![]() |
|
series 109 paraboliset jouset - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14) +--- Thread: series 109 paraboliset jouset (/showthread.php?tid=5290) Pages:
1
2
|
series 109 paraboliset jouset - mti - 02-10-2016 Terve! On tullut vihdoin 8 vuoden kivirekiajelun jälkeen aika vaihtaa paraboliset jouset, uudet iskarit ja puslat seriekseen. Onko suosituksia mistä hommata laadukas paketti? T: Miki Re: series 109 paraboliset jouset - siipimies - 02-10-2016 Muutama vuosi sitten Karaasin Kimmo löysi jotkut ikivanhat ylimääräiset varaston perukoilta Korottivat väsyneisiin orkkiksiin nähden huomattavasti, vaikkei korotusjouset virallisesti olleetkaan. Tämä voi osittain johtua myös jousipakan ohuudesta. Ainakin takana kannattaa katsoa iskarit siten, että riittävät, jos perä vähän nousee. Pätkässä oli tasaisellakin iskareiden päähän asti nojaten. Nyt pätkässä Procompin pidemmät takaiskarit, omasta mielestäni aivan liian kovat, varsinkin tyhjänä. Toisaalta pituus tuo mukanaan erinomaiset ulosjoustot, jos sillä on merkitystä. Mikähän on hyvä vaihtoehto?Eiköhän noissa yleensä tule puslat mukana, vai olenko väärässä? Yleisesti ottaen suosittelen vaihtoa lämpimästi. Todella paljon miellyttävämpi kyyti. Kantavuuskin on erinomainen. Onko autosi Pickup vai SW? Re: series 109 paraboliset jouset - PN - 03-10-2016 Omassa 109 Pick-upissa on toimineet hyvin ihan Paddockilta tilatut Britpartin paraabelit. Kevyen perän takia on ihan aavistuksen kovat tyhjänä mutta toisaalta kantoivat suunnilleen 1000 kilon kivikuorman mukisematta. Nostavat tosiaan perää ylemmäs ja itse vaihdoin samalla myöskin pidemmät Pro-compin iskarit. Jos laadukasta (hintavampaa) hakee niin ainakin itse olen ymmärtänyt että Rocky Mountainin jouset on sellaisia http://rockymountainspares.co.uk/product-category/suspension/ Re: series 109 paraboliset jouset - rami-mli - 03-10-2016 en tiedä kenen valmistamat mun parapoliset on mutta mä laitoin 1TON mallin iskarit. taakse ehdottomasti ne jouston rajoitus remmit ettei revi iskarien korvia irti. remmit laitettu noin 5 senttiä pidemmälle kuin aiemmin. takanta otin yhden lehden pois kun oli aivan liian korkea peräpää. Re: series 109 paraboliset jouset - JT - 03-10-2016 Noin 4 vuotta sitten kyselin GB springsiltä kantavampia parabolisia etujousia, kun katsastuskonttorin vaaka näytti etuakselin painoksi n. 1040 kg. Onneksi konttorilla löytyi listoilta serieksen etuakselipainoksi yli 1000 kg:n lukuja, niin ei tarvinnut ruveta keskustelemaan katsastuskelpoisuudesta. Kirjoitin GB springsille ja kerroin Heysteeltä löytyvän etujousiin löytyvän version, joka kestää raskaankin etuvinssin painon. Vastauksen mukaan tuollaista mahdollisuutta heillä ei ollut. Joka tapauksessa, jossain vaiheessa GB springs lisäsi etu,- ja takapakkaan yhden lehden lisää. 2+1 eteen ja 4+1 taakse= HD paraboliset seriekseen tuon firman mukaan. Tilasin pari vuotta sitten GB springsiltä HD paraboliset ![]() Eteen laitoin Procompin +2" 88"takaiskarit ja pohjauskumin alle korotusta. Taakse Procompin +2" 109 takaiskarit ja pohjaanlyöntikumin alle korotusta. alusta joustaa ihan kohtuudella kun rajoitinremmit jätin pois. Jouset nostivat koria n. 2". Auto painaa n. 2500 kg ilman kuskia. Syynä tähän on varustelu ja paha tapa kerätä autoon tavaraa "kaiken varalta" :oops: Brittiforumeilla GB Springsiä kehutaan hyväksi ja kohtuuhintaiseksi. Omat jouset eivät ole ihan niin symmetriset toisiinsa nähden, kuin mainoskuvissa. Mutta nyt kahden vuoden jälkeen ei auton ryhti ole notkahtanut, ainakaan niin että sen huomaisin. Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 04-10-2016 Meikäläisen serieksen käyttö keskittyy pääasiassa jokapäiväiseen ajoon, metsäautoteille metsästys ja eräretkille. Harvemmin varsinaista maastoajoa jossa joustoja tarvitaan tai painavien kuormien rahtaamiseen. Eli lähinnä haen "mukavemmin" toimivaa jousitusta normiajoon. Ettei hampaat putoa suusta ja välilevyt pullistu, eikä koirat lentele kattoon monttuihin ajaessa :lol: Re: series 109 paraboliset jouset - JT - 04-10-2016 Yhdellä autolla koitan pärjätä. Pohjisnarttu on hyvin pysynyt edessä korotetulla "keskityynyllä" ja jos on tullut liian monttuinen polku, niin kuskin syli on ollut hyvä paikka hock:
Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 15-10-2016 JT Wrote:Noin 4 vuotta sitten kyselin GB springsiltä kantavampia parabolisia etujousia, kun katsastuskonttorin vaaka näytti etuakselin painoksi n. 1040 kg. Onneksi konttorilla löytyi listoilta serieksen etuakselipainoksi yli 1000 kg:n lukuja, niin ei tarvinnut ruveta keskustelemaan katsastuskelpoisuudesta. Tämä JT:n combo alkoi kiinnostaa. Ajatuksena mielessä on ollut korottaa seriestä 1-ton riipukkeilla ja jousenkorva muutoksilla sekä alle 255/85-16 renkaat, mutta jos 2" korotuksen saa aikaan helpommalla niin sitten kallistun tähän JT:n asetelmaan ja 255/85-16 pyöriin
Re: series 109 paraboliset jouset - JT - 16-10-2016 Huomio auton paino. Kevyempään kulkineeseen varmaan riittää vähempikin jousimäärä. Kommentti pohjautuu omiin GB springsin jousiin aika painavan auton alla. Eiliseltä käytännön esimerkki ja hieman alustusta siihen. Tein pari vuotta sitten peräkärryn lantikan takanavoilla. Lavan pohja on 1,3x2,5m ja laidat 50 cm korkeat. Kärry painaa 330 kg. Akseli on reilun metrin takalaidasta keulaan päin ja aisaa sen verran, että 6 m pitkä lankkukuorma ei ole takapainoinen. Eilen ko. kärryyn kuormattiin viisi hirveä. 2 emää ja 3 vasaa. Painoa noilla reilu 700 kg yhteensä. Harmi ettei tullut kuvattua tuota "kasaa". Auton perä ei painunut niin, että sen olisi huomannut vaikka aisapainoa oli aika reilusti. Parabolisten asennuksen jälkeen olin yllättynyt miten paljon vähemmän auto kallistui tiukoissa kurveissa. Joustoa silti löytyy enemmän kuin stanu jousissa. Kyllä kai tuo on kolukärry verrattuna kierrejousiin mutta kun ei tiedä paremmasta, niin ei sillä väliä Akseleiden ja jousipakkojen väliin tein kiilat, että sain kardaanien kulmat suurinpiirtein kohdalleen. Etukardaani oli muuten aavistuksen liian lyhyt 1ton riipuilla ja paroilla. Lisäksi jouduin leikkaamaan runkopalkkiin tilaa etukardaanille alasjoustoa varten. Eli loputon suo tämä "modaaninen". Mutta on se, niin hauskaa :lol: Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 16-10-2016 JT Wrote:Huomio auton paino. Oliko tuo kiilojen teko tarpeen? Siis muuttuiko kulma niin paljon ja haitallisesti jos akselit kuitenkin pysyvät vaakatasoon nähden normaaliasennossa eli jousien molemmat päät pysyvät toisiinsa nähden samalla tasolla. Kun olen ymmärtänyt, että silloin jos pelkät riipukkeet vaihdetaan pidemmiksi eikä kiinteään päähän tehdä muutoksia niin tällöin varsinkin edessä kulma menee päin peetä. Itellä siis tarkoitus riipukkeiden lisäksi muuttaa kiinteä pää suhteessa riipukkeisiin. Muistatko kuinka paljon jäi etukardaani vajaaksi? Saattaahan se olla, että tulee tehtyä nuo 1-ton muutokset eli riiput ja kiinteänpään runkomuutokset. Meinaan, että selviääkö etukardaanin jatkamisesta tekemällä laippojen väliin sopivan jatkopalan?
Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 16-10-2016 Itsellä tuo korotus homma kiinnostaa lähinnä siksi kun tulee tuo cedricin kone ja täytyisi saada koria nostettua ainakin sen 2" jottaei tarvitsisi alkaa suuremmin joustoj rajoittamaan. Cedrikin koneesa öljypumpun pohja kun tuppaa normaali alustalla ottamaan sisään joustoissa etuperän murikkaan kiinni. Ja toinen syy, että saa 255/85-16 gummit hyvin mahtumaan alle. Onko kellään täällä tietoa paljonko korkeampi tuo 1 ton on ja paljonko noissa 1 ton riipukkeissa on pituuseroa normi riipukkeisiin eli paljonko joutuu korottamaan jousien kiinteän pään kiinnityspisteitä, että akselit pysyy sennossaan? Re: series 109 paraboliset jouset - series3kalle - 16-10-2016 Mulla on kans pitkäs aika samat hilppeet ku JT:llä, tosin 2 lehtee eessä, 4 takana. Jos tuut käymään cedricmodauksen merkeissä, ni voit pällistellä samalla tuotakin konversiota. Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 16-10-2016 series3kalle Wrote:Mulla on kans pitkäs aika samat hilppeet ku JT:llä, tosin 2 lehtee eessä, 4 takana. Jos tuut käymään cedricmodauksen merkeissä, ni voit pällistellä samalla tuotakin konversiota. Eli nyt lähinnä kiinnostaakin että nostaako nuo hilppeet tosiaankin sen 2" pelkillä jousilla (vai onko ne riipukkeetkin pidemmät) jos pelkillä jousilla nousee sen 2" niin sitten helpottaa työn määrää huomattavasti Sitten ei tarvitse kuin gb springs jouset ja +2" procompit sekä vähän fylliä pohjaanlyöntikumien alle ja koneenkin voi asentaa vaaka-asentoon
Re: series 109 paraboliset jouset - JT - 16-10-2016 Kiiloja rupesin tekemään siinä vaiheessa, kun laitoin R380+lt230 paketin moottorin perään. Netin syövereistä löytyi tieto, jonka mukaan kardaanin nivelkulmat, jakis/perä tulisi olla 1 asteen sisällä samat. Tätä rupesin ihmettelemään, kun vaihteiston vaihdon jälkeen välillä 80-90 km/h alkoi täriseminen. Mutta eikös se niin mene, ettei kannata tehdä mitään jos laite toimii Itse "onnistuin" tekemään vaihteistomuutoksen niin, että kiilojen laittamisella ongelma katosi. Muistaakseni ajattelin, että n.25 mm:ä olisi tuo etukardaani voinut olla pidempi kun äärijoustossa etuvetoa käytti. Nyt on edessä reilusti pidempi ja takana reilusti lyhyempi kardaani, kun jakis siirtyi n. 100 mm:ä taaksepäin. Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 16-10-2016 JT Wrote:Kiiloja rupesin tekemään siinä vaiheessa, kun laitoin R380+lt230 paketin moottorin perään. Netin syövereistä löytyi tieto, jonka mukaan kardaanin nivelkulmat, jakis/perä tulisi olla 1 asteen sisällä samat. Ok. Mulla tuo vaihteisto pysynee toistaiseksi ainakin vakiona ja samalla paikalla. Vaihtelen nyt alkuunsa nuo jouset ja iskarit niin näkee riittääkö korotuksena. Helpottaa sitten tarvittaessa jatkosuunnitelmia
