Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
DEBET/CREDIT-kortit - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Yleistä keskustelua (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=17)
+--- Thread: DEBET/CREDIT-kortit (/showthread.php?tid=783)

DEBET/CREDIT-kortit - Ahosensetä - 06-01-2010

Vaikka yleisesti kannatan EU:ta, niin pankkikorttihomman se sai sotkettua ihan kokonaan. Hyvä suomalainen (ja luultavasti myös muissa maissa toiminut) paikallinen systeemi annettiin luottokorttiyhtiöiden haltuun, minkä seurauksena:
  1. Yritykselle tulevat kulut kasvoivat.
  2. Maksuviive lähes kymmenkertaistui.
Pankkikorttimaksuissa siirto tapahtuu seuraavana yönä ja pankin perimä korvaus on 10 sentin luokkaa. Uusilla DEBET/CREDIT-korteilla Luottokunnan provisio on huomattavasti suurempi ja maksuviive on yli viikon.

Turun Pajalla emme toistaiseksi voi ottaa vastaan
  • Luottokortteja
  • VISA Electron-kortteja
  • Uusia DEBET/CREDIT-kortteja
Vanhemmat kortit toimivat, jopa osa niistä, joissa jo lukee DEBET/CREDIT. Tampereella ei ole korttimahdollisuutta lainkaan.

Mitä kokemuksia aiheesta muilla?

- JariJ - 06-01-2010

Ei vielä kokemuksia,mutta äkkiseltän tuntuisi siltä, että meikäläinen siirtyy takaisin käteisen käyttöön. En omista muita kuin Visa/pankkikorttiyhdistelmän.
Korttiaikaan kun aikoinaan siirryttiin,niin mainostettiin ettei siitä tule mitään lisäkuluja käteisrahan käyttöön verrattuna.
E-baysta olen tilannut osia Käkkylään ja maksanut PayPal:n kautta. Ainakin toistaiseksi se on toiminut hyvin ja suoritus on ollut nopeasti myyjän tilillä. Nettikauppaan oiva ja turvallinen maksutapa, tosin luottokorttihan pitää silloin omistaa.

- aj@ - 06-01-2010

Maailma muuttuu. Turha se on rypistellä. Eiköhän ne kulut ja "viivekorot" sinne hintoihin lipsahda joka puodissa.

- Ahosensetä - 06-01-2010

Muuttuu kyllä, mutta mun mielestä kaikkiin ehtojen heikennyksiin ei pidä alistua. En kelpuuta noita ennen kuin maksun kulut saa lisätä hintaan. Jos joku jättää tämän vuoksi tulematta meille, niin ei voi mitään.

Jo aikaisemmin kiukuttelin Soneran huonoista palveluista ja nyt olen vaihtanut kännyn, sähköpostit ja nettisivut paremmille ja edullisemmille toimittajille.

Ja on mulla käyttöautonakin -93 Disco, jonka pitäisi automyyjien mielestä olla jo paalissa Smile

T, Antti

- jomppe - 06-01-2010

Maksan pankkikortilla lähes kaiken. Suurimman osan aikaa lompakossa ei ole käteistä kun 10-20.
Pankkien touhu meni hienosti, kun ensin asiakkaat houkuteltiin maksamaan itse automaatissa. Sitten se muutettiin maksulliseksi ja suositeltiin e.laskua, nettiä, jne. Ja palvelu koko ajan huononee.
Kaikista pankkiin liittyvistä jutuista menee palvelumaksuja ja käteisen nostaminenkin automaatista kohta maksaa(vai maksaako jo).
Maksutapahtuman veloittaminen kortin käyttäjältä on mielestäni ok.
Se vois nostaa paremmin kapinaa ja kilpailutusta pankkien välillä.

Kuluja tulee yrittäjälle kuitenkin maksat vaikka sitten käteisellä.
Kun viet kassan pankkiin, niin siitäkin voit joutua maksamaan ja kaikenlaiset huumehörhöjen kassanryöstöt lisääntyy ja niiltä pitää suojautua, mikä taas tuo kuluja.

