Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RRC jäähdytin
Minkälaisia mallieroja on rangen syylareissa? Olen ymmärtänyt että 1970-1985 ilman AC on muuten sama kun AC malli, mutta AC malli on vähän paksumpi. Eli AC mallin syylari pitäis sopia ei-AC:lliseen autoon ja antaa paremman jäähdytyksen?
Entäs uudemmat mallit? Minkälaisia eroja on?

Mun pitäis vaihtaa syylari kun vanha ei oikein jäähdytä enää ja olisi kiva tietää mitä siihen sopii.

Ja jos jollain on kunnossa oleva syylari myynnissä saa tarjota..
Disco 2 2002
Reply
Mä vaihdoin omaan classiciin (vm -84, kaasari) 3.9 efi automaatin jäähdyttäjän. Jäähdytin on paksumpi ja päissä jäähdyttäjät moottoriöljylle ja automaatin öljylle. Ei kovin kallis sumuisilta saarilta (kunnostettu, tuskin uusi). Huomioitavaa on, että kiinnitykset ovat aikalailla erilaiset kun vanhemissa esim vm -84.

T: Roksu
Reply
Poistettu
Reply
Ahosensetä Wrote:Kaasari V8:n alkuperäisen jäähdyttimen pitäisi hyvin riittää kaikissa Suomessa tavattavissa olosuhteissa jos vaan kenno, tunneli ja puhallin ovat kunnossa.
Totta. Mulla tosiaan kennot ei ole kunnossa enää enkä tiedä missä kunnossa visko on. Jäähdytinvaihdon yhteydessä meinasin asentaa sähköflektin.
Halusin vaan tiedä mitä kaikki mallit siihen sopii (helposti) että tietää vähän minkälaisia kannattaa etsiä. Välillä löytyy tuo AC malli aika halvalla jostakin firmoista ja välillä tuo normali on halvempi.. Voi tietysti olla eri valmistajia ja eri laatukin..

Roksu Wrote:Mä vaihdoin omaan classiciin (vm -84, kaasari) 3.9 efi automaatin jäähdyttäjän. Jäähdytin on paksumpi ja päissä jäähdyttäjät moottoriöljylle ja automaatin öljylle. Ei kovin kallis sumuisilta saarilta (kunnostettu, tuskin uusi). Huomioitavaa on, että kiinnitykset ovat aikalailla erilaiset kun vanhemissa esim vm -84.

Mistä tilasit jäähdytin? Olen katsonut vähän eri firmojen nettisivut ja olen huomannut että hinnat liikkuu aika paljon. Halvin mitä löysin oli Britpartin ja mitä olen lukenut eri forumeista niitten laatu voi olla hiukan epätasainen, eli ehkä ei semmonen..

Ja koska kuvia on niin kivoja niin tässä tulee kuva tuosta jäähdyttäjästä:
[Image: telefon2%20025.jpg]
Disco 2 2002
Reply
Omani tilasin Paddockilta. Maksoi jonkun verran yli 200€, mutta nykyään kurssi ei ole niin edullinen, sillon tais olla jotain 0,92. Jäähdytin tuli Land Rover laatikossa, muttei se mitään takaa, varsinkin kun se kerran ainakin avattu. Työn jälki ihan asiallinen mutta vois kuitenkin olla kunnostettu (maalausjälki vähän sellasta) Kiinnikkeet tein paksusta lattaraudasta ja käytin vanhoja kumityynyjä. Etupuolelle laitoin kaksi puhaltavaa sähköflektiä termostaatilla. Hyvin tuntuu jäähdytys riittävän kuumanakin kesänä.

T: Roksu
Reply
kantsii ottaa se ilmaistoinnilla varustettu malli, siinä on yksi rivi lisää koko alalla putkia...
Reply
fuser Wrote:kantsii ottaa se ilmaistoinnilla varustettu malli, siinä on yksi rivi lisää koko alalla putkia...
just semmoen tuli ostettu. en ole vielä ottanut vanha pois mutta kun äkkiä katsoin niin ne näytti tasan samanlaisia..
Disco 2 2002
Reply
Onko kokemuksia, toimisiko tuollainen viritys:

[Image: IMG_3678.JPG]

Eli jäähdytyskenno Griffin alumiini, 31x16x2" johon Mr Gasket 14" flekti, kuvan pahvimallisella "protokuupalla".

Kuupa tule pellistä ja alemmassa kuvassa näkyvä suojapahvi kennoston päältä tietenkin poistuu.

Onko tuo kuupa tarpeen ja onko mahdollisesti peräti haitaksi!?
Flektin pyöriessä imee ehkä koko alalta, mutta kun tilaa ei ole vesipumpun akselin takia laittaa tuota keskelle ja hieman kauemmaksi, jolloin saisi ilmatilan tasaisemmaksi. Nyt tuo tila jäisi noin 25mm korkuiseksi jäähdyttimen kennoston ja kuupan väliin, lähinnä tuossa vasemmassa laidassa noin 25 cm matkalta.

Onko tuosta sitten haittaa silloin kun flekti ei vielä pyöri, ja jäähdytin toimii vapaalla ilmankierrolla, ahdistaako liikaa läpivirtausta?

[Image: IMG_3676.JPG]
Reply
On se ihmeellistä kuin jollain on ongelmana että auto voi käydä liian kuumana... Confusedhock: Big Grin

Jos flekti tulee väärään/omituiseen paikkaan niin voihan sitä vaihtaa työntävään ja sijoittaa syylarin etupuolelle.

Taatusti siitä pahvista/peltitunnelista on "haittaa" läpivirtaukselle, tiisseleissä ainut tapa pitää moottoria tarpeeksi lämpimänä... :oops:

Andy
Reply
Tuo lisäritilä olikin jo suunnitteilla.

Puhallinta en mielellään jäähdyttimen etupuolelle laittaisi, se kun niin huonosti pyörii suomudassa, jos sellaista joskus vahingossa siihen pääsisi roiskahtamaan Smile
[Image: IMG_3511.JPG]

Tämä on siinä suhteessa parempi kuin edellinen syyläri, että on kymmenisen senttiä matalampi, eli kun yläreuna tulee samalle korkeudelle, jää alle mukava tila mudalle, eikä niin helposti sotkeudu syyläri. Edessä on myös vinssi kiinteällä relekotelolla, niin tilaa ei ole liikaa siinäkään.

Mitä, Rangessako lämpöongelmia?

[Image: Kuva0639.jpg]

(kuvassa vanha viritys 31x19" fordin kaksirupellisella föönillä)
Reply
Niinpä niin, en ole ikinä miettinytkään sitä muta-näkökulmasta... :?

Itse asensin tyytyväisenä lapsena puhaltavan flektin syylärin eteen ajattelematta asiaa sen enempää, toisaalta flekti on edelleen kytkemättä... Serieksessä niitä lämpöongelmia ei liiemmin ole, mikäli lämmön puute ei luokitella ongelmaksi... Smile

Andy
Reply
Ei sillä, tuota Mr. Gasketin flektiä voi kokeilla kumminpäin vain, suunta vaihdettavissa...

Jos tarvii lisää, niin oli vaikka joku 9" etupuolelle kaveriksi tarjolla.
Reply
Ilmeni asennusvaiheessa että Motonetin tuulettimessa on myös suunta valinnaisena, vaikkei ko. flekti myydä sillai. Suunta vaihtuu näppärästi sen mukaan kumpaan johtoon vie sähköt... Big Grin

Tuskin suunniteltu niin eikä vältämättä kestäkään kovin pitkään jos väärä piuha kytketään akkuun...

Andy
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)