Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
KESÄAIKA, KELE ... - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Yleistä keskustelua (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=17)
+--- Thread: KESÄAIKA, KELE ... (/showthread.php?tid=994)

KESÄAIKA, KELE ... - Ahosensetä - 26-03-2010

Onkohan pölhömpää juttua kuin tämä jatkuva kellojen kanssa vehtaaminen? Ihan niinkuin aurinko paistaisi enemmän kun kelloa ruuvaa johonkin suuntaan.

Työmäärä kellojen säätöön on ihan tolkuton ja osa siitä joudutaan teettämään ihan palkkatyönä (firmat, laitokset) ja huonosti nukuttuja öitäkin tulee useita miljoonia :evil:

- maddis - 26-03-2010

Mutta syksyllä saa yhtenä aamuna nukkua tunnin pidempään! Wink

- T€€MU - 26-03-2010

Ihan samaa mieltä sedän kanssa, et aiwan turhaa säätämistä koko homma !

Ketä tämä hyödyttää kysyn mä vaan...

- Ahosensetä - 26-03-2010

Sillä tunnilla ei ole muuten mitään merkitystä, mutta ainakaan mun biologinen kello ei siirry (enää) yhdessä yössä. Nykyään menee melkein viikko ennekuin uuteen aikaan tottuu.

T, Antti

- hanes - 26-03-2010

Ahosensetä Wrote:Sillä tunnilla ei ole muuten mitään merkitystä, mutta ainakaan mun biologinen kello ei siirry (enää) yhdessä yössä. Nykyään menee melkein viikko ennekuin uuteen aikaan tottuu.

T, Antti

Tää on meidän vanhusten onkelma :wink:
Tuskin tottuu viikossakaan näihin uusiin aikoihin.

- maddis - 26-03-2010

Itse olen samaa mieltä, että turhaa rassaamista tuo kellojen siirto, mutta eipä auta itku markkinoilla. Yrittäjähän voi muuttaa firman aukioloaikoja tuon tunnin verran. Talvella 8-17 ja Kesällä sit 9-18. Smile

- Thomas - 26-03-2010

Varsinin kun Suomessa siirryttiin 'yhdenmukaiseen Eurooppalaiseen' kesäaikaan, ei tuolla kellonsiirrolla ole ollut näkyvää merkitystä. Aiemminhan tuo ihan oikeasti vaikutti aamulla, mutta nyt on joka tapauksessa sen verran pimeää aamulla kun töihin pitäisi mennä, että ihan sama miten noita kelloja siirtää - aina väsyttää yhtälailla.

Ja samaten kun on nuita liukuvia työaikoja alettu käyttämään, niin eipä senkään vertaa ole merkitystä.

Mutta sitä ole ihmetellyt, että minkätakia pienet firmat ovat juurikin 8-17 auki, tai korkeintaan 9-18.. onko tuohon joku laki/asetus, vai onko valtaosa asiakkaista todellakin liikkeellä päiväsaikaan? Vähän sama kuin että tv'stä lähetetään päiväsaikaan ohjelmia kohderyhmänä lapset, kotirouvat ja työttömät.. Omaan päiväryhmiini sopisi töidenteko ennemminkin 12-21 välisenä aikana, joka yleensä pitääkin paikkansa, tosin lopettelen työpäivän jo neljän pintaan..

Toisaalta täällä etelämmässä tuo siesta on aika sietämätön. Onneksi alkavat kaikki siwa'n kokoiset kaupat olemaan koko ajan auki, mutta yksityisyrittäjät pistävät kyllä laput luukulle 2.5-3 tunniksi päivittäin, ja jatkavat sitten illalla yhdeksään asti. Työssäkäyvän kannalta hyvä homma, että pääsee illalla kaupoille, mutta päivällä ei sitten olekaan mitään mahdollisuuksia käydä edes kahvilla. Ja samaten työpäivä noilla duunareilla venyy 12 tuntiseksi, poislukien tosiaan tuo paussi päivällä. Ei ihme että tämän kokoisesta maasta ei tule kuin pari hassua mopokuskia ja joku tennistähti, ei ole paljoa aikaa harrastaa eikä viettää aikaa lasten kanssa..

Mutta tuskin tuohonkaan toisi helpotusta kellojen siirtämisestä luopuminen.. Ainoa kellon siirto mihin minä suostun vapaaehtoisesti, on herätyskellon torkkuajastimen siirto vartin eteenpäin klo 5:30 aamuisin;-)

Re: KESÄAIKA, KELE ... - Angelo - 26-03-2010

Ahosensetä Wrote:Työmäärä kellojen säätöön on ihan tolkuton ja osa siitä joudutaan teettämään ihan palkkatyönä

Näin on! Mulla ainakin olis ihan oikeaakin työtä ajansäätämisen tilalle.
Mä joskus päätin että suomalainen mies kun saa uuden kellon, ni ekaksi se tietenkin heittää ohjeet roskiin. Kai siitä sit joutaa muutaman euron maksaa et joku toinen vaihtaa ajan. Mut silti joka talvi/kesä aika ruljanssin aikana menee ainakin 2 työ päivää pelkästään kellojen siirtoon.

Typere ja vanhan aikainen systeemi. Karkausvuodet ja päivät, tunnit, sekunnit ym samaan roskakoriin.

Re: KESÄAIKA, KELE ... - Ahosensetä - 26-03-2010

Angelo Wrote:Typere ja vanhan aikainen systeemi. Karkausvuodet ja päivät, tunnit, sekunnit ym samaan roskakoriin.
Metrinen aikajärjestelmä käyttöön Big Grin

- JariJ - 26-03-2010

Tähän voisi vaan todeta että .........

Re: KESÄAIKA, KELE ... - Thomas - 26-03-2010

Ahosensetä Wrote:Metrinen..

MITÄ ! ! ! Tuohan on ranskalaisten keksintö.. hyi hyi..

Maya-kalenteria mukaillen.. päivämme ovat luetut..

-t-

- Tom-ppa - 26-03-2010

Ei muuten jälkikasvunkaan sisäinen kello "säädy" ihan hetkessä, nyt tosin toivon että perheen 3v käynnistyisi sunnuntaina laskennallisesti myöhemmin Big Grin

Re: KESÄAIKA, KELE ... - Ahosensetä - 26-03-2010

Poistettu

- oilywadder - 27-03-2010

Onpahan ensi yön vuoro tuntia lyhempi Confusedhock:

Pääsee jo puoli "kuudelta" nukkumaan Big Grin

Eka kerta kun on olevinaan jotakin hyötyä ajanvaihdosta - kostautunee tosin varmaan syksyllä Cry

- series3kalle - 27-03-2010

Eno opetti:

Keväällä heräät kolmelta ja panet neljään. Syksyllä kun heräät se on jo ohi... :wink: