Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Series hankinta neuvoja - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Yleistä keskustelua (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=17)
+--- Thread: Series hankinta neuvoja (/showthread.php?tid=4711)

Pages: 1 2

Series hankinta neuvoja - Landrooveri - 29-03-2015

Tervehdys arvon rover ystävät.Uutena harrastajana kysymyksiä liittyen lyhyen serieksen hankintaan. Mitä vikoja kannattaa huomioida, kun käy katselemassa mahdollisia projekti ehdokkaita..?

- series3kalle - 29-03-2015

Moro!

Akseleiden yläpuolella pohjaanlyöntikumien alta/seudulta löytyy usein mätää samoin runkoaisojen etupäästä puskurin kiinnike kohdista. Takana varmaan viimeinen metri on altteinta ruostevaurioille. Helppoja hitsata yksinkertaisten muotojen takia ja ei oo hirveesti rojua tieltä purettava jotta pääsee käsiks.

Voimansiirrossa on normaalistikin jonkin verran väljää. Ääniäkin kuuluu normaalisti. Jurina/tärinä vedättäessä suurella tod.näk. kardaanin ristikko viallinen mutta voi olla vakavampaakin.

Series 3:messa täys-synkronoitu vaihteisto ja vaihteiden kuuluu mennä suht siististi rekkamiehen hitaudella vaihtaen päälle ja pysyä päällä kun kaasuttaa ja moottorijarruttaa. Vanhemmissa series 1 ja 2(ja A) malleissa synkronointi vain kolmos-nelosvaihteella, joten joutuu opettelemaan välikaasun ja välipoljennan käytön 1-2vaihteella. Vaihteistosta heikompi on päävaihteisto ja niissä on yleensä aina jotakin vikaa, mutta saattaa silti toimia vuosia. Jakolaatikossa vanhemmissa malleissa on ohuempi väliakseli(näkyy kardaanikäsijarrurummun vieressä akselin pää joka tulee laatikon kuoresta läpi ja peltilirpakeella ja yhdellä mutterilla kiinni) joka saattaa olla kulunut. Ohuempi on n.28mm halkaisijalla, uudemmassa vahvempi paksumpi n.40mm.

Moottorista en osaa kertoa oikeestaan mitään, kun mulla oli nissanin kone joka hajos ja nyt työn alla disco 1Confuseden 200(t)di menossa serieksen keulalle.

Takaperämurikka saattaa olla huonokuntoinen ja vetarit myös, mikäli vakio pätkämallin taka-akseli (samanlaiset akselinkuoret kuin etuakselilla. Jos siltä löytyy takaa kantikas ja iso perämurikan kuori niin on ns.salisburyn akseli jonka joku on sinne vaihtanut pitkästä mallista. Se on vahva)

Muut saa täydentää. 8)

- Landrooveri - 30-03-2015

Tjaa ei nämä olekaan ilmeisesti niin vahvoja,kun olen luullut.
Series 2 tai 3 mahdollisesti bensa moottorilla ajatuksissa,mut onko niissä paljon eroa..?
Näitten alkuperäis moottori vaihtoehdoista oikeen kans mitään kunnollista tietoa tunnu löytyvän,kun näkyy olevan dieselillä ja bentsiinillä vai enkö osaa etsiä :?:
Mikäli kuitenkin tulee sopiva diesel vastaan niin minkälaiset kulut pätkässä vuodessa suurinpiirtein..?

- Kaitsu - 30-03-2015

Landrooveri Wrote:Näitten alkuperäis moottori vaihtoehdoista oikeen kans mitään kunnollista tietoa tunnu löytyvän,kun näkyy olevan dieselillä ja bentsiinillä vai enkö osaa etsiä :?:

Tuolta perustietoja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_Series

ja lisää löytyy ulkomaan sivuilta.....

http://www.lrfaq.org/IDAR/SeriesII.html

Pitäisi päästä alkuun

:wink:

- Allu - 30-03-2015

Landrooveri Wrote:Tjaa ei nämä olekaan ilmeisesti niin vahvoja,kun olen luullut.
Haloo, Seriekset ovat 30-50 vuotiaita kulkuvälineitä :o

Näissä näkyy olevan aikast paljon tilaa lokareissa vakiona, joten kuinka suurempaa rengasta sinne saa mahtumaan ilman korotuksia tms. Mitään tosi offia ei olis tarkoitus ajaa vaan enimmäkseen erästely käyttössä olis,mut renkaat sais olla sellaiset sopivasti suuremmat.

Allu Wrote:
Landrooveri Wrote:Tjaa ei nämä olekaan ilmeisesti niin vahvoja,kun olen luullut.
Haloo, Seriekset ovat 30-50 vuotiaita kulkuvälineitä :o

Juu ymmärrän ja se vanhuuden tunne niissä onkin sitä hienointa :wink:

- Pertsa - 30-03-2015

Suurimmillaanhan sinne saa ängettyä tällaiset 130-tuumasen defen vanteet.
Jos maastossa aikoo ajella tässä ei ole mitään järkeä, kääntösäteestä tulee vielä kauheampi.

