Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Defe: Tärinä/ääni vedossa kaarrettaessa oikealle n.70kmh ?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2

castillo

Mikähän on syy oireeseen. Kun ajelen mutkaista tietä ja tulee kaarre oikealle niin jos vedättää niin autoon kantautuu vaimea tärinä, kumea ääni ja sen havaitsee myös kuski jalkapohjissaan. Ääni/tunnelma on samanlainen kuin ajaisi tien reunan "heräteviivalla" tai oikein kevät karkealla maantiellä. Mutta siis ilmenee ainoastaan oikealle kaarrettaessa ja kun veto on päällä. Jos auto on vapaalla tai moottorijarrutuksessa niin sitä ei juurikaan havaitse. Vasemmalle kaarrettaessa ei ilmene yhtään mitään ääniä eikä tärinöitä. Defellä on ajettu nyt n.95tkm

Tehtyjä toimia:
  • Vasen etupyörän laakeri vaihdettu, se oli kulunut ja tuntui selvästi klappia.
    Etuakselin tukivarsien puslat vaihdettu (vasemmalla etummaisen puslan pultti ja holkki olivat kuluneet, klonksui ja kolisi heilutettaessa)
    Panhard-tangon puslat vaihdettu
    Taka-akselin pitkien pituus-suuntaisten tukivarsien puslat vaihdettu

Nämä edellä mainitut toimenpiteet ei varsinaisesti liity tämän vian eliminointiyrityksiin, ne on ollu työlistalla jonkinaikaa, mutta luonnolisesti toivoin että oireet häviäisivät. Kolinat kyllä loppu.

Välillä luulin jo vian korjaantuneen, kun oli panhard-tangon kiinnitykseen liittyvä pultti ollut löysällä (kiristin sen) kesän puskurinvaihdon ja alleajosuojan modifoinnin seurauksena, mutta nuolaisin liian aikaisin. Tuolloin koeajolla ajelin mutkat löysäillen kauniisti ja silloin oireet ei juurikaan esiinny.

Mitä seuraavaksi. Olen yrittänyt englanninkielisiltä foorumeilta löytää vinkkejä, mutta ei tuo kielitaito ihan mahoton ole tai sitten engelsmanni kuvailee vastaavaa oirehdintaa kovin erilaisin sanakääntein.

Kardaanin ristikot? En niitä heiluttelemalla ylös-alas huomaa välyksiä. Vai kuinka niitä oikein tutkitaan defenderissä. Olen tuolla auton alla makoillut ja funtsinu yhen jos toisenkin kerran :?

castillo

Ei pitäisi olla kosketuksia. Olen makoillut taas auton alla ja aikamiespoikani (teini) heilutteli autoa astinlaudalla seisten ja kattoräkistä lisävauhtia antaen ja kaikki puslat yms liikkuvat osat oon tunnustellu ja katsellu läpi moneen kertaan. En usko niistä moisen aiheutuvan. Sellainen voimansiirtomainen ääni tuntemus se on. Kardaaneista kun heiluttelen niin heiluuhan se jakis ilmeisesti jonkinlaisten tyynyjen varassa. Minkäverran sitten on normaalia, en osaa sanoa, mutta normaaliksi sen ajattelisin.

MUTTA! Kardaanit liu'uistansa hieman tuntuu välyksenä heiluttaessa. Ja etukardaani takapäästä heiluu inansa, niin että kädellä tuntee ja se tuntuu liikkuvan laipastaan, ei niinkään ristikosta. Kuuluuko siinä laipassa tuntua lainkaan välystä, sehän kertonee jakiksen etupään laakerivälyksestä? Mikäs näiden jakolaatikoiden laakereiden elinkaari oikein on. Ja voisiko syy olla liiallisessa välyksessä juuri tässä?
Epäilisin etukardaanin kuntoa.

