Osaako joku neuvoa mitkä olisi hyvät lumiketjut (ja mistä) Defenderiin off-road ajoon? Renkaat on kokoa 235/85R16. Vai onko ketjuissa mitään eroja, mistä kannattaa hankkia?
DefeHKI Wrote:Osaako joku neuvoa mitkä olisi hyvät lumiketjut (ja mistä) Defenderiin off-road ajoon? Renkaat on kokoa 235/85R16. Vai onko ketjuissa mitään eroja, mistä kannattaa hankkia?
Kysyppä Offroadpaja/Antilta > Ahosensetä palstalla.
Käsittääkseni sieltä löytyy ketjuja ja tietoa asiasta.
moi!
Mulla on ollut alla Volvo TGB11 ketjut!
maksoin 100€/4kpl netistä löysin!
Ihan SAIRAS pito!
//Janne
lacrits68 Wrote:moi!
Mulla on ollut alla Volvo TGB11 ketjut!
maksoin 100€/4kpl netistä löysin!
Ihan SAIRAS pito! 
//Janne
Minkä kokoisen kumin päällä? Menikö suoraan vai joutuiko pätkimään?
Kaitsu Wrote:Minkä kokoisen kumin päällä? Menikö suoraan vai joutuiko pätkimään?
Nuo on 255/85/16 ja sopi suoraa, ei tarvinnu pätkiä!
255 ja 235 eroaa 16mm korkeudessa ja 100mm ympärysmitassa (netti laskurin mukaan)!
Pitäis sopia suoraan, noissa on paljon säätövaraa! Mukana pussissa tuli lyhennyslenksut varusteena, eli pitäs sopia suoraan! Ajattelin kokeilla discossa jossainvaiheessa! 8)
//Janne
lacrits68 Wrote:255 ja 235 eroaa 16mm korkeudessa ja 100mm ympärysmitassa (netti laskurin mukaan)!
Pieni tarkennus: 255/85R16 ja 235/85R16 eroaa 34mm renkaan korkeudessa ja 100mm ympärysmitassa. Vaikutus auton korkeuteen se 17mm. (
www.1010tires.com)
lacritsille:
ja jos haluat luopua parista tai koko sarjasta noita volvon ketjuja
olisin kiinnostunut :wink:
mulla ketjut 7.50R16 renkaille. Tulis vaan lunta lisää

Henkka Wrote:Hommasin viime talvena tälläiset: http://www.scsab.com/products-2/easyuse-4wd-57-mm, kun ns. eteen sattuivat.
Tuntui pitoa riittävän kun piti rehvastella ja hommata joka kulmaan omansa. Aika vähän toki ehdin kokeilla, mutta tuntui ihan hyvältä.
Oliko kalliit? En nähnyt hintoja tuolla :roll:
Otin erään toimittajan kautta ja valmistajan nimen huomasin vasta toimitetusta tuotteesta. Liiketoimintaan kuuluu yleensä jonkinlainen kate varsinkin uudessa tuotteessa, mutta nyt jos olisin hommaamassa, kyselisin hinnat suoraan tuolta valmistajalta.
Halvat nuo ei siis olleet - hintaluokaksi kuvailisin kahdelle parille muutaman satasen. Toivattavasti kestävät.
Tilasin yhden parin viime talvena suoraan scs:ltä, testasin karjalan kannaksella 4 päivää viime helmikuussa ja hyvin toimivat, kun 109 stationwagon nöyryyttää 6 pyöräistä Volvoa, niin omistaja herkistyy. Hinta/laatu suhde kohdillaan ja palvelu hyvää ( ainakin 2:lla kotimaisella). Kannattaa ehdottomasti kysellä päivän hintaa ja vertailla muihin :lol:
widnas Wrote:lacritsille:
ja jos haluat luopua parista tai koko sarjasta noita volvon ketjuja
olisin kiinnostunut :wink:
voisihan noita kattella jos sattuu näkemään! Tavarakin kulkee Uumaja-Tornio-Vaasa linjalla!
Pidän silmät auki!
