Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Mp Defen kyytiin? - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Mp Defen kyytiin? (/showthread.php?tid=388)

Mp Defen kyytiin? - KaleX - 15-07-2009

Ymmärrätte mahdolliset tyhmät kysymykseni paremmin, kun tiedätte, että olen maasturi- ja diesel-asioissa täydellinen aloittelija. Tähän foorumiin kulkeuduin parin muun foorumin käyttäjien vinkkien ohjaamana.

Harrastan classic trialia. Joskus nuorena kuljetit silloista trial-pyörääni auton peräkoukun telineessä. Viime vuodet olen pyörääni kuljettanut kuomullisessa peräkärryssä henkilöauton perässä, mutta olen kyllästynyt siihen touhuun. Matkat tapahtumiin ovat välillä pitkiä, joskus ulkomaille asti. Kaipaisin autoa, johon saisin pyörän sisälle ja jossa pystyisin tarvittaessa nukkumaan (pyörä ulkona). Minulla on varaa pitää vain yhtä autoa. Tavallisesta pakettiautosta en pidä enkä sellaisella täällä talvella aina oikein pärjäisikään.
Netistä huomasin, että diesel-maasturi voidaan rekisteröidä huoltoautoksi tai pakettiautoksi. Olen keski-ikäinen poikamies, joten minulle sopisi mitä mainioimmin kaksipaikkainen nelivetomaasturi, jossa olisi tilaa pyörälleni,
pituus n. 195, korkeus n. 125. Tällaiselle autolle olisi muutenkin minulle kovasti käyttöä täällä maalla, mm. hirvestyksessä. Eikä sitä koskaan tiedä, vaikka innostuisi offroad-touhuun.
Defenderin lisäksi toinen vaihtoehto olisi Discovery. Täytyy varmaankin kysyä D-osiosta D:n takatilan koosta. Kumpaankohan pyöräni mahtuisi paremmin, Defenderiin vai Discoveryyn?

Minua on jo hieman opastettu Offipalstalla, mutta toivoisin saavani kuulla nimenomaan teidän Defe-spesialistien mielipiteitä:
- minkälaisen auton saisi 20 tonnilla?
- onko vuosimalleilla ja moottoreilla suuria eroa, minkälaisia, mitä suosittelette?
- minkälainen auto tuo on huoltaa ja korjailla? Minulla ne hommat tekisi saman kylän autonasentaja, joka on erikoistunut raskaan kaluston korjaamiseen.
- tavanomaisimmat kalliinpuoleiset, odotettavissa olevat viat?
- löytyykö korjaamokäsikirjaa tms.?
- onko lattiassa tms. jäljellä penkkien tai turvavöiden kiinnikkeitä, joihin voisi kytkeä pyörän kiinnitysliinat tai saako sellaiset asennettua?
- minkälaiset kulutuslukemat?
- onko paljon raskaampi tai hankalampi ajaa maantiellä kuin Discoveryllä?

- bravado - 15-07-2009

Muutamaan kohtaan voin vastata oman lyhyen defender kokemukseni perusteella

Korkeuden puolesta pitäisi mennä
Tavaratilassa on neljä d lenkkiä tavaran sitomista varten
Sivussa 110 mallissa pitkä tukitanko jota voidaan käyttää kanssa tavaran sitomiseen (turvavyön kiinniketanko)
Kulutus maantiellä noin 10 litraa sadalle voi päästä allekkin riippuu kuskista
Manuaalit löytyy netistä, ainakin itse löysin englanninkielisen korjaamokäsikirjan googlettamalla

Muusta ei ole vielä sen tarkempaa kokemusta

ps jos defenderin ostat ajatko sinä sen pyörän sinne tavara tilaan on nimittäin nostokorkeus suht rapsakka, trialisti varmaan ainakin yrittää

spesialistit varmaan jatkaa tästä

- Angelo - 15-07-2009

Hei!
Kukaan muu ei ole vastannut niin täältä tulee "ammattilaisen" mielipiteitä.

Luulisin että tuollainen trial-pyörä mahtuu ainakin Defen konttiin, varmaan myös Discon mistä penkit on poistettu. Lastaaminen voi olla hankalampaa verrattuna pakettiautoon johtuen auton korkeudesta, mutta varmaan sekin onnistuu. Pitäis joskus kokeilla.

Moottoreista sen verran että Defen ja Discon koneet on oikeastaan aina parannuksia edellisestä Land Roverin koneesta, 2,5 d->2,5 td->200 tdi->300 tdi. Uusimmat versiot on td5 ja täysin uusi transiitin kone(mallia en muista). Näistä 200 tdi, 300 tdi ja td5 yleisimmät Defessä. Pääosin kaikki on luotettavia ja tehon puolesta ei suuria eroja, toinen tykkää äitistä, toinen tyttärestä. :lol:

Autojen korimalli on aina pysynyt laatikko.. Korjaan klassisena, ulkoapäin ei suuria eroja eri vuosi mallien kanssa.

Raskaan kaluston korjaaja on näiden pelien, ainakin Defen kanssa sinut. Ja korjaus käsikirjoja löytyy, ainakin netistä jos ei muualta.( Yleensä näiden autojen kanssa tulee sellainen..)

Ajettavuus on, noh ok kait. Ei ole tullut muulla ajettua pitkään aikaan. Matka nopeus yleensä 90-100, Disco ilmeisesti nopempi, tai ainakin hiljaisempi noissa nopeuksissa. Kuitenkin ajettavuus riippuu auton kunnosta ja renkaista paljon.

Kiinnityspaikkoja saa helpolla takaosaan lisää.

Kulutus dieselillä minulla noin 10l/100km.

Niin, jos päädyt Defeen niin sinulle parempi on 110 malli, eli akseli väli on 110 tuumaa, toinen (90) on pyörän kuljetukseen aika lyhyt.
Kysele lisää jos tulee mieleen, yritetään vastailla.

- jomppe - 15-07-2009

Discolla ajelleena suosittelen Defeä... Big Grin

Leikki leikkinä....
Käyttötarkoitusta ja kuljetustarvetta ajatellen Defe 110 mallina
olisi mielestäni oikea valinta.
Disco pakettiauto versiona on aina 2-paikkainen. ?
Defessä on mahdollisuus sentään saada 3 istuttava malli.

Re: Mp Defen kyytiin? - Lantarooveri - 15-07-2009

[quote="KaleX"] pyörälleni, pituus n. 195, korkeus n. 125. quote]

Discon voit ainakin unohtaa noilla korkeuksilla. Ovenläpi noin 115 tai vähän alle ja taitaa se pituuskin tehdä tiukkaa (en oo mitaanu pituutta).

Defestä tietty olis paras vaihtoehto toi SafariVan jolla pärrä kulkis helposti ja majoituskin järjestyy. Kiinnikkeitä jos ei oo tarpeeks niin niitä on helppo laittaa lisää ja haluamilleen kohdille.

Hintoihin en ota kantaa kun nämä tuppaa pitämään hintansa hyvin. Kattele markkinoita.

Korjaamokäsikirjaa löytyy sekä painettuna että tikitaalisena (RAVE).

Huollot on yksinkertaisia ja mitä vanhempi sitä yksinkertaisempia (vähemmän elektroniikkaa).

Nämähän on halpoja ylläpitää. Korjaaminen aloitetaan tehtaan portilta ja ei lopu koskaan. Ei koskaan mitään yllätyksiä ja aina pelittää, ota nipponi ja ajat hetken huoletta ja sitten POMMI.

Defe on tautisen hyvä ajaa sekä tiellä että tien ulkopuolella, ehkä vähän meluisa, mutta joskus hyvä ystäväni sanoi ettei pyssyllä kannata ampua jossei se pauku.