Kardaani on oikealla reunalla autoa ja oikealle kaarrettaessa kori/runko kallistuu poispäin akselista.Kardaani pyrkii pitenemään ja esimerkiksi liu'ussa oleva välys korostuu jos sellaista on.Myös ristinivel joutuu samassa tilanteessa pois normaali "toiminta alueelta" ja jos siinä on ruostetta/kulumaa se voi myös antaa jyrinää.

Kardaanin kunto on aika hankala todeta paikallaan ollessa,tarkempi tutkiskelu vaatii yleensä sen irroittamisen.

castillo

Kävimmä oikein vartavasten ajamassa ja havannoimassa. Rouva ajoi ja minä istuin vänkärinä jotta saa asiasta perstuntumaa silläkin puolella. Tämä "ikäänkuin ajaisi tienreunan heräteurassa" vaikutelma ilmenee todellakin vain oikealle kaarteissa ja voimallisimmin 60-80 vauhdissa, toki hitaammassakin ja myös nopeammassa. Ja perstuntumalla kuskinpuolella havaitsee huomattavasti voimallisemmin kuin vänkärinä. Vasemmalle kaarteissa ei ilmene ehkä lainkaan.

Ja rouva havaitsee asian juurikin samallailla. Nyt kun istuin vänkärinä niin rennosti ollen havaitsin myös että kojetaulu tärisee myös silloin kun oireet ilmenee. Oikeastaan koko auto täräjää vaimeasti.

Ajattelin myös moottorin ja vaihteiston kumityynyjä, voisiko ne aiheuttaa tällaista, mikäli joku niistä ois pettäny. 124 Mersussa vasemman puolen hydraulityynyn pettäminen täristi tyhjäkäynnillä, mutta myös tietyillä kierrosalueilla maantienopeuksissa.

Mutta kardaanin liu'un kohdalta liikuteltaessa voi havaita välyksen ja myös pikku kolinan tietty. Ei kuitenkaan yli millin välyksestä voi varmaankaan puhua.

Onko defen moottorin/vaihteiston vaimennustyynyt ns kulutustavaraa, tai mahdollinen ongelman aiheuttaja näillä kilsoilla. Ja pitäis kai se tyhjäkäynnillä ilmetä (vai käykä tällainen 5-sylinterinen niin nätisti että tyhjäkäynnillä ei tyynyjen kuoloa vielä havaitse. 124 koppasessa 200d mersussa sen kyllä havaitsi, ei paikat hampaissa meinannu pysyä juurikin tyhjäkäynnillä.

castillo

edit: tuli tuplapostaus :oops:

Guest

Racingrabbit Wrote:Kardaanin kunto on aika hankala todeta paikallaan ollessa,tarkempi tutkiskelu vaatii yleensä sen irroittamisen.

Tähän voi oikeastaan vaan lisätä se että mikäli kardaanissa ilmenee paikallaan ollessa pientäkin välystä se on jo huolestuttavaa, ja irroituksen jälkeen vika onkin jo selkeästi havaittavissa, oli se sitten ristikossa tai laipassa.

Vanha öljyvaihtoviisaus voisi muokata seuraavanlaiseksi:

On halvempi huoltaa etukardaania kuin vaihtaa vaihdelaatikkoa...

Andy

castillo

Myös takajordaanin liu'ssa tuntuu sellainen pikkupikku klappi kun heiluttelee. Onko sekin siis sökö. Voiko näitä kardaaneita huoltaa/kunnostaa vai tarkoittaako se uuden hankkimista. Viimeisen 1000km aikana oire ilmeni aikalailla yhtäkkiä. Ja ei oikein oo viittiny ajella ja mikäli oon ajellu niin oon vältelly oikealle kaartamisia vedossa.
Ristinivelet on ainakin vanhemmissa kardaaneissa vaihdettavissa,mutta kulunutta liukua ei kyllä voi enää kunnostaa.

