Auto on Defender 90 Td5 vm 2001 ajettu nyt noin 90tkm, säännöllisesti huollettu merkkiliikkeessä ja edellinen huolto 80tkm oli ns iso huolto tehty noin vuosi sitten. Auto on niin kevyessä käytössä kuin olla ja voi. Renkaina on hiukan normaalia pienemmät 245/75R16. Aiemminkin tällä keskustelupalstalla olen asiaa ihmetellyt kun nykimistä esiintyi aika pian 80 tkm huollon jälkeen, tuolloin olin kuitenkin aika tuore omistaja autolla joten ei ollut kokemusta miten auton pitäisi vastata kaasuun kiihdytyksessä. Aiemmassa kyselyssäni sain kommentteja liittyen joko tehon loppumiseen tai että kierrosluvun rajoitin tulee päälle - ottaen huomioon että renkaiden halkaisija on hiukan normaalia pienempi.
Nyt muutama pv sitten ohittaessa edellä matelevaa autoa nykiminen muistutti taas itsestään. Itse tuntuu siltä että kyseessä ei voi olla tehojen loppuminen tai kierrosluvun rajoitin. Nykimistä ilmenee 3, 4 ja 5 vaihteilla aina kevyenkin kiihdytyksen alkaessa. Esim 4 vaihteella 60 km/h vauhdissa kun alkaa kevyesti kiihdyttämään niin auto alkaa ensin kevyesti nykimään. Hetken kuluttua nykiminen loppuu ja kiihdytys onnistuu. Sama 5 vaihteella 80 km/h vauhdissa, ensin kevyt nykiminen, sitten lähtee kiihtymään. Nykimisen loputtua lopuksi nopeus nousee vaikka kuinka ylös, joten ei se rajoitin voi olla.
Eli jos unohdetaan tehojen loppuminen ja rajoitin niin mikä voi aiheuttaa kuvatun kaltaista nykimistä? Voiko se olla kevyestä käytöstä johtuva nokinen kone vai jotain muuta? Ei kai se voi olla väännön puutekkaan kun esiintyy myös pienemmillä vaihteilla?
moi!
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic...highlight=
mulla ollut saman tyyppistä ongelmaa, ja molemmat kerrat ollut turbon letkuihin liittyvää!
letkut huonot SISÄLTÄ, ei näy ulos.
ilma vuoto, eli ilmaa pääsee MAF mittarin ohi ja kone ei saa kaipaamaansa dieseliä. ( selittäköön joku joka osaa...näis "suurin piirtein")
itellä oli lletkut finaalissa ja toisella kertaa klemmari pettänyt ja oireet hävis uuden klemmarin kans!
ei pidä unohtaa diesel filterin tukkeutumista huolloista huolimatta!
joissakin autoissa ollut "väärin asenettu" webasto, eli kone veti ilmaa webaston väärin asennetusta pa liitännästä.
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic...highlight=
"klassikko" öljyä ECU liitännöissä!
onhan noita vikoja...!
--Janne--
Poistettu, syytä voi miettiä
moi!
ihan uteliaisuudesta....mite hukkaporttia voi "huoltaa" tai rasvata?
--Janne--
Ahosensetä Wrote:Tutkimatta ei voi olla varma, mutta Defen kohdalla todennäköisin syy on hukkaportin jumittaminen.
Samaakin mieltä Antin kanssa, mulla kiihdyttäessä varsinkin japsiauton ohi hukkaportin jumi pudotti tehoja muutaman kummenen heppaa, mutta ei nykinyt, tehot vain pieneni niin että just pääsi ohi. Vika korjattiin puhaltelemalla paineilmaa hukkaportin painekelloon-- herkistelemällä. Ehdottaisin lisäksi jo edellä mainitun ECU- liittimen pesua ja suutinjohtosarjan uusimista, ne aiheuttivat minun autossani nykimisen.
Nykiminen ei ole kovin voimakasta mutta estää kuitenkin kierrosten nousun ja tehoja ei tule lisää kun nykii. Kun nykii ei pysty ohittamanaan. Mutta nykiminen loppuu aika pian ja sitten pääsee ohi ja kaikki toimii moitteettomasti.
Tyhjäkäynnillä ei ole ongelmia. ECUn johtosarjan liitin tarkistettu vuosi sitten, silloin oli puhdas. Tarkistan liittimen nyt uudestaan.
Jos Liittimessä öljyä niin kuinka selvästi se on havaittavissa? Jos pyyhkii puhtaalla talouspapaerilla liittimen pään ja paperiin ei jää öljyä niin onko se merkki kunnossa olevasta johtosarjasta vai voiko öljy olla missä tahansa ennen liitintä ja aiheuttaa ongelmia?
