Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Russia with Rover
Tervehdys !

Minua kiinnostaisi alueena Karjalan kannas ja siellä nuo vanhat taistelupaikat ja toisena vaihtoehtona Laatokan pohjoispuoli, lähinnä rannikkoalue, siellä vaarini kaatui v. 1944. Laittaakaapa tänne palstalle omia ehdotuksia, kiinnostuksen kohteita, ideoita, mahdollisia reitejä jne., niin päästään asiassa eteenpäin valikoimalla kaikille sopivin ajankohta ja matkakohde. Mitä aiemmin saamme päätettyä tärkeimmät matkaan liittyvät asiat, sitä helpompaa on lähteä reissuun.
Voitaisiin ajatella, että jossain vaiheessa tavatttaisiin ja käytäisiin ehdotukset ja suunnitelmat läpi ja tehtäisiin matka-/reittisuunnitelma.

t. JariJ
- Elämä on pelkkää säätöä -
Reply
Hjuuva jiidea.ei vaan kyllä se on fiksu idea..Mulla ei itsellä ole vilä mitään käsitystä mihinkäpäin ois intressiiä,mutta rupean vähän selvittämään..karjalassa ne sukujuuret kun on.
Reply
Joo, katselin eillisen ohjelman ja näkymä Karjalasta oli samanlainen kuin 50 vuotta sitten. Yksi haastateltavista ryssistä, anteeksi pensasneuvostoliittolaisista, anteeksi venäläisistä myönsi, että he olivat panneet homman ranttaliksi sodan jälkeen. Suomalaisten rakentaman infrastruktuurin oli annettu rapistua ja veljet vaan ihmettelivät mikseivät olleet saannet hommaa toimimaan samoin kuin suomalaiset.
Sanonta " ryssiks meni " pitää paikkansa edelleen Wink.
Reply
Joko tämä idea kuoli?
Itsellä on kyllä intoa lähteä reissuun, en ole viitsinyt puuttua suunnitteluun kun ei ole mitään tietoa kuin suunnasta missä Venäjä sijaitsee. Niin ja oli tuossa auton maalausta ym. pikku hommiakin. Joku nyt vaan vetämään suunnittelu ryhmää ja vähän nimiä, ajankohtaa ja paikkoja paperille.
Reply
Mä olen selvittänyt vakuutus asioita ja ostellut pari opaskirjaa=).

Musta voitais mennä laatokan ympäri,joko myötätai vastapäivään kiertäen.

Siinä sitten käydä matkalla pietaris ja viipuris.

Ihan siis teitä pitkin (ei ladoga trophy=)

Eiks sulla ollut mökki siellä LprConfused?

Oisko siinä mitään ideaa että matka alkais sieltä?

Voitas ottaa joku meettinki nyt vaik tällä tai ens viikolla joku ilta jossain.?

eiks me pidetty aikajaskona vähän heinä-elokuu aikoja?ja noin viikkoa?

En mäkään tiedä RossijaConfusedta palno mitn mutta eiköhän matka sitten opeta.

Joku venäjää puhuva tarvittaisiin kyllä vielä mukaan.

t:Ralf

ps.
Reply
Jos tämä laatokan ympäri toteutuu, niin kuulostaa siltä kuin vaimo tuossa tahtoisi mukaan..
Tosin jos muksutkin otetaan, niin sitten lähden kyllä discolla ja teiltä poistuminen jää vähälle. Tai voihan sitäkin harrastaa muovihelmojen ehdoilla.. Mutta defeen mahtuu kaksi ja jos tuota ajattelisi perhematkailun kannalta, niin pakko on lähteä mukavammin liikenteseen.

-Mutta jokatapauksessa ajankohta on mullle vielä epävarma, mutta älkää muavarten hommaa säätäkö, lähden jos asiat loksahtaa.

Tuo laatokan kierto on hyvä idea, siinä varmasti löytyy jokaiselle jotain.

