![]() |
|
Castillon Defender 110 STW -06 - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Omat fixaukset ja vastaavat (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=102) +--- Forum: Defender - Defe -mallit (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=106) +--- Thread: Castillon Defender 110 STW -06 (/showthread.php?tid=1334) |
- Setok - 02-04-2011 Oho, ihan mukavasti mittarissa. Taidetaan itse ottaa vähän rauhallisemmin. 120 sa jo tuntuu vauhti kovalta Lantikassa Emme siis kukaan tiedä minkä takia pistoke siellä on, mutta kenties se on antanut sähkömiehen työkalulle virtaa. Muuten auto kulkee tällä hetkellä vielä hyvin, eikä oikeastaan mitään isompaa vikaa ole löytynyt. Käytön merkkejä tietenkin on luultavasti enemmän kuin mitä oli silloin kun itse luovut. Siihen on nyt saatu tavaraverkko ja kattoteline ja muita päivityksiä mietimme sitten tilanteen mukaan. Kuulemme kyllä mielellämme jos autoon liittyy hauskoja tarinoita tai pieniä erikoisuuksia... - castillo - 17-04-2011 Laittelin iltasella kokeeksi kuskinpenkin tuumanverran korkeammalle asentamalla penkin kiinnitysten alle palotikkaista napsaistut ovaalin malliset kuumasinkityt metallitangot. Siinä korjaantu se pienoinen ajoasennon epäsopivuus minun mitoille. Täytynee kesempänä tilailla oikein "viralliset" säätökiskot niin ei tarvitse kenenkään kummastella asiaa vaikka ihan jees-siistit tuli noistakin. Jos nuo jää pysyviksi niin taytyy pinnottaa ne vaikka mustalla muovituksella. Niiden toimivuus tullee testattua parin päivän päästä 1000km:n päiväsiirtymällä lapin hangille Hyvää ja näppärää retkikeitintä saapi ehdotella matkan ruokatauolle, missä lämmittää perheelle lohisoppaa, huoltsikat kun on niitä muita matkailijoita varten :wink: - castillo - 04-05-2011 Reipas parituhatta kilsaa tuli reissattua defellä pääsiäisen aikoihin. Kolmen sentin korotus kuskin penkin alle korjasi ajoasennon puutteen juuri sopivasti. Auto palvelee loistavasti meidän perheen tarpeita, se on nyt jotenkin varmistunut, niin hienosti siirtyi ihmiset ja kuomukärryllinen varusteita kotipihasta mökin pihaan eli noin 920km/siivu. Kaksi taukoa tosin pidettiin, eli oulaisissa trangialla lämmitin keiton levähdyspaikan kupeessa ja torniossa tankkasin auton. Keskikulutus oli 10,2 litraa sadalla. Perillä oli mukava tutustua kairojen pikkuteihin, joihin ei aiemmin ole ollut menemistä sporttialustaisella väyrysellä. Kyytiläiset viihtyy autossa ilmeisen hyvin, kun kukaan ei valittanut matkan pituutta tms ja pienimmätkin näkee autosta ulos. Edes meluisuudesta ei kukaan kommentoinut mutta toisaalta se pysyy aisoissa kun peräkärry rajoittaa sopivasti nopeutta. Koukku on kuitenkin sen verran korkealla että siihen täytyy hommata sovite/säätöpala pikapuolin, jotta asuntovaunun kulkisi vaakatasossa. Kärry nyt joutaakin kulkemaan aisa pystyssä. Olisiko jollain ideaa sovitteeksi. Sentin paksuinen teräslevy ja siihen sopivasti reikiä vaiko jotain fiksumpaa? - iikka- - 04-05-2011 Tuollaista kai ei virallisesti saa tehdä itse, mutta kyllä 10mm levy on ohkasta tuohon kohti. Meidän duuni defenderissä on tollainen pudotuslevy, ilmeisesti maahantuoja/tehdas asenteinen. Muistaakseni 16mm tavarasta tehty. - castillo - 05-05-2011 Mahtaisikohan lohjan pojilla olla valmis ratkaisu asiaan. Täytyypä olla yhteydessä sinnepäin. Googlettaen engelsmannien verkkokauppoja en löytänyt yhteensopivan oloista sovitelevyä. - aj@ - 05-05-2011 Luulisi olevan, jos siinä vanhan vieressä on tilaa reiílle. Mulla on nk. pudotettava koukku ja ala-asennossaan se on jossain henkilöauton koukun korkeudella. Se vain kannattaa maastossa muistaa, että koukku se ensimmäisenä maahan