Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: TD5 vs 300 Tdi
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Ikuisuuskysymys, josta löytyy ajatuksia tältäkin foorumilta, lontoonkielisistä puhumattakaan. Koska vuodet kuitenkin vierivät ja tilanteet sen mukana muuttuvat, otetaanpa kissa jälleen pöydälle.

Kumpi siis on järkevämpi kone 110:n keulille? Kriteereinä lähinnä luotettavuus ja kestävyys sekä huollettavuus.

Allekirjoituksen D3 on nyt lihoina, joten NYT on aika toteuttaa 6 vuotta päätä ja muitakin ruumiinosia kalvannut haave Defenderistä. Ja kuten kysymyksenasettelu antaa ymmärtää, koitan radikaalisti vähentää sähköllä toimivien osien määrää Smile

Oma summaus on toistaiseksi tämmöinen:

Tdi

+ sähköttömyys
+ yksinkertainen rakenne
- suurin osa paljon ajettuja
- voimaton (?)

TD5

+ helppo kaivaa muutama lisähepo/nyyttoni
- muutama tyyppivika (helppoja, korjattavissa olevia)
- vaatii hiukan erikoisosaamista

Kulkupuolesta löytyy vähän ristiriitaista sanomaa - osa on tyytyväisiä Tdi:hinkin, osa haukkuu sen alavääntöä. Vedän jonkun verran kärryä, pääsääntöisesti kuitenkin alle 500 kg:n satseja. Chipatun D3:n perässä tuollaista nyyttiä ei edes huomaa, mutta vaikka ymmärrän että vauhti jää nyt enemmän ideatasolle, niin sentään en kaipaisi kolmosellevaihtamisia valtatiellä Smile

Lisäksi Tdi-koneisista puuttuu lähes poikkeuksetta ABS-jarrut; varuste, jonka mielelläni näkisin Suomen talvessa.

Sitten ajatuksia! :lol:
Tule hakemaan SafariVani 110 TD5 - eipähän tarvii enää pähkäillä :wink:

T,
Jukka

Ps. Sopiville ostajalle sopiva hinta...
Pitäis olla PALJON enenmmän penkkejä Big Grin

Vane

Aikalailla valintaan vaikuttaa se missä ja miten oikein aiot Defeä käyttää.
Jos liikut "teillä tietämättömillä" puolustaa Tdi paikkaansa yksinkertaisuutensa vuoksi.
Mekaaninen laite ilman halvaannuttavaa elektroniikkaa.

Eihän se paljon ajettu mikään ongelma ole, kuluvat osat voi vaihtaa.
Mielestäni ruoste / hapettumat rungossa ja korissa on vaikeampia ongelmia.
Ja Tdi:n saa kyllä voimaa, jos ei muuten niin Brassi moottorilla, on kyllä
melkoisen kallis ratkaisu.

Td5 vaatii kyllä aikalailla erikoisosaamista jos polttoainepuoleen kajotaan.

Alaväännön puute taitaa olla enemmän Td5 moottorissa kun TdiConfusedsä?
Eikös se ollut yksi syy miksi Pumassa on se hitaan puolen "pakko syöttö"?
(Moottori "ei" sammu hitaan puolen ykkösellä)

ABS jarrut varmaan hyvät, mutta toistaiseksi olen pärjännyt hyvin nastarenkailla,
keskilukolla ja ennakoivalla ajolla.
Hei,

Yritän hämmentää soppaa hajanaisilla kommenteilla:

Kaipaamastasi vetovoimasta: Itselläni ei ole kokemusta 300 TdiConfusedtä. Discossani TD5 on ja tuollaiset pikkukuormat (esim. 1500 kg) kulkevat aivan ongelmitta. Vetovoimassa se TD5 kuitenkin vääjäämättä häviää D3:n kuutoskoneelle tai Puuma-Defelle, eli pitää varautua muutokseen entiseen ajokkiin verrattuna. Vanhemmat koneet lienevät vielä heikompia vääntämään? Jos vetämistä enemmän, testaisin 300 Tdi:n kuorman kanssa ennen hankintaa, jos mahdollista. Ohjelmointi piristänee TD5:ttä, mutta miten se vaikuttaa kestävyyteen, ehkä kokeneemmat voivat kommentoida tätä asiaa.
moi!

