Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Kysymyksiä vinsseistä
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3
Jonkinlainen sähköinen narunkieputin tuonne keulalle pitäisi hankkia ja todennäköisiä veto-/käyttökertoja tullee 10-20 kpl/vuosi.
Käyttöprofiiliin liittyen kiinnostaisi:
- minkälainen ero käyttötarkoituksessa on köydellä vai narulla? Mitä saavutetaan vaihtamalla esim. vaijeri köydeksi?
- onko aina valittava nk. merkkivinssi vai voiko missään vaiheessa käyttökerrat huomioiden tulla kyseeseen nk. kiinanvinssi?
- jos kiinalainen vinssi on vaihtoehto, mitä muutostöitä siihen pitää tai kannattaa tehdä. Ilmeisesti sähköliitokset lienevät hieman vaatimattomia?
- mitä käytetyn vinssin hankinnassa tulee huomioida?
- paljonko pitää vinssillä olla vetokykyä suhteessa auton massaan?
- vinssin ohjauksen määritys: kaapelilla ulkoa, ulkokatkaisijoilla, sisäkatkaisijoilla vai jollain edellämainittujen yhdistelmällä?

Näihin kysymyksiin kaikki kommentit ovat tervetulleita.
Osta joku halpapaketti jossa on kaikki mukana.
Vinssi, kiinnitysreijät yhtenevät warn, superwhinch mitoilla niin sopii valmiisiin puskureihin.
vaijeri, jossa koukku. >30 m
Rullakita
Ohjainkapula johdolla, joissain on jo langatonkin. Mut halvat langattomat saattaa olla vaarallisia. Eikä sillä johdollisella oo väliä vähäisessä käytössä.

Käytetyt on käytettyjä niiden käytöstä, huolloista tai kestosta ei voi tietää, yleensä.
Uudet on niin halpoja mun mielestä.
Sähkölaitteissa ikä ja vesi tekee tehtävänsä vääjäämättä, joten jo jonkun keulilla roikkunut 3-4 vuotta vanha vinssi ei ehkä toimikkaan seuraavan talven jälkeen.
Eikös ne kaikki tehdä "Kiinassa"?

Vetokykyä vinssissä Land Rover tuotteiden yhteydessä pitäis olla väh. 4500 kg.

Lisäksi hanki:

Pylpyrä, sa vedon tuplattua ja vinssin kestämään.
puunsuojaliina, sen käyttö on melkein pakollista aina!
Ehkä joku pitkä vetoliina tai pari jatkoksi.
Kunnon rukkaset
ois kai siinä vaijerin päällä hyvä käyttää jotain "vaatetta" joka vähentää tuhoja jos vaijeri katkeaa.
moi!

http://forums.offipalsta.com/showthread....ertomuksia

löytyy aika paljon noita "vikoja" joita voi ennakoida, rasvaojen vaihto parempaan, sähköjen parantelua mm mm!

//Janne
Kiitos kommenteista. Näillä pääsee hyvin eteenpäin.
Minäkin erehdyin kun halusin hyvän ja halvan vinssin, kaksi oli pakko ostaa :evil:
Pitää vaan ostaa se faireyn PTO vinssi jos sille on asennusmahdollisuus... ainut vika, että se vuotaa varmasti öljyä... mikä englantilainen ei :lol:
Allu Wrote:Minäkin erehdyin kun halusin hyvän ja halvan vinssin, kaksi oli pakko ostaa :evil:

Niinpä, se on vaan arvotettava kumman haluaa Smile
Käytettyjen vinssien hinnoissa ei tunnu olevan tolkkua, varsinkin kun on olemassa enteitä halpisvinssien laadun parantumisesta. Joissakin on jo kuulemma ollut kunnolliset rasvatkin sisällä :!:
No joo, kyllä tuo minun kiinan vinssi ihan hyvin on pelannut -- toistaiseksi. On sillä tullut vinssattua kiviä, kantoja ym. yllättävän paljonkin. En tiedä paljonko vaikutusta kestoon on sillä, että talvet ja muulloinkin kun ei käytössä niin on poissa nokalta säiden ja suolan armoilta.

Tuollainen painepesurillinenhan olisi kiva, kaikkea ne keksii:
linkki
Englantilaiseen autoon Englantilainen vinssi.

Kiinalaiseen käy kiinalainenkin...

Markalla saa markan tavaran.
Toi linkki on aikalailla vanha, mutta soitappa tonne. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75949

Mun autossa on tuommonen ja vois sanoa hyväksi kamppeeksi. Se on valmistettu sillon, kun kiinalaiset turaajat eivät olleet vielä sekaantuneet toimivien tuotteiden tuotantoon.

PS. Soitin ite tälle myyjälle joskus, kun etsin vinssiä. Tais olla noin 20km säteellä Treen keskustasta.
oilywadder Wrote:Englantilaiseen autoon Englantilainen vinssi.

Saa ehdottaa ihan suoraan merkkejä... perusteluineen vielä parempi.

