Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Molempi pahempi? : hitsattavaa vai "pintakunnostettava`
Jos on Classic Rangeen kuume noussut mutta yrittää kuitenkin olla valinnassa edes vähän järkevä niin auttakaa tietävämmät.

Kumpi on harrastemeiningillä liikkeelle lähtevälle viksumpi valinta: auto jossa kone ym tekniikka on (toistaiseksi) kunnossa eli koneremppaa tehty, aski ei rutise ym hyvältä kuulostavaa mutta hitsattavaa löytyy mm. ne vakiot. Vai sitten suuremmat hitsityöt jo tehtynä mutta tekniikka sitten "alkuperäinen" ? Automekaanikkoja tässä ei olla mutta ei nyt ihan poropeukaloitakaan. Auto on tarkoitus ottaa pois tieliikenteestä ja ajaa talliin ja kunnostaa kesähelmeksi katukäyttöön.

Kumpi on parempi harrasteautona: kaasarikone manuaaliaskilla vai efi automaatilla?

Ps. Jos joku on myymässä ei-offattua silmäteräänsä pois mutta ei laittanut myydään-palstalle vielä niin privapostiakin saa laittaa.
.

Defender 110 TD5 Safari Van -99

Defender 110 300Tdi HCPU -98

www.pikkusaari.com/landrovers/cars.html
Reply
Jos lähtökohta on kaasari/manuaali tai efi/automaatti, niin itse kallistun EFI:n puolelle. Automaatti nyt vie hieman enemmän polttoainetta vaan kaikki harrastukset maksaa.

Mitä tuohon tekniikka vs. pellit juttuun. Itse yhden Rangen hitsauksen kokemuksella, niin riippuen kuinka pahasti mätä se on, ottaisin itse ehkäpä tekniikaltaan ehjän ja hitsaisin homman kasaan. Jos siis on vaikkapa sen verran mätä kuin omani oli. Tässäkin vaikuttaa se, että kuinka hyvä hitsaaja on, kuinka hyvää jälkeä haluaa, onko kunnon paikka hitsata. Tekniikan saa helpommin 'siistimmäksi', kun vaihtelee vain osia(tätä ei sitten pidä lukea, että niitä osia olisi aina niin helppo vaihdella ja vaihdettava osa helppo löytää etc.), mutta Rangessa onneksi ulkopelteihin harvoin tarvitsee koskea joten omat turaukset jäävät näkymättömiin. Smile

Itsestähän se on kiinni, että kumpi kiinnostaa enemmän. Peltihommat ja hitsailu vai tekniikan kanssa puljaaminen. Todennäköisesti kumpaakin saa harrastaa valitsi minkä hyvänsä vaihtoehdon harrastuskulkineeksi.
Reply
Pikkusaari; maddis tietää mistä puhuu :wink: Tuolla projekti osiossa on hänen ansiokas kuvakavalkaadinsa mitä tarkoittaa käytännössä, kun lähdetään hitsaamaan päältä päin siistiä Classiccia,,,
Itse tuossa viime keväällä osto-palstalla etsiskelin itselleni Rankkua, mutta löytämättä jäi.
Kannattaa muuten suhtautua varauksella Paradise Carsin tarjokkaisiin. Yksi foorumilainen tais tehdä 600 kilsan hukkareissun kun minun tapaan kävi katsomassa siellä yhtä "parempaa et löydä"-yksilöä. Siitäkin on täällä keskustelua otsikolla "kupliva Classic" tai jotain sinne päin.