- KaleX - 15-07-2009

No tässähän sitä tulikin nopeasti tietopakettia. Kiitokset kaikille tiedoista ja neuvoista!

Trial-pyöräni suurin korkeus on 115 cm. Sain tiedon, että oven korkeus on 110 cm. Parimetristä ramppia kun työntää pyörää, etupyörä tavallaan laskeutuu alemmassa osuessaan lattialle, jolloin ohjaustangon tullessa oven kohdalle sen päät ovatkin matalammalla kuin 115 cm eli mahtuisi ovesta. Näin järkeilin. Jos ei muuten onnistu, tankoa on helppo löysätä ja vääntää matalammalla.

Minä kun olen yksineläjä, kaksipaikkainen riittää mainiosti.

Lyhyesti sanottuna, olen myytyä miestä, vain ksi kysymys vielä askarruttaa: mitä eroa on Defen tapauksessa pakettiautolla ja huoltoautolla? Tämä kun selviää niin ei muuta kuin etsimään!

PS. "bravado" hei, en aja, ottaa pää oven kamanaan Smile Nämä nykyiset nykytrialistit kyllä ajaisivat Defen yli pitkin ja poikin.

- Racingrabbit - 15-07-2009

Meidän autoon (110 5-ovinen) voit kokeilla pyörää sovittaa,kyytiin jos Pirkanmaalla (Hämeenkyrö) liikut.

Ylöjärven Offroad-Pajan Henrikillä (040 8649149) on asiakkaana yksi heppu jolla on myynnissä suht tuore,hienokuntoinen 3-ovinen 110 Defe

Kaitsu
Hämeenkyrö
040 5887325
racingrabbit@elisanet.fi

- KaleX - 16-07-2009

RH Wrote:Kuulostaa siltä, että Defe 110 Safari Van on kuin luotu jollekin :wink:

Olet todella oikeassa! Tavoite on, että tämän vuoden aikana hyvä yksilö löytyisi.

- Ahosensetä - 16-07-2009

Quote:Luulisin että tuollainen trial-pyörä mahtuu ainakin Defen konttiin
Kannattaa tarkistaa tämä, ei ole ihan selvää että mahtuu.

Quote:mitä eroa on Defen tapauksessa pakettiautolla ja huoltoautolla?
Pakettiautossa on kattokorotus, jolla tavaratila on saatu täyttämään 3 kuution vaatimus. Huoltoautoja ei juurikaan ole tarjolla eikä uusista sellaista kannata ryhtyä tekemäänkään.

- G-mies - 16-07-2009

Kalex, mistäpäin Kanta-Hämettä olet? Angelo ainakin pyörii samoilla nurkilla sillointällöin ja varmaankin testityöntö olisi helppo toteuttaa...ja lisäksi se olisi hyvä auto ostaakin!!! :wink:
Samalla voisit liittyä meidän yhdistykseen www.maastoautoclubi.fi
Voisit sitten sillointällöin käydä softoffailemassa hyvässä porukassa!

- KaleX - 17-07-2009

Kiitokset taas kaikille hyvistä neuvoista!
Asun Janakkalassa, joten kiitos tuosta Maastoautoklubi-tiedosta.
Angelon Defeä olen jo hieman harkinnutkin.
Henrikille täytyy soitella.
Kyllä se pyöräni Defeen mahtuu, jos ei muuta niin löysäämällä tangon kiinnitystä ja kääntämällä tankoa taaksepäin/alemmas.

- hietsu - 17-07-2009

Mahtuu se varmaan, samaa koko luokkaa näiden vekottimien kanssa ja tää menee hienosti Series lantikan konttiin juuri siksi että tanko on jo sisällä kun pyörä nousee kynnyksen yli (takaperin)
[Image: ironhorce.jpg]
http://www.ridingjkl.com/ridingjkl_kuvat/Miroshima/ironhorce.jpg