- JariJ - 06-01-2010

Ja mulla on käyttöautona talvisin vm.87 RRC ja kesällä saman aikakauden BMW tai Cadillac. Olen Ahosensedän kanssa samoilla linjoilla,kaikkeen ei pidä suostua vaan pitää etsiä itselleen sopivia vaihtoehtoja.
Valitettavasti suomalainenkin yhteiskunta on jo pitkään ollut menossa kovaa vauhtia kohti "amerikanmallia" eli kaikki ja kaikesta joudut maksamaan. Sitten se onkin enää oma valinta,mitä palveluja käytät.
Oikeastaan palvelu-sana pitäisi korvata sanalla "maksullinen toimenpide", se kuvastaa todellisuutta "palvelua" paremmin.

- series3kalle - 06-01-2010

Quote:Maailma muuttuu. Turha se on rypistellä.
Jos kukaan ei pane hanttiin ni enemmän vaan perseelleeen menee kaikki. Miksi muuttaa toimivia asioita huonompaan suuntaan. Pyörä on keksitty niin miksi yrittää väkisin saada kolmiota kolahtamaan pehmeemmin...

Quote:Olen Ahosensedän kanssa samoilla linjoilla,kaikkeen ei pidä suostua vaan pitää etsiä itselleen sopivia vaihtoehtoja.
Juuri näin.

Mulla on se perjaate että maksan kaiken käteisellä AINA kauppoja käydes. Tietää paljonko rahaa menee mihinkin ja milloin ja paljonko automaattinoston jälkeen on tilillä. Nettipankkia kyllä käytän nykyään, mutta meni pitkään ennenkuin sinne uskalsin.

Isoveli valvoo aina kun kortti vilahtaa...myös bonuskortti...

Oravannahka oli oiva maksuväline,mutta aiheutti tukoksia pajatsoihin... :roll:

- aj@ - 06-01-2010

Tuo Debit-systeemi lienee enemmänkin kehitetty noita shekkimaita, kuten ystäväämme Suur-Britannia, varten. Joissain pohjoismaissa ja Ranskassa,
jossa on oltu Suomea edellä jo pitkään, on tämä Sepa-juttu jonkinlainen askel taaksepäin. Se, että Luottokunta kenties täällä vetkuttelee, on tässä EU-mittakaavassa hyttysenp....aa. Tarkoitin sillä edellisellä viestillä juuri tätä, eli kun siellä ollaan, kaikki huonompikin seuraa mukana. Toisaalta tällä loppuu mm. tavarantoimittajien ja myös eri pankkien vetkuttelu maksujen
"pankkipäivien " kanssa. Kaippa niille oli annettava muutaman päivän rahojen hallussapito-oikeus siinä sivussa. Se, että tämä homma päätteiden
uusimisien ( satun itsekin yrittäjä olemaan ) kanssa maksaa vaikkapa 100 M€, ei näitä koordinaattoreita pahemmin kiinnosta. Nyt on pankkien meilläkin annettava joka ukolle kortti kouraan - siltä osin köyhän kyykyttäminen vähenee.

- markku - 06-01-2010

Tällainen asiakkaan näkökulma asiaan. No kun ei muita kuin debit/credit-kortteja enää ole, joilla voi maksaa kaupassa kuin kaupassa niin tällainen on itsellänikin. Autojen osien hinnat, huollot ja korjaukset ei ole samaa hintatasoa kuin ruokakaupassa käynti niin onhan sekin asiakaspalvelua, jos voi vaikka 1000 euron laskun maksaa Visalla ja maksaa sitten itse korkojen kanssa se osissa takasin luottoyhtiölle. Kaikilla ei nimittäin välttämättä ole käteisenä heittää tuollaisia pikkusummia. Tällainen näkökulma ketutukseen Smile

- markku - 06-01-2010

Tällainen asiakkaan näkökulma asiaan. No kun ei muita kuin debit/credit-kortteja enää ole, joilla voi maksaa kaupassa kuin kaupassa niin tällainen on itsellänikin. Autojen osien hinnat, huollot ja korjaukset ei ole samaa hintatasoa kuin ruokakaupassa käynti niin onhan sekin asiakaspalvelua, jos voi vaikka 1000 euron laskun maksaa Visalla ja maksaa sitten itse korkojen kanssa se osissa takasin luottoyhtiölle. Kaikilla ei nimittäin välttämättä ole käteisenä heittää tuollaisia pikkusummia. Tällainen näkökulma ketutukseen Smile

- jawe - 06-01-2010

Ahosensetä Wrote:En kelpuuta noita ennen kuin maksun kulut saa lisätä hintaan.

lestä

T, Antti

kuka on kieltänyt lisäämästä? kyllä nykyään taitaa joka paikassa olla hinnassa huomioitu toi luottokunnan provikka, sehän on pieni verrattuna amexiin.