Onnea etsinnälle, parempaa kuin mitä mulla oli Smile
Reply
Sori, muistin väärin. Haukka ajoi 800 kilsaa tyhjän takia käydessään katsomassa sitä Rekijoen raatoa Sad

http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewt...kuplimaton
Reply
Halusipa niin ajatella tai ei, niin jokainen Classic alkaa olla jostain laho, mikäli ei ole jo parsittu kuntoon.. Omani kanssa on ollut suorastaan kilpajuoksua ruostumisen kanssa pari vuotta sekä rungon, että korin puolesta, mutta nyt aletaan olla jo voiton puolella. (Tänään pitäs tulla kuskin ja vänkärin lattiat valmiiksi)

Jos koneen tehokkuus ei ole avain asemassa, niin itse hankkisin siistin alkuperäisellä koneella (myös kaasarilla) olevan yksilön. Tuo kone ja kaasutin tekee autosta niin jouhea käytöksisen, että nam. Ne on jostain syystä tehty myös hiukan laadukkaammasta metallista, mutta onhan ne jo hiukan vanhempiakin. Joskus tuli ajeltua sellasella 3.5 kaasarilla yli 30000km vuoden aikana ja voin sanoa, että olihan se järjettömin auto kukea sellasia työmatkoja, mutta nautin joka matkasta Big Grin Confusedhock:

Kaiken ikäisiin saa osia, mutta kyllä tuo kaasarimalli on halvin harrastuskohde, jos kunnon lähtö kohta on sama verrattuna efiin. Kaasarissa on vähemmän elektroniikkaa ja enemmän tunnelmaa Tongue
No other luxurycar can make you this comfortable - Range Rover 3.9 efi

Kimmo Manninen
Reply
Tossa sulle Pikkusaari limusiini :wink:
Vihtiläisenä ei sulla ole pitkä matka Liukkosen putiikkiin tuota katsomaankaan. Totta puhuen, tuo nyt on Juhan tapaan reippaasti hinnoiteltu olkoon nyt ihan miten harvinainen tahansa. Ja mitä sen konepellin alle porukalla viime vuosikokouksessa kuikuiltiin, niin ei se nyt paljon kertovien moottoritilan lokasuojien pulttiliitosten kohdilta ihan täyskymppi ollut kuitenkaan,,,

http://services.netwheels.fi/lohjanlaatu...ge%20Rover

Ja tässähän siis se ketju maddiksen hitsuusavotasta :wink:

http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=2282
Reply
Erinomaisia pointteja kaikilla. Kiitos niistä. Onneksi tässä ei hevosen selässä olla, vaan Defen, joten rauhassa on tarkoitus katsoa ja täällä aina suunsa avata kun jotain kiinnostavaa tulee kysyttäväksi Smile

Itse asiassa.... tuo pitkä Range on OIKEASTI jossakin vaiheessa houkuttanut ihan tosissaan. Tuli siinä sitten sellaisia ajatuksia vaan että miten tuollaisen "vain 400 kpl" valmiste-erään saa tarvittaessa varaosia? En usko että kovin moni noista on päätynyt purkaamoille ja missäpäin maailmaa edes lienevät, ja sitten taas noiden perus-rankkujen osalta kaikenlaista vaihto-osaa tuntuu olevan aika hyvin tarjolla.

Ja lopullisesti hylkäsin tuon (kyllä varsin komean, kieltämättä) mustan kaunottaren koska sitä ei ilmeisesti haluta myydä. Olen loppukesästä kahteen otteeseen pyytänyt päästä tutustumaan autoon ja myös saada sitä koeajoon. Ensimmäisellä kerralla Hra L oli jossakin päin maailmaa reissussa, eikä alaiset osanneet sanoa että milloin palaa. Pyysin myöhemmin uudelleen tietoja että voidaanko asiaa hoitaa ilman L:ää, tai voisivatko edes kertoa milloin palaa niin palaan sitten itse asiaan myöhemmin. Ei vastausta Cry

No, turha itkeä. Auto on hieno muttei ehkä ihan tuon arvoinen, ja harrastusautoksi "liiankin valmis" :wink:
.

Reply
Ja hauska on kyllä kun täällä palstalaiset viitsivät tosiaan jakaa harrastuneisuuttaan ja yksityiskohtaisesti kuvien kanssa Big Grin On tuo vaan aika mieletöntä hitsi-tarinaa Maddiksella. Täytyy vielä vähän pohdiskella mihin kotikeinoin täällä päässä olisi edes realistista taipua.
.

