![]() |
|
Discovery 1 arkiajoon? - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14) +--- Thread: Discovery 1 arkiajoon? (/showthread.php?tid=4502) |
Discovery 1 arkiajoon? - Jahti - 17-11-2014 Tervehdys kaikille foorumilaisille. Olen hankkimassa itselle ensimmäistä Land Roveria ja ensimmäistä maasturia, ja disco 1 on jotenkin jäänyt kummittelemaan mieleen. Nyt toivoisin teiltä kokeneemmilta kokemuksia millaisia pelejä nuo ovat käytössä? Oma käyttö on noin 5tkm vuodessa ajoa, joten tuo v8 bensiini olisi mieleisin vaihtoehto hankintalistalla. Maastossa ilmeisesti pitäisi päästä sen mitä metsästäjän tarvitsee, mutta millaisia nuo ovat normaali ajossa, eli onko katastrofaalisia ajettavia maanteillä ja kaupungissa vai menevätkö siinä missä muutkin maasturit? Polttoainettahan toki kuluu, mutta olisi mukava kuulla kokemuksia kuinka paljon? Onko 15 litraa sataselle lähellä yhdistetyksi kulutukseksi ja mitäs kone sanoo E10 tankissa? Ja sitten se olenaisin kysymys, eli kestääkö nuo vai meneekö aikaa enemmän remonttiin kuin ajoon? Toiveena olisi kuitenkin perus luotettava auto jolla pääsee paikasta a paikkaan b ilman suurempia murheita. Disco 2 ainakin kuullut paljon moitteita luotettavuuden osalta, mutta mites tuo vanhempi bensa versio manuaali lootalla? Ainahan maasturin ylläpito on pikku nissania kalliimpaa ja sen kanssa olen päässyt sinuiksi, mutta vaikka osaamista perus remonttiin on, niin mielenkiintoa siihen ei ole. Muina vaihtoehtoina mielessä on pyörinyt Jeepin Grand Cherokee ja mitsun pajero/montero. Molemmat bensiini versioina nekin, että jos jollain on kokemusta näistä ja etenkin jos pystyy tuohon disco 1 näitä jollain tasolla vertaamaan, niin ilolla lukisin sellaisiakin kommentteja. Muutenkin kaikki vinkit ostoa harkitsevalle ja hankinnassa tarkastettavat asiat ovat tervetulleita. Ja autoksi siis haetaan juurikin luotettavaa ja edullista käyttöautoa. Hankintahinnan tulee olla mielellään maksimissaan tuolla 5 tonnin hujakoilla, diesel vero ei ole tervetullut ellei joku tiedä miten näitä nyky dieseleitä saa edulliselle verolle. Ajoa tulee kuitenkin niin vähän että en omaan päähäni saa sitä dieseliä nyt perusteltua. Ja muutenkin käyttökustannuksiltaan auton tulisi olla kohtuu edullinen, eli varaosien hinta ei saisi hipoa pilviä ja jatkuvia remontteja ei nyt kaivata. Toki suhteutetaan tämä edullisuus siihen että puhutaan maasturista, niin edullinen siihen nähden. Ja maasturin tarve siillä että varmaan kolmannes ajosta tulee jahtikauden aikana, joten miellellään yksi auto jolla nekin hommat hoituu. Onko tämä liian kaukaa haettu ajatus että tällainen auto voisi löytyä ja voisiko se auto olla juuri disco 1 vai unohdetaanko Land Rover haaveet toistaiseksi ja etsitään sitä luotettavaa muista merkeistä? Land Rover kyllä taloon vielä tulee, mutta onko siitä käyttöautoksi vai hankitaanko vasta sitten kun voi pyhittää sen täysin harrastekäyttöön? Hakua koitin käyttää, mutta disco 1 löytyi valitettavan vähän asiaa vaikka niitä näyttää porukalla olevan, joten laittakaahan tietojanne jakoon vaikka tämän topicin alle mahdollisimman paljon, niin saadaan tietoa myös muille hankintaa suunnitteleville! Ja kiitokset jo etukäteen asiallisista vastauksista. - -NewJuhani- - 17-11-2014 Tervetuloa palstalle. Ite ajoin D1:llä 8 vuotta. Melkein 200 000km mittariin Muka ajaa, halvat osat saarilta. Se oli 200Tdi. Ainahan niissä jotain laitettavaa on. Itellä tehtiin kone ja laatikko kertaalleen. Bensa vehkeet tarvii vähän enemmän kiinnostusta ja tuuria. Hakemalla palstalta löytyy topikkeja jotka käsittelee tätä asiaa. - Kaitsu - 17-11-2014 Hyvä