Quote:kuka on kieltänyt lisäämästä?
Tietääkseni ei ole vielä sallittua. Ehdotus on kyllä olemassa.

T, Antti

- jawe - 06-01-2010

Ahosensetä Wrote:

T, Antti

niin juu tarkoitat sitä asiaa että kassalla lisätään hintaa jos maksaa luottokunnan systeemeillä. minä tarkoitin että katteeseen aina laitetaan luotto/bonus kortti menot.

- kaldo - 06-01-2010

Suoraan sanoen, vitutti ankarasti kun ekan kerran tuuppasin uuden kortin pankkiautomaattiin ja se loihe kysymään debit vai credit. Eikö ny s@@tana voi Suomessa noi asiat lukea suomeksi siellä koneessa. Mua ei taas huvita mikään.

- aj@ - 06-01-2010

Pakkohan ne kulut sinne hintoihin on panna. Viisaammat tuossa taannoin laskivat, että yhden laskun pelkkä käsittely maksaa 30 €. No tässähän on oiva mahdollisuus siihen E-laskutukseen, jossa valtio on edeskäypänä kun ei muuta hyväksy. Sehän asiasta tekee mielenkiintoisen, että nyt on kysyttävä asiakkaalta ensiksi lupa laskutukseen, tämän e-laskukoodi ja sitten pankkien kanssa sopimaan systeemistä. Kuinkahan ilmaista tämän systeemin käyttö tulee myöhemmin olemaan? Siinäpä varsinkin pienyrittäjälle pohtimista, jos siis myy yrityksille. Tilitoimisto tietenkin mielellään hoitaa homman, muttei taida sitäkään ihan yhden tunnin veloituksella tehdä. Sitten on vielä tämä verotili jne. Kyllä nämä kaikki jollain viipeellä tulevat ihan tavallista palkansaajaakin koskemaan. Alussa tässä ollaan.

Quote:Pakkohan ne kulut sinne hintoihin on panna.
Tietysti, mutta tässä onkin kyse suoraan maksutapahtumaan liittyvistä kuluista, joita on paha nimittää ihan vaan yleiskuluiksi.

Quote:Viisaammat tuossa taannoin laskivat, että yhden laskun pelkkä käsittely maksaa 30 €.
Missä se noin halpaa on Smile
Näitä voi laskea ihan kuinka vaan ja olen nähnyt yli satasen laskelmiakin. Eri asia on onko sillä mitään todellisuuspohjaa.

T, Antti

- blenheim - 07-01-2010

Taidettiin ahosensedän kanssa muutama sana silloin vaihtaakin tuossa männäkuukausina kyseisistä debit/kredit korteista pajallakin...

Itse kyselin paikallisesta liikkeestä laitteiden hintaa ja halvin oli miltei 400e, 379 ja risat taisi olla. Tuumailin, että antaas ny vielä toistaiseksi olla kuitenkin. Itselläni on electron ja firmalla on sitten oikeen Business Credit kortti jonka PITÄISI käydä ihan normaalista pankkikortista, mutta kaikki meneekin luottokunnan kautta.
Yksi paikallinen varaosamyyjä totesi vaan joskus että mahtaakohan hän saada ikinä näitä rahoja jotka minä kortilla maksoin. Viikon päästä sanoi että tulihan ne vihdoin ja viimein, hän jo ehti pelätä Smile.

En nyt oikein omalta kohdalta tiedä mitenkä tuohon pitäisi suhtautua, tuntuu ettei niillä ole toimivuutta parantavaa vaikutusta ainakaan...

- Lantarooveri - 07-01-2010

jawe Wrote:
Ahosensetä Wrote:

T, Antti

niin juu tarkoitat sitä asiaa että kassalla lisätään hintaa jos maksaa luottokunnan systeemeillä. minä tarkoitin että katteeseen aina laitetaan luotto/bonus kortti menot.

Ainahan voi hinnasta antaa käteisalennuksen kuten takavuosina oli tapana. Big Grin

- Ahosensetä - 07-01-2010

Näin kyllä joskus tapahtuukin Big Grin

T, Antti

- TimoV - 07-01-2010

Käteinen lämmittää aina!

- series3kalle - 07-01-2010

Quote:Ainahan voi hinnasta antaa käteisalennuksen kuten takavuosina oli tapana.
Kannatetaan