Täältä pohjanmaalta on hiukan pitkä suunnittelukokouksiin, mutta informoikaan toki mitä ideoittekin.
"Täälähän on keppejä niinku vanhaankorin porstuas!"
Reply
-Ja tuo vaikuttanee lähdön helppouteen:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uut...sort=false
"Täälähän on keppejä niinku vanhaankorin porstuas!"
Reply
Jepjep.Discolla (03) minäkin olen lähdössä joten muovihelmoja varoen mennään=)..tarkoitus ei ole offata lommoja kylkiin tai muuallekkaan mutta kyllähän sitä maastossa voi ajaa rikkomattakin mitn=)..
Kyllä sen verran silti että ajattelin vetokoukun ottaa pois matkan ajaksi.
Lähinnä kait matkan luonne oli mun .*käsittääkseni sellainen sightseeing/etäisten kylien tutkiminen/sotahistooriallisten paikkojen/vanhojen tukikohtien yms hylättyjen paikkojen bongausta?ei niinkään umpisessa vinssaaminen(!)
=) Mullakin ois tulijoita nyt 2.avopuoliso/ja mun Isä.
Tosin avopuoliso ei vielä ole ihan varma haluaako nukkua venäjällä teltassa jossain metsässä=)
anyway.mä näen tän ehkä enemmän sellaisena safari/sightseeing reissuna kuin tukivarsien maastossa oikomis/irronneiden osien keräily harjoituksena =) t:Ralf.
ps.ostin Kannas nimisen kirjan mikä on todella informatiivinen,ainakin mulle kun en ennen ole käynyt
Reply
Poistettu, syytä voi miettiä
Reply
Ja ymmärtääkseni jollain tämän ketjun "osallistujalla"olikin vinssi.

Se nimittäin varmasti tulee tarpeeseen.

Auto on ihan stock,ja jokapäiväisessä työmatka ajossa.
Mutta ajattelin nyt ennen elokuuta laittaa 2" korotuksen,jakolaatikon lukon,uudet vähän karkeammat renkaan ehkä bfg A/t tms..en tiedä oisko mudterrainit liian äänekkäät arkiajoon?

Ja sitten suojat banjoihin ja eteen ja semmoisen "steering guard" suojan.

Tankin suoja on kyllä fiksu kans,ajattelin vääntää sellaisen itse,kun se vaikuttaa melko yksinkertaiselta tehdä..sen enempää en kyllä varmaan varustele kun kyseessä on kuitenkin käyttis,joka jossain vaiheessa menee vaihdossa seuraavaan discoon.

Unelma olis kun ois käyttis disco ja sit defenderi tai series harrasteautona..

Nykyinen markkina tilanne ei vaan houkuttele hirveästi ottamaan lainaa =/..

Mene ja tiedä,mutta luulen kyllä että reissusta tulee hauska vaikkei mun autolla pääsekään kovin vaativiin paikkoihin.*
Reply
Poistettu, syytä voi miettiä
Reply
Ajettiin toissakesänä Jeeppikerhon "järjestämällä" reissulla 3 auton voimin Laatokka ympäri, siis sillai et Vuoksen pohjoisrannalta aloitettiin ja lopetettiin reissu etelärannalle.
Kyllä pääsee ihan "vakio" neliveto kalustolla ympäri. Joissain hiekkapaikoissa voi katurenkailla jäädä jumiin, mut jos joku on auttamassa niin pois pääsee.
Semmonen perhereissu, vaimot oli mukana ja vinssinarua ulkoilutettiin vain kerran.

Toki muistettava että paikalliset mettätiet voi nopeasti vaihtaa luonnetta jos siitä menee joku painava ja isopyöränen kun maa on pehmeää.
Reply
Aikalailla samankaltainen reissu kun mitä tässä on puhuttu..

Sattuisko sulla olemaan reittiä tallelle ?

Käytittekö paperikarttaa vai tietokonetta?
Reply
Osa reitistä on oheisessa kuvassa, jotain tössin ja yksi pätkä jäi pois.
Leirit merkkasin myös kuvaan. Leiri #2 ja #5 ei ollut kovin kummosia,
muut mielestäni hienoja paikkoja. Koordinaatteja löytyy jos tarvitset.

Reitin hahmottelu on mielestäni paperilla helpompaa, ajaessa GPS pitää kartalla.

http://picasaweb.google.com/Defe90/Somet...8130960290

(mitenkäs kuvia oikein saa suoraan viestiin liimattua?)
Reply
Vane Wrote:(mitenkäs kuvia oikein saa suoraan viestiin liimattua?)

No esmerkiks tässä tapauksessa klikkaat tuossa albumissa olevaa kuvaa ja valitset ominaisuudet.
Sieltä "maalaat" eli kopioit sen URL kohdassa olevan http//djhfuyrjdkf jne osoitteen.
Viestiä kirjoittaessa painat näytössä oikealla ylärivissä olevaa Img nappia sen jälkeen liität sen http// osoitteen siihen perään ja painat taas Img nappia, tulokseksi pitäis tulla:
[img]http//dllfkaölfk[/img] näköinen lauseke.

Kun lähetät viestin, niin kuvan pitäis ilmestyä viestiin.
[Image: laatokka.jpg]

Kuvan pitää olla jossain "julkisessa paikassa" netissä. kuten albumissa.
Omalla koneella olevia kuvia ei voi liittää.

Ja kuvat kannattaa pitää "pieninå" tai sitten vaan laittaa linkki, ettei palsta "leviä" näytössä.
Ainakin mua ärsyttää kun saa hiirellä sahata palstaa edestakaisin.
D2 Td5 Autom -04
D2 Td5 Autom -99 ex.
D2 Td5 Autom -00 ex.
Reply
Yritän ainakin itse perustella tätä reissua itselle ja etenkin perheelle oheisen linkin avulla:

http://www.luovutettukarjala.fi/kartat/luovkarjkar.htm

Eli oma isoisäni oli Jääsken alueelta kotoisin eli jos siitä saisi perusteluja reissuanomukseen.

Osaako kukaan arvioida kuinkahan suuri osa ajosta tapahtuu
a) pikitietä
b) hiekkatietä
c) metsätietä (kasvustoa tiellä)?

Kysymys juontaa juurensa FOT:n hiekkatietaipaleisiin Lapissa, jotka olivat kohtuullisen pitkiä ja tylsiä. Tuo hiekkateillä ajo vielä jakaa helposti kaluston kahteen nopeusluokkaan "rallikuskit" (ajonopeus 60-100km/h) ja "cruisailijat" (ajonopeus max 60km/h). Ajoneuvojen ajo-ominaisuudet, rengastus ja pölyn/vedenpitokyky vaihtelevat tällaisessa kalustossa melkoisesti. Letkassa ajettaessa esim. pöly puskee vanhoissa kieseissä tiivisteiden ja mahdollisten rättikattojen väleistä kaikkialle. Uusissakin laitoksissa tietysti moottorin ja sisäilman raitisilmasuodattimet(luksusta) tukkeutuvat. Joidenkin ajoneuvojen alusta (puslat, jouset, akseliväli...) ja rengastyypit soveltuvat vain paremmin nimismiehen kiharaiseen ja kuoppaiseen hiekkatiehen sekä irtosepeliin.

Eipä tuon kartan mukaan päivittäiset ajomatkat mitään älyttömän pitkiä näytä olevan, mutta jopa sadankin kilsan pätkä saattaa viedä kuskista voimat jos joutuu ajamaan sitä aivan äärirajoilla suu ja nenä täynnä hiekkaa ilman ilmastointia.
Reply
-Sami Wrote:Osaako kukaan arvioida kuinkahan suuri osa ajosta tapahtuu
a) pikitietä
b) hiekkatietä
c) metsätietä (kasvustoa tiellä)?

Kysymys juontaa juurensa FOT:n hiekkatietaipaleisiin Lapissa, jotka olivat kohtuullisen pitkiä ja tylsiä.

Tästäkin Big Grin asiasta voi olla montaa mieltä ! Meidän autokunnan mielestä nämä osuudet olivat ylivoimaisesti retken parasta antia 8) . Siis Raajärveltä Kairijoelle. Hieman kiusasi se, että auto oli painavassa lastissa ja taka-akselin bump-stopit olivat "unohtuneet" Swampperiasetuksiin...... tämä rajoitti sutiaisilla sisäänjoustoja turhan paljon ja jousitus pohjasi välillä rajustikin. Kun kiharatien matkaa on parille päivälle 600km niin ihan kahtakymppiä ajamalla siitä ei vaan pääse järkevästi läpi.

Myös Harrin ja Stigin kanssa Kairijoelta käsin heittämämme "Samperin veturin" sorarännikeikka Tulppioon oli ihan poskettoman hauska. Matkaa tuli paljon ja aikaa oli rajoitetusti kun piti ehtiä Saariselän majoitukseen...... marssivauhti oli välillä reipasta, mutta palkitsevaa. Ja pölyä piisas !

Retket kannattaa suunnitella niin, että etenee sellaisia reittejä, joista itte tykkää ja keskinopeudet kannattaa arvioida realistisesti - muuten tulee kiire tai aikataulu kusee pahasti.

Tapsa

PS Kivutonta Confusedhock: loppuvuotta 2009 kaikille !
Reply
FOT:n hiekkatietaipaleilla autokuntamme olisi pitänyt mielellään vauhdin siinä 60-80 hujakoilla, niin olisi tuolla kuormalla, rengastuksella ja alustalla kiharat ja kuopat olisivat tasoittuneet sopivasti. Harmittaa kun ei tullut lähdettyä katsomaan niitä Samperin vetureita. Pahimmat pölyongelmat taisi olla legendaarisilla amerikkalaisvalmisteisilla rättikattomaastureilla :wink:

Parastahan olisi että tuonne Laatokan reissuun lähtisi tarpeeksi autokuntia, jotka voisivat tarvittaessa jakautua kahteen letkaan; kaksi eri reittiä/nopeutta (min.3autoa/letka?). Vaan voipi olla vaikea saada niin montaa autoa reissuun. Itse ainakin valitsisin mielummin haastavamman metsätiereitin kuin hiekkatiereitin. Ajosilloilla saa tasoitettua kivikkoa ja vahvistettua suonpintaa niin että vakioautossakin pysyy spoilerit ja helmaplastiikit mukana.

Reittiensuunnittelua helpottaisi jonkun konkarin arvio keskinopeudesta Venäläisellä metsätiellä ja hiekkatiellä. Kesän sademääräthän tuohon vaikuttavat varmaan huimasti, mutta näiden avulla olisi hyvä tarkastella suunniteltujen reittien ajoaikoja.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
Reply
Heti alkuun, vaikka muutama kerta on Venäjällä käyty on sen perusteella mielestäni todella vaikea antaa mitään arvioita keskinopeuksista.
Mutten lue itseäni miksikään "konkariksi". Venäjän teitä voi mielestän helpoiten kuvailla siten ettei koskaan tiedä mitä oikein on tulossa vastaan.
Päätie voi olla todella hyvä ja ykskaks sieltä löytyy melkoisia monttuja tai päällyste vain ottaa ja loppuu.
Mettäteillä voi löytyä todella pehmeitä paikkoja tai syviä uria. Tätä on turha miettiä, on vain varattava riittävästi aikaa.
Laatokan ympäri "joutuu" melkoisen osan ajamaan ihan teillä tai sitten ihan umpimetässä, etelässä leiriin #6 ajettiin kilometritolkulla tietä
joka tehty latomalla tukkeja peräkkäin.

Meidän reissu oli perhereissu, ajeltiin hissukseen ajettavia teitä pitkin ja koluttiin kyliä, ainoastaan leiriin #2 tultiin myöhemmin,
pyrimme leiriytymään hyvissä ajoin itapäivällä. Koko reissuun meni 9 päivää.

Reissua suunnittelevien on hyvä muistaa että todelliset lähtijät lasketaan vasta rajan toisella puolella ja suunnitelmat sen mukaisesti.
Reply
Reissua suunnittelevien on hyvä muistaa että todelliset lähtijät lasketaan vasta rajan toisella puolella ja suunnitelmat sen mukaisesti.[/quote]

Totta.

Aikaa olis tarkoitus käyttää viikko-2.

siltä väliltä,

Turha aikatauluttaminen ei ehkä sovi tän tyyppiseen(jos mihinkään)

matkailuun.

Pitää tietenkin olla deadline,ja joku suunnitelma muttei liian tiukka.

Tiestöhän vaihtelee suuresti,riippuen mihin päin haluaa mennä.

Mutta mun osalta reissu on kyllä enemmän sightseeing kuin "aamulla metsään/ja illat korjataan"

Metsässä voi käydä,ja varmaan käydäänkin.mutta se ei ole itseistarkoitus.

siihen ehkä Pähämän reisssut ovat omiaan.*

just some thougts.
Reply
Tervehdys !

Ja hyvää uutta vuotta 2009 kaikille !. Tulimme perheen kanssa juuri joululomalta Ylläkseltä ja 2 viikkoa hiihdellen vierähti nopeasti. Kelit suosivat, sillä pakkasta ei ollut liikaa, 0 - -7 asteen välillä pääosin. Tosin poislähtiessä eilen mittari näytti -27 asteen lukemia.

Nyt voisi Karjalan reissun suhteen tarttua tuumasta toimeen eli järjestää alustava miitinki lähtijöiden kesken. Ehdotan ( en tiedä kaikkien asuinpaikkoja , mutta itse asun Tuusulassa ), että tavattaisiin 21.1.2009 klo 18.00 vaikkapa Nurmijärvellä, moottoritien varrella sijaitsevassa Mylllykukko-huoltamolla ( tai-mikä-kahvio-myymälä-bensa-asema sen onkaan ). Laittakaa ehdotuksia palstalle, mikäli tämä pvä on epäsovelias.

Käytisiin vähän läpi lähtijöiden määrää ja intressejä matkan suhteen,lyötäisiin lukkoon matkan ajankohta (tärkein asia ), pohdittaisiin majoitusta (teltta,hotelli, tms ? ) sekä suunniteltaisiin alustavaa reittiä. Mukaan miittinkiin voisi ottaa (joilla on ) karttoja, oppaita yms. materiaalia, joista on apuja matkan suuunnittelussa.

Lisäksi voitaiisiin (ehkä / toivottavasti) löytää vapaaehtoinen tai kaksi, joka/jotka koordinoisi hommaa eteenpäin.

Aivan merkittävässä asemassa ovat tietenkin ne henkilöt, jotka ovat reissanneet Venäjän puolella aiemminkin. Heidän tietonsa ja kokemuksensa ovat tarpeen matkan suunnittelussa.

t. Jari
Reply
Hiljaista reissun osalta. Ken on tulossa Myllykukkoon huutaa HEP !.

t. Jari
Reply
Hep!
Nyt kun muistutit..
Reply
Hep!
Nyt kun muistutit..

Mistähän tälläiset tupla postaukset johtuu? Laitoin koneen unelle ekan postin jälkeen, onkohan se unissaan lähettänyt toisen perään.. :lol:
Reply
Hephep mutta voitastko veivaa tiistaille tai torstaille.

Mä oon silloin keskiviikkona Venäjän alkeiskurssilla Big Grin :!: Confusedhock: 8)

Onnistuisko millään.eiks joo =)

strastuijtse vaan!
Reply
Siirretään vaan, torstai sopii oikein hyvin, mitens Angelolle ?.

t. Jari
Reply
Torstai sopii kyllä.
Saadaan továrišč mukaan..
Reply
Jep jep, miitinki on siis torstaina 22.1.2009 klo 18.00. Itse tulen paikalle hopeanharmaalla RRC:llä, jossa LA-antenni katolla. Odottelen autossa/auton vieressä.

t. Jari
Reply
Nyt joudun ottamaan komennon takaisin. Jos kaikki menee niin kuin pitää niin olen valmistautumassa sukeltamaan 22.1 juuri tuohon ajankohtaan. Yritän vielä vaihtaa ajan mutta en voi luvata..
Reply
Angelo, ehdota uutta tapaamispäivämäärää, joka sopii sinulle.

t. Jari
Reply

Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  PIKKUJOULU RUSSIA 28.-30.11.2014 -NewJuhani- 110 55´193 13-12-2014, 10:53
Last Post: -NewJuhani-

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)