Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Disco 3 tai 4 - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Disco 3 tai 4 (/showthread.php?tid=5828)

Disco 3 tai 4 - castillo - 05-10-2018

Tervehdys. Vähän passiivisena oleillu foorumilla, päivittäin kuitenkin tsuumaillu framilla olevat aiheet.

Mutta alkanu mielessä vaivaan, josko defen kaveriks niskavammasena hankkisi ns. mukavuuskulkineenkin. Eli helposti ajettavan, automaattivaihteisen, turvallisen, istuimet korkealla olevan... Disco 3 tai jopa 4?!?!

Mielessä kovasti tietenkin näiden mahdolliset viat ja murheet. Niistäkin kuulee jotain. Toki en ole antanut niiden juuri aivojani rassata koska kuvitellu että defellä mennään tappiin saakka.

Mitä ajatelmia, kokemuksia tai tietoja viisaammilla näistä on. Onko joku moottori/aski/varustelutaso yhdistelmä parempi kuin "vältä tätä" vehjettä. Olen kovin hidas lähestymään aihetta. Defen hankinta otti puolitoistavuotta aktiivista vaihetta. Edelleen tykkään ku hullu puurosta ja tyytyväinen olen. Oikean puolen kehoni puolikuntoisuus vaam ajoittain saa haikailemaan sen automaattivaihteisen auton perään. Defestä sellaisia ei aikanaan löytynyt. Ei lie nytkään.

Nämä kolmos saati nelosdiscot ei vielä harrastepalstoja täytä vaikka kolmosten hintapuoli ei enää pelkästään rajottava tekijä olekaan. Mutta heräisikö tästä juttua ohjeeksi tai nuhteeksi.

Re: Disco 3 tai 4 - TimoV - 05-10-2018

Itse pyörittelin tätä ajatusta monta vuotta. Sopivaa järkihintaista RRää tai Discoa bensakoneella ei vain osunut kohdalle. Sitten kun normaaleissa henkilökulkineissa on tullut opeteltua ja hankittua merkkiin sopivaa korjauskalustoa diagnostiikkaa myöten, alennuin etsimään saksalaista tähtimerkkiä. Muutamaa koeajoinkin ja yksi suorastaan tipahti syliin puolikuntoisena kun tuttavan entinen pomo tarvitsi rahaa.

Ostettiin pois kun luotettiin että kuntoon se saadaan (hirveästi jarruherjoja kylmänä, takaovi jumissa, vänkärin peilin säädöt ei pelaa, alennusvaihteisto ei kytkeytynyt ymsyms. Ei pelottanut, kun koneen tiesin pomminvarmaksi. Pari päivää sitten sain jarruherjat pois ja auto on täysin ajokuntoinen. Mölli M113 kasikoneella. Kyyti on ihan herraskaista myöskin. Takaluukussa lukee ML55AMG.

Re: Disco 3 tai 4 - castillo - 06-10-2018

Olen tainnut tätä tarinaa hieman seurata mese-foorumilla Smile

Re: Disco 3 tai 4 - TimoV - 08-10-2018

Joo - siellähän sitä. Vielä pitäisi selvitellä polttoainemittaria, vänkärin peilin säätöjä, sekä koneen pientä rilahdusta kylmästartissa. Juu - jakoketjuja kiristin on vaihdettu. Pataa on vaikea rikkoa muuten kuin ajamalla katalysaattori/t tukossa...

Re: Disco 3 tai 4 - MakeG - 10-10-2018

Itsellä kanssa Defe päivittäisenä kulkineena ja kanssa muutaman vuoden pyörittelin ajatusta ton perheauton vaihtamisesta Discovery 3 tai 4 malliin. Kävin kerran yhtä kolmosta katsomassa, mikä jälkeenpäin tutkittuna olis ollut aika hyvä. Mutta en uskaltanut silloin vielä ostaa. Ostin sen sijaan 2006 mallisen GL 320 cdi:n.
Loistava laite ja parasta kyytiä koskaan. Mutta mielen perukoille jäi edelleen se Disco. Pari vuotta kurvailin geeällällä ja samalla opiskelin hieman lisää discoista. Mieleen tuli kuva viimeisten vuosien
Disco kolmosesta tai alkupään nelosesta. Loppupää nelosesta paranee mutta niitä on hyvin vähän ja ne sitten maksavat...
Muutama viikko takaperin löysin mielestäni hyvän nelosen ja kärräsin saman tien mersun vaihtoon. Pari viikkoa ajeltuani olen tyytyväinen. Paitsi että yksi asia on alkanut harmittamaan ja se harmittaa oikeastaan eniten. Että miksi en aiemmin vaihtanut. Big Grin

Re: Disco 3 tai 4 - castillo - 11-10-2018

MakeG post_id=101848 time=1539200041 user_id=3675 Wrote:... Loppupää nelosesta paranee mutta niitä on hyvin vähän ja ne sitten maksavat...
Muutama viikko takaperin löysin mielestäni hyvän nelosen ja kärräsin saman tien mersun vaihtoon. Pari viikkoa ajeltuani olen tyytyväinen. Paitsi että yksi asia on alkanut harmittamaan ja se harmittaa oikeastaan eniten. Että miksi en aiemmin vaihtanut. Big Grin
Kuulostaa hyvältä. Etenkin kun verrokkina GL, joka on kohtuu pätevä laitos... Mitä loppupään nelosten paraneminen tarkoittaa käytännössä. Ja mitkä vaivat kolmosia ja nelosia hiertää. Jollailailla ajattelen että nykyautot ovat merkistä riippumatta samalaisten häiriöiden kanssa korjaamoiden vaivoina. Mutta toki tyyppikohtaisiakin eroja takuulla on.