osuu. No, ei toistaiseksi ole hajonnut, melkoisen vahvaa tekoa. - castillo - 06-05-2011 siis mulla on juuri tollanen koukku mutta alinkin koukun paikka on korkeahko eli 53 cm maasta ja vaikka porukka hyppää kyytiin niin aisa pystyssä mennään komeasti edelleen... - aj@ - 06-05-2011 Tuosta juuri puuttuu se pudotuslevy. - -NewJuhani- - 06-05-2011 Eero Wrote:Äänenvaimennukseen on olemassa tehokkaita tuotteita, parempia kuin mitä tehdas on Pumaan lätkinyt. Muutaman satasen panostuksella saa aikaan ihmeitä. Pieni mainos sallittakoon: http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116155328 Vähän OT mutta... Äänieristematot näyttäis kestävän hintavertailua, mutta esim Optima akut ei. http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116160700 Optima Yellow Top 75 Ah 369€ ja esim. http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=165_237&products_id=13375 Optima YELLOW TOP 75Ah 260€ Itse oon hankkimassa akkuja omaan veturiin. Aikamoisia hintaeroja! - Eero - 06-05-2011 No, toinen on akkuliike ja toinen hifiliike. Akut ovat valikoimassani ainoastaan palvelun takia, ja ne menevätkin poikkeuksetta isomman tavaraerän kyljessä jolloin hintakin on eri (ja oma katteeni kiertotien kautta ostetusta akusta pyöreä nolla) - Jyrki J - 06-05-2011 -NewJuhani- Wrote:Itse oon hankkimassa akkuja omaan veturiin. Aikamoisia hintaeroja! Kulkeuduppa joutessas Kemiin, Akku ja Rengas Merilapin Ak-Re Oy Korjaamontie 1, 94200 KEMI Sieltä saat edullisimmin optimat. - castillo - 12-05-2011 miksiköhän defen konepellissä ei ole mitään tiivistettä jotta sulkeutuisi niin että ei jää reilua rakosta reunoille... Ei sillä että asia haittaisi erityisesti, mutta ehkä vaimenisi hiukan käyntiääni auton vierellä ja talvella pysyis? konehuonees lämpö paremmin kai? Saakohan tuohon jotain tiivistettä vai pitäneekö korjakumista lähteä sovittelemaan semmoista... Ruostesuojautin mokoman jostain syystä, runko kai ehkä siistimpänä pysyy suolakurasuomessa - Allu - 12-05-2011 En muista nähneeni konepeltiin valmiita tiivisteitä johtuen varmankin raon melkoisesti vaihtelevista toleransseista. Jotain omia viritelmiä on tullut vastaan. Toivottavasti ruostesuojauksessa tiesivät Defen "erikoissuojaus" kohteet. - aj@ - 12-05-2011 Joo, tuntui olevan ruostesuojauksella ja " ruostesuojauksella " melkoinen hintaero kun sen aikanaan uuteen teetin. Ne on nuo eriarvoiset metallit mielenkiintoisia pareja. Castillo tuossa mainitsi raon ja äänet. Mulla nyt on parikin skooppia nappaamassa ulkoilmaa kesät-talvet, mutta mikähän mahtaisi olla sopiva materiaali konepellin vuoraamiseen, Pumassa kun on vähän tilaa. Rintapeltiä en edes viitsi ajatella. Ei se pellin tiivistekään olisi hullumpi idea, luulisin. - castillo - 12-05-2011 Allu Wrote:Toivottavasti ruostesuojauksessa tiesivät Defen "erikoissuojaus" kohteet. finikorin mömmöjä tuntuu olevan jokapaikassa mutta mitkä on nuo kriittiset ja oleelliset suojauksen kohteet. Etuikkunan saranoiden tuntumassa olen ruosteita havainnu joissakin defendereissä ja myös etuoviaukkojen etualanurkassa. Ajattelin tarvittaessa vielä itse täydentää käsittelyä mutta kaipaisinkin tarkempia vinkkejä kohteisiin. Eka defe oli tämä mun auto tällä luottokäsittelijällä jolla olen autojani vuosien aikana käyttänyt. - Eero - 13-05-2011 Quote:mikähän mahtaisi olla sopiva materiaali konepellin vuoraamiseen Jos hyvän haluat, niin ensin alle Dynamat Xtreme ja sen päälle Hoodliner tai Dynaliner 12 mm. Kestävät lämmön, öljyt jne. Ja ovat myös kaikki itseliimautuvia, ei tarvitse sikaflexien kanssa tuhria. Aikoinaan omassa Disco II sa tuo vaikutti enemmän ajomeluun kuin mm. ovien ja katon vaimentaminen.