Mulla on tallissa 20 ton prässi,jos tarvitsee vaihtaa ristikoita. ;-)

Guest

Minä olen vaihtanut ne ruuvipuristimessa... :oops:

Andy
L-Andy Wrote:Minä olen vaihtanut ne ruuvipuristimessa... :oops:

Andy

Sulla on sitten isommalla aukeamalla varustettu ruuvipenkki kuin mulla ;-)

castillo

Racingrabbit Wrote:Mulla on tallissa 20 ton prässi

Sillois varmaan aika nätisti saanu irroitettua noita vanhoja tukivarsien puslia, joita poistelin vaiheittain: akkuporalla porasin kumiosuuden herkkuun, jolloin sisäholkki irtos, sitten varovasti rautasahalla ulkoholkki poikki ja loppu menikin ihan siististi. Aikaa tuhraantui kyllä ihan kyllästymiseen saakka noissa vanhojen irroitteluissa. Viimeiset meni jo mukavasti 25min/pusla

castillo

Mutta siis eikai ny jordaanin liu'ut voi olla lopussa alle 100tkm ajetussa autossa Confusedhock:

Guest

Racingrabbit Wrote:Sulla on sitten isommalla aukeamalla varustettu ruuvipenkki kuin mulla ;-)

Ei mulla mutta Svantella! :lol:

Prässi on kyllä puslien irroitus- ja asennusvaiheessa mainio työkalu!

Andy
Castillon autossa ei ole ainakaan vakiona tuplanivelkardaania eikä mitään kumilimppuja.
Oletko castillo kokeillut kiristää kardaanin pultteja, pientä löysyyttä ei kädellä huomaa.

castillo

Allu Wrote:Castillon autossa ei ole ainakaan vakiona tuplanivelkardaania eikä mitään kumilimppuja.
Oletko castillo kokeillut kiristää kardaanin pultteja, pientä löysyyttä ei kädellä huomaa.

Joo ei tuplaniveltä eikä kumilimppujakaan siellä ole. En oo koittanu kiristellä pulttejakaan, se kävi kyllä mielessä ja ennen kuin irroitan sen niin kokeilen tämänkin. Kun irroitan sen niin täytyykö muistaa varmistaa kohdistusmerkein että kardaanin saa samaan asentoon takaisin. Näinkin olen joskus tenhy mutta onko sillä merkitystä jos ristikoita joutuu uusimaan.

Onkos käytännössä ryssimisen mahdollisuutta ristikkorempassa. Traktorin nivelakseliin oon viimeksi sellaisen operaation suorittanu ehkä 20v sitten ja mieleen se jäi jokseenkin selkeänä touhuna. Tosin varmaan ne pajallakin sellaista tekee, jos menen jordaani kourassa käymään ja mikäli heillä osaset on hyllyssä. Mun tuurilla ei oo :?
andlover Wrote:Kannattaa merkitä, ihan laipat myös. Ei se pahitteeksi ole. Itte näin tehnyt, ja eiköhä pajalla ole kun ihan kulutusosia.

Mutta mites sitten jos vaihtaa toisesta koko kardaanin "käytetyn uuden", onko sillä sitten väliä? Eihän se kardaani tiedä mikä laippa siellä toisessa päässä on... :?:

castillo

Otin kardaanit irti ja tuossa pöydällä niitä oon tutkinu silmin ja käsin ja ties miten. En niistä selkeää väljyyttä tunne saati löydä. Miten niitä tutkitte. Käsin käännellen ja ristikoita nitkutellen. Vai kuinka? Jotenkin tuntuis että mikäli kulumista on niin sen havaitsee ilman hammaslääkärin työkaluja.

Guest

Jos ristikossa on välystä sen pitäisi tuntea kääntämällä ristikkoa ikään kun avaisi pullokorkin... niinku... sillai... :roll: Jos ristikko on kunnossa niin näkyykö sellaisia merkkejä että tasapainotuspaino olisi irronnut, on sitäkin sattunut joskus. Ja mites se laippa, onko se tiukka vai väljä?