Ja mitä sanoo raati vaijeri vs. synt.köysi -asiassa?
Jotka vinssaa paljon taitaa yleensä vannoa köyden nimeen. Köysi on mukavampi käsitellä, kalliimpi ja vähentää painoa merkittävästi. Köysi myös selkeästi turvallisempi vahinkotilanteissa. Jos vinssaa ajoittain kaapeli tuntuu olevan selkeästi suositumpi. Oon kuullut että köysi vanhenee ajan kanssa, mutta tää on vähän huhupuheen asteella. Joku jolla ollut köysi pitempään voisi kommentoida. Köydellä pitää varoa myös teräviä kallioreunoja. Vaijerin kanssa saa varoa käsiään (vaatii hyvät hanskat). Itellä Superwinch vaijerilla ja ollut tyytyväinen satunnaisessa käytössä. Köyttä ei voi vaihtaa kaikkiin vinsseihin, sopivuus pitää varmistaa. Taidetaan kaikki vinssit nykyään tehdä Kiinassa.
Köysi on miellyttävämpi käsitellä, mutta ne vähäiset käyttökokemukset mitä itellä on köydestä, niin eivät täysin ongelmattomia ole olleet. Toisinaan köydellä on kovassa rasituksessa tapana purra itsensä parin aiemman kerroksen väliin niin lujaan, että käysi on hankala saada sieltä joissakin tilanteissa pois. Vaijerin kanssa tätä ongelmaa ei ole ollut.
Dumbossa on Superwinch köydellä. Olen pessyt köyden pari kertaa vuodessa, ainakin silloin jos kuraantunut pahasti. Pienet hiekan jyvät siellä narun säikeiden välissä kovassa vinssauksessa ei tee hyvää narulle. Itse vinssiäkin pitäisi huoltaa ennen kuin alkaa oireilemaan (oisko tää ens talven hommia Smile ). Itse valitsen ehdottomasti narun, on se niiiin paljon mukavampi käsitellä ja jos napsahtaa poikki se tippuu suurinpiirtein sijoillensa maahan. Vaijerin napsahtaessa poikki on aina jonkunlainen vaaratilanne ja yleensä vielä porukkaa ympärillä enemmän tai vähemmän. Vaijeria käsitellessä (varsinkin kulunutta sellaista) pitää olla hyvät ja paksuhkot hanskat.
[Image: superwinch.jpg]

Husky

Perustelut:

Öljytäytteinen (ei vaseliinia)
Matopyörä (ei jarrua)
Made in Great Britain
oilywadder Wrote:Öljytäytteinen (ei vaseliinia)
Matopyörä (ei jarrua)
Made in Great Britain

Pikku kevennyksenä. Kyseessä lienee tavanomainen brittituote eli vuotaa öljyä, on äänekäs, epäkäytännöllinen, sisältää jalopuuta tai nahkaa, toimii satunnaisesti sekä on kohtuullisen kallis :wink:
:lol:
oilywadder Wrote:Husky
Perustelut:
Öljytäytteinen (ei vaseliinia)
Matopyörä (ei jarrua)
Made in Great Britain

Ookoo...
Mitäs Talon -sarjan vaikka 14.0 olisi verrattuna tähän "ikoniin"?
Itsellä kokemusta kevyestä safarikäytöstä tuollaisista vinsseistä:

-Horsepower 8500 uutena sisäisten sähkökytkentöjen parantelu ja rasvojen vaihto niin pari vuotta sillä pärjäsi lällyoffailussa.Läksi vielä ehjänä vaihdossa yhteen autoon.

-Runva 9500Q todella nopea (110:1) ja voimakkaalla moottorilla varustettu,ei mitään ongelmia yhden vuoden aikana,mitä se minulla kevyessä safarikäytössä oli.Läksi vinssipuskurin mukana seuraavalle omistajalle.

-KingOne KDS 10 000 Englannista Goodwinchiltä (David Bowyer) http://www.dborc.co.uk/goodwinch/ tilattu,välityssuhde aikas nopea 173:1,vielä käytössä pitkän Defen keulalla.Voi kokeilla Rover Meetingissä kuun vaihteessa.
Offroad Tarvike myy vastaavaa,mutta "ulkopuolisella" vaihteistolla varustettua: http://www.offroadtarvike.fi/verkkokaupp...137484/129

-Superwinch 12 000 asennus kesken pätkädefen keulalle,testataan Rover Meetingissä

Kaikki vinssit olleet/ovat vaijerilla kun ei vielä näille käytöille ole raskinut narua ostaa.Yhtään vaijeria ei ole kyllä vielä katkennut.
Vinssin kaapelit (50mm2) tuotu suoraan akulta,päävirtakatkaisija plus kaapelissa

Tuollaista ajattelin seuraavaksi kokeilla,jos innostun hommaamaan pätkädefeen takavinssiin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112705
Racingrabbit Wrote:-Runva 9500Q todella nopea (110:1) ja voimakkaalla moottorilla varustettu,ei mitään ongelmia yhden vuoden aikana,mitä se minulla kevyessä safarikäytössä oli.

