Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Hiipina-Varzuga 29.08.2014-->
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jep,

Laitan tähän nyt ihan oman topicin tälle Hiipinän retkelle josta on veistetty tarinaa tuolla "One life..."-topicissa sekä Wappuretkellä naamatusten.
Pientä säätöä varmaan tähänkin suunnitelmaan vielä matkan varrella joudutaan tekemään mutta jos tästä lähdettäis.

Retken aikataulu :

Lähtö pääkaupunkiseudulta 29. elokuuta ja rajasta yli 30. elokuuta aamusella.
Rajanylitys Vartiuksesta tai Värtsilästä. Tätä tuumaamme vielä.
Koitetaan tavoitella kotiinpaluuajankohdaksi 7.9.

Reitti:

Jos aikataulu tahi muista syistä johtuen porukat tulevat eri reittejä ja aikoja niin koko joukon tapaaminen on Kantalahdessa 31.8. klo 12:00.

Kantalahti
Umba
Varzuga
Umba
Indel
Kirovsk
Hiipinän kierto vastapäivään
Murmansk (jos aikaa jää kosolti)
Paluu leppoisaa tahtia kohti etelää.
Maanselän taistelupaikat käydään tutkimassa ilman muuta jos aika riittää.

Reiteistä varmaan onnistutaan tarkemmin päättämään siellä paikanpäällä ja mihinkään suo-upotuksiin ei ole tarkoitus mennä. Otetaan tämä sellaisella tutkimusretki-asenteella.
Ja myös menoreittiä voidaan tuunata jos yksimielisyys löytyy.

Osallistujat:

Hanes & Pata Jr Defe 110
ranke & Mikkotapani Defe 110 CPU
JuKu Mitsu Confusedhock:
NewJuhani Defe 110 HCPU
Jontte Defe 110 ExMOD

Jos em lista ei ole oikein niin laittakaapa viestiä. Samoin myös ne jotka tulevat joukkoon mukaan.

Koitan haalia kamiinallisen puolijoukkueteltan kyytiin jotta mahdutaan vaikka koko lauma saman katon alle. Hankittu

Jos joku saa telttasaunan lainaan niin sehän olisi kiva.
Ilmoittautuminen, on lomaa silloin viikko. :roll: :wink: 8)
Laitetaan Juhani listalle, tervetuloa!
Työnantaja on uhkaillut lomautuksilla. Pitääpä pyytää että saisi sijoitettua ne tuohon ajankohtaan.
hanes Wrote:Koitan haalia kamiinallisen puolijoukkueteltan kyytiin jotta mahdutaan vaikka koko lauma saman katon alle.

Hyvältä näyttää. Ollaan mukana ellei esteitä ilmaannu. Tuo puolijoukkueteltta on hyvä vaihtoehto, mutta onkos siellä Hiipinällä polttopuita?
Voi olla polttopuut vähissä.
Diesel käyttöinen ilmanlämmitin vois olla kova sana.
Viime päivinä olen kovasti etsiskellyt telttakäyttöön soveltuvaa nestekaasulämmitintä. Mikäs sen helpompaa kuin 11 kg pullo telttaan, letku kiinni pulloon ja tulille.

Näitähän on tietysti tarjolla pilvin pimein, ja melko edullisiakin, mutta kaikissa halvoissa värkeissä on sama ongelma: Liekki palaa sisällä teltassa, jolloin sinne muodostuu kosteutta ja hiilidioksidia.

Elikkä laitteen tulee olla sellainen, joka ottaa palamisilmansa ulkoa ja puhaltaa savukaasut myös ulos. Halvin tällainen tuntuis olevan tuo Trumatic: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmas...laite.html Mutta kertyy sillekin hintaa melkoisesti, kun pitää ostaa ilma- ja savutorvet läpivienteineen, takalevy, ym. Mutta tollaseen kun investois, sekä suurehkoon telttaan, vaikka tähän: http://jaakot.fi/teltat/cs-ja-cs-pro-teltta.html niin olispa matkailu mukavaa.

Ilmawebasto olis tietty paras, mutta melkein 2.000,- euron hintalappu on ainakin mulle tehokas jarru.
Mulla olis tarkoitus laittaa tranan vanha ilma webasto hyttiin ja siitä torvi yöpymis residenssiin lavalle.

Nyt kannattais Nurmijärven Roopea kovasti kuumottaa reissuun, kun sieltäpäin saattais olla diesel teltan ilmalämmitin tarjolla?

TEMÄHIK
moi!

Mulla rakenteilla sellanen mobiili lämmitin webasto airtop 2000. minimissään vi 1dl dieseliä tunnissa ja 19w. maximissaan antaa 2000w lämmitä ilmaa ja vie 2dl pa tunnissa...24w.

