EDIT: Editoin otsikkoa vian perussyyn mukaiseksi
Auto vm. 2007 manuaali, 2.2 diesel, kilometrejä 130 000. Vaihdetta vaihtaessa kytkin jumi kiinni lattiaan. Piti jarrutella punaisiin valoihin veto päällä, jotta moottori sammui. Kytkimen sai kiskottua käsin takaisin ylös, jolloin starttaus ja liikkeellelähtö onnistuivat ja pääsin ykkösvaihteella ajamaan auton lähelle parkkiin. Siitä hinauksessa pajalle.
Kuulemma kytkimen työsylinteri on vuotanut nesteet pihalle. Uusi sylinteri maksaa 200 € ja vaihdelaatikon irrotus homman edestä pois 750 €. Samalla päätettiin vaihtaa kytkinpaketti (tarvikeosa, 250 €), vaikka kytkin onkin ehjä. Näin välttää sen, että jos kytkin hajoaa, niin joutuu taas maksamaan tuon 750 € vaihdelaatikon irrotuksesta.
Auto ehti olla minulla 10 kk ennen tätä tielle jättöä, toivottavasti ei toistu ihan pian.
Yllättävän aikaisin antautui... Itselläni saman ikäisessä autossa 270tkm mittarissa eikä (toistaiseksi) ole kytkimelle tarvinnut tehdä mitään.
jfz-6 Wrote:Yllättävän aikaisin antautui...
Niin minustakin! Auton kilometrilukemia pidän kuitenkin uskottavina, koska auto on ollut koko ajan Suomessa ja aukottomassa huoltohistoriassa on kilometrilukemat mukana.
Kuskihan sen kytkimen tappaa. Olisko edellinen omistaja ollut kytkimenraiskaaja? Kytkin pohjassa liikennevaloissa yms yms
AVRO Wrote:Kuskihan sen kytkimen tappaa. Olisko edellinen omistaja ollut kytkimenraiskaaja? Kytkin pohjassa liikennevaloissa yms yms
Tiedäpä häntä, minä nyt en ainakaan

Soittivat Wetteriltä. Olivat nyt purkaneet vaihdelaatikon edestä pois, jolloin oli selvinnyt, että kaksoismassavauhtipyörä on tohjona. Tai kuulemma "harvinaisen tohjona", ja tästä on myös johtunut työsylinterin rikkoutuminen. Uudelle vauhtipyörälle ei osattu sanoa edes toimitusaikaa, mutta ainakin viikko varmaan menee. Auto on nyt tässä vaiheessa ollut pajalla kaksi viikkoa.
Minulla on ollut auto omistuksessa reilusti yli 20 vuoden ajan, mutta eipä kertaakaan aiemmin ole auto seisonut pajalla näin pitkään. Ilmeisesti nyt sitten on niin, ettei tuota vauhtipyörävikaa voinut nähdä ennen vaihdelaatikon irrotusta, joka on iso työ. Se vain, että tähän vaiheeseen pääsy kesti kaksi viikkoa...
Jos kaksoismassavauhtipyörä on "harvinaisen tohjona" niin on sen pitänyt jo aiemmin pitää erimoisia ääniä sekä kylmänä että lämpöisenä, sekä tuntua tärinänä kytkinpolkimessa kun kytkintä painaa. Ihan varmasti. Ei se kertarysäyksellä ilman mitään varoituksia niin voi hajota.
Ainakin meillä edellisessä diesel autossa kaksoismassavauhtipyörä kun alkoi hajoamaan, se piti eri tilanteissa erimoista ääntä ja pari tapausta tiedän joissa kytkinpoljin on pompottanut kun poljinta vähän painoi.
Jos se ei mitään erikoisia ääniä tai tärinöitä ole antanut niin on kyllä perin outoa että niin olisi hajonnut.
Mutta kaksoismassavauhtipyörälle on pari juttua jotka tekee sille huonoa: kun ajetaan hitaasti isolla vaihteella (esim. kaupungissa ajetaan 50kmh 5. tai 6. vaihteella, tai painava peräkärry / asuntovaunu / hevoskärry perässä ja vedetään sitä isoimmalla vaihteella.