Reply
pikkusaari Wrote:No, turha itkeä. Auto on hieno muttei ehkä ihan tuon arvoinen, ja harrastusautoksi "liiankin valmis" :wink:

Joo, eipä tuo nyt sentään ihan tuon arvoinen taida olla,,,
Juha taitaa tehdä tiliä niillä puolentoista sadan tuhannen euron Range Sporteillaan ja käytetyt lahoavat pihaan. Nettisivuillaankin vielä myytävänä oleva Disco Camel Trophyhän on ainakin lahonnut olemattomiin ja seisoo lopullisessa alennustilassaan viereisen tontin muiden romujen seassa. Ja onhan siitä vaihtoautolistasta varsin moni muukin jo lopullisesti ja peruuttamattomasti menetetty samalla tavalla. Surullista toimintaa Cry
Reply
Säestän edellisiä ja totean että täysin ruosteetonta RRC:a on käytännössä mahdotonta löytää. Eikä se kai ihme ole 20:n vuoden ikään ehtineissä autoissa. Pahimmat ruostevaurioautot on pienellä opiskelulla kohtuullisen helppo väistää, mutta valitettavan monen ruosteongelman löytää vasta kun jotain, esim. tankin, irroittaa. Hitsihommia on siis edessä varmasti jokaisessa Classic-Rangessa jollain aikataululla, joten minä(kin) panostaisin huolletun ja tekniikaltaan toimivan auton etsimiseen.

Oma museo-Range on siisti ja hyvin ruosteeton, mutta ei virheetön. Sitä ei ole vielä hitsattu, eikä varmaan näillä ajoilla ja tällä säilytyskulttuurilla toivottavasti tarvitsekaan. Käyttis-rangeksi pari vuotta sitten ostetussa vm. 1990 Rangessa oli/on ruostevikaa ja niiden kanssa on oppinut elämään. Akuutit viat on jo hitsattu, ja ei niin akuutit odottavat laittoa. Museo-Rangen kuntoon tottuneena tämän uudemman ruosteet aluksi järkyttivät, mutta mätämurheisiin oppii asennoitumaan!

Kaasarissa on minustakin oma viehätyksensä, ja sitä on vielä helpohko itsekin huoltaa. Mutta Efi taas tekee autosta helpomman. Classic-Range on hieno auto, susosittelen lämpimästi harrasteautoksi. Se on pehmeäkulkuinen ja sympaattinen auto, aito klassikko!
RY 1211

Range Rover 1973 (MA)

Land Rover 109 STW 1977 (MA)
Reply
Velar Wrote:Joskus tuli ajeltua sellasella 3.5 kaasarilla yli 30000km vuoden aikana ja voin sanoa, että olihan se järjettömin auto kukea sellasia työmatkoja, mutta nautin joka matkasta Big Grin Confusedhock:

Täysin samaa mieltä. Olen minäkin yrittänyt moista työmatkaa ajaa EFI-Rangella mutta siinä tili loppuu kesken. Joka kilometri kylläkin nautintoa.

Ja asiasta etelään:
Toisia pelottaa ruostepeikko ihan hirveästi, pienetkin ruosteet saavat kauhun valtaan. Ja sitten kun katsoo joitakin esim. HJ- ja Pajerokuskeja niin pitää ihmetellä että millä ne rötisköt on harsittu edes kasaan...tokko että pysyvät kuosissa.

Toki, onhan se niin, että jos jossakin on vähän ruosteita niin kertoo se yleensä koko uton tilanteesta että homma on pääsemässä käsistä. Valitettavasti.