TEKNISET TIEDOT:
Lämmitysteho: 0,9-2,0 kW
Polttoaineen kulutus: 0,24-0,12 l/h
Sähkönkulutus: 14-29 W
Käyttöjännite: 12 tai 24V
Puhallusilmamäärä: 93 m3/h max
Käyttösuositus: alle 10 m veneet
Ulkomitat (p x l x k mm): 311 x 120 x 122 mm
Paino: 2,6kg

ajattelin kasata laitteen siten että pa ja lämmitin samassa laatikossa ja vai 12v liitin autoo kiinni.

telttana mullaon tarvittaessa kota

[Image: mysetupu.jpg]

kodassa rosteri puulla toimiva kamina...samanmoinen ku SA teltoissa.

näillä eväillä voisi retkeä avustaa, jos matkaan lähtee. olis kiva koeponnistaa se 130..! Smile

//Janne
Jos, kun aikaa on riittävästi, niin paluu kohti etelää isoa tietä venäjän puolella ja maaselän sotatantereita tutkimaan?

Tämä siis ideariiheen.

TEMÄHIK
lacrits68 Wrote:näillä eväillä voisi retkeä avustaa, jos matkaan lähtee. olis kiva koeponnistaa se 130..! Smile

Laitetaanko siis nimi listaan :?: :?: Big Grin

Ellunkana Wrote:mutta onkos siellä Hiipinällä polttopuita?

Ei varmaan siellä vuorilla ole. Mutta tällä automäärällä saadaan kattotelineillä yms konsteilla varmaan parin yön kamiinapuut mukaan ja pikkasen notskipuitakin.

Ja jos joku näppärä rakentaa jonkun ilmawebasto-zydeemin niin vot !

Oliskos sellainen terassilämmitin teltassa toimiva ratkaisu vai tuleeko sellaisessakin kosteus/pakokaasuongelma?
Mulla on tallissa osina vielä yks transiitin ilmawebasto. Polttoaine pumppu puuttuu ja muuten kunnosta ei tietoa
hanes Wrote:Oliskos sellainen terassilämmitin teltassa toimiva ratkaisu vai tuleeko sellaisessakin kosteus/pakokaasuongelma?

Valitettavasti kyllä. Katalyyttilämmittimet ym. ovat kaikki samanlaisia: Palamisesta syntyvä kosteus jää telttaan, jos sitä ei johdeta tavalla tai toisella ulos.

Nuo ranken, JuKu:n ja lacrits:in webastoviritykset vaikuttaa lupaavilta.
hanes Wrote:Laitetaanko siis nimi listaan :?: :?: Big Grin

annas ku juttelen pomon kanssa asiasta( lomista siis). Alustavasti kyllä....emäntäkin anto lähtoluvan, ja voisi vaikka, ehkä, jopa itse tulla mukaan! Smile

//Janne
PATA
LähetäLähetetty: La Tou 10, 2014 10:48 pm Viestin aihe:
Hmmm... Jyrkkä ehkä tälle reissulle. Cool

Discovery II Td5 -01
Defender 110 Td5 -99 - mennyt maailmalle...

www.facebook.com/teamsisuadventures

TAC68
LähetäLähetetty: La Tou 10, 2014 10:50 pm
Ehdottomasti mukana! Appari ehkä.

Telttasauna tms olisi kova sana. Kun mennään monella autolla, ei kuljettamisen pitäis olla ongelma.

Jontte

Sorry noi siirtyi vahingossa muualle, siirretty takaisin.
Pata + Saksan vahvistus Diskolla ilmoittautuminen!

Onko päivät lyöty lukkoon ja varmat, niin osaa saksalainen varata oikean aikaiset lennot ja viisumin?
No kyllä tässä ihan tosissaan ollaan menossa ja lähtöpäivä on kiven hakattu. Kannattaa toki niitä viisumiloita ottaa silleen joustavasti päivä pari enne ja jälkeen voimassaoleviksi jottei tule mitään ropleemaa jos matkalla on esteitä.

Edit: Muokkaan tota ekan sivun ekaa postausta sitä mukaa kun osallistujia ja tärkeitä asioita tulee. Tämä lienee jo huomattu Smile
Hyvä, liput ja viisumit sitten tilaukseen ja homma kuntoon!
JuKu Wrote:Mulla on tallissa osina vielä yks transiitin ilmawebasto. Polttoaine pumppu puuttuu ja muuten kunnosta ei tietoa

Terve!

Minulla on kanssa Transhitin ilmawebasto, pelastettu käyttökuntoisena paalaamoon menneestä kiesistäni vaan ei ole kyllä sen jälkeen testattu toimivuutta. Vaan tässähän on kesä aikaa viritellä siitä vaikka minkälaista teltan lämmitintä!

Nimeni on osallistujalistalla vaan vielä kuitenkin varmistukseksi ilmoitus että täysillä ollaan mukana!
mikkotapani Wrote:
JuKu Wrote:Mulla on tallissa osina vielä yks transiitin ilmawebasto. Polttoaine pumppu puuttuu ja muuten kunnosta ei tietoa

Terve!