Re: series 109 paraboliset jouset - series3kalle - 17-10-2016 Etukardaani mulla pätkässä on vaihdettu pitempään (cerdrikin koneen ollessa kiinni). Kävi pikku fiba kun jousia vaihtelin ja spoorit loppu kesken... En muista mikä kardaani sinne sopi, koitan löytää pahvilootan ja tarkistaa. Se tais olla joku defen kardaani jossa isommat nivelristikot. Joutui tosin näyttämään vinkua ja viilaa että mahtuu pyörimään jakolaatikon kuoren vieressä... Pitkässä PP oli lyhentänyt ihan aavistuksen disco 1??? Kardaanin ulkoputkea ja siitä tehnyt passelin. Tohon pitäs vielä rasvanippa siirtää ja jonkinlainen suojakondoomi virittää. Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 17-10-2016 series3kalle Wrote:Etukardaani mulla pätkässä on vaihdettu pitempään (cerdrikin koneen ollessa kiinni). Kävi pikku fiba kun jousia vaihtelin ja spoorit loppu kesken... En muista mikä kardaani sinne sopi, koitan löytää pahvilootan ja tarkistaa. Se tais olla joku defen kardaani jossa isommat nivelristikot. Joutui tosin näyttämään vinkua ja viilaa että mahtuu pyörimään jakolaatikon kuoren vieressä... Ok. Hyviä tietoja. Eli siis disco 1:n kardaanista lyhentänyt liusta ulommaista putkea? Re: series 109 paraboliset jouset - JT - 17-10-2016 Itse lyhensin takakardaadin, josta tuli ihan tuurilla/taidolla hock: toimiva kardaadi. Etukardaani oli sitten toinen juttu. Aikani tappelin sen kanssa, Se kävi, jopa tasapainotuksella alan liikkeessä, koska alussa tuntui liukukin olevan jeti. Lopussa sitten tilasin kardaanin mittojen mukaan paremmin taipuvilla ristikoilla Briteiltä. Meinasi unohtua. Etukardaanin ristikot siinä modatussa orkkis kardaanissa olivat menneet hiukan äärirajojensa yli. Eli vakioristikoita olisi saanut hieman muokata notkeammaksi. Ainevahvuudet vain sitä luokkaa, ettei hiottavaa kovin paljon ole. Re: series 109 paraboliset jouset - series3kalle - 18-10-2016 Selvittelin aarreläjääni. FRC8386 ihan perus defe/disco tarvike etukardaani on vaihtoehto mikä mulla pätkässä. Pitkässä disco1 200tdi manuaalin etukardaani mista ulkoputkesta otettu vähän pois ettei oo liian pitkä. Kumpikin vaatii vinkua/rälläkkää. Ellei sitten defe mallista oo saatavana pienillä ristikoilla ja hyvillä kallistuskulmilla. Kuten JT:kin mainitsi niin varsinkin tarvikekardaanit tuppaa kykenemään aika loiviin kulmiin. Mulla on tästä 2 kappaletta kokemuksia, turauksia missä vinkua ja viilaa on saanu käyttää liikeradan lisäämiseks aika reippaasti.. Kun rupee korottamaan seriestä tämä tulee vastaan. Vakiokardaanit gkn/hardy spicerit mitkä mulla serieksessä ollu on huomattavasti parempi lähtökohta. Eli vaik lyhentäis takakardaanista etukardaanin ei oo mun mielestä huono idea, tosin jos joku jonkun vehkeen vakio-osa sopii heittämällä niin aina paras vaihtoehto. Ei sit tarvii aina turata uusiks ku menee mutkalle tai jotain . Comet:ista vois kans kysyy kardaanin modausta/uutta. Ei välttämättä hirveen kallis. Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 18-10-2016 series3kalle Wrote:Selvittelin aarreläjääni. FRC8386 ihan perus defe/disco tarvike etukardaani on vaihtoehto mikä mulla pätkässä. Pitkässä disco1 200tdi manuaalin etukardaani mista ulkoputkesta otettu vähän pois ettei oo liian pitkä. Kumpikin vaatii vinkua/rälläkkää. Ellei sitten defe mallista oo saatavana pienillä ristikoilla ja hyvillä kallistuskulmilla. Comet? Re: series 109 paraboliset jouset - DefeHKI - 18-10-2016 mti Wrote:Comet? Eiköhän tuossa tarkoiteta KO-MET Oy, Juvanmalmi... Re: series 109 paraboliset jouset - series3kalle - 18-10-2016 Juuri sitä. Sori huolimaton kun olin niin meni johonkin ihan väärille sivuille. Ko-met.fi Re: series 109 paraboliset jouset - series3kalle - 19-10-2016 Ja loppupäätelmänä voin todeta että ilmeisesti mun molemiissa serieksissä on siis "sama" kardaani... :lol: toinen disco1 original ja toinen jokin tarvike(qualparts) mutta samat ppituus/pulttimitoiltaan. Tarvikkeessa tosin on isommat ristikot ja pikkasen viilaamalla sitä/jakolootan ulokekorvaa sovitettu. Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 19-10-2016 Täytyypä alkaa metsästämään sitten Disco 1:n etukardinaalia
Re: series 109 paraboliset jouset - PP - 19-10-2016 Ko-Met:ille kun menee, niin pitää olla vähintään 750€ taskussa, muuten tulee hukkareissu. Mulla ei ollu.... Re: series 109 paraboliset jouset - series3kalle - 19-10-2016 Olitko aikeissa PP teettää uutta vai lyhentää vanhaa kun Ko-Metilla kävit? Re: series 109 paraboliset jouset - JT - 20-10-2016 Tiedoksi. Löysin hinnan kardaanille, jonka tilasin tuolta http://www.dandfltd.co.uk/ 207 £ rahteineen. Re: series 109 paraboliset jouset - PP - 20-10-2016 Olin aikeissa teettää uuden n. 30 cm pitkän sormenpaksuisen kardaanin yhdellä nivelellä turner vinssiin joka on sun autossa, että ei nyt ehkä niin hyvä vertailukohde
Re: series 109 paraboliset jouset - mti - 21-10-2016 Viitsisitkö series3kalle mitata kuinka pitkä suurinpiirtein sulla se disco 1 kardaani on 109 sä? :roll: :mrgreen: Tietäisi Hanes etsiä sopivan mittaista omista varastoistaan Tai jos PP muistaisi mitan?
Re: series 109 paraboliset jouset - PP - 21-10-2016 En koskaan mitannut sitä. Kokeiltiin vaan mitä tapahtuu ääri-sisäänjoustossa ja todettiin, että parasta ottaa varmuuden vuoksi pikkaisen pois ettei liuku pohjaa, muttei liikaa ettei boorit lyhene liikaa liussa. Orkkis kardaani pelitti siihen saakka kunnes yksi jousi katkesi edestä ja akseli siirtyi pikkaisen taaksepäin vasemmalta puolelta, sit se tuli ulos liusta kuolan niemimaalla joen ylityksessä ja teki muiston öljypohjaan... |