//Janne
Olen ajatellut hankkia parin lumiketjuja ikään kuin sillä ajatuksella, että jos sattuu tarvihteen. Tarvetta kun olisi muutaman kerran jo ilmennyt. Mutta mitäpä olette kokeneemmat mieltä, jotta auttaako se laittaa ketjut vaikka pelkästään eteen (tai taakse) vaiko kaikki tai ei mitään. Nuornamiesnä kovastipaljon puuta metsästä talvisin ajettiin nelivetoisella valametilla ja takarenkaisiin ketjut laitettiin, aina ei sinnekään. Ja traktorissa menohalut paranivat oleellisesti takarenkaiden ketjuamisella. Tosin renkaiden kokoero versus defender on ilmeinen. Mutta autossa näitä ketjuja ei kuitenkaan käytetä kuin tarpeeseen ja ne tulisi olla kätevästi irroitettavissa ja tietty myös kiinnitettävissä.
siis vaikka tällaisia, liekö halvempia jossain olemassa, tekkeekö lie mitään tuommosilla
http://www.roofrackshop.co.uk/Car-Produc...2707p.aspx
Itse ostin Pajalta yhden parin ketjuja. Maksoihan ne enemmän kuin mitä tuon linkin takana, mutta erittäin laadukkailta ja kestäviltä vaikuttavat.
Lähtökohtaisesti etuakselille jos on vaan yksi pari. Muutamien testailujen tuloksena olen todennut, että vaikka ketjut vaan edessä ja renkaina melko loput aateet niin hienosti menee vaikka minne.
Oma suositus siis yksi pari laadukkaita ketjuja. Kyllähän biltemastakin ketjuja saa, ja halvalla, mutta muoviset kiinnitysosat jne ei hirveesti vakuuta. (vai mahtaako sieltä ees löytyä kunnon kokoisille renkaille..)
Osta kunnolliset. Pewag/RUD/König/Mafri.
Jo yhdellä parilla pärjää, eteen laittaisin ensin.
Mun ajokokemus ketjuilla lumessa on todella vähäinen mutta pystyn kyllä ihan suorilta sanomaan, että ketjut jo yhdellä akselilla nostaa menon ihan toisiin sfääreihin kuin ilman.
JuKu:lla oli asiallisen näköset ketjut. Mitä lienee merkkijään?
![[Image: 8420171380_6c1b8075d1.jpg]](http://farm9.staticflickr.com/8211/8420171380_6c1b8075d1.jpg)
Gunnebo merkkiset nuo mun ketjut on. Ihan hyvä pitä maastossa. Tiellä aika hirveet ajaa.
Loppui se kulku noillakin kun tuli vähän syvempää uraa eteen.
Mulla on ja noi Gunnebon ketjut (1 pari) ja ovat tosi järeetä tavaraa.
Pitää vaan leikellä ens lokasuojat että uskaltaa ajella ketjujen kanssa.
Tässä olen googlettanu kovasti ketjuista, joissakin on maininta "vain taakse" mikäli erimaankielestä oikein suomensin. Mikäs mahtaa sen aiheuttaa. Pikaiselta tutkimiselta auton alla en niin kovasti näe ahtaus/tila -eroja etupään ja takapään välillä.
Mukavia kuvia tuossa yllä ja on kyllä järeän oloiset ketjut, oikeastaan aikalailla traktorinketjuja muistuttavat. En usko että noin järeitä välttämättä tarvitsen, mutta puunajoakin on mielessä. Mieluummin kuitenkin varmuudella kestävät kuin kertakäyttöiset.
Kertoisiko joku tuon linkittämäni ketjun laatuvaikutelmaa kuvan perusteella. Mielestäni samantyylisiä ja vahvuisia googletuksen perusteella on noilla HNT:n mainitsemilla laadukkailla merkeilläkin. Toisaalta järeämpiäkin tarjoavat järeämpään hintaan. Mitähän pajalla mahtaa olla tarjolla.
![[Image: proffesional_2011.jpg]](http://en.veriga-lesce.si/data/Snezne/avtomobilske/proffesional_2011.jpg)
En osaa sanoa lumiketjujen eri valmistajien eroista mitään, mutta olen vakuuttunut niiden ylivoimaisuudesta!
Mitä sitten taas tulee kysymykseen että eteen vai taakse niin on olemassa kolme koulukuntaa, tavallaan...
Jos laittaa vain taakse saa hieman paremmin pitoa nousuissa koska painopiste siirtyy ylämäessä hieman taaemmaksi ja etufillarit saattavat silloin olla hetkellisesti ilmassa, tai vähintään kevennettyjä, jolloin etuketjujen merkitys etenemiseen on hieman kyseenalainen. Ainakin ne ropisee mukavasti pyöräkotelossa. Haittapuoli takaketjuissa on se että auto tahtoo puskea koska eturenkailla ei ole saman verran pitoa.