Minulla on kanssa Transhitin ilmawebasto, pelastettu käyttökuntoisena paalaamoon menneestä kiesistäni vaan ei ole kyllä sen jälkeen testattu toimivuutta. Vaan tässähän on kesä aikaa viritellä siitä vaikka minkälaista teltan lämmitintä!

Nimeni on osallistujalistalla vaan vielä kuitenkin varmistukseksi ilmoitus että täysillä ollaan mukana!

Jokin portable versio, motonetin/bilteman venetankki, ehkä oma akku, jonka sais helposti ajossa ladattua, sullahan on ne trukki hanskat(liittimet)?

TEMÄHIK
ranke Wrote:Jokin portable versio, motonetin/bilteman venetankki, ehkä oma akku, jonka sais helposti ajossa ladattua, sullahan on ne trukki hanskat(liittimet)?

TEMÄHIK

Terve! Juuri jotain tuon suuntaista jo kaavailin eli valmis paketti sisältäen myös akun, tuloletku siään telttaan ja eikun illalla vaan poltin tulille!

Vaan toinen ajatus tuli mieleen kun tuossa roskia pellolla polttelin. Eli jos polttopuusta on pulaa niin onko kenelläkään kokemusta pelletin poltosta kaminassa? Tarttee jonkunlaisen oman arinan? Aikanaan on tullut hankittua semmoinen Bushrangerin kattopussukka missä metsästysreissuille on ns. "pehmoiset" kamat kuljetettu Jeepulan katolla. Sinne mahtuisi kelpo pläjäys pellettejä millä voisi turvata lämpimät yöt jos vaan kaminan saa pelleteillä toimimaan!
mikkotapani Wrote:Jokin portable versio, monko kenelläkään kokemusta pelletin poltosta kaminassa? Tarttee jonkunlaisen oman arinan? Aikanaan on tullut hankittua semmoinen Bushrangerin kattopussukka missä metsästysreissuille on ns. "pehmoiset" kamat kuljetettu Jeepulan katolla. Sinne mahtuisi kelpo pläjäys pellettejä millä voisi turvata lämpimät yöt jos vaan kaminan saa pelleteillä toimimaan!

voisin kokeilla viikolla...! Valurauta kaminassa ne palaa rosteri korissa/arinassa hienosti....voi töissä tehdä omaan kaminaan sopivan arinan...!

//Janne
ps: tossa olis hieno diesel kamina...!

https://www.youtube.com/watch?v=CrGpXvtEdyE

http://www.lockgate.com/products/marines...fleks2000/

ihan saman näköisä kun mun puukamina!

//Janne
lacrits68 Wrote:voisin kokeilla viikolla...! Valurauta kaminassa ne palaa rosteri korissa/arinassa hienosti....voi töissä tehdä omaan kaminaan sopivan arinan...!

//Janne

Tuo kuulostaa hyvältä, itse olen sitä mieltä että jos vaan sen teltan saa lämpiämään ilman sähköisiä apulaitteita niin ollaan voiton puolella, jäädään kuulolle kuinka koepoltto toimii!
Onko muuten kaluston osalta ihmeellisempia vaatimuksia tai jotain erityisesti huomioitavaa? Vesistön ylityksiä tms speciaalia?
Pata Wrote:Onko muuten kaluston osalta ihmeellisempia vaatimuksia tai jotain erityisesti huomioitavaa? Vesistön ylityksiä tms speciaalia?

Ihan näillä meijän perus-vehkehillä aateltiin selvitä. Hiipinän pohjois/länsipuolella on jotain jokien ylityksiä joten niihin on syytä varautua.

Onko Lacritsilla kokemusta Ruåtsin armeijan kenttäkamiinasta m/63?
Sellanen olis tulossa ilmeisimmin nyt mukaan tohon telttaan.
Joo, näin mä ajattelinkin. Huohotukset ylös ja nyt voi hyvälllä syyllä ostaa sen snorkkelin... Big Grin

Mä otan joka tapauksessa mukaan seuraavat varusteet, mitä voidaan käyttää yhteisiin tarpeisiin:

-moposaha + polttoaine
-kirves
-lapio
-Kohtuu kattava EA-pakkaus kipu- yms lääkkeineen.
-Iso kevytpeite erilaisten sadesuojien tms. tekemistä varten.

Turha kaikkien kantaa mukana kaikkea.
Asia ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta kiinnostaa..

Tuossa teltanlämmitintä:

http://glembring.se/

Ihan kuin olisin jostain kuullut Ruotsin armeijan käyttävän noita Glembringin kaminoita.

Harmittaa, kun en voi lähteä mukaan, mutta voihan ihmeitä tapahtua :roll:

T
Arttu

Guest

Tai sitten voisi ostaa talvimakuupussin ja jättää nokimyrkyttäjät kotiin... :wink:

Jatkakaa...

:mrgreen:

Andy
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10