Juge Wrote:Jos kaksoismassavauhtipyörä on "harvinaisen tohjona" niin on sen pitänyt jo aiemmin pitää erimoisia ääniä sekä kylmänä että lämpöisenä, sekä tuntua tärinänä kytkinpolkimessa kun kytkintä painaa. Ihan varmasti. Ei se kertarysäyksellä ilman mitään varoituksia niin voi hajota.
Jotain hyvin vaimeaa kilinää tms. on joskus satunnaisesti kuulunut. Kytkimessä ei mitään tärinää, eikä tärinöitä muutenkaan. Ihan puskista tuo hajoaminen kyllä tuli, usko pois.
Quote:Mutta kaksoismassavauhtipyörälle on pari juttua jotka tekee sille huonoa: kun ajetaan hitaasti isolla vaihteella (esim. kaupungissa ajetaan 50kmh 5. tai 6. vaihteella, tai painava peräkärry / asuntovaunu / hevoskärry perässä ja vedetään sitä isoimmalla vaihteella.
Jep, noista luinkin päivällä. Edellisen kuskin ajotapoja en tunne, itse olen ajanut tällä 18 000 km. 50 km/h minulla on vielä korkeintaan nelonen silmässä ja hevoskärryä olen ehtinyt vetää vasta varmaan alle 100 km yhteensä. Silloinkin on ollut asenne, että voi mieluummin olla pykälää pienempi vaihde kuin samalla nopeudella normaalisti.
Jouduin tilaamaan vauhtipyörän itse, kun Wetteri ei omia kanaviaan pitkin olisi saanut sitä ainakaan alle kuukauteen

hock: Huomenna pitäisi osan tulla (viikon toimitusaika) ja auto on siinä vaiheessa seisonut pajalla kolme viikkoa. Työt jatkuvat kuitenkin vasta tiistaina. Eli optimistinen ennuste voisi olla, että homma on valmis neljän viikon kuluttua siitä, kun auto hinattiin pajalle. Onko tämä nyt ihan normaalia? Minulla on ollut jonkinlainen auto omistuksessa yli 20 vuoden ajan, eikä kertaakaan ole kyllä lojunut pajalla edes puolta tuosta ajasta.
Olin yhteydessä Off-road pajaan (
http://www.offroadpaja.fi/), joka suositteli Oulun alueelta vastaisen varalle tätä korjaamoa:
http://www.a-autopalvelu.com/korjaamo.html
Land Rover mainitaan erityisosaamisena ja merkkikohtainen testerikin löytyy. Onko kellään kokemusta? Wetterin asiakkaana en tämän ensimmäisen kokemukseni perusteella halua jatkaa. Vaikka tarinahan on vielä kesken, toivottavasti nyt saavat auton ylipäätään korjatuksi.
Toista autoamme (Kia ceed) on korjattu useaan otteeseen Delta-autossa, joka ei mielestäni täysin vakuuttanut. Tähän Wetteri-kokemukseen nähden Delta on kuitenkin jo alkanut tuntua lähes loistopaikalta.
Yhden Wetterillä Oulussa tehdyn epäonnistuneen ja kalliin korjauskerran jälkeen olen oman autoni huollattanut säännöllisesti vain ja ainoastaan Karaasissa Espoossa.
Siinä se nyt on, kuriiri toi uuden vauhtipyörän aamulla. Nyt vain pitää viedä tuo pultteineen Wetterille ja odottaa, että jaksavat jatkaa hommia.
Minulle tulee muuten ylimääräinenkin 8 kpl setti noita pultteja, olisko kellään tarvetta? :lol:
Menee OT juttujen puolelle, mutta kyllä tuo merkkihuoltojen osaaminen kuitenkin on melko hataralla pohjalla, kun maksimituottoa haetaan kok ajan.