Minkälainen kustannus ja työ on vaihtaa suuttiminen johtosarja ja/tai moottorin johtosarja? Pystyykö vikaantunutta johtosarjaa paikantamaan missä vika?
Johtosarjan liittimet penkin alla nyt tarkistettu ja molemmat aivan puhtaita.
Kiitos neuvoista ja vinkeistä kaikille.
Katsoitko liittimestä moottorin päästä? Omat kokemukset hieman saman suuntaisia ja istuimen alla olevat liittimet olivat puhtaita. Moottorin päästä kuitenkin liittin märkänä. Jatkuvaan putsaamiseen kyllästyneenä moottorin sarja vaihtoon ja nyt vähään aikaan ei enää ongelmia.
On muuten mukavaa, kun on olemassa auto, jossa ei ole ongelmia, on vain ominaisuuksia (tai kuten vaimo kutsuu niitä: omituisuuksia).

Missäpäin tuo moottorin pään liitin on ja kuinka helposti sen pääsee tarkastamaan?
Liittyen jumittavaan hukkaporttiin, niin onko se ainoastaan korjaamon hoidettavissa kuntoon vaiko pääseekö sitä itse tarkastelemaan jumittaako? Miten se korjataan; onko se puhditus vaiko jotain osan vaihtoa?
Mulla on ollut hukkaporttiongelmaa Defen Td5ssa. Oireet ovat juuri kuvatunlaiset.
Itse olen herkistellyt hukkaportin niveliä CRC:llä ja liikuttelemalla vivustoa ruuvarilla painelemalla. CRC ei noin kuumassa paikassa kauaa pysy. Avaamalla vivustoa vähän ja laittamalla kuparitahnaa olen saanut paikat toimimaan vuoden kerrallaan. Operaatioon menee muutama minuutti, joten en oo laajempaa remonttia asian takia ajatellut.
kuitsi
Miten tuo hukkaportin voitelu käytännössä menee? Yritin liikutella tankoa sormilla vetämällä/työntämällä ja en saanut liikkumaan mihinkään. Kuinka jäykkä on ja pitääkö purkaa jotain esim alumiininen suojalevy päältä vai onnistuko voitelu ilman suojalevyn poistoa tai linkistön purkua?
Vai suosiolla huoltoon ja antaa ammattimiehen tarkistaa asia?
Muutamassa työkoneessa on auttanut noihin jumeihin ihan kylmästi vain karstojen poisto. Forte Diesel Fuel Reconditioner puhdistaa niin polttoainesysteemin kuin karstat venttiileistä. Ja tuntuu myös hiukan helpottavan noita hukkaporttijumejakin. Toki mikään ei voita sitä perinteistä irroita, pura, kasaa ja kiinnitä konstia. Lonkalta en muista oliko siellä tiiviste joka voisi hajota, toki jos se on karstoittunut umpeen niin eihän se voi toimia.
Toki jos huoltoa haluat eikä omat rahkeet riitä niin ammattilaiselle se on vietävä. Hukkaportin pitäisi kyllä liikkua ihan suhteellisen kevyesti ilman rautakankea ja lekaa. Jos ei näpeillä painamalla niin ainakin pikkuisen ruuvarilla vivustoa avustamalla pitäisi jo liikkua. Jos ei liiku niin jumissa on.
Ja varsinkin uudemmissa autoissa aiheuttaa ongelmia EGR venttiilin jumiintuminen karstoittumisesta. Sinänsä pöljä systeemi, ettei ole suunniteltu läheskään huoltovapaaksi. Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä pitäisi käydä läpi EGR venttiili ja imusarja kunnon puhdistusaineilla jottei siellä ole aikojen saatossa tuuman verran karstaa seinämissä... Tähän tyyliin olen muutaman yli 400tkm ajettuja "itsehuollettuja" vehkeitä nähnyt, kun omistajat ovat ihmetelleet puutumista. Ilma kulki semmoisen mehupillin kokoisen aukon kautta loppujen lopuksi

. Enää ei auttanut mitkään puhdistusaineet vaan koko lailla kova mekaaninen puhdistus ruuvimeisselillä, vasaralla ja bilteman jarrukliinerillä. Kiiltävä siitä tuli, mutta otti se aikaakin.
niko1a Wrote:Miten tuo hukkaportin voitelu käytännössä menee? Yritin liikutella tankoa sormilla vetämällä/työntämällä ja en saanut liikkumaan mihinkään. Kuinka jäykkä on ja pitääkö purkaa jotain esim alumiininen suojalevy päältä vai onnistuko voitelu ilman suojalevyn poistoa tai linkistön purkua?
