![]() |
|
Vääntynyt raidetanko - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Muuta keskustelua (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=16) +--- Thread: Vääntynyt raidetanko (/showthread.php?tid=726) |
Vääntynyt raidetanko - JariJ - 01-12-2009 Katsastussetä löysi tänään autoa katsastaessani vääntyneen raidetangon ja ruostekohdan takapenkin turvavyön alakiinnityskohdasta eli hylky tuli. Onneksi ei mitään pahempaa, ruostevaurio on helppo korjata,mutta miten olette mahdollisesti oikaisseet vääntyneen raidetangon. Katsastussetä sanoi kyllä ettei ohjauksen osia saisi korjata vaan ne pitäsi vaihtaa uusiin,mutta lisäsi samaan hengenvetoon että eivät he voi tietää jos tanko on oikaistu hyvin ja maalattu ettei sitä uudesta erota. Toisaalta, maastossa kun ajelee,niin vahvistettu raidetanko voisi olla hyvä juttu. Saakohan niitä tehdasvalmisteisena ?. Autohan on RRC 3,5 EFI vm.1987. - Ahosensetä - 01-12-2009 Poistettu, syytä voi miettiä - lacrits68 - 01-12-2009 moi! http://www.qtservices.co.uk/region.asp?id=334 ja http://www.devon4x4.com/products_a/c109/steering-protection/0.html tai osta "tavallinen ja sille suojat, niin kyllä kestää! :wink: --Janne-- ps: ehti joku toinen ensin...! - JariJ - 01-12-2009 Moro ! Kiitokset vinkeistä ja linkeistä Antti ja Janne !. Täytyypä ottaa raidetanko pois viikonloppuna katsoa mitä sille olisi tehtävissä. Pahasti se ei ole mutkalla,joten luulen että oikaisu onnistuu,mutta vastaisuuden varalle täytyy vissiin tilata tuollainen vahvistettu malli. - lacrits68 - 01-12-2009 eikai vaan hajonnut viimekesän rynnistyksissä? - JariJ - 01-12-2009 Jep, siellähän se on tainnut vääntyä. Täällä kun ajoreitit ovat olleet siistimpiä. Luulen että se meni siinä mutalätäkössä pellon vieressä kulkevalla ajouralla,jossa kerroit että takarenkaani oli singonnut nyrkin kokoisia kiviä kohti taivasta, ainakin silloin kolahti johonkin. - lacrits68 - 01-12-2009 JariJ Wrote:Jep, siellähän se on tainnut vääntyä. Täällä kun ajoreitit ovat olleet siistimpiä. Luulen että se meni siinä mutalätäkössä pellon vieressä kulkevalla ajouralla,jossa kerroit että takarenkaani oli singonnut nyrkin kokoisia kiviä kohti taivasta, ainakin silloin kolahti johonkin. :lol: onneksi oli disco parkissa vähän taaempana! - nixu - 01-12-2009 onhan nuita välillä oijottu paikallaankin, liina johonkin auton etu/ takapuolelle "ankkuriin" kiinni ja oikaisee ajamalla. Tai vetämällä taljalla vetokoukusta. Vinssillä pylpyrän kanssa käy leikiten.. Ehkä helpoin kuitenkin siinä prässissä jos viitsii irrottaa. Nykyään tulee ajeltua ylöspäin vääntyneellä tangolla, ei tartu niin helposti kiinni esteisiin. - Allu - 02-12-2009 Defessä raidetanko on helppo oikaista montulla rautakangella
- Ahosensetä - 02-12-2009 Poistettu, syytä voi miettiä - Ahosensetä - 02-12-2009 Poistettu, syytä voi miettiä - niko - 02-12-2009 Mulla on ehjä raidtanko mennyt mutkalle, kun on ohjaustehostimella vääntänyt kiveä vasten. Omaa tyhmyyttä... - T€€MU - 02-12-2009 Kerran taittunut tanko taittuu seuraavan kerran helpommin... Ainakin jos ei ole vahviketta päällä. - kerosiini - 02-12-2009 Mulla taipu w123 mersusta raidetanko kun peruutin pienestä ylämäestä oikealle. Vissiin raidetangonpää jumitti? Rattaat osotti komeasti erisuuntiin :lol: - TimoV - 02-12-2009 