- Allu - 13-05-2011 Yritin kattella vanhoja juttuja tuosta suojauksesta, mutta olisko ne hävinny vanhan palstan mukana? Defen rintapelti on ensinmäinen kohde, siitä reunakotelot alakautta ja yläsaranan ruuvinreiistä. Yläkotelo pyyhkijänvarsien vieressä olevien kumitulppien kautta. Ovien käsittely verhoilut poistamalla ettei tarvitse reikiä porailla. Nokkapelti on myös terästä, siihen kaikkien koteloiden ja saumojen suojaus. Rungon takapään huolellinen suojaus unohtamatta takapalkin päätykoteloiden painehuuhtelua ja niissä eteenpäin olevien reikien teippausta pyöristä lentävää kuraa vastaan. Nokkapellin materiaalin johdosta en suosittele liimattavien eristeiden asennusta, edellismallin alumiinisen vetelin routamaton bostikilla kiinni. Jos paatte sinne nokkapeltiin vaikka huopamattoa märkänä muotoillen ja ruuveilla kiinni. - castillo - 13-05-2011 Kiitos Allu, tämä selventää jo kovasti ja täytyypä tutkia nämä erityiskohteet, koska takuu käsittelyllä kuitenkin on ja itsekin noita vois täydentää tarvittaessa. Onko 2006 defen nokkapelti alumiinia vai peltiä, olen olettanut sen olevan alumiinia sen kummemmin tutkimatta vielä asiaa :?: :!: - Allu - 14-05-2011 Allu Wrote:Nokkapelti on myös terästä, - Eero - 15-05-2011 Allu Wrote:Nokkapellin materiaalin johdosta en suosittele liimattavien eristeiden asennusta, edellismallin alumiinisen vetelin routamaton bostikilla kiinni. Voitko vähän täsmentää: miksei liimattavia eristeitä? Itse koittaisin välttää konetilassa bitumin käyttöä, se kun ei oikein tykkää kuumuudesta ja palaa vauhdilla jos sattuu tipahtamaan vaikka pakosarjan päälle
- Allu - 15-05-2011 Liimattujen vyllien takaa on mahdotonta nähdä ruoste ongelmat, liimaukset saattavat jopa edistää niitä. Bitumijuttuja en minäkään suosittele tuohon paikkaan. - Eero - 16-05-2011 Ei ruoste tiiviin liimapinnan alle pääse. Pintaruosteen tai muun alkavan oireen päälle ei tietenkään pidä mennä liimaamaan mitään, mutta ehjä pelti pysyy ehjänä, kunhan se ei pääse kastumaan. Moni saattaa pitää Dynamat-tyyppisiä mattoja hifistien ja ämeriikkalaisten pelleilynä, mutta kokeiltuaan 99% muuttaa mieltään. Liima nimittäin PITÄÄ, toisin kuin entisaikojen bitumeissa. Se on selvä, että mikäli eristeen ja pellin väliin pääsee syntymään vesitasku, on kukkiminen varmaa. Ja sama asia, jos eriste on vettä imevää - mitä autokäyttöön suunnitellut eristeet eivät tietenkään ole. Jos taas ruoste tulee pellin toiselta puolelta, niin silloinhan se ei ole maton vika. Ja ihan perusasiana vielä: kannattaa muistaa, että äänieristys, vaimentaminen ja akustointi ovat eri asioita joihin tarvitaan erilaisia vaimennusaineita. Maastoautossa ei välttämättä kannata ollenkaan käyttää huokoisia tuotteita (ainakaan mitään huopaa tai muuta vällyä) koska kastumisriski on suuri - oli se sitten kahlaamista tai vuotovettä