ajaa, itsellä 300TDi koneella, joten V8:lla varustetusta ei oikein käsitystä, mutta tekniikka (akselit ja runko) on samat kuin Classicci Rangessa. Tuolta voipi katsoa noi mätäviat mitkä on syytä tarkistaa kun autoa ostaa, eivät näy kaikki päälleppäin http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=1842 Ja "söörtsillä" tosiaan löytää lisää. :wink: - Jahti - 18-11-2014 Joo nuo mätäviat olikin jo tiedossa. Alustaanhan tulee aina isossa ja raskaassa autossa jotain aikaajoin, mutta tuo roverin 3,5l v8 on itselle täysin tuntematon eli ei mitään käsitystä onko mallia vanha diesel mersu eli kori ruostuu ympäriltä ennen ensimmäistä vikaa vai onko lapsentauteja? Ja mites näissä nuo manuaali lootat ja neliveto on kestäneet? Etenkin kaikki kalliimmat potenttiaaliset viat olisi hyvä tietää. Jos joutuu jonkun satasen palikan kerran kaksi vuodessa vaihtamaan niin en siitä vielä huolestu. Mutta aikoinaan audin omistaneena tuli pieni pelko että joku vika tulee vähintään kerran vuodessa ja aina tarvitaan touhutonni ennen kuin voi edes miettiä liikkeelle. Ja joku pieni jarrulevyjen vaihto tai vastaava satunnaisesti ei huolestuta vaan nimenomaan kalliit viat ja toisekseen ne mitkä lyövät auton välittömään pakkoseisontaan odottamaan korjausta. Nykyinen kulkinekkin vuotaa jäähdytinnestettä, renkaasta vajuu ilma, vähän väljää tukivarsissa ja tyhjäkäyntimoottori ei pelaa mutta silti ei ikinä tarvitse miettiä pääseekö perille kun johonkin on menoa, eikä alle tonnin autoa maksa vaivaa kovinkaan korjailla. Toki nämä pienemmätkin viat kiinnostaa varsinkin jos ovat kovinkin yleisiä, mutta ne nyt ei vielä kaada ostohanketta. Ja kiitoksia jo tulleista vastauksista. Lisää kaivataan. - Kaitsu - 18-11-2014 Jahti Wrote:3,5l v8 on itselle täysin tuntematon eli ei mitään käsitystä onko mallia vanha diesel mersu eli kori ruostuu ympäriltä ennen ensimmäistä vikaa vai onko lapsentauteja? Ja mites näissä nuo manuaali lootat ja neliveto on kestäneet? Täällä on parissakin ketjussa tuota V8 remppaa, pahin kuluva osa siinä on käsitykseni mukaan nokka-akseli. Jotain kannentiivisteongelmaakin niissä ollut. Ja vaihteisto noissa LT77, niissä häntäakseleista kuluu boorit voitelun puuttesta. Näistä kaikista on jo monessa ketjussa asiaa täällä palstalla, niiden uudestaan kopioiminen kirjaaminen tähän on hieman turhaa, edelleen rohkaisisin käyttämään search:iä näiden asioiden tutkailuun tarkemmin :wink: Tuolla on yksi projektitopicci V8 Discosta ja kuvia remonteista, kannattaa vilkaista sitäkin. http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=5967 t. Kaitsu - solihull - 18-11-2014 Itsellä ollut D1 neljä vuotta, vähäisesti on ajettu tuona aikana, remppailtu rutkasti ;-) Täytyy vaan sanoa, että hyviä Disco ykkösiä ei enää ole kovin hyvin saannissa, monasti tosin V8-koneiset on aika vähän ajettuja. En voi moittia. Yksinkertaista tekniikkaa, sähköhäikkää takuulla tulee kaupanpäälle, osia saa halvalla kun itse tilailee briteistä, marmoritiskiltä hinnat ihan suolaisia. Laatikot ja perät kestää normiajoa hyvin, laatikkoon tehtaan suositusöljy niin hyvä laatikko se on. Helppo peli rakentaa ja puuhastella. Mihinkään muihin merkkeihin ei saa kohtuurahalla niin paljon lisävarustetta ja palikkaa kuin lantikoihin. Ruoste on murheena takana, pilarien juurissa ja etujalkatilassa. Mutta yksi seikka,,,ellei LR sytytä tai se ei tunnu oikealta - unohda koko peli ja hae se Mitsu...valitettavaa on, että jos merkki kolahtaa niin siitä saa sitten pahan taudin ;-) Ja onhan jahtimiehen hieno ajaa pakkaspassiin V8:lla, kun lämpoä piisaa. Jos vähänkään kiinnostaa ja tankkauspiste on lähellä niin suosittelen bensan kaveriksi biokaasua. Ajokulut puolittuu saman tien. TT - jvaho - 20-11-2014 Olen Solihulin linjoilla ja luulen siis, ettei hyvää Ykkös-Discoa enää kovin helposti löydy. Ikä tekee tehtävänsä. Kuten täällä on jo kirjoitettu, Ykkös-Disco on Classic -Range mutta eri korilla. On siten hyvä ajaa ja hyvä maastossa, mutta kun ikää jo on, laittamista on pakosti. Pidin itse perheessä 3.9 Classic -Rangea toisena käyttöautona vielä muutama vuosi sitten juurkin tuollaisen 5-7 tkm:n vuosiajoilla. Tykkäsin vaikka bensaa meni, mutta kyllästyin sitten korjaamaan/korjauttamaan kuluvia palikoita (oven lukko, polttoainelinjat, jarruletkut,..) ja etenkin ruostevaurioita. Perustekniikka (moottori ja voimansiirto) on varsin luotettavaa jos autoa on ylipäätään huollettu, yli 20-vuotiaissa autoissa ruoste ja muut kulumat ovat todennäköisemmin harmina. Mulla on edelleen haussa sopiva kakkosauto varsin samanlaisiin tarpeisiin. Ajaisin 6000-7 000 km/vuosi, mutta kuitenkin 4-5 krt/viikossa. Lisäksi venetraileria kiskon talvea lukuun ottamatta viikottain. Land Roverilta ei oikein ole sopivaa löytynyt. V8-koneisia Kakkos-Discoja välillä katselen, dieselit jätän minäkin näillä kilsoilla väliin. Ykkös-Friikku mulla oli Rangen jälkeen, ja se oli mainettaan hurjasti parempi. Moottorina se 1.8 ei vaan oikein ollut kiva venettä raahatessa, voimaa saisi olla enemmän. - HNT - 20-11-2014 Discosta mulla ei suoranaista kokemusta ole, mutta Classic Rangesta kylläkin, tekniikaltaan noi on identtisiä. Ruostevikoja ton ikäsissä alkaa olemaan, mutta maasto-ominaisuudet luokkansa kärkeä, ja todella hyviä myös maantieajoon. Disco 2 alkaa olemaan jo aika härveli, itse katsellut vähän kauhulla vierestä niiden kanssa painineita. Ykköskoppaset luotettavalla ja yksinkertaisella tekniikalla. - -NewJuhani- - 20-11-2014 Tosta näkee pientä puuhastelu D1 sähttp://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125543 Ite tekemällä/teettämällä saa mitä haluaa/tarvii. Ei kai mikään 20 vuotta vanha voi olla uuden veroinen. Kaikissa ton ikäisissä maastureissa on enemmän tai vielä enemmän tekemistä. Moottorit on mitä on Lantikoissa, mut oisko sen huonompia kuin muisssakaan saman ikäisissä. Mätätyöt loppuu tekemällä. - -NewJuhani- - 20-11-2014 HNT Wrote:Disco 2 alkaa olemaan jo aika härveli, itse katsellut vähän kauhulla vierestä niiden kanssa painineita.. Toi on kyl totta! http://youtu.be/rDT2aP0PGgA http://youtu.be/g0-w6KouKmY - Kaitsu - 20-11-2014 HNT Wrote:Disco 2 alkaa olemaan jo aika härveli, itse katsellut vähän kauhulla vierestä niiden kanssa painineita. :mrgreen: http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?p=84829&highlight=#84829 - HNT - 21-11-2014 Ei tuo ole vielä mitään... - -NewJuhani- - 21-11-2014 HNT Wrote:Ei tuo ole vielä mitään... Valoitatko tätä vähän tarkemmin? - HNT - 21-11-2014 No ei noi Td5 moottorit kovin vakuuta, olipa tuo yksikin yksilö joka piti käyttää peräti kolmessa merkkiin erikoistuneessa ammattikorjaamossa kunnes tuli kuntoon. Rahaa paloi, sen arvaa jokainen. Jotenkin surkeita vikoja mun mielestä. Ruostehommat on sentään aika suoraviivaisia ja suurehkoinakin halvempia kun rikkinäiset moottorit... Sitten siihen vielä päälle noi ACE:t ym. Se on tietenkin osittain oma valinta haluaako ne pitää pelissä, mutta jos ei halua, niin aika vähän alkaa enää olemaan puoltoa D2 vs. D1. Mun mielestä. - Blenderhead - 19-12-2014 Voihan tuo olla, että meikäläisen D2:n kohdalla on jo huonoa tuuriakin, mutta ei ole helppo alku ollut tällä rakkaustarinalla ![]() Silti...on se vaan mukava ajaa ja jokin siinä lämmittää. |