TT
LR Discovery TDI 300

LR 110 Defender STW TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply
solihull Wrote:Ja sitten kun katsoo joitakin esim. HJ- ja Pajerokuskeja niin pitää ihmetellä että millä ne rötisköt on harsittu edes kasaan...tokko että pysyvät kuosissa.
TT

Noissa japseissa tilanne näkyy tietty jo päällekin päin inhorealistisen hyvin koska niissä ruostuu korikin Big Grin
Reply
nakkaan minäkin ajatusta aiheesta....itse yhden rangen täydellisesti läpikäyneenä, siis kori, alusta, tekniikka jne...yhteensä 3 vuotta projektia...

1.osta sellainen jossa kaikki sähkö laitteet toimivat, itsellä käytin enemmän aikaa sähköjen kanssa tappelemiseen kuin esim. kone remppaan....rankun sähkö ongelmat ovat suunnittelun puuttelisuun sen osalta että sähkösuunnittelia ei ole tajunnut että rautaista koria voi käyttää paremmin maadoitukseen, ja johtoja on paksumpiakin kuin 0,75M2.....

2.osta ruosteeton, vaikka maksat siitä tonnin tai pari enemmän niin se on sen väärti, mikään ei ole niin perseestä kuin löytää siistin pintapellin alta täysin läpimätä kori...!!!!

-jos kuitenkin päätät aloittaan "pikku projektin" niin pura autosta sisusta veks, ovet pois, lasit pois ja niin edelleen ja varaa aika hiekka puhaltajalle, joka puhaltaa pohjan täydellisesti ja kaikki kotelot.

Itse toimin näin ja se jäljestä ajatellen oli ehdottomasti sen vaivan väärti, näki heti mistä pitää korjata ja mistä pelti oli syöpynyt jo liian ohueksi.

3. osta dieseli, älä edes kuse bensa koneisiin päin...omani on menossa dieselöintiin...näillä bensan hinnoilla ei ole mitään järkeä laittaa satoja tunteja autoon kiinni puhumattakaan rahasta jolla ei sitten raski ajella, ero on siinä että dieseli syö 8-10, bensa melkein toisen puolen lisää samalla välillä!

diesel rangeja:

http://www.4x4web.co.uk/4sale_LR.html

http://www.allaannonser.se/range-rover.html

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/miniSe...res=EXPORT

http://www.classiccarsforsale.co.uk/view...nd%20Rover

eli ulkomailta katselemaan soppelia, jos rankkuja myydään suomessa 1-3Ke kpl ei verojenkaan pitäisi olla enää kovin kummoiset...varsinkin jos vertailukohteena käytetään nettiauton autoja.... :wink:
Reply
Jos puhutaan _harrastus_autosta niin minä en taas kuseksis dieseleihin päin. Kyllä siinä kasissa on sitä 'jotain'. Jos taas halutaan säästämään alkaa niin Range on jo lähtökohtaisesti ihan väärä kohde.

Omalla kohdallani on käynyt tekniikan kanssa sen verran hyvä tuuri, että kone on toiminut ok. Jakolaatikon joutuu tulevana talvena aukasemaan osittain vuotavan stefan ja osittain ihan vain tarkastuksen vuoksi. (Sama tehdä se tarkastus, kun joutuu jokatapauksessa stefan vaihdon takia pudottamaan pois paikoiltaan).

Toki riippuu harrastuneisuudesta, mutta itse käyttäisin sen tonnin pari johonkin muuhun kuin parempi peltisen etsiskelyyn. Tietysti jos ostaa 800e Rangen niin saa 800e Rangen, mutta jos ostaa 8000e Rangen niin ei oletakuita, että saa 8000e Rangen. Classicit on jo kaikki sen ikäisiä, että jos ei ole tunnollisella harrastajalla ollut , niin sieltä löytyy enemmän tai vähemmän 'säätöjä'.

Tästähän voidaan väitellä, vaikka kuinka pitkälle, mutta loppupeleissä se ratkaisee mimmoista harrastusta olet hakemassa. Oma Range oli likimain kokoajan ajossa, vaikka ruosteita korjailin. Pari kolme viikkoa taisi olla pisimmillään ruostehomma menossa ja siitäkin likipuolet aikaa vei maalaus.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)