Jos laittaa taas vain eteen on etu se että autoa pysytytään ohjaamaan, mistä on joskus maastossa hyötyä... :roll: Ylämäet voi taas olla tuskaa...
Jos sitten laittaa ketjuja sekä eteen että taakse on meno taattu!

JA, voi hyvällä menestyksellä hinata meitä joilla ei ole ketjuja lainkaan!
Andy
castillo Wrote:![[Image: proffesional_2011.jpg]](http://en.veriga-lesce.si/data/Snezne/avtomobilske/proffesional_2011.jpg)
Näyttää hyvin samoilta mitkä ostin rengas-onlinesta testiin MPK:n ajopäiville.
http://tinyurl.com/afrchm4
Ylättävän hyvän pidon antoivat.
Noi ketjuthan on 4mm ja lenkki 16mm.
Hanki ajossa (joka renkaassa) toimivat ja kestivät ihmeen hyvin. Jos käyttäisin vain kahta ketjua niin laittaisin ne sinne missä pito on huonoin eli taakse.
Ketjuista yksi antautui toivottomassa mäessä kun piti kaasua pohjassa ja antoi palaa. Tässä vaiheessa lumen alta oli kaivettu jäistä maaperää jo aika kasa.
Heikoinlenkki on kiristysketjun lukko(kuvassa vihreä käikäle). Se on prässättyäpeltiä jossa ketju kiinnittyy vähän niin kuin popniitti. Eli yhtä huonosti kestää vetoa.
Jos tän osan modifoi kestävämmäksi niin ketjut sopivat satunnaiseen käyttöön oikein hyvin.
Hintaansa nähden oikein hyvä ostos, 129€ pari. Renkaina oli special tracks 265-85/16. Paremman testituloksen olis saannut jos olis käyttänyt sileämpiä renkaita.
Mutta kyllä kaasua sai painaa enemmän ilman ketjuja kuin niiden kanssa.
Quote:ketjut jo yhdellä akselilla nostaa menon ihan toisiin sfääreihin kuin ilman.
Kyllä! Ei oo parempaa menonedistäjää kuin ketjut. Ja yksi pari riittää mainiosti useimpiin tapauksiin. Kun nyppii ojista muita, niin auttaa valtavasti varsinkin esim pirun liukkaalla pakkaantuneella peililumipinnalla. Tielläkin pysyy vaikka olis kuinka liukas.
Ittellä melkeen aina edessä, jotta ohjaa sinne minne minä haluan. Takana nousuissa tietty olis parempi ehkä, mutta jos auto ei mee yhtään sinne kun haluais niin onhan se raastavaa ja haastavaa.
Taka-akselissa olis kestävempää kamaa kuoren sisällä, mutta vielä ei oo edestä mitään serieksessä porsinu(tämän sanottuani varmaan ens kerralla menee vetari JA perä...)
Mulla on pajalta hankitut Mafrit ja on järeät ja kestävän oloset. Hintansa arvoiset vaikka ei ilmaset ollukkaan. Mun mielestä kannattaa ehdottomasti ostaa ketjut ennen lukkoja akseleihin.
Ketjut sitten tekevät kyllä ittelleen tilaa, ettei tarvii leikellä peltiä jos laiskottaa... :wink:
Quote:Tässä olen googlettanu kovasti ketjuista, joissakin on maininta "vain taakse" mikäli erimaankielestä oikein suomensin. Mikäs mahtaa sen aiheuttaa.
Olisko syynä pelko että jyrkässä alamäessä lähtee peräpää ohittamaan...?
Oma logiikka ainakin myötää "ketjut etuakselille ensin" koulukuntaa. Esim. 110 on vahvasti etupainoinen auto, pickup eritoten. Etuakselilla saa moottorin ym. painon takia paremman "purennan" ja pidon ketjuilla. Pienissä hyllyissä tms. voi olla myöskin etua saada etupyörät hyllyn päälle vetämään kuin sudittaa takarenkaita jyrkällä kalliolla. Ohjattavuus myös parempi ym... Paras on tietty ketjut joka nurkassa.
Kiinnitysmekanismeihin kannattaa kiinnittää huomiota. Pajalta ostamissani Mafreissa mekanismi on ainakin tosi järeä. Samaten König ja RUD näyttää käyttävän samanlaista. Kaikkia peltilirpakkeita, kuminauhoja ja remmejä kannattaa luonnollisesti välttää ellei halua tuunailla ja korjailla varusteita. Kaikki tietysti käytöstä kiinni, mutta kivempi kun kestää?