Esim. sain uuden auton viikko sitten. Luovutus ok, mutta huomasin jotta roiskeläpät puuttuu. No seuraavana päivänä tuu käymään, niin laitetaan talvirenkaat samalla totesi myyjä.
Eikun päivällä käymään (sai lounaan!) ja sillä välin renkaat alle ja läpät piti laittaa samalla... Ei laitettu kun ei löytynyt? vaikka ne eilen oli kädessä??? Samalla pyysin säätämään lasinpesimen suuttimet, kun vedet lentää katolle (luulis tarkastetun luovutushuollossa)??? Säädettiin ja vedet osu pyyhkijän varteen, aivan lasin alareunaa, joten säädin itse...
Talvirenkaat rapisten otin auton hallista ja katsoin, jotta kaikki ei ole mallillaan ja kas kummaa, oli vähänastaiset Misukat vaihtunu Nokialaisiin????
Asiaa selviteltiin ja oli mennyt renkaat sekaisin. Oli mun renkaat sujahtaneet jollekkin muulle ja yrittivät saada takaisin, mutta oli jo ajossa. Nyt odotellaan uusia renkaita, kun tuo koko on loppu Suomesta....
Sitten autossa on AFS ajovalot, jotka säätyy vaikka millä tavalla ajon mukaan. Merkkivalo on sellainen kiva pystyssä oleva umpio jonka päällä on puhelin. Se palaa joka päivä kun ilta alkaa hämärtyä, ja samalla kun se syttyy, niin syttyy myös pitkät, jotka ei sammu. Vikaa on jo etsitty, mutta menee 5viikkoa, jotta saadaan henkilölle aikaa, joka sen "mahdollisesti" voi korjata. Tarjosivat sijaisautoa alle, mutta en ottanut kun Insomnian on ostanut, niin ei sitä 1tkm/viikko viittis ajella Sorsalla...
Niin ja kukaan ei ole edes vielä pahoitellut ryssimistä minulle. Kaikki selvittää asiaa ja ilmoittelevat miten käy. Mutta hiljaista on ollu....
Terveiset JFZ-6:lle. Oli aikoinaan ilo palvella monimerkkitalossa "omaa" asiakasta... Vaikka se pari kertaa tiukille meni osien kanssa!
jfz-6 Wrote:oman autoni huollattanut säännöllisesti vain ja ainoastaan Karaasissa Espoossa.
Ainut paikka jossa HEIDÄT korjataan.
Valitettavasti ainutlaatuinen paikka. Käyttäisin kylmästi muitakin korjauksessa, mutta eivät huoli
autokorjaamoon kulkuneuvoja...

:lol: :lol:
Joo Karaasille vaan, ei virallisille huoltoliikkeille...
28 päivää pajalla ja tänään sain takaisin ajoon.

hock: Toki siinä tehtiin vähän muutakin samalla: määräaikaishuolto, jarrulevyt ja -palat eteen uusiksi ja tööttiä vähän rassattiin, kun tahtoi jumia pohjaan.
Tuosta homman toimitusajasta kyllä mainitsin. Kuulemma ongelmana on merkkiin erikoistuneiden asentajien vähyys. Kannattaisiko ehkä kouluttaa lisää :roll:
LUK:in valmistama oli näemmä myös tuo alkuperäinen vauhtipyörä, kuten tuo tilalle asennettu varaosakin. Vauhtipyörän rikkinäisyyttä en nyt kyllä äkkiseltään päälle päin näe, enkä hahmota, millä mekanismilla se on sen kytkimen työsylinterin saanut vuotamaan. Mutta vika on varmasti vain omassa ymmärryksessäni :roll: Ne kierrejouset eivät näy päälle päin ja nehän sieltä ilmeisesti ovat poikki, mutta liikkeen luonnehdinta "harvinaisen tohjona" antoi olettaa jotain päälle päinkin näkyvää vauriota. No, joka tapauksessa tuosta vanhasta pitäisi saada 50 € panttimaksu takaisin, kun sen palauttaa varaosaliikeeseen. Osan "voitosta" vain syö tietenkin rahtikulut.