Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Defen etujousien puolisuus - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Defen etujousien puolisuus (/showthread.php?tid=4385)

Defen etujousien puolisuus - hef - 25-08-2014

Päteekö Terrafirman etujousien merkinnät d/s (drivers side) ja p/s (passengers side) myös meidän LHD -autoissa?
Aina tämä on vino ollut, mutta nyt noin 4cm....[/i]

- DefeHKI - 25-08-2014

Eikös se ole pitempi kuskinpuolelle? 4cm kuulostaa että on voinut mennä väärinpäin. Pari senttiä eroa kuuluu asiaan.

- HNT - 25-08-2014

Pidempi (drivers side) luonnollisesti sille puolelle jolla kuski istuu, riippumatta onko RHD vai LHD.

- hef - 25-08-2014

Kurkkaus alustaan, D/S jousi on kuskin puolella niin kuin pitääkin.
Jousien pituuksia ei mitattu/vertailtu ennen asennusta. Paikoillaan pelkääjänpuolen jousi on 10-15mm pidempi.
Kuten sanoin, auto on ollut aina vino ja edellisten jousien puolet kerran vaihdoinkin kun asiaa epäilin. Piti vaihtaa takaisin kun tilanne vain huononi.

- hef - 25-08-2014

Pyörakulmien säätö ja tarkistusmittaus; edessä oikea puoli on 3 cm ja takana 2,5 cm korkeammalla. No, ajelen muutaman tonnin ja katsellaan miten asettuu.

- Racingrabbit - 25-08-2014

Noissa jousissa voi olla että se kuskin/apukuskin puoli määräytyy englantilaisittain.
Ainakin Rangessa on kone/laatikot aikas paljon keskilinjasta sivussa.

- -NewJuhani- - 25-08-2014

Racingrabbit Wrote:Noissa jousissa voi olla että se kuskin/apukuskin puoli määräytyy englantilaisittain.

En oikein usko tota Tongue .

kyl mä oon laittanut aina korkeammat tai D merkatut kuskin puolelle.

Pitäis aina muistaa vertailla jousia lattialla ennen asennusta. :wink:

- hef - 25-08-2014

Joo...
Kaivelin "tilastoja" ja mun auto on ollut edestä mitattuna vajaa 2 cm vino orkkisjousilla. Nyt n. 7 cm korkeampana ero on kasvanut reiluun 3:n cm:n. Mulla lienee vaan kiero nainen

- oilywadder - 19-09-2014

Mulla on tuo 110 ollut koko ajan kallellaan kuskin puolelle. Ajattelin, että etujouset on väärät tai vääränkätiset. Tilasin uudet ja vaihdoin, mutta ei vaikutusta.

Ajattelin sitten tarkastaa takajouset ja huomasin, että repsikan puolen takajousi ei ollut kunnolla paikallaan yläpäästään. En tiedä mitkä jouset ovat, mutta sevverta paksua rautaa, että sai ihan tosissaan suostutella lumpsahtamaan pohjalle. Nyt näyttäisi olevan auto suorassa - tai ainakin suoremmassa Big Grin

- hef - 19-09-2014

Ookoo, pitää tarkistaa.
Tässäkin on ollut sama vaiva nyt jo kolmansilla jousilla, joten niistä se ei ole kiinni. Eniveis, pitääpä tutkia tuo vaihtoehto!

- solihull - 19-09-2014

ei kai mikään estä laittamasta matalamma puolella olevan jousen alle pientä korotuspalikkaa tai "shimmaa" lautasen oikealle korkeudelle alapuolisilla säätölevyillä jos oikean pituiset jouset on jotenkin hakusassa?
TT

- -NewJuhani- - 19-09-2014

solihull Wrote:ei kai mikään estä

Laillisuus?

- hef - 20-09-2014

Korotuspala yhden jousen alle on käynyt mielessä...
Jos vaikka jousen kiristimellä saisi myös venytettyä (saako??) niin selviäisi suunnilleen tarvittava korotus vähemmällä kokeilulla.
Asiaan auttoi jonkinverran oikeaan takakulmaan takatilassa asennettu työkalulaatikko ja iso sammutin Big Grin

- lacrits68 - 20-09-2014

ISO apuakku korkeammalle puolelle tasoittamaan...tai tuhti vinssiapina! Wink

- baxxter - 20-09-2014

-NewJuhani- Wrote:
Racingrabbit Wrote:Noissa jousissa voi olla että se kuskin/apukuskin puoli määräytyy englantilaisittain.

En oikein usko tota Tongue .

kyl mä oon laittanut aina korkeammat tai D merkatut kuskin puolelle.

Pitäis aina muistaa vertailla jousia lattialla ennen asennusta. :wink:
Etkö usko että englannissa kuski on oikealla, vai että tekniikka on keskilinjan vasemmalla puolella?

Onhan etujouset vähän ankeat vaihtaa, mutta koittaisin kuitenkin tässä tapauksessa.

- JT - 20-09-2014

Tilatessani parabolisia lehtijousia GB springsiltä, jousien kätisyyden määräsi kuulemma se kummalla puolella jakis ja perät ovat. Tein työtä käskettyä ja sain 3 cm vasemmalle puolelle kallistuneen auton.
Vaihdoin jouset "väärin päin" ja auto seisoo nyt suorassa Smile
Oletko kokeillut jousia toisin päin.

- hef - 21-09-2014

JT Wrote:Tilatessani parabolisia lehtijousia GB springsiltä, jousien kätisyyden määräsi kuulemma se kummalla puolella jakis ja perät ovat. Tein työtä käskettyä ja sain 3 cm vasemmalle puolelle kallistuneen auton.
Vaihdoin jouset "väärin päin" ja auto seisoo nyt suorassa Smile
Oletko kokeillut jousia toisin päin.

En ole näillä jousilla.
Edellisillä kokeilin ja tilanne huononi = auto kallistui enemmän. Kun nämä edelliset ovat irti, voin todeta vasemmalla kuskin puolella olleen D/S jousen olevan 1-2 cm pidempi. Paikalleen asennettuna pidempi jousi painui suunnilleen samat 1-2 cm lyhyemmäksi kuin oikealla pelkääjän puolella ollut P/S -merkitty jousi.

Puolisuuden korkeusero riippuu kovasti mittauspaikasta ja olen siksi ajanut auton aina mittauspaikkaan toisinpäin toista mittausta varten. Sitten niistä keskiarvo. Viimeisimmät mittaukset sanovat puolisuuden eroksi reilu 2 cm, edessä noin tuuman verran ja takana pikkaisen vajaa 2 cm. Jouset lienevät vähän asettuneet ja takakulmaan tullen työkalupakin vaikutusta en ole tutkinut. Perstuntumassa/mutussa/placebossa sen tuntee...