013 Juurikin tuon tyylistä suunnitteilla. - Mikki3011 - 07-09-2013 Sitten kun teette, niin AJATUS MUKAAN tuohon hommaan. Suosittelen tutustumaan korin rakenteisiin ENNEN kaarien tekoa, ja samalla miettimään muutakin "vahvistusta" tuohon korin ympärille... Aloittakaa homma vaikka katsomalla lattian kiinnitykset ja sen jälkeen korin takaosan rakenteet... - solihull - 07-09-2013 Olen itsekin jaakobinpainia vääntänyt pohtiessani korikehikon kanssa. Sisätiloja ajatellen ulkopuolinen putki olisi parempi. Katolle tulevan rahtilavan kyllä jättäisin suosiolla pois ja huomioikaa nyt se, että Suomessa on myös talvi. On meinaan aika vmäistä siivota lumia kun on putkihässäkkä päällä ja vielä tommonen flatbed katolla! Kukaanhan ei kiellä vahvistamasta siten miten itse sen turvalliseksi ajattelee. Kannattaa siis aloittaa juurikin tutustumalla korikehikkoon ja tekemällä se työ järkevästi. Tehdaspaketin matkiminen ei välttämättä ole se järkevin tapa, sillä näiden pakettien asennus on tehty helpoksi ja siten tulee myös epäkäytännöllisiä juttuja samalla. Itse lähtisin vahvistamaan Defen koria niin paljon suoraan ilman korikehikkoa kuin mahdollista. Se vaan vaatii korin purkua, mutta hyvähä esimerkkinä on vaikka Defen omien kynnysten tekeminen kunnon materiaalista. Sen jälkeen niihin voi saada jopa jotakin kiinni. A ja b-pilareiden välissäpitkittäissuunnassa koko autoa ei pidä oikein kasassa mikään muu kuin katto ja heiveröinen kynnys, kardaanitunnelikin on muovia. Oikein pitää ihmetellä ajoittain, että on se koko kori heikosti kasassa.... Nuo kehikothan suojaavat käytännössä vain ympäriajossa, hyvä niinkin. Itse olen huolestunut kyllä Defessä myös törmäyspuolen turvallisuudesta, jota tuo putkihässäkkä ei juurikaan paranna, ei etenkään kun juurikin Defenderi on sivusuunnasta niinkin suojaton ja on se keulakin aika pahvia jos se osumaa ottaa. Kynnon vahvalla etupuskurilla ehkä jotakin suojaa etukulmille saa annettua, samoin kuin sivuille vahvoilla kynnyksillä. Ovien vahventaminen onkin haastavaa niiden kapeuden ja rakenteen takia. Onhan se turvaton, ei vaan voi mitään ;-) TT - hef - 08-09-2013 SD kaaret ovat 45mm putkea, niin kuin yllä olevassa kuvassa. Komppaan kommentteja kiinnityspisteiden huolellisesta tutkimisesta ja valmistelusta. Edes SD:n valmiin sarjan asennusta ei voi sanoa aivan helpoksi ja tuunausta piti tehdä. Sivusuojaa SD:n minulla olevassa mallissa parantaa ulkopuolisten osien lisäksi B -pilarin kohdalla oleva runkoon lattian läpi kiinnitetty sisäkaari. Lisäksi omassani on n.3" palkit helmoissa. Ovet on mitä on, mutta kun huomioi A pilarista rintapeltiin tulevan kaaren, mainitun rakenteen B pilarin kohdalla ja C pilarin takana myös runkoon tulevan kaaren, lienee sivusuojaa kohtuullisesti parannettu. - wolfpack - 14-02-2014 Itsellä SD:n ulko&sisäpuolinen. Eli etuosa ulkopuolinen ja loppu sisäpuolella. Vie siaältä kyllä paljon tilaa. (oma mielipide). Olisin ulkopuolisen häkin kannalla. On se helpompi toteuttaakki. Ja kannattaa myös laskeskella mitä putki painaa, minkä vahvusta jne. Tarviiko joka kohdassa yhtä paksua putkea. - hef - 19-02-2014 Laitetaan nyt tänne, vaikka aika pahasti poissa aiheesta... http://interface.envirosend.co.uk/t/ViewEmail/r/39F5CD497AEEFE182540EF23F30FEDED/A9E63D458D689FBA33C48669A65BFAC1 |