"kaikkehen tottuu, paitti puukkoon seljäs ja siihenki tottuu, jos makaa vattallansa"
eli jos sulla on aiemmin ollut D3 niin kyllä se defe varmaan aika "tehottomalta" oli se sitten 300tdi tai Td5, mutta kuten yllä mainittu siihen tottuu! Wink
Komppaan Vanea...ja lisään siihen kysymyksen "itanpaljon osaat/haluat tehdä itse?"

300on aika simppeli, mutta ei se Td5 nyt niin monimutkainen ole, jos ei sähköt rupea kettuilemaan!

Itellä on Td5 disco ja oli 300tdi defe....kyllä se defe aina ennen discoa lähti reissuun! Wink

Eikun autoja hakuun, koeajoon ja ostoksille!

//Janne

castillo

Onkos muuten mitään katsastusbyrokraattisia, teknisiä yms esteitä sellaiseen muutokseen että 2006 vuoden defeen td5 koneen tilalle jostain syystä vaihdettaisiin vaikkapa vanhemman polven 300tdi. Siis tämä on ihan vaan tällainen ajatuskummajainen sekoittamaan tätä topikia, mutta sellaista olen joskus miettinyt lähinnä siitä syystä että jos td5 sattuis porsimaan polttoainekanavan syöpymisen yms seurauksena ja näin pettäisi luottamuksensa... Onkos näissä eri loota ja kytkin myös.

Itse olen kyllä tähän asti ollut oikein tyytyväinen td5/defe yhdistelmään (olen tosin tuore landroveristi ja siis kommenttini saa siinä mielessä jättää omaan arvoonsa). Voimaa siinä on sata heppaa vähemmän kuin ex mersussani mutta yli 2000kg asuntovaunu kulkee mukana ihan riittävän hyvin muutama suomen niemen tappomäkeä lukuunottamatta ja alle 65kmh ei nopeus ole laskenut näissäkään jos nelosta tarjoaa hyvissä ajoin ja alkuvauhtina 85kmh mittarinopeus mahdollistuu. Alaväännön laimeuteen oppii äkkiä normaaliajossa ja ohjelmasta sille varmaankin on tehtävissäkin jotain.

Guest

castillo Wrote:Onkos muuten mitään katsastusbyrokraattisia, teknisiä yms esteitä sellaiseen muutokseen että 2006 vuoden defeen td5 koneen tilalle jostain syystä vaihdettaisiin vaikkapa vanhemman polven 300tdi.

En keksi mitä ne voisi olla, mitä nyt asennuksessa voisi ilmetä, Ahosensetä tietää varmasti. Tuskin katsuri edes huomaisi koneen vaihduttua jos ei kerrota. Muuten normi vaihtorumba, ja vieläpä helppo sellainen kun mikään prosenttiraja ei pitäisi ylittyä.

Muuten olen samaa mieltä Ahosensedän kanssa, 200TDI on paras... Big Grin

Andy
Paperilla on varmasti jo tullut pohdittua tuskaantumiseen asti koneiden eroja. Jos haluat käytännön eroa testata niin tervetuloa Vihtiin. Meiltä löytyy pihasta sekä 300Tdi 110 defe että TD5 110.

Itse olen tykästynyt TD5Confuseden vääntöön ja myös riittävään ripeyteen jos nyt näistä möhkäleistä voi ripeyden nimissä puhua. Mutta toisaalta taas vitoseni on ollut alusta asti vaativa ajaa matalilla kierroksilla kun se koneen tyypillinen "nykiminen" hyökkää päälle alkuvaiheessa turhankin helposti. Samaa olen kuullut muutamalta muulta vitosella ajavalla että nykimistä saa alkuun harjoitella välttämään. Kokemuksella oppinut sujuvaksi sen kanssa, ja koneyksilöissäkin eroja kuluman ja käytön mukaan.
olen kuullut/luullut etta uudempaan koneeseen on helpompi vaihtaa kuin vanhempaan.katsastusta ajatellen.
Tässähän on jo mukavasti vastauksia / tukea jo tehdylle Tdi-päätökselle. Olihan mulla toi mietittynä jo kauan sitten, mutta nyt kun päätösten aika alkaa olla käsillä, sitä kaipaa pientä go for it-tyyppistä kannustusta.

