Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Kosteudenpoisto autosta - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Muuta keskustelua (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=16)
+--- Thread: Kosteudenpoisto autosta (/showthread.php?tid=5872)

Pages: 1 2

Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 07-02-2019

Laitan nyt tämmösen topikin, jos vaikka saatais vinkkejä miten lantikan ikkunat pysyis hieman paremmin huuruttomina.

Hankin meidän käyttö autoihin (series ja polo) "pingi" merkkisen mikrossa kuivattavan kosteudenpoistajapussin . Auttaa kyllä polossa ainakin! Noita kannattais vaan hankkia vaikka 3-4 yhteen lantikkaan, niin ois tehoa. Hinta n.9€/kpl. Toi 300g käteen sopiva pussi kykenee imemään n.85g vettä, jos antaa sen täyttyä rauhassa. Kannattaa tosin useammin kuivata mikrossa. Pussin päällä on indikaattori, joka kertoo millon tars mikrottaa. Keittiövaalla on kiva ihmetellä miten paljon vettä tuohon on imeytynyt...
Mä oon kuivannu 6+3(+2)min mikrossa välillä ottaen ulos mikrosta haihduttamaan kosteuden. 600watt teholla. Ja noiden lämmitysten välissä taukoa, ettei pussi sula puhki, niinku mulla toinen teki... Kokeile vaikka tota ja kerro auttaako.

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 07-02-2019

Ja tuo pussihan on hyvä harrasteautoon, joka seisoo kauan käyttämättä. Series sateessa, eli ei katon alla, tosin homehtuu yhdestä pussista huolimatta, kun sisään satavan veden määrä on valtava. Nimimerkillä pers hommees... Penkki kukkii...

Re: Kosteudenpoisto autosta - Kaitsu - 08-02-2019

No laitetaan tämä omakin tähän tuolta harmitusketjusta:

Mulla Defessä ja muissakin kaukalomatot (helppo kipata moskat, vesi/lumi ulos), ei oo kalliit Tokmannilla. Pätkädefessä wind deflectorit sivulaseissa, voi jättää akkunat pikkasen auki talvellakin kun jättää parkkiin > lämpötila tasaantuu nopeemmin eikä tuu kondenssia niin pahasti. Sillon kun siesovat pidemmän aikaan oon käyttäny niitä Motonetin ja Bilteman kuivapalloja/kuivaimia, niihin saa vaihtopusseja ostettua.

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 08-02-2019

Mä tykästyin ideaan tosta mikroaaltouunissa ladattavasta Pingi -mallista, niin ei tarvii ostaa niitä patruunoita mitä jotkut kuivaimet käyttää. Miten usein joudut patruunoita vaihtamaan?

Se riippuu niin paljon säästä, onko miten kylmää/kuumaa/sateista/kosteaa. Mutta kyllä ne mun mielestä useamman kuukauden kestää.
Välillä pitää tietysti käydä kaatamassa siitä kulhosta vesiä pois, tuntuu että jos unohtaa niin sitten kuluvat nopeammin.

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 08-02-2019

Motonet ja fixuspuljut näyttää myyvän tota mm.

Noita on saanu välillä tarjouksessa oliko kympillä kolme tai jotain
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja
Täyttö 3kpl:https://www.motonet.fi/fi/tuote/605320/Kosteudenpoistajan-kuivatabletti-450-g-3-kpl

Veneessä ollut tollanen isompi:https://www.motonet.fi/fi/tuote/605324/Kosteudenpoistaja-Maxi-Plus

Pari tollastakin on parissa autossa:https://www.biltema.fi/koti/siivoustuotteet/kosteudenpoistajat/kosteudenpoistaja-2000019534

Edit: tossa toi Kallen käyttämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/PINGI-Kosteudenpoistaja-Auto-300-g