Itsellä kun nuo ketjut oli eturenkaissa niin ne teki kovalla lumella ja tiellä ajamisesta aika hirveetä. Ei kääntynyt ja veteli jatkuvasti.
Lainaus:Ei kääntynyt ja veteli jatkuvasti.
Eihän niitä tielle oo tehtykkään, mutta onkohan ketjuissa sitten eroa kun kyllä mun ketjuilla hetken tiellä pysyy. Ja max nopeus ketjuillahan tais olla 50km/h. Ite jurnutan yleensä tätä paljon hiljempaa.
Quote:Tielläkin pysyy vaikka olis kuinka liukas.
Tällä tarkotin semmosta tilannetta että tietää seuraavan mäen olevan mahdoton ilman ketjuja...
BTW. Viime vuosina peililiukkaita ei oo ollukkaan meilläpäin. Muistelen pikkupoika-aikoja, kun isän mazdakiikkailut omalta pihalta pääsemiseen oli yleistä, ja hiekkaahan ei taloon ostettu vaan kaivettiin lumen alta jäätyneestä maasta irtoovat murut... :wink:
Pickapilla hupmas et menee hangesa hyvin eteen päin. Pakittaminen olikin jo hankalampaa kun ei takapäässä ollut tarpeeksi painoa eikä ketjuja.
Joo kyl mä hankin seuraavaksi jotku vähintään 8mm ketjut joka kulmaan.
Ja vanteet isommalla offsetilla 8)
-NewJuhani- Wrote:castillo Wrote:![[Image: proffesional_2011.jpg]](http://en.veriga-lesce.si/data/Snezne/avtomobilske/proffesional_2011.jpg)
Näyttää hyvin samoilta mitkä ostin rengas-onlinesta testiin MPK:n ajopäiville.
http://tinyurl.com/afrchm4
...
Heikoinlenkki on kiristysketjun lukko(kuvassa vihreä käikäle)
...
Jos tän osan modifoi kestävämmäksi niin ketjut sopivat satunnaiseen käyttöön oikein hyvin.
Hintaansa nähden oikein hyvä ostos...
Kiitos tästä arviosta. Offroad käyttöä kestävä ketju varmaankin pitää olla Tuon tyylinen kuin JuKu esitti. Oma tarve on toistaiseksi luonteeltaan: "kun ketjut on mukana, niin tarvetta ei sitten varmaankaan lie ilmene :wink: "... Siis riittäänee oikein hyvin minun tarpeeseen. Nuo pajan mafrit on varmaan omaa luokkaa laadultaan ja hinnaltaan, jotain vanhaa hinnastoa jostain ketjuista googlekin löysi. Sellaiset tietysti tahtoisin, mutta ei lie pudjetti salli juuri nyt. Toisaalta huono on halpanakin kallis :roll:
mm. lapissa mökillä viime talvena niitä olisi tarvittu, kun kaponen mökkitie oli lingottu hieman ojan päälle ja sinne sitten defe humahti kovin keskellä tietä vastaantulevaa rouvashenkilön ohjastamaa xc60 volvoa väistäessä. Tienpuolella renkaan alla oli kovettunutta lunta ja sen alla jää, ojanpuolella vielä enemmän kovettunutta lunta ja nokialaisen pito sekä kovan lumen murskaus loppui tykkänään. Siihen vielä vastamäki, taaksepäin ei ollut menemistä, koska silloin vajottiin aina syvemmälle kohti ojanpohjaa ja puolmetrinen penkka oli kylkeä vasten jarruttamassa, lapiota ei mukana... Sitten muuan tamperelainen turisti vuosituhannen vaihteen 520 bemarilla pysähtyi auttamaan. Hän laittoi vetäviin eli takapyöriin hyvinkin vaatimattoman oloiset lumiketjut ja pito niissä kyllä oli sangen vakuuttava, vaikka aikamoinen urakka edessä olikin. Lopulta defe tuli takaisin tielle.
siis itseasiassa näin vaatimattoman näköisesti jumi
Ja on satunnaista tarvetta ollut sen jälkeenkin, tosin ilman ketjuja tai hinausta on silti tähän asti selvitty, mutta siihen on tarvittu myös se, että "on jätetty menemättä".