Askel 220 hv/510 Nm Discosta mihin tahansa Defeen on joka tapauksessa niin järkyttävä, että siinä ei enää tunnu pari, kolme lisäsekuntia nolla-sata-ajassa tai ohitus"kiihtyvyydessä". Mitä todennäköisemmin ratti tulee olemaan toisella reunalla kuin mihin täällä on totuttu, niin ohittaminen on joka tapauksessa aina pieni seikkailu :lol:

Aino: kiitos tarjouksesta, voisin hyvinkin poiketa kuikuilemassa, kun joka tapauksessa silloin tällöin Vihdissä tulee käytyä. TD5 on koneena tuttu, olihan mulla D2 tätä kolmosta ennen ja muutamia Defejäkin on tullut ajettua, mutta Tdi:hin olen törmännyt vain juutuubissa.

200 Tdi:tä ei oikein tahdo olla saannissa, vai onko mun vuosimallirajaus karsinut ne pois? Olen tsekkaillut 1995 ja eteenpäin.
Tuolla UKK osiossa on noista moottoreista, Ahosensedän kirjailemana Smile

"200 Tdi, 89 - 94
300Tdi (+pakokaasunkierrätys (EGR)), 95 - 96
300Tdi Electronic Diesel Control (EDC) (+pakokaasunkierrätys (EGR) ja sähköinen ohjaus), 97 - 98"

HUPS! tämä kosketti siis Discoa :oops: :oops: :oops:
300tdi ei täytä samoja päästömääräyksiä kuin td5 joten vaihto ei pitäisi olla mahdollista.. toiste päin ei ole mitään ongelmaa
L-Andy Wrote:Tuskin katsuri edes huomaisi koneen vaihduttua jos ei kerrota.
Joku insinööri saattaa ryhtyä ajattelemaan siinä vaiheessa kun pakokaasutesteriin ryhtyy syöttämään sylinterien lukumäärää (vieläköhän testi toimii noin, ei ole tullut käytyä testihuoneessa aikoihin).
Wikipedia väittäisi että defenderissä oli 200tdi moottori välillä 90-94 eli rajaus on jättänyt ne pois Smile
Ei pidä sotkea Discon ja Defen asioita, moottorikin on hiukan erilainen.
Ok, tänäänkin oppi siis jotain uutta Wink On niin samaan aikaan asenneltu näihin LR tuotteisiin, että oletin tulevan samasta varaston hyllystä :oops:

Miten noi eroaa toisistaan?
Tervehdys!
Itsekin etsin TDI200 koneista Defeä, mutta taloon tulikin TDI300.

TDI 200 olisi huokein ylläpitää, jopa kampiraudan saa halvalla...
TDI 300 on taas kuitenkin ihan hyvä kone, ei se poikkea kakssatasesta juurikaan, paitti kaikki apulaiteosat on pikkasen kalliimpia, mutta:
-vesipumpun vaihto halpa/simppeli
-alipainepumppu ehkä jopa vieläkin simppelimpi vaihtaa
-"kruunupultti" kiristetään asteilla, ei momentilla (hyvä ja huono)
-kone paljon edempänä pitkän kaavelin takia - painojakauma erilainen ja vinssin asennus upotettuna kakssatasta hankalampaa.
-kolmisatasen perässä yleensä ehkä parempi laatikko (R380).

TD5:een en halua sekaantua mustamustalaatikkomysteerivikojen, johtosarjojen ja muiden "pikkuvikonen" takia... vain siksi että korjaan autoni itse.

MUTTA AINOA OIKEA VAIHTOEHTO DEFEEN OLISI KUUSPYTTYINEN MEKAANINEN TDI! MIKSI SELLAISTA EI OLE TEHDASASENNUKSENA LAINKAAN OIVALLETTU?