Ikinä en ole merkannut kardaanin asentoa laippoihin nähden. Niitä voi asentaa tasan kahteen asentoon eikä sillä nyt pitäisi olla mitään merkitystä kummin päin se on ollut. Ja Kaitsun esimerkkitapauksessa sitä uutta kardaania on vähän hankalaa laittaa "vanhaan asentoon" Smile Tärkeämpi on saada huollon jälkeen yoke't linjaan.

Andy

castillo

En siinä tapauksessa tunne klappia, en vaikka haluaisin. Se klappi olis jokseenkin selkeä syy oireisiin mutta nyt häätyy taas alkaa miettimään muita vaihtoehtoja. Ja kun viikonloppuna pitäisi matkustaa liki 1000km kärryä hinaten.

Eikä oo merkkiä että painot ois lentäny herkkuun.

Vaihteiston pään laipoissa ehkä klappia hiukan tuntuu, ainakin etupuolella. Ei kuitenkaan mitään mahdottomia. Mutta havaittavissa kuitenkin. Edit: ei oikeastaan edes havaittavissa, jakiksessa on se pikku välys pyörimisessä ja hämää ehkä väärille raiteille.

Ainoa löysällä oleva asia oli käsijarrun rumpu (tai mikälie viralliselta nimeltään onkaan se jonka sisällä on ne jarrukengät). Siis se pz3 kannalla oleva ruuvi oli vain malliksi paikallaan. Ihan heilui ja sormenpäällä pyörittäen irtosi. Mutta luulisi jordaanin pulttien kiristävän ne löysät.

Laitanko takas vai käytänkö kardaaneja pajalla henrikin hyppysissä. Vähän alkaa nyppimään tämä vian etsintä. Tunkkasin vaihteeksi joka renkaan ilmaan ja tarkistin pyöränlaakerien tilan. Ei klapaja missään, yhtään. Siis muualta etsimään vikaa.

Renkaat tuossa on hankook dynapro ja n.6tkm ajetut. Painot tallella. Ja kun vain oikealle kaartaessa autoa täryyttää niin eikai ny niissä voi vikaa olla.

Guest

Alusta...? Iskarit, puslat tai jouset...?

Se on kuitenkin taaempi kajari joka on irrallaan tms...

Andy

castillo

puslia on vaihdettu jo kovasti. Taakse enää ne taka-akselin ylätuennan puslat on vaihtamatta. Kun autoa huojuttaa joku astinlaualla pomppien niin eläähän ne ylätukivarren puslat siellä mutta ei niissä mielestäni rikkinäistä väljää oo havaittavissa. Ja jos olisi, luulisi ilmenevän molemmille puolille kaarreajossa.

Surkeus kun en tavoittanu ketään lähistön asiantuntevaa jotta olisi saanu vahvistusta kardaanin kunnosta. Enkä löytäny elopajan aukioloaikojakaan mistään. Kai se aamu 8:lta jo auki on nii ehtisi häthätää poiketa töihin mennessä henkan juttusilla. Tahon defen jo ajoon :evil:

castillo

Onko jotain estettä yms varoituksen sanoja sille, että jos asentaisi tuon taka-kardaanin paikoilleen ja jättäs etukardaanin pois ja kävis testiajolla takavetoversiona. Ja tarvittaessa toisinpäin. Vai miten muuten etenisi tässä kummajaisessa asiassa.
Takakardaanin nivelet samaan linjaan keskenään, eli ne lähempänä kardaanin keskiosaa olevat haarukat samaan asentoon.
Etukardaanissa nivelet eivät ole linjassa, kannattaa merkitä ennen purkua.

Autoa voi testata vain toisen kardaanin ollessa kiinnitettynä mutta jonkun äänen häviäminen ei tarkoita että vika löytyi koska akselittomassa päässä ei ole vetoa eikä samanlaista kuormitusta.

Takakardaani irti tarvii laittaa niihin kässärinrummusta töröttäviin pultteihin ainakin kaksi mutteria kiinni ja vaikka isommat mutterit prikoiksi, muuten lähtee rumpu omille teilleen. Se rumpua kiinnipitävä uppokantaruuvi on usein löysällä tai kadonnut, ei mitenkään tarpeellinen.

castillo

Käytin kardaanit pajalla aamutuimaan. Ne on kunnossa, niinkuin itsekin arvelin nÄppituntumalla.