Mulla meni komiasti solmuun viimesyksynä, kun talvi yllätti autoilijan... - No5 - 02-12-2009 Nyt kun puheeksi tuli, niin mun rrc haritus johtuu juuri tuosta ilmiöstä. Renkaat harittaa kymmeniä millejä ja syy selvisi, kun hitsailin lumenpukkimisvarustukselle keinuja. - JariJ - 01-01-2010 No niin, tänään hitsasin ruostevauriokohdan kuntoon ja oikaisin raidetangon. Raidetanko lähti yllättävän helposti irti, tosin apuna oli happi/asetyleeniliekki avittamassa muttereiden aukaisussa. Mielestäni kuumentaminen on kyllä kaikkein paras vaihtoehto vanhojen ja ruostuneiden pulttien ja muttereiden avauksessa. Itse raidetangon oikaisin antamalla sille lämpöä eli taipuneen kohdan kuumensin punahehkuiseksi ja sen jälkeen naputtelin pajavasaralla tangon suoraksi. Siitä tuli oikein hyvä, oikaisujäljet "naamioin" katsastusmiestä varten auton pohjasta löytyneillä mutakokkareilla,joita hankasin kuumennettuun kohtaan. Maanantaina nähdään kuinka katsastuksessa (jälkitarkastus) käy. - Ahosensetä - 01-01-2010 Poistettu, syytä voi miettiä - JariJ - 01-01-2010 Juu, pehmeneehän se, mutta tällä kertaa sillä ei ole merkitystä, suoruudella on,kun katsastussetä niin vaatii. Vahvistettu tanko on tulossa tilalle ja tämä "originaali" jää sitten varalle. - JariJ - 04-01-2010 Katsastus suoritettu, taas saa ajella joulukuun alkuun saakka
- Mikki3011 - 04-01-2010 Ahosensetä Wrote:Quote:Itse raidetangon oikaisin antamalla sille lämpöä eli taipuneen kohdan kuumensin punahehkuiseksi ja sen jälkeen naputtelin pajavasaralla tangon suoraksi.Tässä on nyt sellainen vaara, että materiaali on pehmennyt hehkutuksen vuoksi ja tanko taipuu uudelleen tosi helposti. Olen oikaissut kaikki tangot aina kylmänä. Ei vaara vaan fakta... Ja itse (jälleen kerran) suosin vakkari tankoja, koska sen saa oikaistua myös metsässä, HD kankea kun ei sitten taivuta oikein millään rikkomatta raidetangon päätä. Ja kun säädät(ät) aurauksia kohdilleen, niin ota tuo "varatanko" mukaan, on meinaan mukavampaa ajella kun tietää jotta auraukset ovat ainakin "sielläpäin" kuin se että haritusta senttikaupalla... Eikä säätöön kauaa mene, kun herkistää ne säädöt valmiiksi! - series3kalle - 05-01-2010 Käynyt mielessä "lehtijousesta" tehty raidetanko tai osa siitä... Ei ehkä katsastuslaillinen mutta mutta, jos vaikka taipuis ja palais ennalleen... Aatteita tästä? - JariJ - 06-01-2010 En tiedä,mutta tuntuisi että lehtijousiversio voisi taipua liiankin herkästi silloinkin kun ei pitäisi. - arska - 24-02-2010 Millaiset pyöränkulmat kuuluisi disco1 sä olla niinkuin tehtaan jäljiltä. Aurausta, nollassa, vaiko haritusta?
- Ahosensetä - 25-02-2010 Poistettu, syytä voi miettiä - T€€MU - 11-03-2010 Nyt en löytänyt sitä keskustelua missä oli puhetta raidetangon kierteistä. Eli jos teettää raidetangon tukevasta tavarasta, mitkä ne kiereet pitikään olla ?? Sen tiän et toinen on oik. ja toinen vas. Mutta ny ei saa käsiinsä niveltä mistä vois tarkistaa.. - Ahosensetä - 11-03-2010 Poistettu, syytä voi miettiä - T€€MU - 11-03-2010 Taas muistin väärin, epäilin millistä kierrettä ![]() Oon katellu että tuossa kaverin metallipajalla olis aika kovaa ja tukevaa ainesputkea jonka sisämitta olis aika passeli jos sen vain liu-uttaisi originaalin raidetangon päälle
- Ahosensetä - 11-03-2010 Poistettu, syytä voi miettiä |