Re: Disco 3 tai 4 - arimatto - 11-10-2018

Siirryin Renault Lagunan ratista 3 discon hyttiin noin 2 viikkoa takaperin eikä kaduta yhtään vaikka vuositasolla käyttökustannukset tulee olemaan noin suurin piirtein saman verran kuin rellulla oli käypää arvoa. Auto on sisäänajettu 380tkm, manuaali laatikolla ja tdv6 koneella. Kajuutassa istutaan korkealla ja tunnelma on kuin kuorma-autoa tai muuta työkonetta ajaisi, mikä on ehkä se mikä itseeni vetosi eniten :lol:

Ostohetkellä auto ja kaikki sen varusteet alennusvaihteita myöden tuli käytyä läpi ja todettua toimiviksi, mikä on aika harvinaista näin paljon ajetulle autolle oli sitten kyseessä mikä tahansa merkki. Kuitenkin muutama päivä hankinnan jälkeen huomasin kytkimen painalluksen ylävaiheessa kuuluvan rahinaa. Edellisistä kokemuksista lähinnä vag- ja pas-konsernien tuotteiden kanssa tiesin kyseessä olevan vauhtipyörävian ensimmäiset oireet.. Kysyin vauhtipyörä+kytkin-remppaa paikallisesta merkkihuollosta ja arvio oli noin 2-3 tuhatta euroa. Hiukan selvittelin ja tuumailin josko se olisi itse punnattava uusi vauhtis ja kytkin paikalleen kunnes sain eräältä pieneltä korjaamolta tarjouksen n. 500 euron pintaan töille, mutta osat päätin hankkia itse koska ne olisivat heidän kauttaan kustantaneet noin 1200 euroa. Virosta tilailin palikat ja niille hinnaksi jäi lopulta 550e, mikä ei ole juurikaan enempää mitä perus passattiin maksaa vastaavat osat.

En nyt sitten tiedä onko tämä varoittava esimerkki vai opettava kokemus mutta edelleenkin olen hankintaani tyytyväinen, koska kytkimet ja vauhtipyörät on nykyautoissa kuluvia osia mitä pitää vaihdella, eikä kyseinen remppa tullut maksamaan tähän laitteeseen enempää kuin perus passattiinkaan niin mikäpä tässä körötellessä 8)

Re: Disco 3 tai 4 - MakeG - 21-11-2018

castillo post_id=101855 time=1539265744 user_id=3938 Wrote:
MakeG post_id=101848 time=1539200041 user_id=3675 Wrote:... Loppupää nelosesta paranee mutta niitä on hyvin vähän ja ne sitten maksavat...
Kuulostaa hyvältä. Etenkin kun verrokkina GL, joka on kohtuu pätevä laitos... Mitä loppupään nelosten paraneminen tarkoittaa käytännössä. Ja mitkä vaivat kolmosia ja nelosia hiertää. Jollailailla ajattelen että nykyautot ovat merkistä riippumatta samalaisten häiriöiden kanssa korjaamoiden vaivoina. Mutta toki tyyppikohtaisiakin eroja takuulla on.

Unohdinpas tämänkin ketjun....
Loppupään Disco nelosissa varustelu on käsittääkseni kattavempi joka tasolla. Viimeisimmissä löytyy 360 kamerat yms muut tingeltangelit jotka on nykyään monessa muussakin. Kestävyyspuolella jotain pieniä muutoksia läpi mallisarjan, mutta samat tyyppiviat on luullakseni 3 ja 4 sarjassa. Eli alustan puslat ja ilmajousituksen pienet ja isot häiriöt. Netistä löysin suht pitkän listan erilaisista vioista jotka käyttäjät ovat raportoineet. Ihan hyvä lista. Useampi A4 sieltä tuli. Vähän mietin että onkohan kaikissa autoissa sama, ja kokeilin laittaa hakuun vaikkapa jonkun yleisen uuden Skodan. Lista oli lyhyempi, mutta hyvin pitkälle samantyyppisiä vikoja niissäkin.

Nyt on tullut ajettua useita tuhansia ja ihme kyllä se alun "waaaaau" efekti ei hävinnyt. todella hyvä ajaa, lämmin ja mukava. Vakionopeussäädin on herkempi kuin missään aiemmassa, yrittää pitää turhan tehokkaasti nopeuden samana. Pienemmissä nopeuksissa vähän aaltoileva, mutta 80 ja siitä ylöspäin loistava. Polttoainesäiliö vois olla isompi. Tässä on kait 80 litraa. Saisi olla 100 tai yli.

Re: Disco 3 tai 4 - series3kalle - 22-11-2018

Mä oon ollu tyytyväine pätkä serieksen tankkiin, samoin polon. Halpoja autoja ajella. Tankkiin kun ei saa millään menemään edes 70€ tankatessa... :mrgreen: