Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
RRC:n jurina - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Range Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Thread: RRC:n jurina (/showthread.php?tid=1037)

RRC:n jurina - jallu80 - 12-04-2010

Ostin sitte sen ekan Rangen... Ostaessa oli jo tieto että ristikot pitäis vaihtaa ku kuuluu kumma jurina sopivassa vauhdissa. Siinä kahdeksankympin jälkeen kun vauhti tasaantuu alkaa melkoinen jyrinä. Se kantautuu ihan koriakin myöten niin että lattia tärisee. Kuitenkin ne ristikot tuntus olevan ehjät. Autoa on korotettu pari tuumaa. Kun kiihdyttää tai löysää kaasun kokonaan niin ääni loppuu kokonaan. Eli onko nyt oletettava että perä(t) on sökö? Vai voiko noin kova ääni johtua pakoputken osumisesta koriin? Putki on nimittäin vedetty kuskin puolella korista läpi ulos. Ja se pää ottaa koriin kiinni huonon kiinnityksen takia. Sen saa kiskaistua irti siitä mutta ekan kaarteen tai montun jälkeen se on taas kiinni korissa. Mitä muita jurinan lähteitä tulee mieleen?

- Jyrki J - 12-04-2010

Jos kardaani on käytetty irti pooreilta ja kasattu väärille pooreille, voi aiheuttaa jurinoita. siinä on kohdistusnuolet jotka tosin voi näkyä huonosti

Tarkista myös taka A-tuen pallonivel, ettei ole väljä. Tämä lähinnä aiheuttaa kolahduksen suuntaa vaihdettaessa, mutta periaatteessa myös muuttaa kardaanikulmaa, joka kahden tuuman korotuksen kanssa ...

Ja tukivarsien puslat.

- jallu80 - 12-04-2010

Tuo kartaanihomma pitääkin heti aamulla ruveta tutkimaan.

- Ahosensetä - 12-04-2010

Poistettu

- jallu80 - 13-04-2010

Selvä, aloitetaanpa sitten pakoputken restauroinnilla! Mites ne tietää laittaa oikeille booreille ne kartaanit, paitsi niiden kohdistusmerkkien avulla?

- Ahosensetä - 13-04-2010

Poistettu

- jallu80 - 13-04-2010

Nyt on pakoputkelle tehty tilaa ja jurina jatkuu. Yks resonanssi loppu mutta se varsinainen tärinä vielä kuuluu. Mitenkäs nuo perät ääntelis?

Poistettu

- jallu80 - 13-04-2010

Kartaanit on nyt tarkistettu. Ja ne on juurikin tuolla ylempänä mainitulla tavalla. Nyt mulla on kyllä käsissäni uusilla ristikoilla oleva tasapainotettu etukartaani. Perissä oli öljyt OK ja pinjoneissa ei tunnu välyksiä paitsi pyörintäsuunnassa n. 1/8 kiekka, liekkö liikaa? Pakoputki on nyt seuraava tarkemman korjauksen uhri. Meinaan ottaa pari ite tehtyä kiinnikettä veks ja kokeilla käydä pienen lenkin. Nimittäin putkea heiluttaessa altapäin kuuluu melkoinen kitinä jostakin kiinnikkeestä.

Poistettu

- jallu80 - 13-04-2010

Juupa juu, nyt on pakoputken kiinnikkeet käytetty irti ja saalistus jatkuu. Kai se on seuraavaks hankkiuduttava nosturille ja vaihdettava se etukartaani ja taakse ristikot. Sitten alkaa olla pää tyhjä... Ei kai kahden tuuman korotuksen pitäisi kartaanin kulmiakaan niin paljon muuttaa että tuo jurina siitä kuuluisi?

- maddis - 13-04-2010

jallu80 Wrote:Juupa juu, nyt on pakoputken kiinnikkeet käytetty irti ja saalistus jatkuu. Kai se on seuraavaks hankkiuduttava nosturille ja vaihdettava se etukartaani ja taakse ristikot. Sitten alkaa olla pää tyhjä... Ei kai kahden tuuman korotuksen pitäisi kartaanin kulmiakaan niin paljon muuttaa että tuo jurina siitä kuuluisi?
Itse nostelin 60mm eikä alkanut jurisemaan.

- jomppe - 13-04-2010

Onko pakoputkessa keskipönttö paikallaan ettei sitä ole poistettu?
Samoilla tasaisilla kierroksilla, mitä autossa on 80 paikkeilla, kuuluuko paikallaan mitään ?

Vanhan Taunuksen itse tehty putki piti tietyllä maantienopeudella ääntä ja värinää joka tuntui kardaanin värinältä.
Selvis kun vähän kerrallaan nosti kierroksia paikallaan ja piti jonkun aikaa kierroksia päällä.

- series3kalle - 13-04-2010

Kardaanit irti ja kokeilet jokaiseen suuntaan kaikkia niveliä. Helposti hosuu ja jää huomaamatta että yhteen suuntaan ei jompi kumpi pää käänny kun hampaat irvessä. Mulla kävi noin etten ekalla huomannu ja rupesin jo peräremppaa suunnittelemaan... :roll:

Poistettu

- jallu80 - 13-04-2010

Meinaatteko kartaanin niveliä? Nyt ollaan tosiaan jo niin pitkällä että on hankittuna uusilla nivelillä oleva juuri tasapainotettu etukartaani ja sitten laitetaan uudet ristikot taaksekin. Mites se nyt menee, sopiiko tuonne korotettuun pirssiin millaisilla vanteilla 265/75-16? Jos nuo Vatiivat kuitenkin möis pois ja kahtos vähä maltillisemmat renkulat. Kun nuo korinat ei oikein houkuttele lisää korottamaan... Pakoputki on uusittu vasta-aikaan alkuperäisellä vaimentimella. Takimmaisella pöntöllä on viskattu kuikkaa. Yritin jo päivällä ruveta vaihtamaan tuon etukartaanin mutta märällä pihalla tällä vajaalla terveydellä en sitä yksinkertaisesti saanut vaihdettua. Pitää hankkiutua nosturille. Halvimmalla toki pääsen jos tuo ristikkoshow auttaa, mutta nyt jo pelottaa että tulikohan tuikattua tassut siihen ihteensä.

- Jyrki J - 13-04-2010

Elä ny hättäile.
Minulla oli aluksi sileähköt 265/75-16 kumit orkkis peltivanteilla, ja ne mahtui ihan hyvin, paitsi että piti ottaa etupään kääntymisrajoittimia vähän ulos ettei ottanut tukivarteen.

Kardaanien vikoja voi myös rajata vähän ottamalla kumpaisenkin vuorollaan irti ja kokeilla ajaa keskilukko päällä sekä etuvetoisena että takavetoisena.
Jos jommin kummin ei väpätä, löytyy viallinen tallista. (tai mihin se sitten jäikään Smile)

- jallu80 - 13-04-2010

Sehän tässä harmittaakin, kun näin mieleistä harrastinta ei vielä ole ollutkaan. Mites se vaikuttaa asiaan kun tässä on se viskolukko? Voiko tuosta liipasta toisen kartaanin talliin? Mulla on nyt ne vatiivat myyty, ei tarvinnu kauan tyrkyttää! Mitkäs renkaat minä nyt tuohon hankin??? Tai kunhan tuon nyt sais hiljenemään, niin harkihtee sitte noita kumeja.

- Ahosensetä - 14-04-2010

Poistettu

- jallu80 - 15-04-2010

Nonnii, nyt on käytetty etukartaani pois ja käyty koeajolla. Ja kas kummaa ääni hävis. Siitä innostuneena laittamaan uutta kartaania paikoilleen. Ja taas ajelulle. TADAA! Ääni palas : ( ... Eli mikäs nyt sitte? Seuraavaks on tarkoitus saada tuo auto pukeille/nosturille ja raapia ensin takakartaani pois ja taas koeajaa. JA sitten alkaa nosturilla ajamaan niille kierroksille millä metakka alkaa. Mutta ei se varmaan ala siinä ääntämään kun ei tule kuormitusta. Mutta sitten kai ei ole muuta vaihtoehtoa kuin alkaa etsiä köyttä ja koivu...eikäkö uus etuperä.

- Ahosensetä - 15-04-2010

Poistettu

- jallu80 - 15-04-2010

Pyöriikös tuo mitenkä kun on se visko? Pitääkö minun saada myös takaa yksi rengas ylös? Se nyt on joka tapauksessa seuraava että auto on saatava ylös ja pyöriteltävä nuo kaikki perät ja vetonivelet läpi että tuntuuko missään mitään ylimääräistä. Pitää vissiinkin lähteä kyläilyreissulle nosturilliseen talliin...

- Ahosensetä - 15-04-2010

Poistettu

- jallu80 - 15-04-2010

Hirmusia ajatuksia tietysti hiipii mieleen kun miettii kuula punasena tuon auton kohtaloa. Uskallankohan minä tuolla nyt sitten huruutella jos pyrin välttämään semmosta nopeutta/ajoa missä tuo ääni kuuluu? Kun se ei kuitenkaan mikään korvia riipova möly ole vaan lähinnä häiritsevä jurnutus. Sanotaanko näin että perusjapsin kuulonen Big Grin

- jallu80 - 22-04-2010

Meteli taitaapi kuulua keskiperästä. Mitä ilmeisemmin etukartaani on joskus saanut vähän hittiä ja nyt se akseli juristaa. Mutta siinä tapauksessa jos saan vian 100% sinne paikallistettua niin siinäpähän kurisee. En taida tuommoseen revohkaan alkaa että jakiksen vaihtaisin tuon hintaiseen ropposeen.

- Ahosensetä - 22-04-2010

Poistettu

- jallu80 - 22-04-2010

:lol: :lol: Ei pelkoa, että minä tuon paaliin pistäisin! Mutta jäljet välipalkissa viittaisi siihen että kartaani on osunut siihen. Ja omalla kylällä on yksi esimerkki ollut jo mitä siitä aiheutui... Akseliin pieni heitto ja se alkoi jurista samalla tavalla. Mutta kyllä tässä jotakin sen pään menoksi vielä punotaan. Ja sitten jos ei mikään muu auta niin kesälomamatka suuntautuu Lietoon... Matkaa on vain tuolla kulutuksella hiukan raakasti Big Grin

- Velar - 11-05-2010

Mulla teki joskus samanlaista ja syynä oli jarrupala, joka oli karannut paikaltaan.. Jurisi ja tärisi koko vaunu sitten, ku sopivaa vauhtia ajeli..