- solihull - 16-05-2011 Tervehdys! Pitäkää vaan hulluna, mutta ajattelin laittaa äänieristeeksi ja vaimentimeksi jotakin vastaavaa kuin Kerabitin kumibitumielastomeeria. Lämmitys juoksevaksi ja kaadetaan paikalleen. Tai sitten "valan levyjä", jotka liimalla kiinni. On x-kertaa paljon halvempaa kuin edes Bilteman pikimatot. Ja jää joustavaksi pakkasessakin ja liimaantuu todella lujasti kiinni. Säkillisen ainetta (noin 15 kg) saa muutamalla kympillä... TT - series3kalle - 16-05-2011 Varmaan toimii. Noi äänieristeet on aika kalliita kyllä varsinkin hifi-liikkeissä. Pooloon tuli ostettua kumi ja matto liikkeestä ja laskeskelin että jos tuon auton vaimentamiseen menee about pari sataa euroa niin on se sen arvoista. Radiota kun yrität kuunnella saa nupit kääntää kaakkoon, että kuulee ja sitten liikennevaloissa huutaa ihan älyttömän kovaa. Puhumattakaan siitä että tunget subbarin takakonttiin, niin rupee joka paikka rämisemään. Joskus aikanaan ostin "väkevä vähä-ääninen" nimistä hifi-vaimennusmassaa oisko ollu 490mk/litra, jolla käsittelin mm. serieksen ovet ja voin sanoa että jos ennen ovi sanoi "räms" sulkiessa niin nyt sanoo "thump". Ja puhelimeenkin voi puhua ajaessa! Hyviä tököttejä on. Edit: Sorry nyt vähän jo sliiras ojan toiselle puolelle topicci... - castillo - 16-05-2011 series3kalle Wrote:Edit: Sorry nyt vähän jo sliiras ojan toiselle puolelle topicci...kyl tämä topicci kärsii rönsyillä ihan huolella, tieto ja tuntuma on monesti aika hakusessa foorumilla ja mieluusti tässä minun defe/veturi topicissa saa vatvoa kaikkea aiheeseen liittyvää ja liittymätöntäkin. Mutta tämä äänen eristäminen on kyllä vähä kinkkinen prosessi, juuri kävin selvittämässä dynamat extreme kokemusta erään tuttavan "erikoisajoneuvopajalla" ja vakuutuin tuotteen toimivuudesta, ei siinä mitään mutta 110 defen vaimentaminen niillä ohentaa lompsaa talon kakkosauton arvon verran. Siispä täytynee makustella ja kummastella halvempiakin konsteja. Alustan massaus vaimensi selvästi lähtötilanteeseen verrattuna. Mutta samalla kun ääntä hiljennetään niin mieluusti myös lämpöä/viileyttä eristäisin ja siihen mieluusti ois syytä olla yksi ja sama fylli. - Allu - 16-05-2011 Eero Wrote:Ei ruoste tiiviin liimapinnan alle pääse. Aivan, mutta kotelorakenteiseen nokkapelliin on paha liimata mitään tiiviisti. Jättihän Castillo muuten sen polttoaineen jäähdyttimen suojaamatta? - Eero - 16-05-2011 solihull Wrote:Pitäkää vaan hulluna En minä ainakaan ketään hulluna pidä, mutta omaan autooni en vesieristeitä, telttapatjoja, bitumikermejä tms. sotkisi. Olin itse mukana Kallen mainitseman Vähä-Äanisen kehitys- ja tuotteistustyössä aikanaan, joten jonkinlaista käsitystä vaimennusaineiden sielunelämästä on. VÄ oli edistyksellinen tuote, joka pesi aikansa ulkomiaset kilpailijat mennen tullen, mutta