Re: Kosteudenpoisto autosta - solihull - 09-02-2019

Jos auto on arvokas eikä ole lämmintä tallia niin sitten vaan kellarilämmitin tai vastaava sulanapitolämmitin sisälle. Mielellään joku pieni puhallin myös että ilma kiertää.
TT

Re: Kosteudenpoisto autosta - jomppe - 09-02-2019

Tähän jatkoksi tuo sama tuolta toisesta ketjusta,
Pari päivää puhaltava lämmitin tai kaksi sisälle ja kerran tunnissa tai kahdessa kaikki ovet auki että jäähtyy ja vie lämpimän ilman mukana kosteutta pois.
Discoon vuoti syksyllä vesipöntöstä 10l vettä sisälle ja ikkunat kans huurtui ja jäätyi sisältä kun pakkaset alkoi.
Kuivasin kahdella auton sisätilalämppärillä kerrotulla tavalla ja nyt lasit pysyy sisältä kuivana. Ilmastointi myös aina päällä.

Re: Kosteudenpoisto autosta - Teppo - 09-02-2019

Työskentelin n. 20 suotta sitten heikkosähköalalla ja valvontakameroiden koteloiden sisään laitettiin silikageeliä minigrip-pussiin ja pussiin tökittiin rautalangalla reikiä joista kosteus pääsi imeytymään sisään. Väriä vaihtavat ja kuivattavat kuivaimet sisältävät yleensä kallista silikageeliä. Jotkut kissanhiekat on tietääkseni tehty silikageelistä ja kilohinta jää varsin kohtuulliseksi autotarvikkeena myytävään verrattuna.

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 09-02-2019

Toi pingi maksaa kerran sen 10€/kpl ja sitten sitä vaan kuivaillaan tarpeen mukaan mikrossa. Lähes ilmaista alkuinvestoinnin jälkeen.. :roll:

Vähän yli vuoden oon nyt käyttänyt samaa pussia polossa ja toista lantikassa.

Re: Kosteudenpoisto autosta - Teppo - 09-02-2019

Tuossa Pingissä on tosiaan lämmityksen kestävä pussi helpottamassa käyttöä. Täytyykin tutkia tuotetta kun seuraavan kerran käyn Motonetissa.

Tee se itse ratkaisuihin pari materiaalilinkkiä:

https://www.tokmanni.fi/kissanhiekka-5-l-silica-6438114229415
https://www.tokmanni.fi/kissanhiekka-15-l-silica-6438114229422

Re: Kosteudenpoisto autosta - timo999 - 09-02-2019

solihull post_id=102433 time=1549710613 user_id=120 Wrote:Jos auto on arvokas eikä ole lämmintä tallia niin sitten vaan kellarilämmitin tai vastaava sulanapitolämmitin sisälle. Mielellään joku pieni puhallin myös että ilma kiertää.
TT
Näillä linjoilla minäkin olen mennyt. Serieksessäni on puhaltava lämmitin takapenkillä (oiskohan ~100W teholla). Ajastimen kautta ko. laite puhaltaa 2 tuntia aamulla ja tunnin illalla. Yhtä kattoräppänää olen pitänyt auki, että höyryt pääsee ulos safarikaton välitilaan.

Onks toi semmosta toi silica kissan hiekka että voi kuivata mikrossa? Tosta sais hyvän 15 litrasen säkin piskuisen 300g säkin tilalle.. :mrgreen: :lol:
Imis kerralla Saharan seriekseen sisälle... :lol:

Re: Kosteudenpoisto autosta - hanes - 11-02-2019

Laitoin aiheeseen löyhästi liittyvän uuden topicin tuonne .

Re: Kosteudenpoisto autosta - Teppo - 18-03-2019

Nyt on kokemuksia kissanhiekkana myytävästä silikageelistä.

Ostin Motonetista indikaattorivärillä varustetun pingi-pussin ja Tokmannilta 5 litran eli n. 2,1kg pussin valkoista silikageeliä. Laitoin ainetta kahteen vanhaan sukkaan, pussit autoon ja kun pingi-pussi vaihtoi väriä kuivasin kaikki mikrossa.