[Image: Parksy130RimsX900.jpg]

Pätkäänhän voi istutella pitkän mallin himpun verran isommat vanteet. Tuskin sitä isompiin on järkeä mennä.
Jos ihan erästelykäyttöön menee auto niin olisiko defe parempi vaihtoehto? Seriekset on jo pääasiassa harrastekamaa, eikai näillä kukaan ainakaan vakiona tosissaan ajele :lol:

Ja moottoreista... diesel tai bensa, molemmat ovat nykymittapuulla rajusti alitehoisia. Meikäläisellä on 2A mallissa S3Confuseden "tehokkaampi" bensa ja sen saa rääkättyä tuonne 105 kilometrin huippunopeuteen. Todellisuudessa sillä ei voi ajaa kuin 80km/h. Ja polttoainesiiniä menee sen 12-13L satasella... ainakin välillä tuntuu menevän enemmän

Maastoliikkuvuushan on vakionakin ihan kiitettävä, meikäläisellä on ollut kyydissä 9 aikuista miestä _erittäin_ huonolla metsäautotiellä ja iloisesti kulki. Myös paikoista joissa moderni katu"maasturi" kakisteli pelkän kuljettajan kanssa.

Erot series II ja III mallin välillä peruskäyttäjälle
-Laatikon synkrot
-SIII enemmän muovia aka. ritilä ja kojetaulu
-SIII saatavuus helpompi

Näin mielestäni?

Defet vaan niin kalliita :?

- Racingrabbit - 31-03-2015

Kannattaa käydä koeajamassa jotain liikenteessä olevaa Seriestä,ennenkuin edes alkaa etsimään projektia.
Niitten ajo-ominaisuudet ja matkustus mukavuus on oikeasti kuin 60-luvun traktorista.
Ettei vaan tule pettymystä....

- Kaitsu - 31-03-2015

Racingrabbit Wrote:Kannattaa käydä koeajamassa jotain liikenteessä olevaa Seriestä,ennenkuin edes alkaa etsimään projektia.
Niitten ajo-ominaisuudet ja matkustus mukavuus on oikeasti kuin 60-luvun traktorista.
Ettei vaan tule pettymystä....

:lol: muistan kun annoin Juniorin ekan kerran kokeilla ajaa Serieksellä (ajanut vain uudempia autoja), niin ei meinannu edes löytää vaihteita SIIIConfusedta (vaikka tässähän on jo 1 ja 2 synkrotkin) :mrgreen: mainitsematta tehostamatonta ohjausta ja hmm.... jarruja :wink: , mahtavaa lämmityslaitetta, tuuli ja vesitiivistä melutonta ohjaamoa :mrgreen:

Itse tottunut ajamaan vanhemmillakin aikanaan, joten ei ollut yllätys, mutta olet oikeassa, että kannattaa tosiaan varmistaa tämä ominaisuuspuoli, että tietää mihin on ryhtymässä. (auto ei ole ns. "kermap*rseille")

EDIT: Plussaa on, että noita saa oikeasti AJAA, ei ole mitään avustuslaitteita, I like 8)

- Landrooveri - 31-03-2015

Juu en ole ajanut,mutta youtubessa katsellut videoita ja olen huomanut näiden ominaisuudet. Itseasias kunnon maasturin pitääkin olla wanha ja kankea/karu ja siinä on sitä jotain hienoa vanhan ajan tuntua. Eihän monikaan aloittelija lähde edes traktoria ajamaan tuosta vain kunnolla eli vaatii sekin hiukan totuttelua ennenkun ajaminen ja käyttö alkaa sujumaan ilman ongelmia puhumattakaan vielä pelto hommista :wink: Eikä olis aikomus pitkiä matkoja ajella,kun max.5-20km siirtymää kotoa erästely maille ja jotain hupi ajelua kylillä.

- series3kalle - 31-03-2015

Quote:Tjaa ei nämä olekaan ilmeisesti niin vahvoja,kun olen luullut.
MIKÄ MUU AUTO ON AJOSSA 30-50v ikäsenä?

Juu koeaja ihmeessä ennenku päätät. Minä henk koht oon niin pervo että pidän tätä parhaana kulkuneuvona kun on niin yksinkertanen ja toimii vaikka metsätraktorina.

Ajattelin kertoa mitä kaikkea "pientä" saattaa olla tiedossa. Itellä täl hetkel vaihteistoremontti ja koneen vaihto.

Disko 1 kone pultttaa suoraan serieksen vaihteistoon jos uudempaa konetta haluaa, se mullakin työn alla.

Vai et on seriekset niin kamalia vehkeitä :o . Pitääköhän sit odottaa viel 5-10vuotta et josko jostain joku defe projekti putkahtaa edukkaasti esiin,kun mielestäni erästely autoon turha lyödä suuria rahoja kiinni pienen käytön vuoksi. Tosin meneehän vanhan kunnostukseenkin rahaa,mut liekö niin paljoa mitä defet maksaa jo paljon ajettuinakin. :wink:

- Kaitsu - 31-03-2015

Landrooveri Wrote:Pitääköhän sit odottaa viel 5-10vuotta et josko jostain joku defe projekti putkahtaa edukkaasti esiin,kun mielestäni erästely autoon turha lyödä suuria rahoja kiinni pienen käytön vuoksi.

Ei tietenkään kannata! Seriestä vaan kehiin, tosimiestä (erämiestä) ei karut pelit pelota :wink:

Mutta on hyvä kyllä varautua "halvan projektin" kanssa korjauksiin, osat on kyllä halpoja Briteistä tilaamalla ja jos työkalut/hitsi pysyy kädessä, eikä ole kymmentä peukaloa tai se yksi ihan keskellä käpälää, niin koeajolle ja kaupantekoon vaan rohkeasti 8)

Kaitsu Wrote:
Landrooveri Wrote:Pitääköhän sit odottaa viel 5-10vuotta et josko jostain joku defe projekti putkahtaa edukkaasti esiin,kun mielestäni erästely autoon turha lyödä suuria rahoja kiinni pienen käytön vuoksi.

Ei tietenkään kannata! Seriestä vaan kehiin, tosimiestä (erämiestä) ei karut pelit pelota :wink:

Mutta on hyvä kyllä varautua "halvan projektin" kanssa korjauksiin, osat on kyllä halpoja Briteistä tilaamalla ja jos työkalut/hitsi pysyy kädessä, eikä ole kymmentä peukaloa tai se yksi ihan keskellä käpälää, niin koeajolle ja kaupantekoon vaan rohkeasti 8)

Juu kyl sitä on tullut hitsi hommia tehtyä,kun japsi sj410 suzusta ollut kyse ja siinä piti hitsata monta monituista neliötä uutta peltii et sai kissanruokapurkin nippuun Smile Näissähän on korissa aika vähän korjattavaa,kun alumiinia suurimmaksi osaa. Rungon muodotkin aika yksinkertaisia. Kaikennäköistä muutakin tulee korjailtua/rakenneltua masinisti harrastuksen vuoksi eli pysyy työkalut kädessä.

- Pertsa - 31-03-2015

Täällä osaataan vaan suhtautua kriittisesti omiin harrasteautoihin. Ei ole mikään saksalaisauto herrarotu fantasia kaiken keskustelun yllä :lol:

Ihan kiva vehje tuo serieskin on ajella, itselläni toimii käyttöautona. Ajaisin enemmänkin jos vain rahat riittäisi. Aina meinaa tankatessa tulla kyynel silmään. Samalla polttoainemäärällä kun liikuttaisi vaikkapa W12 volkswagen phaetonia.

- Ratas - 31-03-2015

Itse olen ollut tyytyväinen tuohon omaan seriekseen, työmatka autonakin toimii ihan hyvin eli viikossa tulee n:550km ajettua jos tulee tuo valittua pihalta c-kadetin sijaan.

En tosin tiedä kuinka kamala sitten tuommonen orkkis tekniikalla on kun tähän minun versioon on laitettu marks adapterin setillä nissanin tekniikka orkkis jakolaatikolla. On myös laitettu ilmawebasto ja äänieristystä sopivasti. Minun mielestä oikein mukava mielen rauhoitin liikenteessä ja voi vaan hymyillä hätäisille työmatkalla. Ennenkaikkea serieksellä matkatessa unohtuu mobiiliaikakausi.

- oilywadder - 31-03-2015

Omia kokemuksia pätkäkolmosesta dieselistä:

-(erittäin) hidas
-(hirveän) meluisa
-vakiojousitus (erittäin) epämukava
-vetoisa
-(erittäin) kankea ohjaus
-ahdas kuskinpaikka
-usein erittäin ruosteinen alumiinien alta ja takaa
-hauska
-tyylikäs

Onkos missään tietoa tai joku täällä varmaan tietää pätkä kolmos serieksen vakio korkeuden ns.maasta katon korkeimpaan pintaan..?
Meillä suljettu autokatos ja pitäis tietää,että mahtuuko sinne sisään vai pitääkö katto tiputtaa pois,kun suurimmaks osaks tämmösissä pienemmissä tiloissa tapahtuu kunnostus työt.

- siipimies - 01-04-2015

Landrooveri Wrote:Onkos missään tietoa tai joku täällä varmaan tietää pätkä kolmos serieksen vakio korkeuden ns.maasta katon korkeimpaan pintaan..?
Meillä suljettu autokatos ja pitäis tietää,että mahtuuko sinne sisään vai pitääkö katto tiputtaa pois,kun suurimmaks osaks tämmösissä pienemmissä tiloissa tapahtuu kunnostus työt.
Ennen kuin joku viisaampi vastaa, mun entinen Defenderi oli vajaa 2,1m metriä takakulmassa isoilla mud terraineilla ja kevyellä korotuksella. Series selkeesti matalempi, varmaankin luokkaa 1,9-2m. Jouset ja renkaat vaikuttaa paljon. Oma S2 nousi jousien vaihdolla 5-10cm.

- DefeHKI - 01-04-2015

siipimies Wrote:
Landrooveri Wrote:Onkos missään tietoa tai joku täällä varmaan tietää pätkä kolmos serieksen vakio korkeuden ns.maasta katon korkeimpaan pintaan..?
Ennen kuin joku viisaampi vastaa, mun entinen Defenderi oli vajaa 2,1m metriä takakulmassa isoilla mud terraineilla ja kevyellä korotuksella. Series selkeesti matalempi, varmaankin luokkaa 1,9-2m. Jouset ja renkaat vaikuttaa paljon. Oma S2 nousi jousien vaihdolla 5-10cm.

Mulla kans Defe turvakaarien kanssa alle 2,1m, alla normirenkaat ja korotusjouset. Eli ainakin 2,1m pitäisi riittää.

- rami-mli - 01-04-2015

osta series, siinä on raha tallessa :lol:

- TAC68 - 01-04-2015

Tosta halpa "Defe" http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/7033346

Mulla on vastaava, mutta vielä vähemmillä äänieristeillä, jota saa kokeilla ettei yllätä Smile

Jontte

- Showman - 01-04-2015

Series alle vaan! Mulla työmatka ajossa tulee sen verran kilometrejä ettei siinä touhussa ole OIKEASTAAN mitään järkeä. ...mutta kun se kevät aurinko paistaa ja katto lentää nurkkaan, niin eihän sitä voita mikään Smile . Menemisen mukavuutta kyllä edesauttaa 200di, ylivaihde ja paras Land rover korjaamo mitä euroopasta löytyy.

Nyt jos hommaisin, niin ensimmäisenä ottaisin paljaalle rungolle ja hoitaisin kaikki "pikkurempat" samalla Kertaa. Onnea etsintään.

- Landrooveri - 01-04-2015

Nosto oven aukon korkeus ratkaisee ja se on suurinpiirtein 2.08m
Katoksen pituus 6m ja leveys noin 3m eli 18neliöö. Auto ja siitä kaikki purettavissa irti lähtevät osatkin vie oman tilansa joten aika ahdasta tulee :? Mönkkäri pitänee saada toiselle puolen tallia lämpimälle puolelle puutarhatraktoreiden sekaan,kun ei mahtuis olemaan lantikan seurassa.

- series3kalle - 02-04-2015

Ai niin. Jarrut kannattaa/(joutuu) avaamaan, pesemään(öljyt pois kengiltä),hiomaan kengät ja herkistelemään ennen katsastusta vuosittain. Kerran taisin mennä avaamatta ja hyväksytty tuli aika suurilla heitoilla just ja just. Mulla oli 15v. ajossa ennen nykyistä voimansiirtoremppaa niin että käsijarru piti avata mielellään päivää ennen leimaamista kun jakolaatikosta vuoti käsijarrurumpuun öljyä ja pito hävis... :lol:

- Ellunkana - 02-04-2015

Landrooveri Wrote:Nosto oven aukon korkeus ratkaisee ja se on suurinpiirtein 2.08m
Katoksen pituus 6m ja leveys noin 3m eli 18neliöö. Auto ja siitä kaikki purettavissa irti lähtevät osatkin vie oman tilansa joten aika ahdasta tulee :? Mönkkäri pitänee saada toiselle puolen tallia lämpimälle puolelle puutarhatraktoreiden sekaan,kun ei mahtuis olemaan lantikan seurassa.

Seriestä kun alkaa rakentamaan niin kannattaa pitää mielessä ns. kolmen sääntö: Tarvitset kolme kertaa niin paljon kuin olet ajatellut tilaa, aikaa ja rahaa.

- Landrooveri - 02-04-2015

Tuon mallinen rangekin ollut mielessä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Range_Rover_Classic

Tosin sais olla vähempi ruokasella koneella.

- Kaitsu - 02-04-2015

Landrooveri Wrote:Tuon mallinen rangekin ollut mielessä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Range_Rover_Classic

Tosin sais olla vähempi ruokasella koneella.

:lol: ei taida löytyä ellei itse rakentele....no diesel koneella vähän vissiin taloudellisempi