TT
No niin, näyttäisi siltä että Tdi vs TD5-pähkäily sai minun osaltani päätöksen. Raportti jatkunee sunnuntaina kun Finnlinesin keulaportti osuu Vuosaaren kaijaan. :lol:
Noh, mitäs tuli hommattua?
vähän OT, mutta onko foorumilaisilla havaintoja minkälaisia vero joutuu maksamaan 1995 Tdi Discosta Suomeen tuotaessa. Ostohinnat pyörivät Saksassa 2500-3000€ välillä.

Guest

masamjv Wrote:vähän OT, mutta onko foorumilaisilla havaintoja minkälaisia vero joutuu maksamaan 1995 Tdi Discosta Suomeen tuotaessa. Ostohinnat pyörivät Saksassa 2500-3000€ välillä.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/auto.../index.jsp

Linkin takana piilee iljettäviä pdf.tiedostoja - sentään merkittäin aakkosjärjestyksessä. Hienoja lukuhetkiä... Smile

Andy

Mauri Pulkkinen

Ahosensetä Wrote:
Eero Wrote:Kumpi siis on järkevämpi kone 110:n keulille?
Ei kumpikaan.

200Tdi on paras Land Roverin tekemä diesel.

Vasta noin +25 vuoden kokemuksella ja TDI 200Confusedet alusta lähtien kokeneena, sanoisin että Tdi300 mekaanisella pumpulla on Lantikan paras moottori kautta-aikojen. Siitä on nimenomaan poistettu ensimäisen kehitysverion, eli Tdi200, lapsentaudit ja muut murheet.

Mutta, tietty jos ei osaa.....
Eikä ole kokemusta....
Ja saahan siitäkin +/-200 bhp
Mauri Pulkkinen Wrote:
Ahosensetä Wrote:
Eero Wrote:Kumpi siis on järkevämpi kone 110:n keulille?
Ei kumpikaan.

200Tdi on paras Land Roverin tekemä diesel.

Vasta noin +25 vuoden kokemuksella ja TDI 200Confusedet alusta lähtien kokeneena, sanoisin että Tdi300 mekaanisella pumpulla on Lantikan paras moottori kautta-aikojen. Siitä on nimenomaan poistettu ensimäisen kehitysverion, eli Tdi200, lapsentaudit ja muut murheet.

Edes kerran saa olla MP:n kanssa samaa mieltä ;-)

Mun mielestä mekaanispumppuisen 300 TDI:n edut ovat parhaat. Lisäksi kun huomioi, että silloin saa yleensä myös auton jossa on vahvempi laatikko ja tiheäbooriset akselit niin omistaja suorastaan kehrää tyytyväisyyttään.

TT
moi!

eikos ne originaali 100+bhp riitä vallan loistavasti autoon, jossa jarrut ovat "heikot" ja ei kai sitä tarvi 110km/h lujempaa ajaa!
hommaa site V8 jos voimaa haluaa! Smile

90km/h riittää jos meinaa radiota kunnella! Wink

mun 110 oli -97 ja ei siinä mitään sähköjuttuja (EDC?) ollu!

//Janne
Veroja voi katsella Tullin pdf:iä helpommin esim. täältä:

http://www.automatch.de/cgi-bin/verotilasto.php

HNT: en heruta nyt enempiä, kun ei ole vielä nimiä papereissa. Raporttia kyllä seuraa, kunhan palaudun Suomeen :wink:

Guest

[quote="Eero"]Veroja voi katsella Tullin pdf:iä helpommin esim. täältä:

http://www.automatch.de/cgi-bin/verotilasto.php
quote]

Huomattavasti helpommalla...! Smile

Andy
Oma ääni kanssa 300 tdi moottorille. Helposti korjattavaa ja luottettavaa tekniikkaa. Tämän kanssa uskoisin pärjäävän maapallon joka puolella(lue ei tarvi testeriä). Oman defen moottori menee talvenaikan perukunnostukeen. jos sit pääsis reissuun pidemmällekin...
ÄÄNI IVECOLLE ;-) !!!
Eikös maahantuoja joskus ole näitä asentanut, joten melkein tehdaskone,,,
TT