esim Xtremen kilpailijaksi siitä ei ole, mattojen vaimennuskyky on aivan eri luokkaa. Allu: kyllä kai sen kotelorakenteen välistä pilkistää pintapeltiä? Ei nimittäin tarvita kovinkaan montaa kämmenen kokoista matonpalaa, niin isokin peltilappu vaimenee jo kummasti. Castillo: parin tankillisen hinnalla pääsee hyvään alkuun vaimentamisessa, ei siihen tuhansia tarvita. :lol: Yhdellä ja samalla tuotteella ei valitettavasti useinkaan ole kovin hyviä vaimennus- ja lämmöneristysominaisuuksia. Autossa runkoäänien vaimentaminen on kriittisintä, ja siihen sopivat tuotteet eivät juurikaan eristä lämpöä. - solihull - 16-05-2011 Nimen omaan parasta olisi raskas ja huokoinen vaimennin, joka siis veisi tärinää ja samalla söisi ääntä huokoisudellaan. Lisäksi huokosmateriaalia kun laittasi neliöittäin - tulisi hyvä lämmöneriste.... itsekin kyllä suhtaudun kaikkiin eristeisiin kriittisesti, mutta äänettömyys ja lämpö ovat luksusta. Tosin kumpikaan ilmaus ei niistä sovi Defenderiin ja lienee järkevämpää vaihtaa autoa kuin tehdä siitä limusiini... Tuttuahan on, että uretaanivuoratut pakettiautot lahoavat käsiin ja retkipatjalla eristetyt samoin. Huopamatto on peltiä vasten tosi hyvä mutta kosteuden kannalta ainakin Defen vuotavassa korissa myös hankala materiaali. Löytyyköhän joku viisastenkivi asiassa jostakin. TT - Eero - 16-05-2011 Pelkkä huokoisuus(kaan) ei tee autuaaksi, solurakenteen pitää olla oikeanlainen - käytännössä puoliavoin. Täysin avoin imee vettä ja suljettu taas ei vaimenna ääntä (lämpöä kylläkin oikein tehokkaasti) Ja massan (siis painon) lisääminenkään ei ole oikotie onneen. Lisämassa toki laskee kappaleen (pellin) resonanssitaajuutta, mutta ei juurikaan poista häiritsevimpänä koettua korkeaa meluääntä. Tämä onkin bitumin heikko kohta - se on melko tehokasta matalilla taajuuksilla, mutta laskee korkeammat lähes täysin läpi. J Tehokkain _tasaisesti koko taajuusalueella_ toimiva vaimennus saadaan aikaan muuttamalla värähtelyn liike-energia lämmöksi, ja se taas onnistuu pellissä lujasti kiinni olevalla, sopivan elastisella rakenteella. Tuotenimi lienee jo tullut selväksi, niin en toista sitä enää Ja ei, Defeen ei saa lisää lämpöä minkäänmerkkisellä vaimennusmatolla
- Allu - 16-05-2011 Peltipintoihin, vallankin suuriin/ilman tukirakenteita oleviin osiin on hyvä laittaa jotain resonoinnin estävää juttua, jos sellaista ongelmaa on, mutta kyllä kait yhtenäinen eriste sitä varsinaista ääntä enemmän eristäis. Runkoäänien vaimennus olisi Defessä melkoisen iso parannus, se vain pitäisi aloittaa korin ja rungon väliin laitettavilla kumityynyillä, mikä ei taida olla yhden illan juttu jos siitä haluais vielä laillisen. Helpoin ja halvin parannus ovat hyvät kuulosuojaimet, mutta Puma ei onneksi niitä enää tarvitse vakiovarusteiksi, vaikka on mulla kuulokin heikentynyt
|