Vai suosiolla huoltoon ja antaa ammattimiehen tarkistaa asia?
Itse olen painellut hukkaportin tangon ulokkeesta ahtimen suuntaan - siis tangon suuntaisesti - isohkolla ruuvarilla. Kyllä siihen pitää vähän voimaa laittaa ennenkuin liikkuu. Sormilla sitä ei saa liikahtamaankaan.
Siis väliaikaisesti voi koittaa suikutella CRCtä/vastaavaa ja painelemalla ruuvarilla ko. paikasta niveliin notkeutta. Huomaa ainakin, mikäli asiasta on apua. Mulla on toiminut aina, mutta vain väliaikaisesti kuten mainitsin.
Kuitsi
moi!
Kävin ite kokeilemassa ruuvvarilla kelloa. Hyvin pelaa!
Mutta voisiko joku kertoa mikä "vimpain", sellainen neliskanttinen pikku "laatikko", on se joka on kellosta lähtevän letkun ja imuilman välissä? Toiminto?
--Janne--
Nyt on omaakin hukkaportin vivustoa paineltu ruuvarilla. Ensin en saanut liikkumaan mihinkään, mutta voi olla että ruuvari ei ollut aivan alimmassa kohdassa tai sitten se tosiaan oli hiukan jumissa. Nyt nivel ja akseli voideltu ulkoapäin WD-40:llä pariin otteeseen ja alkoihan se hukkaportin vipu liikkumaan. Tai sitten vaan voitelun jälkeen osasin paremmin asettaa ruuvarin kärjen ja keskittää työnnön. Nyt on myös turbon/välijäähdyttimen kaikki letkunkiristimet tarkastettu ja ainakin apukuskin puoleinen välijäähdyttimen letkunkiristin oli löysähkö tai ainakin löysempi kuin muut.
Harmittaa nyt jälkeenpäin että en tehnyt koeajoa hukkaportin voitelun ja letkujen kiristysten välillä, sillä jos nyt nykiminen olisi poistunut niin jää epäselväksi kummassa vika oli vai molemmissa. Tämä on siis sama auto josta pari viikkoa sitten irtosi trailerinvetoajossa toinen välijäähdyttimen letku ja ainakin se tuli kunnolla kiinnitettyksi tien päällä.
Illalla on edessä taas 200 km trailerin vetoa ja eiköhän nykimistä pääse taas kokeilemaan.
Minulla pientä nykimistä esiintyi 2000 kierroksen tienoilla Disco2 vm00.
Viime viikolla autossa oli moottoriremontti (ja kallis). Sen jälkeen ei esiintynyt tuota nykimistä kaupunkiajossa.
Ennen kuin eilen lähdin ensimmäiselle pidemmälle reissulle. 150 km ajettua alkoi nykimään ja kohta syttyi moottorin merkkivalo ja kierrokset tippui tyhjäkäynnille. Ei vastannut kaasuun. Auton sammutuksen jälkeen pystyi taas ajamaan eikä valo palanut. Muutaman kilometrin päästä sama juttu. Nykiminen oli ehkä pahimmillaa 2500 rpm tienoila.
Kun ajoi 4-vaihteella 3000 rpm niin pystyi ajamaan jonkun matkaa, kun kierrokset tipahti niin valo syttyi ja tyhjäkäynti. nykiminen tuntui pahenevan, niin että välillä töki ja välillä hyökki. Jäätiin sitten n. 15 km päähän lähimmästä asutuskeskuksesta. Uudelleen käynnistys ei enää auttanut (moottorin merkkivalo paloi ja vain tyhjäkäynti).
Hinausauton kyytiin pääsin maastovaihteella. Tyhjäkäynti on kyllä tasaista ja hyvän kuuloista. Ohjeiden mukaan kokeiltiin ottaa pois johto ilmanputsarin letkusta (siinä liitoksessa muuten vähän öljyä) ja yritin katsella että kaikki näkyvissä olevat johdot on kiinni.
moi!
kysessä on ns "limb home mode" jolla auto suojeleen itseään jos jokin kriittinen vika ilmaantuu!
Mulla teki auto saman kun kansipahvi meni ja lämmöt nousi liikaa! ei vastannut kaasuun ja ihmetys oli suuri!
Kyseessä saattaa olla kans polttoaine pumppu, alkaa vetää viimesiään, pa suodatin tukossa, mites se "suodatin/lämmönvaihdin" joka on koneen kyljessä? Onko se kellään koskaan menny vaihtoon?
ilmavuoto pa systeemissä? Joku letku väänyt kiristämättä rempan yhteydessä?
jotakin muuta?