Pingi: 399g -> 359g => -40g
Sukka 1: 228g -> 206g => -22g
Sukka 2: 258g -> 231g => -23g

Auton ilmatilasta poistui 85 grammaa vettä

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 18-03-2019

Mun Pingit kuivatan ensin ohjeen 6min@600W, sitten ulos mikrosta ritilälle haihtumaan. Sitten 3min ja haihtumaan. Sitten tarvittaessa vielä 2min ja haihtumaan. Lopputuloksena pussin pitäis olla 300g painoinen kuivana. 8) +- 2g noin.

Ja siis jos noi on samanlaisia kun mulla.
Mä onnistuin saamaan painon nousemaan muistaakseni 386g:n kun pidin pussia serieksen säilmassa ehkä n.1kk syksyllä.

...mut on toi sun koe aika linjassa! Jos arvioi että sukkien sisällä on vähemmän kamaa , ni suhteutettuna siihen on lopputulos suunnilleen sama, eikö?
Eli nyt sitten 2kg sukkaa hankkimaan.... :mrgreen: ...ni on kumma jos ei series kuivu... :lol:

Re: Kosteudenpoisto autosta - Teppo - 18-03-2019

Kuivasin pusseja vuorotellen 2 min. pätkissä. Seuraavalla kerralla täytyy ottaa ritilä käyttöön niin pussit pääsee kuivumaan joka suuntaan. 2 x 3 min. lämmitys on varmaan tehokkaampi kuin käyttämäni 3 x 2 min.

Ja kuivapaino ennen aloitusta, ni tietää mitä on kun on kuiva.

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 08-01-2020

Ostin joulun aikaan Motonetistä pari kuivainpussia lisää. Nyt olivat AX4 merkkisiä 350g kuivapainon omaavia pusseja. N.6€/kpl.
Huomasin harmikseni kotona, että näitä EI SAA kuivata mikrossa, vaan patterin päällä 24h ( Confusedhock: ) tai max 30min uunissa 70-80 asteessa.

Laitoin serieksen seisomaan autokatokseen sateelta suojaan. Noin Parin viikon aikana oli kumpaisenkin pussin paino lisääntynyt 350g->480g, eli aika mojovasti ovat vettä imeneet! 1,3dl/pussi.

Eikun kuivaamaan: pistin ohjeen mukaan uuniin. 30min jälkeen oli kosteutta poistunut 3g!!! WTF! No, lisäsin aikaa....4tuntia myöhemmin 60g oli kumpaisestakin pussista kosteutta poistunut. Vaimon otsa rupes tässä vaiheessa hieman madaltumaan, joten lopetin kuivaamisen.

Rohkaisin mieleni nyt aamulla kun vaimon silmä vältti. Ja mikroon... Pussien materiaali on täysin erilaista kangasta kuin Pingin, joten silmä kovana seuraamaan mitä tapahtuu.... Uskaltauduin ensin vain minuutin pistää 600w:illa aaltoa pussiin. Nou hätä! Huomasin sopivan kuivausajan olevan 3min per pussi 600watt teholla. Sitten pussi aina ritilälle tiskipöydälle haihduttamaan ennen uutta lämmitystä. Mikron lautasta jäähdyttelin myös joka välissä, varsinkin kun vuorotellen kahden pussin kuivausta kuumentaa sitä aika lailla ja pelkäsin sen sulattavan muuten lopulta pussin rikki. Keittiövaan kautta tarkkaillen uusintaa sitten kunnes 350g on pussin paino. Että näin. Big Grin