Oliko tämä kuinka painavassa autossa kiinni ?
Tämä vaan sillä kun monella valmistajalla n. 9500 lbs vinssin hintaero n. 12 000 lbs vinssiin on aika pieni. Että jos ottaisikin isomman...
Tuossa Runva 9500QConfusedsa etuna on kyllä tuo nopeus, kun isommilla se on melkein väistämättä 200:1 tuntumassa, sekä tuo moottorikoko, yli 8,5 hp.

Samoilla seuduilla näkyy olevan tuo Powermax, jos vertaa hintaa suhteessa teknisiin tietoihin...kun laatuun vertaaminen on vähän uskaliasta Smile
armas Wrote:
Racingrabbit Wrote:-Runva 9500Q todella nopea (110:1) ja voimakkaalla moottorilla varustettu,ei mitään ongelmia yhden vuoden aikana,mitä se minulla kevyessä safarikäytössä oli.

Tämä vaan sillä kun monella valmistajalla n. 9500 lbs vinssin hintaero n. 12 000 lbs vinssiin on aika pieni. Että jos ottaisikin isomman...
Tuossa Runva 9500QConfusedsa etuna on kyllä tuo nopeus, kun isommilla se on melkein väistämättä 200:1 tuntumassa, sekä tuo moottorikoko, yli 8,5 hp.

Samoilla seuduilla näkyy olevan tuo Powermax, jos vertaa hintaa suhteessa teknisiin tietoihin...kun laatuun vertaaminen on vähän uskaliasta Smile

Itsellenikin tuota 9500 Runvaa suositeltiin kevyeen offailukäyttöön. Taidan päätyä sellaisen asentamaan rangen keulille.

T: Tommi "ryobi"
Itse kyllä jättäisin kiinalaiset ostamatta, tietty jos vuoden - kahden välein vaihtaa vinssiä/autoa niin kyllä kait sen kestää. Vaikka ilmoitetut nopeudet oliskin samoissa laadukkaampien kanssa, niin on huomattu että kiinalaisilla on ihan omat mitta-asteikot. Eli metriä/minuutissa ei kannata aina uskoa.
Come-Up tuntuu olevan hinta-laatu-suhteeltaan kohdillaan, Hämeen Autosähkö myy: www.hasoy.com
9000/9500lbs on miltei merkistä riippumatta hyvä kokoluokka, yli 10000lbs vinssit ovat jo kookkaita ja ennenkaikkea hitaita. Tietty jos aina tarvitsee paljon voimaa..

Guest

Comeup on Taiwanialainen yritys, joten se on varmaan täysin eri asia... :wink: Vinssit tosin tehdään nykyään Kiinassa... :roll:

Andy
Itsellä on muutaman vuoden ollut Come-Upin 9.5i - vinssi. Tänä keväänä aukasin sen huoltoa varten ja olin iloisesti yllättynyt että vaseliini oli vielä vaseliinia eikä mitään kuivaa kokkaretta. On toiminutkin ryppyilemättä.
armas Wrote:

Pätkädefessä (painoa 1800kg?) ja kyllä sitä viime Rover Meetingissä koeponnistettiin.
[Image: IMG_1487.JPG]

Samoin Pääsiäisajeluissa Smile
[Image: DSC_1783.JPG]
Itsellä kokemusta T-max 12500 lbs ja nytr Com up 9500 tosin Mile Markkerin 12500 lbs moottorilla kun on puolet tehokkaampi kun com upin oma hyvin on rangelle riittänyt ainakin vielä.
L-Andy Wrote:Comeup on Taiwanialainen yritys, joten se on varmaan täysin eri asia... :wink: Vinssit tosin tehdään nykyään Kiinassa... :roll:
On se eri asia hymiöiden määrästä riippumatta.
Warnin ja superwinchin halvemmat mallit ovat käytännössä samaa sarjaa comeupin kanssa, superwincheissä suurin/ainoa? ero on/oli väri. Kalliimmissa malleissa on sitten herkkuja, jos niitä tuntee tarvitsevansa.
Runvan vaijerimallit näytti aika lailla samalta kuin omani, vaihteistolootaa ja tarroja myöten. Minulla vaan merkitön "fb12000". Tuo 12000 on kyllä turhan järeä ja painava, kuten baxxterikin totesi. Pienemmälläkin varmaan selviää ja mukavampi sovitella keulille.

[Image: 19082013099_zpsd57f21af.jpg]
Mulla oli Discon keulalla 10000 Rock ja nyt 9000 Superwinch. Molemmat riittää Discon nyppäämiseen hyvin vaikka painoa on (tupla-akut, panssarointia maastotunkki ym safarivarusteet). Samat riittää Rangeen.

Ja aina voi käyttää kääntöplokia vinssin voiman tuplaamiseen jos tilanne sitä vaatii....

Jos uutta ostaisin nyt, se olis varmaan toi 9500 nopea Runva tai vaihtoehtoisesti Powermax.
Pages: 1 2 3