--Janne--
lacrits68 Wrote:Mulla teki auto saman kun kansipahvi meni ja lämmöt nousi liikaa! ei vastannut kaasuun ja ihmetys oli suuri!
Lämmöt ei ainakaan mittarin mukaan nousseet yli puolenvälin mittarissa.
Epäilen itsekin, että jokin on jäänyt löysälle tms. moottoriremontin yhteydessä.
Ahosensetä Wrote:Quote:onkos näissä sähköistä kaasupoljinta tai jotain
On sähköinen kaasupoljin ja paljon muuta "jotain".
Olin jo illalla puhelimessa asiasta ja tuohon ei kyllä taida olla helppoa kikkaa. Auto on hinattu korjaamolle.
Ei kyllä maallikko ymmärrä mitään nykyautojen ongelmista. Korjaamolle vievät vasta huomisaamuna, kun nyt pyhä. Pitää vaan kyllä saada takuuseen tuo kun moottoriremontista vajaa viikko. Voiko kyse olla siitä että jotain pitää päivittää tietokoneelle? Sellaista epäilivät mm. korjaamolla.
Kieltämättä mielessä vahvasti Discon vaihto Lada Nivaan jossa ei ole turhia tietokoneita...
Land Cruiserissa tai Pajerossa ei ollut koskaan mystisiä vikoja. Eikä jättäneet välille. Aina sai korjattua niin että pääsi itse korjaamoon. Ja aina haaveilin Lantikasta.
jyrkipie1 Wrote:Kieltämättä mielessä vahvasti Discon vaihto Lada Nivaan jossa ei ole turhia tietokoneita...
moi!
elähän ny hytkyile....! Mulla ollut 2s disco alla pia 315 000 ja ainahan niitä pikkuvikoja on !
Edellinen auto oli Rellu, Laguna diesel farkku! KALLEIN ja "VIKONAISIN" auto mikä mulla koskaan ollut! oli perheessä vajaat vuoden ja maksoi takuu korjauksina yli 5000€ vaikka auto ajettu alle 100 000km!!!
mun discossa kalleimmat ollu kansipahvin vaihto ( jonka osasin ennakoida ja sain kaupan teossa 3000€ "allennusta) , pyöränlääkeri 200€ ja pikkusen kulutus osaa, ilmajousta, jarrupalaa ymym!
Sitten musta 2s disco on MUKAVA ajaa! kävin kokeilemassa T**ta LC 90 sarjan d4d koneella...helvetin peltikoppa....kaikuu, peltinen ja moottori "lian pirteä" nykivää menoa!
Muuten huoltohommat on kaiken A&O, kaikkeahan on tuplasti, kardaania, vaihdelaatil´kkoa ymym. kaikkeahan on huolettava, ja jos huono "säkä" kay niin sataa saada" huonon" yksilön!
Huolla pirssi kuntoon, korjaa kaikki "Pikkuviat" ja nauti autosta!
toivottavasti homma selviää!
--Janne--
lacrits68 Wrote:jyrkipie1 Wrote:Kieltämättä mielessä vahvasti Discon vaihto Lada Nivaan jossa ei ole turhia tietokoneita...
moi!
elähän ny hytkyile....! Mulla ollut 2s disco alla pia 315 000 ja ainahan niitä pikkuvikoja on !
Juuri maksoin 3690e moottoriremontista. 300km jälkeen taas moottorivika. Mikä on mahdollisuus että kyseessä täysin uusi vika. Varmaan promillen luokkaa.
Mikä on mahdollisuus että korjaamo sanoo tehneensä virheen ja korjaa auton takuuseen. Varmaan taas promillen luokkaa...
Huomattavasti isompi mahdollisuus että tulee avioero autoremonttien kustannusten takia.
jyrkipie1 Wrote:lacrits68 Wrote:jyrkipie1 Wrote:Kieltämättä mielessä vahvasti Discon vaihto Lada Nivaan jossa ei ole turhia tietokoneita...
moi!
Juuri maksoin 3690e moottoriremontista.
moi!
Oli kieltämättä aika kova hinta....ite maksion 400€ osista ja 900€ työstä!
Nyt 50 000km myöhemmin yhä pelittää!
--Janne--
lacrits68 Wrote:jyrkipie1 Wrote:lacrits68 Wrote:moi!
Juuri maksoin 3690e moottoriremontista.
moi!
Oli kieltämättä aika kova hinta....ite maksion 400€ osista ja 900€ työstä!
Nyt 50 000km myöhemmin yhä pelittää!
--Janne--
No, katsotaan mitä korjaamo sanoo. Olisi kai ollut järkevintä hinauttaa auto 600km Turkkuseen jo alunalkaen. Mutta kustannukset tuntuu aina kasvavan korjausten edetessä.