Re: Kosteudenpoisto autosta - Kaitsu - 08-01-2020

Mulla on tuolla edellisellä sivulla mainittujen "kuivapallojen" lisäksi ollu myös nyt pari tollasta mikrossa kuivattavaa:

https://www.puuilo.fi/Bolt-Off-Kosteudenpoistaja-autoon-350g?gclid=CjwKCAiAmNbwBRBOEiwAqcwwpcU8wzpq7FRPl6P-3uHcOfHyVxkFisqgiJxks3GXZ-DnPxuepDe4ZhoC32wQAvD_BwE

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 08-01-2020

...sen verran vielä edelliseen postaukseen liityen: kun pussi lähenee kuivaa olomuotoa (n.360-370g) kannattaa varmaan lyhentää lämmitysaikaa 2minuuttiin. Toisen pussin rakeet tuntuivat liimaantuneen toisiinsa hieman paakuiksi, kun pussejani hypistelin... :mrgreen: Ilmeisesti lämpes aavistuksen liikaa loppusuoralla....

Re: Kosteudenpoisto autosta - Kaitsu - 08-01-2020

series3kalle post_id=109485 time=1578495349 user_id=219 Wrote:Toisen pussin rakeet tuntuivat liimaantuneen toisiinsa hieman paakuiksi, kun pussejani hypistelin... :mrgreen:

Tota vois konsultoida myös emännältä jos haluaa varmuuden :mrgreen:

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 30-10-2020

Syksy on saapunut. Pitkä Series kun on ollut jo pitkään seisonnassa pihalla, niin sen sisälle kertyy jostain syystä vettä...?
Toissapäivänä kaavin ikkunalastalla, en ikkunoita, vaan takatilan katosta kondensoitunutta vettä (sileä alupinta) takatilan lattialle pressun päälle ja valutin siitä takas pihalle...
Kaksi kuivainpussia autossa sisällä, mutta niiden mikrossa kuivaus jäänyt turhan harvaksi. Ja vettä on kuskin ja hantin lattialla kuitenkin aina lammikko, joten on niillä töitä kuivattamisen kanssa... 8)

Re: Kosteudenpoisto autosta - -NewJuhani- - 31-10-2020

series3kalle post_id=110643 time=1604091641 user_id=219 Wrote:Syksy on saapunut. Pitkä Series kun on ollut jo pitkään seisonnassa pihalla, niin sen sisälle kertyy jostain syystä vettä...?
Toissapäivänä kaavin ikkunalastalla, en ikkunoita, vaan takatilan katosta kondensoitunutta vettä (sileä alupinta) takatilan lattialle pressun päälle ja valutin siitä takas pihalle...
Kaksi kuivainpussia autossa sisällä, mutta niiden mikrossa kuivaus jäänyt turhan harvaksi. Ja vettä on kuskin ja hantin lattialla kuitenkin aina lammikko, joten on niillä töitä kuivattamisen kanssa... 8)
Poraa reikä siihen lammikon kohdalle ja ajon ajaksi laitat siihen tulpan :lol:

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 31-10-2020

No perskules! Asennan siihen lavuaarin viemärin hajulukkoineen, ni ei tuu dieselin kärytkään sisään! :mrgreen: :lol:

Re: Kosteudenpoisto autosta - Kaitsu - 31-10-2020

Tänään meni uudet kosteudensyöjät palloihin kaikkiin ulkonaoleviin. 8)

Re: Kosteudenpoisto autosta - series3kalle - 27-11-2020

Kolme kuivainpussia asuu kiinteästi serieksessä. Vettä riittää silti, mutten ihmettele lainkaan kun sitä valuu sisään jalkatiloihin. Kuivausväliä täytyy koittaa muistaa tihentää. Paras keinohan on AINA pysäköidä lantikka nokka ylämäkeen (autokatoksen jälkeen), mutta tietysti kotipiha viettää aina väärään suuntaan, eli päinvastoin... :evil:
Olikos porukoilla hyviä kokemuksia tuuletusritilöiden lisäämisestä takatilan takaseinän yläkulmiin? Oon harkinnu tätä modausta, ni sais lämpösen kostean ilman ulos serieksestä sitä kautta.