Miten katkennu vetari, liekö sellainen mahdollista näillä oirehilla. Luulisi rutisevan ja napsuvan hitaassa ajossa, mutta? Joku syy täytyy olla löydetävissä.
Nyt kun aika monta kohtaa on jo zekattu, mites toi etumurros?

Jos ääni kerta kuuluu vain veto päällä - jos ymmärsin oikein?
arvelisin myös murrosta. jos vetari olis poikki niin autohan ei liikkuis mihinkään muuten kuin diff lock päällä. murrokset on välillä aika hankalat tarkastaa, varsinkin defenderissä. joutuu purkamaan aika paljon.

castillo

Kaitsu Wrote:Nyt kun aika monta kohtaa on jo zekattu, mites toi etumurros?

Jos ääni kerta kuuluu vain veto päällä - jos ymmärsin oikein?

Siis veto päällä oikealle kaarteessa selvimmin 60-80 vauhdissa.

castillo

Kai se täytyy alkaa seuraavaksi tutkimaan noita vetareita vai oliko ne murroksia. Selviääkö kohteen kunto vain avaamalla ja toteamalla näkemäänsä vai voiko jollaintapaa tutkia kumpi puoli on vialla. Ääriasentoon rengas käännettynä pyörittämään renkaasta? Täytyykö koko etupää tunkata ylös vaiko puoli kerrallaan. Ei oikein ajatus kulje hyvin tyhjentävän ja vaiherikkaan työpäivän jälkeen.
castillo Wrote:Kai se täytyy alkaa seuraavaksi tutkimaan noita vetareita vai oliko ne murroksia. Selviääkö kohteen kunto vain avaamalla ja toteamalla näkemäänsä vai voiko jollaintapaa tutkia kumpi puoli on vialla. Ääriasentoon rengas käännettynä pyörittämään renkaasta? Täytyykö koko etupää tunkata ylös vaiko puoli kerrallaan. Ei oikein ajatus kulje hyvin tyhjentävän ja vaiherikkaan työpäivän jälkeen.

Oliko äänen tai tärinän puolesta jonkinlainen aavistus tai tuntuma kummalta puolelta se tulee? Itse lähtisin sen perusteella avaamaan ko. puoli kerrallaan murros/vetarit.

Ehkä ennen avaamista yrittäisin molempia puolia (erikseen ylhäällä) pyörittää käsin (ratti siinä asennossa jossa se kaartaessa vauhdissa kuuluu) jos tuntuisi mitään eroa, voi tietty olla, että ei ole jos se ilmenee vasta tietyssä nopeudessa....nää nyt on omia mietteitä :roll:

EDIT: voi olla kaukaa haettu, mutta voishan se ehkä lähteä myös perästä(etu). Siellähän kaarteessa tasauspyörästössä rattaat pyörii kun taas suoraan ajettaessa ei....tosin luulisi että kuuluis molempiin suuntiin kaartaessa.

castillo

Vaikea sanoa kummalta puolelta oireet ilmenee, vasen puoli on ollu epäilynalla kaiken aikaa, ja siltä puolen on yhtä ja toista sanomista ilmenny (etupyörän laakeri, tukivarren puslat panhard-tangon pultti)

Sitten vielä tyhmää kysymystä, sorry... Mutta olikos niin että murros ja vetoakseli on eri asia. Siis murros on tämä ulompiosa edessä, pallon sisus tai se "nysävetari" ja vetoakseli on murikalle ulottuva pitkä akseli. Mitkä näistä antautuu ensin. Onko joku "hyvä muistaa -ohje" purkamiseen. Tai kyllähän se rakenne siitä selvinnee kun alkaa purkaa. Ei vaan ny millään edes huvittais :?
Pages: 1 2